|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#401
|
||||
|
||||
ei suomessa niinkään, mut venäjällä tuntuu olevan paljon noita lumen painamia konkeloita tiheissä pusikoissa, sekä muita oksia, jotka tykkää varmasti mennä joka väliin... Itellä lähti yhellä safarilla kattotelineet kokonaan irti, kun joku oksa tarttu liftiin. Olivat sillon tavalliset thulet.
Kannattaa varmaan taivutella jotain vesijohtoputkea katon yli ja pultata tukevasti katon sivureunoihin. BJ on kyllä profiililtaan pirun korkea, eli kaikki katolle menevät roinat nostaa tuntuvasti painopistettä. |
#402
|
||||
|
||||
Amuliiniä hitsattu niin et hitsarilla oli aamulla naama punanen ja silmiä kirveli niin hitosti.
Lootat tuli nyt sellasiks kun valmiista kantatuista paloista sai tehtyä. Kiitokset Reino serkulle kun noikin amuliinit jostain raksalta pelasti. Veikkaan että on vesitiivis. Eli vesi pysyy sisällä hyvin. Kanteen vielä salpa ja tiivistenauhaa. Ilman kanttauskonetta ei parempaakaan keksitty. |
#403
|
||||
|
||||
30 minuutin tuotekehityksen tulos. Turakkibeadbreaker2009superhitec. Opelin tunkki ja muutama käikäle rautaa niin kumin irroitustyökalu oli valmis. Kyllä lähti pokkeri vanteelta niin tuskattomasti ettei mitään rajaa. Eilen silppusin myös loput 3 pokkeria. Obamamaasta on myös tilattu kieritettyjä jousia 8kpl tulevaisuuden visioita silmälläpitäen.
Viimeksi muokannut mikjus : 06.11.2009 00:11 |
#404
|
||||
|
||||
Yksi talven projekteista on 5-vaihteinen H55F päälaatikko ja siihen splitcase jakis johon hommaan noin 3.22 hitaan puolen. Saa maantie kierrokset vitosen ansiosta vähän kuriin. Vähän menee ykkönen ja pakki tiheemmäks mut toivottavasti ei liikaa. Pakki tossa lähinnä se ongelma on. Tässä laatikossa onkin sit vanhalle H41 hämmentäjälle opettelemista kun pakki onkin vitosen alla eika kakkosen vieressä. Ihan hyvä vaan koska nopeissa kakkosvaihdoissa vanha loota yrittää usein pakille.
Tässä vähän vertailin lopputulosta. Make-ljltä hain tämän yksilön viikonloppuna ja tää on ilmeisesti '83-'84 BJ-42sta peräisin. Kardaanin laipat tässä oli tosi oudot ja yksikään BJ/HJ kardaani ei siihen passannut mitä mulla oli. Uutta jakoakaan ei mahtunut laippaan poraamaan kun se oli niin pieni. HJ-61 jakista kun katoin niin siin oli isompi pyöree laippa. Jako oli sitten sama kuin pulun LJ-73 kardaanissa joka sattui pyörimään nurkissa. No onneksi mulla oli yksi purettu 1984 HJ-60 jakis jossa oli sopivat neliskanttiset laipat jotka vaihdoin tuohon. Levykardaanikäsijarruakin on tohon jo soviteltu ja näyttäisi että joku nurkissa pyörinyt levy menee tohon aika kivasti. Vakiokepeistä alettu silppuamaan twinstickkiä eli 2wd/4wd omalle kepille ja L/N/H omalle. Miksikö? No et on nopeempi vaihtaa kun liike vaan ylös/alas eikä tarvii hämmentää ja arpoa. Tässä jakiksessa myös nelivedon merkkivalo joka on ihan kiva dementikoille. Alla olevassa kuvassa puoliksi valmis vivusto. Nelivedon kytkevästä vivustosta puuttuu vaan keppi ja hidas/vapaa/nopee puuttuu vivuston viimeistely. Keskeytin homman kun tajusin et kepit on ainakin viisi senttiä taaempana kuin H41 lootassa jossa ne on samalla kohtaa kun päälaatikon keppikin. Joutuu ehkä taivuttelemaan erikoisen muotoiset kepit että menee heittämällä bertaan kii. Voi kyl olla et onnistuu noinkin mutta parempi tehdä paikallaan niin tulee hyvä. Jakolaatikon kannake on tässä myös erilainen kuin H41ssa. Vanhassa palkki on kumityynyllä kii kytkinkopassa mutta h55fssä se on laatikon alla jonkun sentin taaempana. Tässä kumityyny on myös erilainen ja toivonkin että hj-60 malli käy sillä minulla ei ole tuohon varmaan bj-42 mallia (ellei ole samanlainen kuin hj-60). Vanha kytkinkoppa varmaan kävisi mutta palkki jäisi aika eteen ja etukardaanin kanssa voisi tulla ongelmia. muutenkin tämän kanssa menee etu ja takakardaani uusiksi kun paketti pidempi. Mitä muuta ongelmaa lienee vielä edessä se jää nähtäväksi... Onkos tämän jakiksen malli nyt sitten 3F vai mikä tuo nro on? PTO pois ja laippa tilalle. |
#405
|
||||
|
||||
Hieno honma... HJ:n kumi käy siihen vaihteiston alle. Nii ja mikä se sun 3,22 välitys on? Turakkipaja vai joku jenkkijuttu
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari |
#406
|
||||
|
||||
...Välitys mies on IIro possun työkaverin mies.... :D:D
....... mikä tekee alihankinta hommia Lampolalle.Ja asustelee tos naapuripitäjäs Hämeenkoskella.
.....Eli 3,22 on Lampola |
#407
|
||||
|
||||
selkeesti selitetty...
|
#408
|
||||
|
||||
Ei se nyt niin monimutkaista ole kuin miltä näyttää... T: possu
__________________
Sika ajaa Possulla |
#409
|
||||
|
||||
tarkoitin sitä että minä ymmärsin lähes varmaksi ketä tarkoitetaan.
|
#410
|
||||
|
||||
Eipä kai nuita kovin montaa tällä kylällä ole.
__________________
Sika ajaa Possulla |
#411
|
||||
|
||||
Jep jep. Siivoiltiin tänään ylätallia ja sieltä löyty 2 kpl H41 ja 1kpl ehkä H42 lootia (4v johon käy splitcase perään, jostain bj-45 vissiin peräsin). H42ssa oli toi erilainen kannatinkumi paikoillaan joten sekin asia reilassa. Taitaa löytyä jostain se palkkikin jos en väärin muista. Täytys vähän inventoida joskus noita rojuja.
Soittelin välitysten tekijällekkin ja lupailin viedä lootan sinne jahka saan sen tsekattua ja purettua. Käski tsekata jonkun akselin et onko se vaihtokunnossa mut mikähän se nyt sit oli kun jo unohtu. Sano et tamgearssista sitä sais kohtuu hinnalla? Jos vielä raahis ni ostas tohon jakikseen rebuild kitin vai pitäskö vaan vaihtaa kardaanilähtöjen stefat kun tuntus laakerit olevan ihan hyvät. Kilometrejä lootalla oli vaan 350000 muistaakseni. Ihan en kans tohon maajussin ...lampola juttuun päässyt sisään mut ei se mitn Kaveri jonka nimi ei oo mikään lampola sano et välitys 3,2 tai 3,4 tai jotain. Onkohan kukaan oikeesti tarkasti tota laskenu. Viimeksi muokannut mikjus : 10.11.2009 23:24 |
#412
|
||||
|
||||
Varmaan ryhmäpyörästön takalaita, koska siellä ei laakerissa oo sisäkoolia, vaan akselinpääty on suoraan rullia vasten. Juu, ja Tamgearssilta saapi siihen sovitekorjausholkkia. Ja se ryhmäpyörästön etummainen laakeri kannattaa vaihtaa, jos siellä on sellanen peltikehä pitämässä rullia paikallaan. Uudemmat on ilman sitä peltiläkkärää, ja laakerirullat on tiiviisti kiinni toisissaan. Se "häkki" tahtoo kulua sieltä veke, ja sitten tulee mukavaa mekkalaa laatikosta...
|
#413
|
||||
|
||||
Löytyyks ton jakiksen laakerit ihan tavan laakeriliikkeestä? Jos jollain mallinumerot ja about hinnat niin tänne vaan. Vois koklaa kuin halvalla noita sais kun kävis vähän varastonhoitajan juttusilla et saatas alennusrosentit kohalleen.
|
#414
|
||||
|
||||
Ei taida enää olla vanhat laakerit jemmassa, kun laakeroin yhen 61:n laatikon, mut sillon tilailin kaikki palikat tamgearsilta. Tuppaa yleensä olemaan noi tojotan laakerit jotain speciaalikokoja, mut vissiin ainakin kytkinakselin laakeria saa tarvikkeena.
http://tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61.htm |
#415
|
||||
|
||||
Ryhmäpyörän akseli on alunperin viis satkua väljä jolloin ratas pääsee vääntymöään hieman linkkuun. Tämän takia ryhmäpyörän neulalaakerit kuormittuvat ulkolaidasta ja kuluttaa akselia.
Voit laittaa alkuperäistän neulallakeriden tilalle irto neulalaakerit. Myydään noin 100kpl laatikoissa.Jos sinulla on tuo vanhempi laatikko niin siihen käy 5mm neulat ja uudempaan laatikkoon jossa on se paksumpi akseli( 38mm) niin siihen käy 3mm neulat. Neulan mitta jonka tarvit on 28-30mm riippuu mitä saa. No sen mukaan sitten joutuu sorvaamaan akselille uuden keskiholkin ja ulkoreunoihin sellaiset ohkaiset prikat jotta irtoneulat pysyy suunilleen paikallaan. Neuloilla saa olla hieman päittäisvälystä. Akselille ladotaan vaseliinin kera niin paljon neuloja kun vain mahtuu. Jakolaatikossa on alunperin Koyon laakerit. Kuulalaakerit voi ostaa mistä vaan esim SKF. Kartiorullalaakerit tulee ostaa Koyolta. SKF:n laakereissa sisäkoolin ulkoreunan pyöristys on liian suuri jolloin laakerit painuvat kardaaniakselilla liian tiukkaan aiheuttaen laatikon jumimisen. tuossa kuvassa olen ympyröinyt mitä tarkoitan. Nuo rebuilt kitit tulee edulliseksi koska sisältää kaikki uudet tiivisteet yms sälän. Ainoo mitä en käytä nuista sarjoista on alkuperäiset neulalaakerit. |
#416
|
||||
|
||||
Hyvää tietoa. Onko alkuperäiset neulalaakerit jotenkin heikko lenkki tossa.
|
#417
|
||||
|
||||
tässä.. ?
en tiedä mut näistä saattas olla apua.
eka linkissä vanhan bj 40 jakis http://www.toyodiy.com/parts/p_E_197...-KCW_3610.html tota 3f en löytänyt ees tuolta niin laitan pari huonoa kuvaa. sit vielä tossa tuo 4/5 F mikä ainaki mulla on 42 sessa ja siinä näkyy myös nuot erot 3F ja 4/5F tosta sun 3 F jakiksesta saa tosiaan hitaamman. nuot on muute aikas harvinaisia..
__________________
Keijo K.orroosio kaveri joka on aina autossani vaikkei ole kaveri.. |
#418
|
||||
|
||||
vittu nuista mittää selevää saa.. voin laittaa korkeampi oktaavisia kuvia viakka sähköpostin kautta jos tarvit..
__________________
Keijo K.orroosio kaveri joka on aina autossani vaikkei ole kaveri.. |
#419
|
||||
|
||||
Tuon halkaistavan laatikon yleensä hajoittaa tuo ryhmäpyörän laakereiden hajoaminen. Juurikin tuon suuren alkuperäisen välyksen takia jolloin ryhmäpyörään kohdistuvat voimat välittyy akselille neulalaakereiden päistä, eikä tasisesti koko laakerin matkalta. Samoiten tuo vanhan mallin halkaistava laatikon rattaiden vinouskulmat on sellaiset että ryhmäpyörälle tulee päittäis kuormaa. Uudemmissa laatikoissa kuten BJ75 tai LJ:ä hampaiden vinouskulmat kumoaa päittäisvoimat jolloin ryhmäpyörä selviää helpommalla.
|
#420
|
||||
|
||||
Hämäävä toi mun jakiksen 3F merkintä koska kun noita räjäytyskuvia katon niin luulisi että se onkin 4F tai 5F???? 3Fn kuva näyttäisi ihan 1-osasen jakiksen sisuksilta. No purkamatta ei tiedä ja valinnanvaraakin mulla olis koska löytyy myös 2kpl hj-60 splitcaseja ja yks hj-61 alipainemallikin mutta jos ratkaisevat erot tulee vasta LJ tai BJ-75 lootissa niin ei taida kannattaa. Killerwo ihan selvästi on perehtynyt näihin lootiin kun tulee tollasta faktaa.
Viimeksi muokannut mikjus : 11.11.2009 10:30 |
#421
|
||||
|
||||
Voi olla nuissa 89 ja 90 hj61 laatikoissa on tuo rattaiden kätisyys käännetty niin ettei kuormaa tule ryhmäpyörälle. En mee takuuseen kun en muista. Mutta aukaisemallahan se selviää.
|
#422
|
||||
|
||||
Nyt sitten kun välitys tulee niin eihän noilla mallieroilla ole merkitystä. Tais siis eiks siin tulekkin uus rataspari hitaalle puolelle ja niiden hampaiden vinous voi taas olla kumpaan suuntaan tahansa muuhun lootaan verrattuna.
Viimeksi muokannut mikjus : 11.11.2009 11:26 |
#423
|
||||
|
||||
varmaan se auttaisi asiaa jos se vinous on samaan suuntaan kuin muissakin. mutta itselle on juuri valmistunut jakolaatikon rattaat jotka onki suora hampaisia. näillä ei ainakaan tule niitä laakerin syönti ongelmia. tokihan ne ovat vähän äänekkäämmät mutta eihän siellä metässä 200:ataa ajeta. tai siis ainakaan minä en aja. ja toinen hyvä puoli nuissa suorissa hampaissa on että ne varmasti kestää. kun on saatu kokeiltua nuo rattaat omassa bj.ssä niin saatan mahdollisesti alkaa markkinoimaan niitä. ne ainakin on huomattavasti halvempia. 3.1 välitykselle tulis hintaa noin 400 €
__________________
Keijo K.orroosio kaveri joka on aina autossani vaikkei ole kaveri.. |
#424
|
||||
|
||||
Kyllä nimenomaan tulee päittäis kuormaa ryhmäpyörälle jos vetävä ratas on vinohampainen ja pikkupuolen ratas on suorahampainen. Koska suorahampainen ei kumoa vinonrattaan päittäiskuormaa. Mutta se että hajoaako laatikko maastokäytössö ja vähillä kilometreillä niin on arvoitus, ei varmaan hajoa. Eriasia on kun on vääntö ja tehoa paljon tai tulee paljon ajettua.
|
#425
|
||||
|
||||
Tässä kurkkaus rojektina olevan jakiksen sisään. Onks noi rattaat nyt hyvin vai huonosti päin? Ite kun en sen enempää oo asiaan tutustunut niin funtsin että kun noi hammaskulmat on vastakkain niin eiks se sillon ole hyvä?
Sit täs on yks osissa oleva jakis joka oli 1984 hj-60 h55f perässä. Pari vuotta sitten ostin ehjän splitcasen joltain ja tää on käsittääkseni 4-vaihteisesta hj-60 otettu. Nyt nostin ekaa kertaa jakiksen siitä laatikosta ulos missä se tuli matkahuollossa No tässähän oliskin sit ollu toi alkuperänen pto peitelevykin Näissä kaikissa kolmessa toi akselin paksuus oli 34mm. Nii ja Maajussi just tsekkas et HJ-61 jakiksessa noin on samaan suuntaan ja ilmeisesti sitä mallina käyttäen on ne 3.22 rattaat tehty. Viimeksi muokannut mikjus : 11.11.2009 20:10 |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |