|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Kaapeli tyyppisistä lumiketjuista kysymyksiäKaapeli tyyppisistä lumiketjuista onko millaisia kokemuksia palstalaisilla ? USA:ssa käyttävät niitä, ks esim Cable 285/75-16 Truck Tire Chains https://www.tirechainsrus.com/ Niissä on ilmeisesti omat etunsa, ks https://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eB...=0&cspheader=1 mutta ovatko yhtä tehokkaat tosi talvessa kuin perinteiset lumiketjut ? Edut/haitat verrattuna perinteisiin lumiketjuihin ?
|
#2
|
|||
|
|||
Hintaansa nähden tavalliset Bilteman lumiketjut oli ok vaikka talvella puunkaatohommassa, voi tampata kulkureitin ja ottaa pois kun reitti tarpeeksi hyvä.
|
#3
|
|||
|
|||
Mikä Bilteman lumiketjuista käy
285/75R16 renkaille 8x16” vanteilla ? Ellei Biltemalta löydy ao lumiketjuja olisivatko seuraavat ok 285/75R16 renkaille 8x16” vanteilla 361,18€/2 paria https://www.1001renkaat.com/lumiketj...tr-rtr/112c-93 |
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jos niissä jotain huomautettavaa on, ehkä kiinnitysmekanismi, mutta kiinnitystä voi itse parantaa. Laitto renkaalle ei kovin hääviä, joka varmaan vikana muissakin lumiketjuissa kun olosuhde ei miellytä silloin kun tarvii. Siksi sopisi vaikka pihassa lumiauran työntöön, koko talvi ketjut päällä. Voin laittaa yksityisesti pienen videon. |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#6
|
|||
|
|||
Helppokäyttöisyys yksi tosi hyvä palaute
- monia muita sivuuttamatta! Talviolosuhteissa, lumisessa maastossa , pyryssä ja pakkasessa tuollaiset kaapelityyppiset lumiketjut saattas olla vaikeampia asentaa kuin perinteiset lumiketjut - ainakin seuraavan artikkelin mukaan, jonka löysin hakuavaimella cable tire chains The Best Tire Chains for Snow in 2022 https://gearjunkie.com/motors/best-tire-chains-for-snow Overall Best Snow Chain: Security Chain Company SZ143. Pros: Versatile design works with virtually all vehicle types Very low profile on the tires Relatively easy to install Cons: On the more expensive side Installation can be finicky with small components in cold weather Chains can slip off if not installed properly https://www.amazon.com/Security-Chai...7958074&sr=8-3 Onkohan Suomessa joku lehti/taho testannut näitä kaapeli tyyppisiä lumiketjuja ? |
#7
|
||||
|
||||
Ja tosiaan. Noilla linkin kentjuilla voi ehkä ajaa hieman pitemmänkin siivun. Itellä on tikapuuketjuja ja ne on semmosia että niillä ajetaan vain se minkä tarvii, eikä kovin kovaa. Jytinä on sitä luokkaa. Ne tosin on lyhennettyjä kuorkin ketjuja, eli hieman paksuja kevyeen kalustoon, mutta poikki menee nekin tiukassa paikassa.
Ja ketjut toimii liikkeellelähtöapuna niinkin että työntää ne matoksi pyörän alle. Kuuluu ihan vakio varustukseen Itellä ja mielestäni rekoissa pitäisi olla pakolliset talviaikaan… Ain niin. Kun hommaat ketjut niin treenaa niiden asennus ennen kuin niitä tarvitaan, ja jos tarvii niin lyhennä varsinkin sisäpuoli sopivaksi.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 09.11.2022 09:38 |
#8
|
|||
|
|||
Bilteman ketjuilla ajelin pienen matkan taajamassa 40 km/h rajoituksella ja erilaisissa paikoissa kokeilin minkä verta on hyötyä. Hyöty takapyörissä oli sellainen jos on vaikka puuta roudaamassa peräkärryllä järven rannasta kapeata tietä, pääsee mäen varmemmin kärryn kanssa ylös.
Toisaalta kunnollisilla talvirenkailla ne oli siitä turhat kun kulkuväylä kovettui pian, että meni ilman ketjujakin. Ero olisi ehkä aika mahtavakin jos autossa on vaan mud terrainit tal all terrainit. Kapea talvirengas ei ollut niin hyvä lumen tamppauksessa, tilanteessani olisi voinut ketjut olla takana kapeilla talvirenkailla ja edessä leveät. Jäälle pystyi tamppaamaan hyvän tasaisen alustan hommia varten ja ketjut voi olla vaikka vain varalla jos ylös on muuten vaikea päästä. |
#9
|
|||
|
|||
Kiristämisistä pysäytyksineen ilmeisesti välttyy
The Security Company Super ZLT chain series kaapelilumiketjuissa, mikäli uskominen seuraavaa: "The very best part is that the rubber tensioner keeps you from having to drive forward a bit and re-tightening everything" https://www.adventure-journal.com/20...hain-review-2/ |
#10
|
|||
|
|||
Näyttää aika löyhiltä....
Siis pellistä tehdyt lukot on hitsattu? vaijeriin: Kun sudittaa, ja löytyy kanto tai kivenreuna, niin jos lukko kestää, niin tuo käsijarruvaijerin näköinen vaijeri katkeaa?
Ja tuo kuminauha- kiristys varmaan aiheuttaa myös ongelmia; kettinki elää aivan liikaa sudituksessa, pysyyköhän päällä? -> Maasturin (kevyet kuorma-auton ketjut) ketjut on tehty muistaakseni 6-7mm lankavahvuisesta kettingistä. Pienten traktorien (siis -50 ja 60 luvun) ketjut on tehty joko 8mm langasta, tai 10mm langasta, jos rankempaa metsäkäyttöä. |
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
Minä ostin aikanaan eBay:n kautta Englannin armeijan lumiketjuja (valmistaja Pewag) ne painaa 18 kg/pari... Ja kun Lantikkaa laittaa kaikkiin renkaisiin nuo ketjut niin meno jatkuu vaikka lunta on 45-47 cm. |
#12
|
|||
|
|||
Mikä König 285/75R16 lumiketjuista
olisi sopiva maastoautooni lumisille metsäteille kun en mutaolosuhteita etsi vaan sydän talvella lumisille metsäteille yritän ja alla on uudet LT285/75R16 nastarenkaat 8x16” vanteilla: https://www.konigchain.com/configura...-professional/ (1) König POLAR PRO 1306 5.5MM (2) König POLAR PRO 0296 4.5MM (3) König RALLYE PRO HD 1306 7MM (4) König RALLYE PRO 1306 5.5MM (5) König DR 5143 7MM (6) König Rallye Off-road https://www.konigchain.com/shop/cata.../view/id/65635 Suomesta en ole löytänyt 285/75R16 renkaille Konig lumiketjuja, joten panin valmistajje kyselyn, saisko jostain muusta EU maasta. https://www.konigchain.com En ole UK:sta vielä etsinyt, pitää tutkia sieltäkin. 285/75R16 renkaille on haasteellista saada minkään tyyppisiä lumiketjuja ! |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#14
|
|||
|
|||
Dotz Extreme Dark teräsvanteet
8x16” ET-25, keskireikä 110mm https://www.dotz4x4.com/EN/wheels/dakardark LT285/75R16 122/119Q Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat https://www.nokianrenkaat.fi/renkaat...aat/285-75-16/ Make: Nissan Model: Terrano 1EU) / Pathfinder 1 (USA) Transmisson: Automatic, 4WD Engine size: 3.0 liter 148hp Engine type: VGE3.0 petrol V6 Chassis: WD21 5-door Km: N/A |
#15
|
||||
|
||||
Jos ajat kesärenkailla ja täytyy päästä viiden sentin lumessa eteenpäin, niin varmasti auttaa. Mutta paksussa hangessa nuo rimpulat eivät taida kestää edes yhtä reissua? Jos todella tarvitset ketjuja ja viitsit vielä käyttää niitä, niin osta kunnolliset. Eli paksut, painavat ja karkeat.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#16
|
||||
|
||||
Kun kerran nastarenkaat jo on, eli pitää päästä oikeasti hankeen, niin jompi kumpi noista 7mm ketjuista. Nuo ohuemmat olisi ns. Nastojen korvikkeet, ja kitkojen jatkeet.
Mutta ovat selkeesti ammattikamaa joten tuskin joudut pettymään. Ketjujen funktio on siinä että niiden kanssa mennään perille ja tullaan pois. Tiukassa paikassa niillä jauhetaan polanteesta läpi että saadaan soraa pyörien alle.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 10.11.2022 21:59 |
#17
|
||||
|
||||
Tuolla jotain ammattikäyttäjien ketjuja https://www.euroket.fi/lumiketjut/
Ei antanut sentään piikkiketjuja 285/75-16:lle, mutta parit mallit löyty
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#18
|
|||
|
|||
Mahtaako ne kevyen kaluston ketjuilla ajelut kovin ammattimaisia olla jos maantielle ei niiden kanssa huvita mennä?
Miten jytkyt ketjut vaan voisi laittaa jos vaihtaa pyörät ketjuineen. |
#19
|
|||
|
|||
Pewag vinkistä kiitos!
Osuinko samoihin lumiketjuihin: Pewag austro super A 84 S #2955 -Manuaali kiristeinen, ei rikkoutuvia osia. -Tilavaatimus 20mm!! -Valmistettu titaanista -Materiaalivahvuus min.5,6mm -Hitsatut kiinnitys renkaat. https://www.pewag.com.au/shop/pewag-austro-super-1.html Pewag austro super reinforced A 84 SV #02071 -Manuaali kiristeinen, ei rikkoutuvia osia. -Tilavaatimus 25mm!! -Valmistettu titaanista -Materiaalivahvuus min.5,6mm -Hitsatut kiinnitys renkaat. https://www.pewag.com/shop/en/pewag-...einforced.html |
#20
|
|||
|
|||
Miten suhtautua varoitukseen
"Ketjut saattavat jättää vanteisiin jälkiä" ? Dotz Extreme Dark vanteet kun piti tilata Sveitsistä ja ovat sen verran arvokkaat että minimoisin mahdollisia jälkiä vanteisiin ja mistä riski 25mm ketjuilla muttei 20mm ketjuilla ? Eikö kumpikin vaihtoehto voi jättää vanteisiin jälkiä, jos ketju tulee vanteen päälle, kun se kuitenkin hieman elää siinä ? Onko vaarallista olettaa, että Terranossa allaolevissa vanteisiin tulisi jälkiä vain siihen ulkosarveen, mihin tasapainot on kiinnitetty - jos siihenkään, koska kumi on hieman vannetta ulompana talvirengas-vanne kombossa 285/75R16 122/119Q Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat https://www.nokianrenkaat.fi/talvire...apeliitta-lt3/ & 8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark vanteilla https://www.dotz4x4.com/EN/wheels/dakardark ref: “Assumptions are the mother of all fuck ups!” |
#21
|
|||
|
|||
Olisko niin, että kaapeliketjut on kehitetty
USA:n länsirannikon osavaltioihin vuoristoalueiden mökeillä vapaa aikaansa viettäville - siellä kun viikonloppuaan viettävä voi aamulla herätä melkoiseen lumikerrokseen Tyyneltä Valtamereltä vuorille tulevien pilvimassojen tiivistyessä lumeksi. Kuten palstalla on hyvin usein todettu niin lumiketjuja on moneen käyttötarkoitukseen. Itse alan kallistua järeimpiin perinteisiin, mihin vaakakupin kallistaneet palstalaisten neuvot, joista kiitokset niitä antaneille - eikä näitä kaapeliketjuja taida pitkään aikaan Euroopan markkinoille ilmestyäkään. |
#22
|
||||
|
||||
Ei mitn
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
https://www.ebay.com/itm/37247433002...Bk9SR6Cgo_-MYQ Vaan ei taida 285/75r16 sopia noihin. |
#24
|
||||
|
||||
Olisiko helpoin ja halvin vaihtoehto laittaa palstalle ostoilmoitus Volvon C3XX ketjuista ja sovittaan ne paikalleen?
Volvon rengaskoko 280/85R16 ja noita ketjuja luulisi porukoilla lojuvan ylimääräisinä nurkissa. Noita autoja raahattiin Suomeen ihan sikana 2000-2010 välisenä aikana. |
#25
|
|||
|
|||
Nyt oikeaan suuntaa menossa....Lainaus:
Siis nuo "kevyt ketjut" on oikein hyviä, jos pitää näyttää esim. norjassa poliiseille, että on ketjut. Ja jäällä, silloin kuin kesärenkailla (esim. keskieuroopassa kaikkialla ei saa käyttää nastoja) pitää ajaa mäkisellä, jäisellä tiellä. Ja kestäähän nuo ajaa nastarenkailla lumisella metsäautotiellä, vaikka lunta on sen verran, että ilman ketjuja eteneminen pysähtyy..... MUTTA: Kun tulee se tilanne, että ns. meinataan jäädä kiinni/jäädään kiinni, ja tilannetta korjataan sudittamalla/kaivattamalla, niin alkaa nuo "jäisen tien ketjut-" olla lujilla; Siis jos sudittaessa sattuu joku, esim. kiven reuna, ottamaan kiinni ketjusta, niin yleensä on 4 vaihtoehtoa: a) kivi pyörähtää jäisestä tiestä ketjun mukaan b) ketju pyörähtää renkaan päällä c) rengas pysähtyy muutaman sentin matkalla d) ketjun katkea; jolloin yleensä alkaa aika meteli; ketju katkeaa yleensä ns. selän poikki olevasta ketjusta, ja katkenneen ketjun päät "kopistelee" ruosteet (ja pellit) pois.... |
Luokat |
cable tire chains, kaapelilumiketjut |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
lumiketjuista;) | joojoomies | Tekniikka & Jutustelu | 48 | 17.01.2019 20:36 |
Lumiketjuista | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 20.12.2010 18:31 |
Lumiketjuista | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 01.12.2010 22:12 |
Lumiketjuista! | Nippan | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 27.10.2008 19:32 |
Lumiketjuista | L-200 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 13.08.2004 13:01 |