Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 28.07.2007, 20:24
-teemu -teemu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Mut tohon asti tuli takavedolla

Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 28.07.2007, 22:20
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

"Perustuu omakohtaiseen kokemukseen LT:stä ja kuulopuheisiin Cooperista. Voi tietysti olla että mun rengas oli vaan turhan jämerä/leveä (265/75R16) kevytperäiseen 4Runneriin..."

Tossa tuli pari huomionarvoista pointtia: renkaan pintapaine alhainen auton painoon nähden, renkailla ikää jo jonkin verta vaikkei ajettu. Kilpailijat kehittää renkaitaan ja tuo malli on vissiin pysynyt samanlaisena aika pitkään.

Mulla ollu sellanen tapa, että teen talvirenkaista ajoissa kesärenkaita vaikkei ne kuulemma ole yhtä hyviä kesärenkaina kuin oikeat kesärenkaat. Logiikkani on tässä, että renkaan pito kriittisempi talvella, kesäisellä asfaltilla tai sadekelilläkään.

Näin tein myös w123 Mersuun, Hakkis 1:sistä kesärenkaat ja silloin uudet Neloset talvirenkaiksi. Ykköset ajoi asiansa mielestäni ihan kohtuullisesti kesärenkainakin. Luulisi, että suuri lamellimäärä on eduksi talvirenkaassa muttei niinkään siinä vaiheessa kun se päätyy kesäkäyttöön.

Kaveri hommasi Suburbaniinsa 295/75/16 BFG AT:t ilman nastoja. Talvipito tavallisilla teillä ei ollut vissiin ihan paras mahdollinen. Itse en päässyt kyllä talvella kokeilemaan. Kesä-, kevät ja syysrenkanaa vaikutti kuitenkin hyvältä. Äänikään ei ollut kova. Pehmensi kivasti hiekkateiden pieniä nimismiehenkiharoita ja pikkukuoppia. Suburbani vaan aika painava kun taisi omapainoa olla yli 3000, oisko ollut jotain 3300 tms, josta johtuu että siinä menee aika leveetkin renkaat.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 29.07.2007, 09:06
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Talvirenkaan pito (=kitkavoima) lumella ja jäällä paranee kun pintapaine kasvaa. Tämä ei noudata ihan perusfysiikkaa, koska siinähän paineella ei ole merkitystä kitkavoimaan. Tämän vuoksi talvirengas ei saa olla liian leveä, varsinkaan jos halkaisija on jo tavallista suurempi.

Luultavasti toi 265 mm on vaan ollut jo liian leveä rengas. Toi 215 mm leveä Nokialainen piti viime talvena uutena kuin tauti myös kaikkein liukkaimmilla keleillä.

Nokia suosittelee joihinkin malleihinsa suurempaa rengaspainetta kuin autonvalmistaja. Tällä kikalla saadaan kosketuspainetta ja pitoa nostettua.

Continentalin 245/75R16 IceContact nastarengas on muotoiltu niin, että kuvio on muistaakseni vain 185 mm leveä, eli likimain samanlevyinen kuin 205R16 vakiokumissa. Taas tällä parannetaan leveän renkaan pitoa.

Ja rallimiehet ajavat talvella todella kapeilla renkailla pidon maksimoimiseksi.


T, Antti
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 27.01.2009, 08:38
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Kysympä viisaammilta...

Ajettelin jos laittaisi Fedima Extreme Evolution 31 x 10.5 - 15" renkaiden päälle lumiketjut, niin toimiiko/auttaako ne mitään?
( Kun on aika karkea se Fediman kuvio, niin meneekö ketjut kuvioiden väliin... )



Vastaan itselleni,
Toimii ihan ok, mutta ketjujen kiinnitystä/kiristystä modifioitava..
( Ketjut halvat CDcardic )
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...

Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU : 29.01.2009 06:49
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 30.01.2009, 22:47
NisteR:n Avatar
NisteR NisteR ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.09.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 51
Perusasetus

Tiedä...


..kaveri laittelee noita kiekkoja autojen alle ja sanoi, että nykyisillä kumiseoksilla ne on kolmessa vuodessa jo kovat, eli vaihtoväli kolme vuotta, jos pidon tahtoo säilyttää.

Ostin kesäkäyttöön BFG AT 235/75/15 ja toimi lumellakin hyvin, mutta jäisellä tiellä sai mennä kieli keskellä suuta. Varalle tuli hankittua talvirenkaiksi jotkut puuhaa nastat, joilla jäisellä tiellä pääsee kyllä paremmin, mutta lumen sekaan ei paljoa kannata sotkeentua.

Ajattelin seuraavaksi 215/75 -renkaita, jotta tuon lumen "läpäisy" paranisi, etenkin suvilumella. Vähänkin kantavalumi jarruttaa leveällä renkaalla sen verta, että meno alkaa takkuilla, vaikka lunta ei olisi edes pohjaa myöten.
__________________
Ei ole niin hullua ajatusta, että kun yksi sanoo sen leikillään, niin toinen on jo sitä toteuttamassa....
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 30.01.2009, 23:11
-pajero- -pajero- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 15.04.07
Sijainti: Hamina, Finland.
Viestit: 506
Perusasetus

Itellä on muzzilloissa omasta mielestä hyvä pito lumella, ilman nastoja olen tyytyväin renkaisiin.
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 31.01.2009, 13:57
andy:n Avatar
andy andy ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.01.09
Sijainti: joensuu
Viestit: 591
Post

Renkaat auraamattomalle tielle?


Hankin hodariin tuollaiset Cooper discoverer:it kokoa 265/75/15 eli 31*10.5 vastaavat. Voin suositella, hyvät tiellä ja kokoisekseen yllättävän hyvät umpilumessa ja poljetulla metsätiepohjalla vaikka kuvio ei olekaan karkeimmasta päästä (vrt. mehtärengas) mutta tuo lamellointi on kyllä reilu joka sen pidon lumella tekee...
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 31.01.2009, 14:29
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ihan kivat nakit on myös Nokian Hakkapeliitta LT 235/85/16.
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 31.01.2009, 16:44
OnOffiPajero:n Avatar
OnOffiPajero OnOffiPajero ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.05.07
Sijainti: RuukkiCity, .
Viestit: 144
Perusasetus

Mulla vanhat nokian hakkapeliitta LT 31/10.5/15 hyvin ainakin pajeron alla toimii. Tuskin täällä niin paljoa lunta tulee ettei niillä pääsis. Kun viimevuoden puolella tuli sitä lunta sen puolmetriä niin ajelin pallerolla uria muille ja suhteellisen hyvin meni. Mäet välillä tuotti ongelmia mutta tasasella menee kyllä ihan ajamalla. Tiellä ovat ihan hyvät ajella eikä tuossa traktorissa se äänikään ole haitannut joten sanoisin että ihan hyvä rengas. Tämähän on minun mielipide mutta aina on päässy kun on tarvinnu mennä.
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 01.02.2009, 12:55
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU Näytä viesti
Kysympä viisaammilta...

Ajettelin jos laittaisi Fedima Extreme Evolution 31 x 10.5 - 15" renkaiden päälle lumiketjut, niin toimiiko/auttaako ne mitään?
( Kun on aika karkea se Fediman kuvio, niin meneekö ketjut kuvioiden väliin... )



Vastaan itselleni,
Toimii ihan ok, mutta ketjujen kiinnitystä/kiristystä modifioitava..
( Ketjut halvat CDcardic )


toimii ja auttaa. ketjujahan ei saa laittaa liaan tiukalle! vähän kuuluu olla löysällä ni toimii ja putsaantuu.

ihan oikeesti jos joutuu ajeleen paljon paksussa hangessa ni turha edes yrittää mun mielestä ettiä hyvää rengasta, mikään ei toimi tarpeeks hyvi.
suosiolla vaan ketjut takarenkaisii ni rupee oikeesti etenemään! turha pelleillä pelkillä renkailla.
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 05.02.2009, 14:02
peLoGo:n Avatar
peLoGo peLoGo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.02.08
Sijainti: Vaasa
Viestit: 104
Perusasetus

Mulla oli HJ60:ssä alla kun ostin 205R16 jokku vanhat Hakkapeliitat, jokamutkassa tuntu että kumi "sortuu" alle.. Vaihdoin alle 31*10.5*15" BFG AT:t paljon parempi ajaa joka pinnalla, ainut missä ottaa 100-0 selkään on jäinen tie, jossa ei AT:illä voi muuta kuin harjoitella driftausta ;D
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 05.02.2009, 15:15
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.240
Thumbs up

Ääni menee ehdottomasti Insa Saharalle jos verrataan BFG All Terrainiin!!! Vaihdoin 31" AT:t 235 Saharaan ja Jeep muuttui ainankin ihan toiseksi autoksi, menee lumessa todella hyvin ja loppui se karmea urien hakeminenkin valtatiellä. Ja 235/75/15" Sahara on vain aavistuksen matalampi kuin 31"/10,5"/15" BFG AT.
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 05.02.2009, 18:14
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Insoilla viime keväänä katkaisin hilusta takapakat...

Liikaakin oli pitoa auraamattomalla tiellä,painui n.15-20 pinnasta.Takavedolla siltikin kulki kun antoi vaan mennä,kunnes siis vanhat pakat paukkui...

Nollakelillä,poljetulla/jäisellä tiellä pelottavan liukas ilman nastoja...

Rengasmelu ja vierintävastus ei sitten saa olla ratkaisevaa kun insan saharaa haikailee auton alle,siinä oli BF parempi.
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 05.02.2009, 20:43
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.269
Perusasetus

Ja edelliseen vois lisätä, että renkaat ei oo kovilla pakkasilla pyöreet kun muutaman kilsan jälkeen
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 06.02.2009, 12:43
Mazza Mazza ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.03.08
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 37
Perusasetus

Monet halvat uusiorenkaat on BFG:tä parempia talvella, johtuen pehmeämmästä kumiseoksesta. Itsellä nyt takaveto-Hiluxissa 205/70r15 Colway AT:t ilman nastoja, sama kuvio kuin BFG AT, pito yllättävän hyvä - varsinkin kun on vähänkään enemmän lunta. Jos verrokina käyttää edellisiä nastarengassarjoja (Hakkapeliitta 235/75r15, ? 185r14) niin ei se pito paljoa heikompi ole, lukuunottamatta jäätä.
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 06.02.2009, 13:39
maakari maakari ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.09.08
Sijainti: Pörsänmäki
Viestit: 70
Perusasetus

itsellä cooper discovever nastarenkaat 31/10,5/15 aikasemmin nokian hakkapeliitta sport utility, suunniteltu citymaastureihin.

Hojolla ajelen pääosin takavedolla maantiellä ja kyllä nokialaisella oli parempi jääpito. Cooper selvästi parempi lumessa karkeamman kuvion ansiosta, vaikka on leveempi. Uraherkkyys vaivaa coopereita, tuoreissa karhunurissa vetelee välillä arvaamattomasti.
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 06.02.2009, 21:39
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Ja edelliseen vois lisätä, että renkaat ei oo kovilla pakkasilla pyöreet kun muutaman kilsan jälkeen
Samapa se BF:ää vaivasi joten en arvannut vakavaksi,eikä tarvita edes pakkasta kummallekaan matalilla paineilla...Onko sellaisiakin maastokumeja jotka olisi vähemmän kuin kuusikulmaisia?
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 07.02.2009, 00:16
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.240
Perusasetus

Eipä nuo insat ole olleet kovinkaan kulmikkaat vielä ainakaan, kun ei ole seisonut "maastopaineilla" yhtään yötä vielää. Sitähän voi kokeilla kaikilla renkailla että jättää vaikka yöksi 0.5bar paineilla seisomaan johonkin -20C ja aamulla polkaisee maantienopeuksiin.. jympyttääkö??? Muutenkin matalilla paineilla tiellä ajaminen rassaa vähän helvetisti rengasta kuin rengasta..
Vastaa lainaten
  #44  
Vanha 07.02.2009, 09:34
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj Näytä viesti
Eipä nuo insat ole olleet kovinkaan kulmikkaat vielä ainakaan, kun ei ole seisonut "maastopaineilla" yhtään yötä vielää.
Niin ne sun insat on seisoneet 1.5 paineilla, en niitä jaksanut enempiä veivailla...
Vastaa lainaten
  #45  
Vanha 29.03.2009, 18:55
hector hector ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 19.03.05
Sijainti: Lappohja (Hanko), .
Viestit: 1.048
Perusasetus

Tuli ostettua Yokohama Geolandar A/T-S 285/75-16 rinkulat hodarin alle ns. käyttörenkaiksi, kun tuli ajettua aiemmista maantie/talvirenkaista kaks paskaks.
Oikein mukavat kuivalla maantiellä, hyvä pito sohjoisilla ja lumisilla teillä, hyvä etenemiskyky hankilumessa missä seassa suvilunta.
Omasta mielestä parempi kuin BFG:n AT rengas.

http://www.tirerack.com/tires/BigPic...landar+A%2FT-S
Vastaa lainaten
  #46  
Vanha 30.03.2009, 16:19
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

nyybi kiusaa


3 vuotta ollut läjässä insaturbo saharat samat neljänelle ostin uudet ydin talvikäyttöön ja laitoin kuorma-auton nastat eikä ole tarvinnut vinssata kertaakaan en kai sitten vissiin pahoissa paikoissa ajakkan tai sit on vaan hyvät renkaat. Ja taas vanhat kuluneet insat alle kuin tiet suli ei niillä kuitenkaan kannata pehmeelle kannata mennä kun ne on vaan 235/85/16.
Vastaa lainaten
  #47  
Vanha 12.10.2009, 20:49
Nippan:n Avatar
Nippan Nippan ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Savonranta, Finland
Viestit: 661
Perusasetus

Ei ainakaan Fediman extremet ole näin ensilumilla vakuuttaneet! Aivan tautisen liukkaat ajella, mutta niinhän se on jotta ajettava kelin mukaan vaikka sitten 60km/h jos siltä tuntuu! ja autona toimii tuo nissanin kingi... paska ajella lava autolla talvella kun ei oo takana pitoo!

niin ja tietenkiin kokoa on liikaa lumiajoon 265/70/16.
No näillä on pärjättävä kun ei ole rahaa investoida oikeita nastarenkaita!
__________________
Vaikken mie mistään mittään tiijjäkkää!!
Isuzu D-Max 3.0 TDi AT -10,
Nissan King Cap -97 (ex), Suzuki Bandit 1250 -08, Toyota Crown -80 (siirtynyt ajasta ikuisuuteen)
Vastaa lainaten
  #48  
Vanha 12.10.2009, 20:52
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Fedimat...


Aika liukkaat on tosiaan nuo Fedima Extremet, ei voi arki käyttöön suositella... Tosin pärjää niilläkin varovasti ajellen!

" NASTAT ON AINA NASTAT!!! "
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...
Vastaa lainaten
  #49  
Vanha 12.10.2009, 21:03
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

viime talvena oli Hankook DynaPro MT RT03 pakettiauton nastoilla ja kokoa 32x11.5/15, pitoa joka kelillä.. nyt alla 35x12.5/15 BF MudTerrain joilla tarkoitus ajella ympäri vuoden.. ja autona HDJ80..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #50  
Vanha 17.10.2009, 19:28
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kilisevät


Kesärattaat (245/70-16 H/T dueler) tuntu liukkailta ensilumessa ja meno pysähty ojanylityksessä. Molemmat päät laitoin lukkoon, mutta pitoa ei vaan ollut. Perä jäi mutaojaan ja keula jauho lumen päällä rinteessä. Toiseen eturattaaseen sain ketjun päälle siinä tilanteessa ja nousi heti ku kesällä. Jatkossa kun jaksaa laittaa ketjut päälle ennen pahaa paikkaa, niin aivan sama mitkä rattaat on alla möyriessä. Hankookin kitkat (215/85-16) saa olla vielä tallissa kuukauden päivät. Autona Isuzu D-Max.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M:Volvo c03 renkaat 35 13,5 renkaat lukkovanteilla finvalp O/M/V Renkaat ja vanteet 0 12.05.2008 09:50
MYYTY: Range V8 -77 mettään tai tielle solihull O/M/V Ajoneuvot 7 07.03.2008 15:41
O: 33" TIELLE/metsään, eli ei pokkerssia Vilkutin O/M/V Renkaat ja vanteet 1 21.08.2007 21:09


Sivu luotu: 17:13 (GMT +2).