|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
Aika yleinen vika näissä, tuo etuperän sisällä oleva kalvo joka kytkee vetoakselin tasauspyörästöön. Toki uusimmatkin jo 14vuotiaita autoja. 2-3h työtä vaihtaa jos auto nosturilla. Jos auto pelkään jahti/maastokäyttöön niin voi myös lukita pysyvästi että etuperä pyörii aina mukana.
|
#2
|
|||
|
|||
Tässä se alkuperäinen systeemi
Ja nyt on asennettu astetta parempi nelivetosysteemi Mitä tuota punkalla kokeili niin jos olisi ollut tuo alkuperäinen järjestelmä toiminnassa niin aika monessa paikkaa se matka olisi vaan loppunut siihen kun keula ei ole hommassa mukana. Ohjeen mukaan tuossa saa valita minkä tahansa asennon high tai low puolelta kesken ajon. Ainoa mikä pitää ottaa huomioon, että high ja low puolen välillä pitää pysähtyä ja vaihteisto laittaa N-asentoon. Mitä siellä punkalla nyt tuli tuolla ajeltua niin hieman kyllä yllätyin miten hyvin se siellä kulkee. Muutama kohta oli lumen valtaama niin hienosti se lähti kolmella renkaalla kumia poltteleen kun kallio tuli alta esille. Eli jopa taka-akselin kitkalukko toimii hyvin. Muutamissa ristiriipunnoissa tuli kokeiltua miten hommasta pääsee läpi jos laittaa käsijarrua kehiin ja jarruttaa sitä ilmassa olevaa takarengasta. Sekin muuten toimi yllättävän hyvin, eli ristiriipunnasta pääsi pois tuolla tavalla. Tiedä sitten miten kestävä tuo nelivetojärjestelmä loppupeleissä on? Jos vertaa siihen toiseen missä on se takaveto, nopea neliveto ja hidasneliveto valinta. On myös mielenkiintoista, että siellä on tuollainen laatikon lukko ominaisuus, mutta sitä ei vaan tehtaalla ole aktivoitu mitenkään. Tuossa setissä nimittäin sai erikseen valita otatko sinne sellaisen oman näytön, joka kertoo onko takaveto päällä, auto asento vai lukollinen neliveto. Sai muuten myös sellaista led taulua, joka kertoo nelivedon vetosuhteista auto asennossa. En tiedä kuka sitä sitten kerkiää katella tuolta? Mut toi auton oma mittaristo kertoo jo onko sulla se lukko päällä vai ei. Mikä on sinällään mielenkiintoista, että onko siellä vakiona joku tietty tilanne missä se itsestään aktivoi sen lukon päälle? En ainakaan kertaakaan onnistunut siinä niin, että mittaristoon olisi vielä valo siitä syttynyt. Ajelin suurimmaksi osaksi low auto asennolla. Toki se valo syttyy kun nyt laittaa tuosta valinnan lock päälle. Senkin testasin, että jos tuosta nyt valitsee takavedon niin se ihan oikeasti on nopealla ja hitaalla alueella takavetoinen. Ja kun laitat lock päälle niin se valinta on välittömästi päällä. Perin mielenkiintoinen systeemi. Näillä spekseillä sanoisin tuon järjestelmän olevan nyt parempi kuin se perinteinen missä valitaan takaveto, 4wd ja low asento. Koska tuossa voit pitää koko ajan sitä auto asennossa niin se tarvittaessa vetää nelivedolla ja sitä voi pitää vaikka asvaltilla päällä. Ja liikkeelle lähdössä voi tökkää tuon lock asennon päälle niin ei turhaan sudittele jos perässä on esim. traileri kuorman kera talvella. En tiedä miksi tuota ei ole saanut alunperin tuollaisella valinta vivulla jos siellä kuitenkin on nuo ominaisuudet? Koska nyt tuo on mielestäni sellainen mikä se olisi pitänyt olla ja mistä ehkä olisi voinut jopa maksaakin vähän extraa. Ei hajuakaan mitä tuo nelivetojärjestelmä sitten on maksanut lisävarusteena? Mitä tuon asennukseen tulee niin siinä piti tuon uuden namiskuukkelin johtosarja asentaa tuon alkuperäisen namiskuukkelin johtosarjaan kiinni. Niitä ei vedetty poikki vaan yhdistettiin olemassa oleviin. Eli tuon vanhan namiskuukkelin saa sinne takaisin jos haluaa. Lisäksi piti vetää kaksi piuhaa apparin puolelle siihen jalkatilan sivuun. Siellä oli piuhaliitäntöjä, mistä yksi paksumpi piuha piti vetää poikki ja nämä kaksi uutta piuhaa kytkettiin niin, että toinen menee kiinni siihen liittimen päähän ja toinen menee siihen johtosarjan päähän. Vahva veikkaus, että tuo on se millä aktivoidaan se lukko? |
#3
|
||||
|
||||
Täytyy myöntää että olin varsin pessimistinen ajatukselle että sinne noin helpolla saisi
lisäominaisuuksia :O
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
Sen verran tuntuu olevan väärinymmärryksiä näistä Sorenton nelivetojärjestelmistä tässä ketjussa, että korjaan tähän niitä hieman: Tuossa automaattisessa nelivedossa ei toisiaan ole keskitasauspyörästöä ollenkaan, mutta tehojakauman lukitus tapahtuu sen sijaan sähkömagneettikytkimellä. Jos tehot haluaa lukita 50-50, joutuu vain vaihtamaan tuohon "low" -tilaan, joka sitten myös laittaa alennusvaihteen päälle. Automaatti tilassa se voi lähettää 50% tehosta etupyörille (teoriassa) jos takapyörät sutii ja vauhtia on tarpeeksi. Siinä yleisemmässä manuaalisessa nelivedossa ei myöskään ole keskitasauspyörästöä, mutta teho jaetaan pelkästään jakolaatikon kautta. Sen vuoksi sitä nelivetoa ei saisi käyttää asfaltilla ollenkaan, muuten kuluttaa voimansiirtoa aika paljon. Etuperä tuossa järjestelmässä kytketään mukaan ilmapumpun painekytkimellä, (jos neliveto ei toimi, tämä usein vikana) joka sitten yhdistää etukardaanin voimansiirtoon. Etuvoimansiirto on siis takaveto-tilassa täysin irrotettu voimansiirrosta. Liitteessä vielä enemmän näistä. |
#5
|
|||
|
|||
Lainaus:
Omilla kokemuksilla sanoisin, että toi automaatti neliveto on aivan turhanpäiväinen neliveto vakiona. Mutta kun siihen lisää tuon saksalaisten valitsimen niin johan se paranee huomattavasti. Sen jälkeen se neliveto on sellainen mitä se olisi tehtaalta pitänyt olla. Tosin on edelleen tilanteita, missä toi systeemi ei vaan tahdo toimia vaikka miten laittaa lock asentoa päälle. Tosin pitäs enemmän ajella maaston puolella niin ehkä oppis miten tuolla saavuttaa sen maksimi hyödyn nelivedosta. Se kun on erilailla tehty kuin aikaisemmat maasturit millä maastossa ajeltu. Normi käyttäjä tuskin noita eroja mitenkään huomaa. Nuo muutamat ongelma tilanteetkin olisi todennäköisesti ratkennut ajotapaa muuttamalla. |