|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
Mut tohon asti tuli takavedolla
|
#27
|
|||
|
|||
"Perustuu omakohtaiseen kokemukseen LT:stä ja kuulopuheisiin Cooperista. Voi tietysti olla että mun rengas oli vaan turhan jämerä/leveä (265/75R16) kevytperäiseen 4Runneriin..."
Tossa tuli pari huomionarvoista pointtia: renkaan pintapaine alhainen auton painoon nähden, renkailla ikää jo jonkin verta vaikkei ajettu. Kilpailijat kehittää renkaitaan ja tuo malli on vissiin pysynyt samanlaisena aika pitkään. Mulla ollu sellanen tapa, että teen talvirenkaista ajoissa kesärenkaita vaikkei ne kuulemma ole yhtä hyviä kesärenkaina kuin oikeat kesärenkaat. Logiikkani on tässä, että renkaan pito kriittisempi talvella, kesäisellä asfaltilla tai sadekelilläkään. Näin tein myös w123 Mersuun, Hakkis 1:sistä kesärenkaat ja silloin uudet Neloset talvirenkaiksi. Ykköset ajoi asiansa mielestäni ihan kohtuullisesti kesärenkainakin. Luulisi, että suuri lamellimäärä on eduksi talvirenkaassa muttei niinkään siinä vaiheessa kun se päätyy kesäkäyttöön. Kaveri hommasi Suburbaniinsa 295/75/16 BFG AT:t ilman nastoja. Talvipito tavallisilla teillä ei ollut vissiin ihan paras mahdollinen. Itse en päässyt kyllä talvella kokeilemaan. Kesä-, kevät ja syysrenkanaa vaikutti kuitenkin hyvältä. Äänikään ei ollut kova. Pehmensi kivasti hiekkateiden pieniä nimismiehenkiharoita ja pikkukuoppia. Suburbani vaan aika painava kun taisi omapainoa olla yli 3000, oisko ollut jotain 3300 tms, josta johtuu että siinä menee aika leveetkin renkaat. Note! This message was posted anonymously! |
#28
|
||||
|
||||
Talvirenkaan pito (=kitkavoima) lumella ja jäällä paranee kun pintapaine kasvaa. Tämä ei noudata ihan perusfysiikkaa, koska siinähän paineella ei ole merkitystä kitkavoimaan. Tämän vuoksi talvirengas ei saa olla liian leveä, varsinkaan jos halkaisija on jo tavallista suurempi.
Luultavasti toi 265 mm on vaan ollut jo liian leveä rengas. Toi 215 mm leveä Nokialainen piti viime talvena uutena kuin tauti myös kaikkein liukkaimmilla keleillä. Nokia suosittelee joihinkin malleihinsa suurempaa rengaspainetta kuin autonvalmistaja. Tällä kikalla saadaan kosketuspainetta ja pitoa nostettua. Continentalin 245/75R16 IceContact nastarengas on muotoiltu niin, että kuvio on muistaakseni vain 185 mm leveä, eli likimain samanlevyinen kuin 205R16 vakiokumissa. Taas tällä parannetaan leveän renkaan pitoa. Ja rallimiehet ajavat talvella todella kapeilla renkailla pidon maksimoimiseksi. T, Antti |
#29
|
||||
|
||||
Kysympä viisaammilta...
Ajettelin jos laittaisi Fedima Extreme Evolution 31 x 10.5 - 15" renkaiden päälle lumiketjut, niin toimiiko/auttaako ne mitään? ( Kun on aika karkea se Fediman kuvio, niin meneekö ketjut kuvioiden väliin... ) Vastaan itselleni, Toimii ihan ok, mutta ketjujen kiinnitystä/kiristystä modifioitava.. ( Ketjut halvat CDcardic )
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä... Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU : 29.01.2009 06:49 |
#30
|
||||
|
||||
Tiedä...
..kaveri laittelee noita kiekkoja autojen alle ja sanoi, että nykyisillä kumiseoksilla ne on kolmessa vuodessa jo kovat, eli vaihtoväli kolme vuotta, jos pidon tahtoo säilyttää.
Ostin kesäkäyttöön BFG AT 235/75/15 ja toimi lumellakin hyvin, mutta jäisellä tiellä sai mennä kieli keskellä suuta. Varalle tuli hankittua talvirenkaiksi jotkut puuhaa nastat, joilla jäisellä tiellä pääsee kyllä paremmin, mutta lumen sekaan ei paljoa kannata sotkeentua. Ajattelin seuraavaksi 215/75 -renkaita, jotta tuon lumen "läpäisy" paranisi, etenkin suvilumella. Vähänkin kantavalumi jarruttaa leveällä renkaalla sen verta, että meno alkaa takkuilla, vaikka lunta ei olisi edes pohjaa myöten.
__________________
Ei ole niin hullua ajatusta, että kun yksi sanoo sen leikillään, niin toinen on jo sitä toteuttamassa.... |
#31
|
|||
|
|||
Itellä on muzzilloissa omasta mielestä hyvä pito lumella, ilman nastoja olen tyytyväin renkaisiin.
|
#32
|
||||
|
||||
Renkaat auraamattomalle tielle?
Hankin hodariin tuollaiset Cooper discoverer:it kokoa 265/75/15 eli 31*10.5 vastaavat. Voin suositella, hyvät tiellä ja kokoisekseen yllättävän hyvät umpilumessa ja poljetulla metsätiepohjalla vaikka kuvio ei olekaan karkeimmasta päästä (vrt. mehtärengas) mutta tuo lamellointi on kyllä reilu joka sen pidon lumella tekee...
|
#33
|
|||
|
|||
Ihan kivat nakit on myös Nokian Hakkapeliitta LT 235/85/16.
|
#34
|
||||
|
||||
Mulla vanhat nokian hakkapeliitta LT 31/10.5/15 hyvin ainakin pajeron alla toimii. Tuskin täällä niin paljoa lunta tulee ettei niillä pääsis. Kun viimevuoden puolella tuli sitä lunta sen puolmetriä niin ajelin pallerolla uria muille ja suhteellisen hyvin meni. Mäet välillä tuotti ongelmia mutta tasasella menee kyllä ihan ajamalla. Tiellä ovat ihan hyvät ajella eikä tuossa traktorissa se äänikään ole haitannut joten sanoisin että ihan hyvä rengas. Tämähän on minun mielipide mutta aina on päässy kun on tarvinnu mennä.
|
#35
|
||||
|
||||
Lainaus:
toimii ja auttaa. ketjujahan ei saa laittaa liaan tiukalle! vähän kuuluu olla löysällä ni toimii ja putsaantuu. ihan oikeesti jos joutuu ajeleen paljon paksussa hangessa ni turha edes yrittää mun mielestä ettiä hyvää rengasta, mikään ei toimi tarpeeks hyvi. suosiolla vaan ketjut takarenkaisii ni rupee oikeesti etenemään! turha pelleillä pelkillä renkailla. |
#36
|
||||
|
||||
Mulla oli HJ60:ssä alla kun ostin 205R16 jokku vanhat Hakkapeliitat, jokamutkassa tuntu että kumi "sortuu" alle.. Vaihdoin alle 31*10.5*15" BFG AT:t paljon parempi ajaa joka pinnalla, ainut missä ottaa 100-0 selkään on jäinen tie, jossa ei AT:illä voi muuta kuin harjoitella driftausta ;D
|
#37
|
||||
|
||||
Ääni menee ehdottomasti Insa Saharalle jos verrataan BFG All Terrainiin!!! Vaihdoin 31" AT:t 235 Saharaan ja Jeep muuttui ainankin ihan toiseksi autoksi, menee lumessa todella hyvin ja loppui se karmea urien hakeminenkin valtatiellä. Ja 235/75/15" Sahara on vain aavistuksen matalampi kuin 31"/10,5"/15" BFG AT.
|
#38
|
|||
|
|||
Insoilla viime keväänä katkaisin hilusta takapakat...
Liikaakin oli pitoa auraamattomalla tiellä,painui n.15-20 pinnasta.Takavedolla siltikin kulki kun antoi vaan mennä,kunnes siis vanhat pakat paukkui... Nollakelillä,poljetulla/jäisellä tiellä pelottavan liukas ilman nastoja... Rengasmelu ja vierintävastus ei sitten saa olla ratkaisevaa kun insan saharaa haikailee auton alle,siinä oli BF parempi. |
#39
|
||||
|
||||
Ja edelliseen vois lisätä, että renkaat ei oo kovilla pakkasilla pyöreet kun muutaman kilsan jälkeen
|
#40
|
|||
|
|||
Monet halvat uusiorenkaat on BFG:tä parempia talvella, johtuen pehmeämmästä kumiseoksesta. Itsellä nyt takaveto-Hiluxissa 205/70r15 Colway AT:t ilman nastoja, sama kuvio kuin BFG AT, pito yllättävän hyvä - varsinkin kun on vähänkään enemmän lunta. Jos verrokina käyttää edellisiä nastarengassarjoja (Hakkapeliitta 235/75r15, ? 185r14) niin ei se pito paljoa heikompi ole, lukuunottamatta jäätä.
|
#41
|
|||
|
|||
itsellä cooper discovever nastarenkaat 31/10,5/15 aikasemmin nokian hakkapeliitta sport utility, suunniteltu citymaastureihin.
Hojolla ajelen pääosin takavedolla maantiellä ja kyllä nokialaisella oli parempi jääpito. Cooper selvästi parempi lumessa karkeamman kuvion ansiosta, vaikka on leveempi. Uraherkkyys vaivaa coopereita, tuoreissa karhunurissa vetelee välillä arvaamattomasti. |
#42
|
|||
|
|||
Samapa se BF:ää vaivasi joten en arvannut vakavaksi,eikä tarvita edes pakkasta kummallekaan matalilla paineilla...Onko sellaisiakin maastokumeja jotka olisi vähemmän kuin kuusikulmaisia?
|
#43
|
||||
|
||||
Eipä nuo insat ole olleet kovinkaan kulmikkaat vielä ainakaan, kun ei ole seisonut "maastopaineilla" yhtään yötä vielää. Sitähän voi kokeilla kaikilla renkailla että jättää vaikka yöksi 0.5bar paineilla seisomaan johonkin -20C ja aamulla polkaisee maantienopeuksiin.. jympyttääkö??? Muutenkin matalilla paineilla tiellä ajaminen rassaa vähän helvetisti rengasta kuin rengasta..
|
#44
|
||||
|
||||
Niin ne sun insat on seisoneet 1.5 paineilla, en niitä jaksanut enempiä veivailla...
|
#45
|
|||
|
|||
Tuli ostettua Yokohama Geolandar A/T-S 285/75-16 rinkulat hodarin alle ns. käyttörenkaiksi, kun tuli ajettua aiemmista maantie/talvirenkaista kaks paskaks.
Oikein mukavat kuivalla maantiellä, hyvä pito sohjoisilla ja lumisilla teillä, hyvä etenemiskyky hankilumessa missä seassa suvilunta. Omasta mielestä parempi kuin BFG:n AT rengas. http://www.tirerack.com/tires/BigPic...landar+A%2FT-S |
#46
|
|||
|
|||
nyybi kiusaa
3 vuotta ollut läjässä insaturbo saharat samat neljänelle ostin uudet ydin talvikäyttöön ja laitoin kuorma-auton nastat eikä ole tarvinnut vinssata kertaakaan en kai sitten vissiin pahoissa paikoissa ajakkan tai sit on vaan hyvät renkaat. Ja taas vanhat kuluneet insat alle kuin tiet suli ei niillä kuitenkaan kannata pehmeelle kannata mennä kun ne on vaan 235/85/16.
|
#47
|
||||
|
||||
Ei ainakaan Fediman extremet ole näin ensilumilla vakuuttaneet! Aivan tautisen liukkaat ajella, mutta niinhän se on jotta ajettava kelin mukaan vaikka sitten 60km/h jos siltä tuntuu! ja autona toimii tuo nissanin kingi... paska ajella lava autolla talvella kun ei oo takana pitoo!
niin ja tietenkiin kokoa on liikaa lumiajoon 265/70/16. No näillä on pärjättävä kun ei ole rahaa investoida oikeita nastarenkaita!
__________________
Vaikken mie mistään mittään tiijjäkkää!! Isuzu D-Max 3.0 TDi AT -10, Nissan King Cap -97 (ex), Suzuki Bandit 1250 -08, Toyota Crown -80 (siirtynyt ajasta ikuisuuteen) |
#48
|
||||
|
||||
Fedimat...
Aika liukkaat on tosiaan nuo Fedima Extremet, ei voi arki käyttöön suositella... Tosin pärjää niilläkin varovasti ajellen!
" NASTAT ON AINA NASTAT!!! "
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä... |
#49
|
||||
|
||||
viime talvena oli Hankook DynaPro MT RT03 pakettiauton nastoilla ja kokoa 32x11.5/15, pitoa joka kelillä.. nyt alla 35x12.5/15 BF MudTerrain joilla tarkoitus ajella ympäri vuoden.. ja autona HDJ80..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#50
|
|||
|
|||
Kilisevät
Kesärattaat (245/70-16 H/T dueler) tuntu liukkailta ensilumessa ja meno pysähty ojanylityksessä. Molemmat päät laitoin lukkoon, mutta pitoa ei vaan ollut. Perä jäi mutaojaan ja keula jauho lumen päällä rinteessä. Toiseen eturattaaseen sain ketjun päälle siinä tilanteessa ja nousi heti ku kesällä. Jatkossa kun jaksaa laittaa ketjut päälle ennen pahaa paikkaa, niin aivan sama mitkä rattaat on alla möyriessä. Hankookin kitkat (215/85-16) saa olla vielä tallissa kuukauden päivät. Autona Isuzu D-Max.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M:Volvo c03 renkaat 35 13,5 renkaat lukkovanteilla | finvalp | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 12.05.2008 09:50 |
MYYTY: Range V8 -77 mettään tai tielle | solihull | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 07.03.2008 15:41 |
O: 33" TIELLE/metsään, eli ei pokkerssia | Vilkutin | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 21.08.2007 21:09 |