|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Polyeteeni- ja peltikanistereista 98E säilytyksessä sekä offroad käytössäMiten kauan 98E bensiini säilyy polyeteeni- ja peltikanistereissa siten, että niistä voi huoletta tankata lisää ao varastosta/maastoautoon kiinnitetystä kanisterista/offroad tukikohdassa ? Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että voi huoletta tankata kanistereista ? Miten vaikuttaa maastoauton tankissa olevan tuoreemman 98E määrä ? Entä ao kanisterin säilytyspaikka, talvitukikohta (pakkanen, lumihanki) vs kesätukikohta (lämmin, varjo). Entä jos kanisteri väistämättä altistuu pakkaselle/helteelle maastoauton ulkopuolella takana/sivussa/katolla ? Kanisterityypeistä esimerkki: Rowy Component 11,3L (3gal) polyeteeniä kanisteri >> https://www.tuontitukku.fi/pienkone-...2/#description Jerrykannu 20L peltikanisteri https://www.tuontitukku.fi/koneja-au...4/#description
|
#2
|
||||
|
||||
Sen ajan mitä se bensiini säilyy (säilyy ja säilyy) ylipäänsä, poislukien tietenkin sen peltisen jerryn mahdollinen korroosio.
Astioiden säilytyksessä järjen käyttö on toki suotavaa...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. Viimeksi muokannut wikke : 17.02.2023 20:50 |
#3
|
|||
|
|||
Onko kokemuksia seuraavasta:
Motul Bensiinin säilytysaine 250 ml 20 litran jerryyn 1/5=50ml https://m.motonet.fi/fi/tuote/608071...tysaine-250-ml |
#4
|
|||
|
|||
Pidentääkö ja kauanko 98E säilytystä
täydessä jerry peltikanisterissa, joka viileässä paikassa ja täysi, ja onko ok V6 bensamoottorille seuraava lisäaine: Briggs & Stratton Fuel Fit https://www.briggsandstratton.com/eu.../fuel-fit.html |
#5
|
|||
|
|||
Ihan normi 98E prätkän tankkiin/kaasareihin jätettynä syksyllä tekee sen, että keväällä joutuu nostamaan kaasaripaketin pöydälle ja putsaamaan tyhjäkäyntipiirit jne jos ei ole mopo ollu talven aikana kertaakaan käynnissä. Omien kokemusten mukaan noi säilöntäaineet jeesaa jonkun verran, mutta ei se liemi vuositolkulla kanisterissa säily. Vanhempi nykybensa ei myöskään sitten enää syty kunnolla kun vanhenee, niin en vuotta kauempaa itse ainakaan seisottaisi kannussa.
Mun vanhin muovinen bensakannu on 80/90 luvulta että paksumuovinen sellanen kestää kyllä. |
#6
|
|||
|
|||
30Vuoteen ei ole ollut ongelmia kesäharrasteen talvisäilytysten aikana bensan säilymisen kannalta, eikä autoa ole käytelty talven aikana.
Kyseessä 50-luvun amerikkalainen kaasari v8 moottori, Alkuperäsellä kaasuttimella ja alkuperäsellä bensapumpulla. Keväällä akku kiinni ja pikkusella hörppybensalla käyntiin ja matka jatkuu. Eli ei tuo nykybensakaan yhdessä talvessa mihinkään jämähdä. |
#7
|
|||
|
|||
No aivan varmasti jämähtää jos on riittävän pienet suuttimet ja kanavat kaasareissa. Ihan sama onko prätkä, ruohonleikkuri, agregaatti tai mikä vaan. Aika monta kymmentä kertaa tullut elvytettyä noita jankkiintuneen bensan tähden. Saattaa olla 50-luvun jenkkikaasarissa vähän väljemmät kanavat...
Edittinä vielä niin 80-lukulainen saksalaisvalmiste harrasteauto lähtee kanssa ilman ongelmia käyteen talven jälkeen sekä polttoaineen ruiskutuksella oleva prätkä. Pienemmistä kaasareista taasen menee kanavat tukkoon omien kokemusten mukaan hyvinkin yhden talven aikana, varsinkin jos se talvikausi on vähän pidempi kuten katuprätkällä tuppaa yleensä olemaan. Mutta tässäpä omat kokemukset ja saa olla uskomatta ihan vapaasti, ei ole yhtäkään syytä vedellä hatusta näitä juttuja. Viimeksi muokannut Macke : 19.02.2023 10:14 |
#8
|
|||
|
|||
Sen verran kokemusta mönkijän (4-tahti ja kaasari) kanssa että 4kk riitti siihen että ei enää käynnistynyt vanhoilla bensoilla. Säilytysaineella sai säilymään talven yli mutta ei silläkään täyttä vuotta mene. Palaa kyllä sitten kun pistää tuoretta tavaraa sekaan.
|
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
Muistaakseni Nesteen omissa tutkimuksissa normaalibensan säilyvyys on noin 3 kuukautta.
|
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mulla tossa pihalla bensaruiskuturboAudi joka on ollut seisonnassa koronan alkuajoilta saakka kun ei ole ollut käyttöä. Noin puolen vuoden välein olen laittanut siitä akunkengän kiinni, ladannut akun täyteen ja käyttänyt paikallaan moottorin normaaliin käyntiläpötilaan. Ainakin vielä lokakuussa kävi nätisti ja noin 2,5v vanhaa E95 bensaa tankissa. |
#12
|
||||
|
||||
Mitä pienempi moottori, sitä herkempi ongelmoimaan vanhalle bensalle. Tallikaverin blazerin koneenvaihto on kestänyt hieman,2020 ajettu viimeks, sen ensistartissa nähdään kuinka vanha bensa tärähtää tulille ruiskukasissa, sitten joskus. Veikkaan ettei mitään ongelmaa.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#13
|
|||
|
|||
Muutama vuosi sitten ostin kaverilta 535 lynxin pikkurahalla. Kokeiltiin, että lähtee käyntiin ja käy.
N. kaksi kuukautta myöhemmin ei lähtenyt käyntiin. Tein kaikki kikat ja tutkimukset, ei vaan lähtenyt. Kurkusta kun ruikkasi bensaa sisään niin hetken kävi. Miulla on aika bilteman painepullossa bensaa tälläisiä varten. No, tutkimukset jatkui ja yksi päivä tuo bilteman pullo oli hukassa. Otin ruutalla lynxin tankista bensaa ja ruikkasin kurkkuun, ei hörähtänytkään tällä kertaa. Siitä havahduin ja pistin uudet bensat tankkiin, ja niin vain läksi toimimaan. Eli parissa tuossa kuukaudessa!?!? oli bensa vanhentunut niin paljon ettei syttynyt enää, vai olisiko että kaasarissa olleet bensat olisi säilyneet paremmin, ja ekalla kerralla olisi toiminut niillä mitä kohokammion sisällä oli? |
#14
|
||||
|
||||
Kelkka on varmaa aika herkkä gason laadulle. Ja suht heikko kipinä vs auton mosa.
Ja ehkäpä kohokammiossa oleva bensa säilyy paremmin, ainakin siellä on melko vähän tyhjää tilaa eli happea vs mahdollisesti tyhjillään olevassa tankissa. Siksihän vanhan kansan neuvo on säilyttää laitteet tankki täynnä. Noin 29v mulla on ollu 1-2 harrasteautoa talviseisonnassa ja ikinä ei oo tarvinnu gasoja vaihtaa keväällä. Semmosen 4-6kk ollu pois ajosta ja ongelmitta käymään.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#15
|
|||
|
|||
No eipä miullakaan ole stigan ajettava ruohonleikkuri taikka hondan lumilinkokaan koskaan mitään nikotellut, vaikka esim stigassa samat bensat seisoo käytännössä 10kk.
Ja bansaa on tankissa ollut aina sen verran mitä on sattunut jäämään. Noissa tosin tulee käytettyä 98:a. |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#17
|
||||
|
||||
Mulla taas on vähän vaihtelevia kokemuksia bensan säilyvyydestä, perämoottoriin ku jättää kaasariin bensat nii keväällä saa repiä niin pirusti jos ei suoraan laske pois ja uutta sisään. Autoissa ei ole ollut vastaavaa ongelmaan, muuta kuin yhdessä joka oli seissyt 96-19 välisen ajan. Se ei oikeen halunnu käydä niillä liemillä. Pistin merkille silloin että bensa "ne" vesittyy eli pohjalta todella sakean näköistä ja pinnasta lähes vettä. Tämän siis huomasin kun laskettelin bensapumpun läpi pulloon ainetta niin päivässä rojut valu pohjalle ja pinta oli kirkasta.
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#18
|
||||
|
||||
Laitanpa muutaman kuvan kolme vuotta vanhan ysivitosen olomuodosta..:
Joo. Oli tosiaan klapisirkkeliä pyöritetty, tankki täytetty, ja jäänyt sitten kolmeks vuotta käyttämättä. Sähköpeli kun korvasi papatuksen. Oli kokeillut suostuuko käymään, vain huikkapensalla kurkkuun kävi sen hetken, moottori kulkeutui mulle ja tuommosta löyty kaasarista... Putsasin sen mitä osasin, ihan mekaanisesti sai rapsutella tuon valkean töhkän pois. Ihan joka ristuksen kanava tukossa, niin isot kuin pienetkin... Työkalu millä saa vähän pienempiäkin reikiä putsattua, kerrankin ykköstyypin diabeteksesta jotain hyötyä. Ohusimmat neulat siinä lajissa mitä mulla on, on 0,18mm paksuja, ja niissä on vielä reikäkin sisällä (kuka nekin osaa porata?) kuvassa 0,25mm neula puoli tuumaa pitkänä. Tulee kätevä työkalu, kun kääntää neulan suojaansa toisinpäin niin siitä suojasta saa kahvan... Tuossa tuo pihalla on ollut, pääosin vähintään katoksentapaisen alla ettei ihan luonnon armoilla, pienkonebensalla tankattuna. Ei ole enää kerryttänyt mokomaa kiteytynyttä valkeaa töhnää... Ainiin, meinasinhan tuohon pihaan polttaa mun nelikko-ruisku-Rättärin. 8kk vanhaa ysikasia, kesän alussa tankattua, vajaa puoli tankkia alumiinisessa tankissa. Kevättalvella lähti vielä pörisemään kun suhautti bräkleeniä imuputkeen, sitten suostui tankissa ollut bensakin syttymään. Kunnes eräänä vähän viileämpänä hetkenä, kun piti siirtoa varten käyntiin saattaa, ei enää oikein bräkleenilläkään (tämä uudempaa valmistetta, siinäkin koostumus muuttunut) herännyt. Tottakai nohevana suihkutetaan lisää, ja kun starttausta varten on kahva konesalissa, niin siitä aina uutta komentoa. Lopulta syttyi sekin seos, ampui imusarjaan, ja putsarissa oli mitä ilmeisemmin vähän reilummin bräkleeniä joka sitten päätti syttyä vähän hätäisemmin, räjäytti sen muovisen putsarikotelon sekä siellä olleet bräkleenit konetilaan. Onneksi oli lumentyönnin siinä käsillä, jolla sai heiteltyä pakkaslunta liekkeihin, niin jäi palamatta sen pahemmin. Yksi piuha huonoksi, ja räjähtänyt putsarikotelo, ne sekä bensat vaihtamalla toiminta palautui ennalleen... Tarpeeksi vanha bensa tosin tuntuu toimivan, yhden Rättärin mukana tuli tankillinen bensaa, 80-luvun lopulla tankattua lyijyllistä 99 oktaanista. Se ajettiin pois semmoisissa missä ei lambda-anturia ollut, katsurikin kysäisi että "miten ootte saanu tämmöseen vanhaan tuommosen vanhan pakokaasun tuoksunkin", kuuloetäisyydellä olleet muut asiakkaat oli hajun tunnistaneet, mutta ilmeet oli hieman kysyviä kun vastasin että "eihän näihin tankatakaan kuin vuosikertabensaa"... Ajoin tuota lyijyllistä myös ruisku-Rättärissä, ja siinä Megaruutan läppärillä näki että suihkutusajat oli merkittävästi lyhyemmät sillä vanhalla lyijyllisellä, verrattuna ysivitoseen ja ysikasiin. Huomasi kaasupolkimessakin, kevyemmin sai painaa vastaavia vauhteja ajellessa. Pienemmän suihkutusajan lyhentymisen näki myös ysikasilla ysivitoseen nähden, ja jo tuolloin yli kymmenen vuotta sitten halvemmaksi tuli ajaa ysikasilla kun sitä meni sen verran vähemmän että helposti kuittasi hintaeron... Niin, ja tulihan Lantikan pätkän tankissakin 90-luvun alkuvuosina tankattua melkein tankillinen, -94 viimeksi katsastettu ja sitten jäänyt starttivian takia seisomaan. Hyvin on sekin palanut Lantikassa, tuoksu on semmoinen vanhan oloinen, enkä siinä käynnissä tai käynnistyvyydessä mitään eroa ole huomannut... Loppuun huomautus. Nämä on vain omia kokemuksia, ei yleistyksiä. Ja kokemusten kautta elän, ja siksi kaikissa pienkoneissa sekä harvemmin käytettävissä että etenkin seisomaan jäävissä tankin bensat vaihtuu alkylaattikamaan. Voi tallissa sisälläkin käyttää ilman käryjä, esim siirrellessä, eikä ole tarvinnut taistella minkään kanssa... |
#19
|
|||
|
|||
Tässähän nyt käsitellään kahta ihan eri aihetta.
Topicin aloittajan aihe on Bensan säilyttäminen ja säilyvyys, mutta aika paljon täsä on puhuttu bensan haihtumisesta ja haihtumattomien aineiden jäämistä ja niiden aiheuttamista ongelmista. |
#20
|
|||
|
|||
Bensasta meillä on monkey honda minkä kasasin pojalle liki 30v sitten siinä on sama bensa vielä on käynistetty ja ajettu sillä siitä max 4 kertaa viimeksi 3 vuotta sitten kun tuli esille siivouksen yhteyydessä ja se on aina käynistynyt 3-4 polkaisun jälkeen ja käy kun se kuuluisa ompelukone.
Voiko olla että 30vuotta vanha bensa olisikohan vielä ollut jopa 100 oktaanista silloin että oli niin paljon parempi kestävyydeltään. Löytyy perämoottori samoilta ajoilta 3 heppanen evinrude mutta se vaatii enemmän nykäisyjä ennen kun starttaa ja bensat siinäkin yli 30 vuotta vanhaa johtuuko öljysekoituksesta. Juttu toinen on että haju mahtava eli jos ei tykkää naapureista niin pitää ottaa huomioon tuulensunta niitä käynistäessä. |
#21
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#22
|
||||
|
||||
Nyt kevään korvalla käynnistelin korkeapuristeinen tuplakaasari-virinokka kesä-harrasteauto, ja vaikeata se oli. Tammikuussa auto kävi viimeksi, eikä ollut helppoa siloinkaan. Sitten iski älyn väläys, tankissahan on 2020 syksyn bensat.
Letku irti dellortoista, 20 litran kanisteriin ja sähköpumppu päälle. Vanhat bensat käyttiksen tankkiin ja asemalta tuoretta 98 bensaa. Kunhan sai bensat vaihtumaan myös kaasareissa, niin lähti melko helposti käymään. Talven yli ei ole ollut koskaan ongelma, ei vuosikaan, mutta tuo 2 ja puoli vuotta tuntui nyt olevan tuolle härvelille. 98E5 bensa muuttui jossain vaiheessa. 2017 vaihdoin tuplakaasareihin tyhjäkäyntisuuttimien pitimet, ja suuttimetkin. Meni välialueella koko ajan laihalle ja nyki. Suutin muutos helpotti ongelmaa. Muissakin kaasarivehkeissä, ruohonleikkurit, lumilinko, mönkijä, täytyi kaasareista säätää lisää soppaa kun menivät laihalle.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
Luokat |
98e, jerrykanisteri, peltikanisteri, polyeteenikanisteri, rowycomponentkanisteri |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Onko jollakulla käytössä H1... | dirtydog | Chit-Chat | 37 | 19.08.2016 13:17 |
airbag maasto käytössä | hojo85 | Tekniikka & Jutustelu | 30 | 01.07.2014 07:12 |
ipad käytössä? | orvokki | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 04.12.2012 21:53 |
eberi offi käytössä | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 04.08.2009 13:27 |
Mikä vinssi käytössä | Ex_inkkari | Linkit | 5 | 02.04.2007 18:32 |