|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
Mitäs sille ranchon sarjalle kerty kokonaisuudessaan hintaa ja mistä tilasit sen?
|
#27
|
||||
|
||||
Lainaus:
- Tuolta löytyy kun sivuja selaa. Nettitilauksiin tuli vielä automaattinen -4% ale. Toimitus kulut (Finland up to 30kg) oli jotain 47e, siis koko tilaukselle.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#28
|
||||
|
||||
Auton osia ei vielä ole saapunut mutta navigaattori tuli. Jos ei hinnassa ollut ilmaan (45e) niin paketissa oli, siihen pakettiin olis mahtunu varmaan kymmenen laitetta.
Mukana toimitettu vakio navigointisofta tuntui vähän heikolta, ainakaan tienopeudet ei pitääneet paikkansa parinkymmenen km matkalla unohti yhden risteyksen sanoa, reitissä näkyi kyllä kääntyminen mutta ei siitä ilmoittanut, vasta seuraavasta. No kauan en varmaan tolla omalla navisoftalla ajaele. Asentelin jo OziCe:n ja MioPocket softa paketin sekä muuutin navin käynnistymään modattuun työpöytätilaan. Ozissa kokeena pari karttaa ja huomattavasti nopeammin toimi mitä Nokia E70 puhelimessa. Tuossa pieni ja epäselvä video laitteesta: http://www.youtube.com/watch?v=jMC6OrtQ3hY
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#29
|
||||
|
||||
Saksasta saapui osat maanantaina. Matkahuollosta hain kaks pakettia, yhteensä 70kg. Ähelsin ne autoon ja kotipihalla aloin availemaan laatikoita. Korotussarja tuli, valitettavasti tarjous iskarit, eli Ranchon 9000:set olivat näemmä loppuneet. Tuli niillä vakio 5000 iskareilla paketti. Alatukivarret paketista kyllä löyty ja uretaani puslia ja ja asennushilppeitä oli mukana mutta ei taka-akselin shimmejä. Niin kyllä vähän epäilinkin mutta takajousien asennusohjeissä kehoitettiin asentamaan 4-6 asteinen shimmi.
Paketeista en löytänyt kuin yhden jarrusatulan. Eli muut jarruosat (kiekot, rummut, kengät, asennusosat ja bensansuodatin) puuttui. Lähetyslistan mukaan ne kyllä piti olla mukana. Ihmettelin asiaa ja kattelin vielä matkahuollon lappua jossa oli merkintä kahdesta laatikosta. Ajatuksisa kävi tulikivenkatkuiset mailit saksaan. Samalla siinä hain postin ja hups! Saapumis ilmoitus postista, paino 32kg! No eikun postiin ja siellä oli vielä yksi paketti! Puuttuvat osat löyty. Ilmeisesti suomalainen kuriirifirma oli jakanut lähetykset. Onneks sentää tulivat samana päivänä. Tänään sitten tuli asenneltua eteen uudet jarrusatulat ja levyt. Ensimmäisen satulan asennukseen meni vähän ylimääräistä aikaa kun vasta kolmannella kerralla onnistui asenneltua jarruletkun lähtö oikeaan suuntan. Satuloiden mukana tuli jonkilaiset jouset, niitä ei aikaisemminkaan ollut paikalla niin en osannut niitä oikeaan paikkaan sijoittaa. Toisella puolella sitten tajusin että kyseessä taisi olla kulumisen ilmaisimet. Koeajolla jarrut toimi muutoin OK mutta, ABSi huutaa yhä hiljaisessa vauhdissa ja jarrut ottaa liian äkäseen. Vähemmän tosin kun ennen. Kun vauhti nousee yli 40km/h tai jarrua hipaisee niin jurmutus loppuu. Kuivalla asfaltilla parit jarrutuskokeet tein. Tuollaisessa 80-100km/h vauhdissa jarrut otti tasaisesti ja ohjattavuus säilyi. Harmi vaan että katsastuksessa ei koeajolenkillä taida nopeus nousta yli neljänkympin. No huomenna jatkuu harrastus. Taakse uudet kengät, rummut ja tarvittaessa sylinterit. Päivällä käväsin kokeilemassa hiukan renkaitten toimintaa. Ajelin metsätiellä, jossa jäätä ja lunta varjopaikoissa. Hyvin oli pitoa Geraaleilla. Pienemmällä tiellä luulen nähneeni boggereiden jälkiä...Katosivat sitten kun lumi loppui. Palikat
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#30
|
||||
|
||||
Itse asiassa, ÄLÄ asenna mitään shimmejä taka-akselille, älä ainakaan heti! Se ei ole korjaus mahdollisille kardaanin värinöille, jos käytössä on tavallinen kahdella ristikolla (yksi edessä, yksi takana) oleva kardaani. Jakoaskin ulostulon ja pinionin yoken pitäisi olla samassa kulmassa (saa toki olla eri korkeuksilla) jotta tälläinen kardaani ei väristä - näin siis optimitilanteessa. Shimmeillä, varsinkin jos ovat jotain 6 asteen luokkaa niin värinät voi XJ:ssä vain lisääntyä. Tai sitten ei, tuurista ja yksilöstä riippuen.
Joka tapauksessa, isommissa korotuksissa (taas kerran yksilöstä kiinni) noin 3-4" eteenpäin jonkin sortin SYE- kitti ja tuplaristikkokardaani (samanlainen kuin edessä) on usein tarpeen. Tällöin shimmien käyttö on jokseenkin pakollista, koska pinionin yoken pitää osoittaa suoraan kohti jakiksen ulostuloa. |
#31
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mä laittelin tuon Defa 412 lämppärin sekä sisätila lämppärin Jeeppiini pariviikkoa sitten. En purkanut tieltä mitään, mutta olihan se vähän tiukka tila. Kaverini joka on asennellut noita enemmän, tuumi että tuo traktorityyppinen letkulämppäri lämmittäisi paremmin. Hän ei kuitenkaan tiennyt mistä Jeepin moottorista ottaisi veden ja mihin sen palauttaisi, sanoi että V8 koneissa hän yleensä ottaa veden lohkon alareunasta ja palauttaa sen vastakkaisen puolen kanteen. Tuo 412 kyllä sai ainakin lohkon etupään lämpimäksi kosketuksen perusteella, kylmäkäynnistyvyys parani sekä lämmöt nousi nopeammin. Monesta paikasta ei tuota 412:ta ei löytynyt ja ostin sen Vistemasta (Ansatie 2, Vantaa). |
#32
|
||||
|
||||
Hyvä tietää että 412 soveltuu. Asian eteen en ole vielä ehtinyt mitään tehdä. Luulisi että tilaamalla saa tota mallia. Traktori mallin lämittimellä mietin että jos veden ottaisi alavesiletkusta, haaroittamalla ja palauttaisi lämppärin letkuun, siihen lähtöön Y-haaralla. Mutta taidan unohtaa sen systeemin.
Chevyn 6.2 diisselissä on tavallinen elementti vasemmassa lohkossa. Ei sekään koko konetta lämmitä mutta kyllä siitäkin apua on. Edit: http://www.defa.com/doc/400/412.pdf - tuosta kun kattelin että samaa lämmitintä käytetään mm. Alfa 164:ssa niin Motonetin hakukin löysi sen: 45-9420 DEFA vaihtovastus Alfa-TS/2,0 Hinta79.90
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 21.10.2009 09:37 Perustelu: tarkennusta |
#33
|
||||
|
||||
Vaikein homma tuossa oli sen alkuperäisen jousiteräslankaisen letkuklemmarin poistaminen, kun sinne ei saanut mitään pihtejä sopivasti väliin. Sain sen vihdoin pois käyttämällä pientä ruuvipuristinta ja sitten vaihdoin sen tavalliseen letkuklemmariin.
|
#34
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tarkista että anturit ovat yhtä kaukana hammaskehästä joka pyörässä ja että hammaskehä on puhdas. Hammaskehänä voi toimia myös pyöränlaakeri, riippuu vähän minkälainen tapaus tuo on. |
#35
|
||||
|
||||
Lainaus:
...Jos ens viikonloppuna ehtis katella....
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#36
|
||||
|
||||
Ranchon sarja asennettu,tai tukivarret ja ohjaus iskari vielä laittamatta kun aika loppu kesken.takajousien etummaiset pultiti oli hankalia,lähti mutteri irti hitsauksista,siis se jokasiinä palkin vieressä,koteloituna.tuki tehtyä pienet huoltoluukut rälläkällä.hommaan meni n. 20h josta 6h niiden pulttien kans turatessa.sai sentää tehdä sisällä ja nosturilla! kiitos K Raak racing! ( www.raak-racing.com ) ...kuvia tulossa...nii ja on muuten selkä hellänä,vaikka oli hyvät jatkovarret ja paine ilmaa...
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#37
|
||||
|
||||
Eli tässä vähän selitystä muutamien kuvien kanssa. Velipojan kameraan jäi aika montakuvaa kun ei ollu läppäriä mukana...Eikä kyllä kerinny niitä muutenkaan ajattelemaan.
Homman siis aloitimme keskiviikkona. Kaverin firman hallissa ei ollut mitään suurempaa meneillään. Optimistisesti olin varannut ajatuksissani n. 6 tuntia takajousten irroittamiseen ja uusien asentamiseen. Jeeppi pistettiin nosturille joskus klo 13 aikoihin. Ajatuksena oli että kokeilen ensin löysätä kaikki pultit ja jos joku on tosissaan jumissa, niin ettei irti lähde jätän homman jollekkin muulle, maksulliselle pajalle. Alku näytti lupaavalta, jousipakkojen molemmat pultit lähti löystymään ja samoin u-pultit. Parin tunnin jälkeen ei näyttänyt enään niin lupaavalta. Toisen pakan etummainen pultti kyllä nousi 5-8mm mutta pyöri kuin tyhjää. Sama homma kävi toisellakin puolella. Oletimme että pultti on jumissa puslassa. Vastaavia pultteja ei pajalta löytynyt jotenka illalla päätimme että takimmainen pultti otetaan malliksi ja aamusella käydään etsimässä uudet ja sitten käytetään rälläkkää. Tähän loppui 1. päivän ruuvaaminen. Aamusella löytyi sitten paikka mistä lähes vastaavat pultit löytyi. Pituus oli hiukan lyhempi ja kanta oli erilainen, mutta vahvuus ja kovuus sama. Lähdimme pajalle jatkamaan hommaa. Parin tunnin kuluttua selvisi että pultti oli tosiaan puslassa jumissa mutta palkin sisällä oleva mutteri on irti! Sama homma toisellakin puolella. Piti sitten tehdä juuri lenkin mentävä huoltoluukku josta mutteria sai kiinni. Tkapakkojen asennus sujui sitten voimaan ja tunkkeja käyttäen. Ensimmäinen pakka tosin tuli väärinpäin epähuomiossa. Ensimmäisen pakan kiinnitys aloitettiin etummaisesta pultista. Sitten vasta riippu. Toisella puolella ensin takaa, riipusta ja sitten vasta edestä joka oli helpompi homma, tai ainakin sujui nopeammin. Uusien iskareiden kiinnittäminen ei kestänyt kauan, kauemmin tais mennä veljellä joka niitä polysuojia niihin laittoin. Noin 7h meni aamusta siihen että sai uuden takajouset ja iskarit paikalleen. Nyt oli aikaa pitää ensimmäinen kahvi ja ruokatauko! Viimeinkin kiinni! Etupään purkaminen sujuikin paljon helpommin. Kaikki pultit irtosivat hyvin ja jouset lähti irti melekin ilman puristimia. Tosin se vakaaja olisi kannattanut ottaa heti kunnolla irti. Alatukivarsien vaihto päätettiin jättää myöhempään ajankohtaan. Aika alkoi tulla vastaan. Seuraavana päivänä auton piti olla hallista pois ja itse piti olla illalla Turussa. Etuiskarit sai juuri ja juuri irti kun oli sopiva pitkä hylsy ja varsi jolla sai oikean kulman purkamatta jarrujen osia edestä. Siis sen yläpään. Etupää tyhjätty, tälläpuolella vakaaja irti "väärästä" kohdasta. Uusi ja vanha vierekkäin. Etupään asennuksessa jouset tuotti eniten taas päänvaivaa. Puristimista meinas tehot loppua uusien jousien kanssa mutta pienellä tunkilla akselia sai venymään niin että jouset muljahtelivat paikalle. Lopuksi vielä hetken sai taistella että vakaajat osuivat paikalle ja n. klo 23.30 auto laskettiin nosturilta. Alusta tuntui hiukan pehmeältä ensimmäisellä ajokerralla. Seuraavana päivänä oli aivan kuin jämäköitynyt. Perä nousu kyllä aika reilusti. Kuvissa on auton perällä lähes 100kg tavaraa. Perjantaina sitten tuli yli 400km testiajoa. Muutaman kerran epäilin että kardaani täryttää ja sitä se saatoikin tehdä. Aikaisemmin en ole sellaista tärinää huomannut, tai sitten en vaan ole kiinnittänyt huomioita. Viikonlopun aikana maantie ajoa tuli lähes 1000km ja voisi sanoa että ajo-ominaisuudet on hyvät. Maastossa en ole kokeillut kulkea. Seuraava projekti on sitten takajarrujen uusiminen...Tai perän laakerointi...tai molemmat. Perjantaina, kaupan pihalla Jeep Vs. Honda Lauantai aamupäivä, takana 550km ja takaluukussa painoa +100kg ja tankki puolillaan. - kuvassa näkyy myös edellisellä viikolla asennetut valot ja teline mallia 3e putki. Ja vielä kerran kiitos velipojalle avusta ja tiloista:
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#38
|
||||
|
||||
Isompaa rojektia pukkaa kans...
No nii..Tulipa sitte hankittu autoille uusi kotia! Eli viimeinki pääsee eroon kerrostaloasumisesta ja naapureista joita suunnattomasti kiinnostaa paljonko bensaa vies DIISSELI vani tai "minunki pojan kaverilla oli tommonen amerikkalainen lantikka"
Projektia tiedossa mutta ihan asumis kuntoinen. - Saunan remontti - Tapetointia ja maalausta, kesällä myös ulkoa - Lattioihin uutta pintaa - Talliin korotusta, eristystä ja ovi päätyyn (sitte joskus). Oli valmiiksi varustettu voimavirralla Pääsee tekemään kunnon oikosulkuja
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#39
|
||||
|
||||
Defa 412 eillen asennettu, nyt ensimmäistä kertaa lämmityksessä. Pihalla -24 ja kohta saa kokemuksia. Lämitin löytyi Mikkelissä tarvikeliikkeen hyllystä ja ihan sopivaan hintaankin. Asennuksen suoritti ammattilainen. Samassa meni uusiksi jäähdytyspuolelta termostaatti joka oli ihan silminnähden hajalla. Samassa jäähdytysjärjestelmä puhdistettiin ja nesteet tietenkin uusittiin.
Perään tuli uusia laakereita ja stefoja. Samoin kaiki jarrujen kuluvat ovat välillä rummut-sylinterit meni vaihtoon. Tulipa auto varustettua myös viimeinkin nastallisilla talvirenkailla. Eillinen n. 25km ajo reippaassa -23 pakkasessa ainakin kertoi että hytti lämpenee. Viikko sitten ajelin 35km ennen kun sisälle tuli yhtään lämmintä, sekin pieni lämmitys vasta siten kun olin käynny huoltoasemalla kahvilla (lämmittelemässä). Eli rikkonainen termostaatti saattoi välilllä estää koko kierron lämmityskennolle. Ja kohta starttailemaan josko Defa lämmittäisi...
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#40
|
||||
|
||||
Hyvin on tuo Defa lämmittänyt. -25 pakkasilla 1-2h johdon päässä ja käynnistys oli lähes kuin nollakelillä. Samoin koneen kierrokset laski siinä ikkunoita siivotessa. Uudesta ja toimivasta termostaatista myös huomattava hyöty. Ei tarttenu käydä huoltoasemalla lämmittelemässä. Nyt lämmöt nousee 2-3min ajon jälkeen (lämmitetty 1-2h ja pakkasta oli n. -15) yli vartti mittarin, lähemmäs puoleenväliin ja pysyy siinä 1/3 kohdilla. Myös koppiin alkaa virrata lämmintä. Eillen illasta lämmityksessä n. 2h, keli -8 ja koppiin tuli n. puolentoista min. tyhjäkäynnin jälkeen jo huomattavan lämmintä ilmaa.
- Vähän epätakkoja nämä minun havainnot. Jos olisi joku säännöllisesti lukeman tallentava lämpömittari niin sen voi asentaa puhaltimeen ja sais vähän paremman mielikuvan siitä miten tuo letkulämmitin pelittää. Vois vertailla jos samaa keliä pitäs, eli astetta X missä ajassa lämppärillä ja missä ilman. Viimein sain katsastettuakin auton tuossa aamusella kun töistä lähdin. Samassa korotuksesta merkintä otteeseen. Tuli maksamaan muistaakseni 93e. Katsastusmiestä ei haitannut tuo ABSien tökkiminen alle 20kmh vaudissa. Sanoi että se on enempi ominaisuus näissä kun vika . Suositteli ensi kerraksi hitsaamaan takajousien etukiinnityksen yläpuolen pellit.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#41
|
||||
|
||||
Talon kanssa turatessa on kevät kulunut. Nyt kuitenki sen verran sai aikaiseksi lomalla että uuden ohjausiskarin laitoin. En tiedän onko mitään vaikutusta mutta entinen oli aika horo!
Tulipa samalla testattu huoltoalusta, jonka talon edellinen asukas oli rakentanut.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#42
|
||||
|
||||
Peräöljyistä...
Tässä aluksi tuosta alkukesän ohjausiskarin vaihdosta. Loppui woblaus, joka esiintyi kun yli 50km/h vauhdissa ajoi teräväviin töyssyihin. Vanhassa iskarissa oli 5-10mm tyhjää liikettä. Toisista tredeista oon kyllä lukenneu että vika olisi jossain muualla, mutta en nyt ole lähteny selvittelemään kun ajettavuus on ok.
Niin sitten asiaa. Tammikuussa perään vaihdettiin poskilaakerit + stefat yms. mitkä siihen n. 170e huoltopakettiin kuuluu. Tuossa sitten tarkistelin öljyjä ja kömmin auton allekkin. Takana kun jonkin verran oli proppu vuotanut. Takaperässä, siis Dana35C kitkalla, oli kyllä riittävästi öljyä mutta sen väriä aloin miettimään. Oli aika tummaa, ensin jopa mustalta vaikutti. Valkoisella paperilla pyyhkäistynä sellaista tummaa, grafiitin harmaata. Mistään en löytäny äkkiseltää että miten öljyn väri muuttuu tuollaisella 15 000km ajossa. Jamantin peräkuvissa, tuossa ekassa, suurin piirtein sama väri. http://www.jamant.fi/vinkkeja-peraon...uvia-i-16.html - itteäni vain mietitytti että onkohan havainnekuvassa rikkinäinen perä ja siitä johtune tummat öljyt?? Mulla on muistaakseni, jossain, GM/Ford lisäainetta purkillinen. Onkohan samaa tököttiä mitä Dana perissä käytetään? Pari litraa TB:n LS öljyäkin olis, onko siihen tarvetta lisällä ainetta...vai hommaanko muuta öljyä ja lisäilen siihen. Jos tuo vaihto nyt edes on tarpeen. Niin mitää erikoisempaa ääntä en kuule perästä, tai sitten oon niin tottunu siihen. Ajoittain kun ajaa pidempää matkaa valtatiellä satasen vauhdeilla ja kääntyy risteyksestä niin paikoiltaan lähtiessä lievää rusahtelua kuluu, mutta se kait kuuluu asiaan.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#43
|
||||
|
||||
Piää välillä tätäkin juttua päivittää. Tuossa lokakuun alussa olin Himalajan kisoissa toimitsijana niin pitihän sen kunniaksi tehdä pitkään suunnitellut kattovalot. Paikallisesta kierrätyskeskuksesta löytyi tarpeeksi leveä kourumallin kattoteline hintaan 5e. Autotarvike liikkeestä löytyi parit työvalot 8e hintaan, enempikin olisin ostanut mutta ne oli viimeiset. Erään halpakaupan muuttomyynnistä löytyi taas Boschin lisäpitkät 2kpl 1 hinnalla.
- Joten ei muuta kuin nippu johtoja käsiin ja asentelemaan. Alkuperäisenä ideana oli tehdä rele ja "sähkökaappi" tavaratilaan, oikeaan takakulmaan missä syvennys. takaluukun saranan alta/vierestä läpivienti ja vesitiivis pikaliitin. sekä taqakse että eteen. Johdot olisivat piilossa kattotelineen kaiteissa. Aika ja innostus loppui kesken, joten tyydyin vetämään johdot pinta asennuksella etuoven karmin kautta konetilaan ja virran syöttö tuli sumuvalojen releestä. Boschin lisäpitkät tuli keskelle ja työvalot reunoille. Johdot vielä siististi nippuun ja erkkaa päälle...Ei ihan sitte menny niinkuin suunittelin. Lopuksi vielä tunkki katolle, ihan pultti/U-pultti kiinnityksellä. En tiedä tekeekö sillä mitään, mutta sopii ainakin iskareiden suojakumien väriin! Himalajan jälkeen olikin muutama päivä lomaa töistä ja minua jo jonkin aikaa on vaivannut peräöljyjen tihkuminen tiivisteiden välistä. Ne tuli sitten vaihdettua...Oli yllättävän mustaa! Tuolla lisää juttua siitä hommasta: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76451 Peräöljyjen vaihdon jälkeen ajattelin satsata moottoriöljyn vaihtoon. Ne hommat kun joutui aikoinaan kerrostaloasujana ulkoistaa. Nyt tohtii omalla pihalla vähän puuhastella. MadXj sivustolta löytyi vinkkiä miten saisi ö-tilavuutta kasvatettua ja suurempaa suodatinta, tai siis suuremmalla suodattimella tilavuus luonnostaan kasvaa, ainakin vähän. HO- koneeseen (1991-) sopii suoraan Fordin filtteri. The larger oil filter (for mid-80s Ford 5.0L engines such as the F-150 p/u Paikallisessa Tokmannissa oli sekä foortin että jeepin filtteriä suoraan hyllyssä niin otin varmuudenvuoksei molemmat. - Mallimerkintäkin oli lähes sama kun Mobilin suodattimessa, MH301 vs. M301! MadXJ:ssä varoiteltiin että pidempi suodatin saattaa asennus vaiheessa käydä startin päähän kiinni. Sellaista en kuitenkaan huomannut mutta koneen maajohto pisti vähän vaikeusastetta peliin, eli otti senverran vastaan ettei kierteet tahtoneet ottaa. Suosittelen pidemmän suodattimen paikalleen mallaamista tyhjänä. Hyvin lähti öljyt kiertämään ja paineet pysyneet tasaisena. Ilmojen kylmettyä aloin pikkuhiljaa kiinnittämään huomiota siihen että bensan kulutus on kasvanut. Päivittäistä työmatka-ajoa tulee n.17km suuntaansa mutta kun pidemmällä reissulla kävin laskin että kulutus huitelee 20l kohdilla ja jopa ylikkin. Tarkistelin alipaineletkut, ilmanpuhdistimen ym. silmämääräisesti tarkistettavat osat. Mitään erikoisempaa ei näkynyt jotenka auto pakokaasutestiin. Tyhjäkäynnillä arvot olivat vielä suht ok mutta kierroksilla ei enää olisi katsastuksesta mennyt läpi. Huolto epäili liiallista bensansaantia ja viaksi lambdaa. Pikainen selvittely antoi uuden anturin hinnaksi 140-170e! Kotona jatkoin selvittelyjä. Lambda vaikutti olevan ihan 4-johtoinen perusmalli, jossa 2x valkoinen, musta ja harmaa johdin. Eli esilämmitettävä zirkoni tunnistin, mitä on ilmeisesti lähes jokaisessa autossa. EBayn tarjonnasta löytyi jenkeistä anturia hintaan 40-100$, riippuen ottiko yleismallin vai valmiiksi pistokkeella olevan. Paras tarjous kuitenkin oli Latvialaiselta myyjältä, sieltä lähtikin tulemaan anturi jonka hinta oli niin edullinen etten tässä kehtaa sanoakkaan, etsikää itse Ebaystä! Toimitus kesti to-ti välin. Asennuksessa 1. vaikeus oli vanhan anturin irroittaminen. Helpotti huomattavasti hommaa kun käytti autoa hetken että putki lämpeni. Tarvikemallin anturiin joutui tietenkin itse asentamaan pikaliittimen, sekään ei kovin hankala homma ollut. Uutta pakokaasutestiä en vielä ole ottanut, mutta kulutus tuntuu tipahtaneen ja lämpimänä savutus vähentyneen. Ajattelin tuolla halppis anturilla hetken ajella ja sitten kokeilla meneekö testit läpi.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#44
|
||||
|
||||
boschilainen lämmitettävä lambda on rockautossa jotain $58 rahteineen/kpl...
|
#45
|
||||
|
||||
Tulipahan kokeiltua nyt sitten ihan luvan kanssa ajelua metsässä ja uskalsi kokeilla mihin asti pääsee 225 AT rengastuksella kun paikalla oli oikeitakin maastureita, vinsseineen.
Tästä mentiin jo kerran, nyt paluumatkalla Vieläkin meni.... Juu tiedetään...reunoja pitkin, tämä kuvan ottamisen ennen testattiin tunkkia, kun perä jäi kantamaan. Nonii..nyt ei sitten mentykkään enää...Kantaa etuakselista, ura keskeltä jäässä...ei millään noussu enää ylös. Irti lähti! Kiitos vinssaajalle! Vielä piti mäkiautoilla vähän...
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#46
|
||||
|
||||
Eipä oo Jeepille kerenny tekeen paljoa muuta kun ajelemaan ja öljyt silloin tällöin vaihtamaan. Viimeviikolla, yövuoroissa tuli taas selailtua ebayta oikeen urakalla. Löytyi yks osa mitä on etsiskellyt, eli kuvassa näkyva hipo palikka
Paikalleen laittoa täytyy kyllä odotella, tarvii ilmeiseti muitakin osia, mm. tehostajan kiinnikkeineen ja suuttimet uudemman malliset + bensanpaineen säädin. - Onko kellään tietoa onko esim. 4.0 96- Grandin tehostaja sama mitä Cherokeessa? - Suuttimia olen yrittänyt katsella, siis sopivia, käsittääkseni ulkomitata on samat mutta liittimet eroaa. Jossain on mainittu että Volvon (850 ja uudemmat) suuttimet sopisivat tuohon. Niitä varmaan suomestakin helpommin saisi.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#47
|
||||
|
||||
Sivurojekti...
Menee vähä ot mutta iteppähän alotin....
Kaveri innostui offihommista ja kävästiin hakemassa tuollanen pätkä Pajero. Tarkoitus laittaa kilpiin ja kävästä jokunen kisa ajamassa. Minä siis apparina hommissa ja tässä pari ekaa lomapäivää menny tutkiessa vekotinta. Alla oli valmiiksi 33" renkaat, sisustat purettu yms. - Ehkäpä tälle vekottimelle tulee oma topikki vielä...
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#48
|
|||
|
|||
Moi,
tuliko korotussarjassa ylätukivarsia? Jos ei, niin joko alkuperäiset paperista (parin millin peltiä?) tehdyt on muuttaneet minkä verran muotoaan? Alkuperäiset kannattaa korvara vahvemmilla tai vaihtaa jäsympiin. -Paavo http://www.laplandtrophy.1g.fi/kuvat...110717_026.jpg |
#49
|
||||
|
||||
Lainaus:
- Eipä nuo oo katuajossa vielä vääntyneet...kait
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#50
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. | 454SS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.02.2008 17:49 |
cherokee tai grand cherokee kokemuksia | Chit-Chat | 8 | 16.05.2007 18:55 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
cherokee ja 31/11.5-15 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2005 12:02 | |
cherokee 2.8 crd | wannabee | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 15.03.2005 09:51 |