|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1001
|
|||
|
|||
Omaani tutkaillen joka muuten on aikalailla ruosteeton, niin helmapalkkien takapäistä sisältä käsin sekä etulokareiden kaaret.
|
#1002
|
||||
|
||||
Meilläkin kukkii kaarista, ja apparin puolen helma oli takapuolelta niin rapee, että hitsasin sinne jonkun about 1000x100mm palan tuossa taannoin. Ulkopuolelta helma sentään näyttää hyvältä, niin ei tarvinnut julkisivupaikkauksia tehdä.
__________________
-Pauli- |
#1003
|
|||
|
|||
Oma on varsin tervepeltinen, mutta siitä hävisi ensin tankin "pohjapansari". Nyt tähän katsastukseen piti ensimmäisen kerran hitsata takahiekkapeltiä ja pari muutakin paikkaa taka-akselin takapuolelle.
|
#1004
|
|||
|
|||
Totta joo, tankin ripustuspellin olen minäkin joutunut vaihtamaan kun siitä ei ollut oikein mitään jäljellä. Koko tankkihan on siis kiinni autossa sillä "pohjapanssarilla", ihme ettei tullu alas koko hela hoito...
|
#1005
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tankin "panssari" pehmentynyt, vaihtokunnossa. Taitaa olla tyyppivika ja konepellin etureuna Alkaa tuon ikäluokan autot olemaan yksilöitä. hyviä varmasti löytyy vielä! |
#1006
|
||||
|
||||
WJ ja sen oudot suhinat.
Eli maasturi kantaan tuli taas siirryttyä, 03 WJ 2.7 crd limitedin muodossa.
Varsinaisesti ei ole vika, mutta kojetaulun sisästä kuuluu välillä suhahdus, niin ku alipaine karkaisi. Ei vaikuta heilutteletko lämppärin nuppia, ja välillä se kuuluu vaikka ei ole virrat päällä, varsinkin kun just oot auton sammuttanu? Toinen homma on jyrinä kääntäessä, kylmällä autolla ääni kuuluu herkemmin, eli voisko olla jakiksen puolella? Samalla tuntuu niinkuin yrittää lukkoja päälle. Tätä ei tee läheskään joka kerta jyrkkään kääntäessä, varsinkaan lämpimänä. Sitten ulkonäkö kysymysten pariin, autossa on 2 tuuman korotus, onko sinne toiveitakaan saaha 33 alle ilman että lekaa heiluttaa koko päivän? Cooperin STT Pro renkaita mieluillu, ei taho vaan 16 löytyä, tai kertokaa viisaammat jos niitä jollain on hyllyssä... Vaihdossa vois joutaa alkuperäiset alumiinit ja melko tuoreet a/t kuvioiset Sailunit, olikohan orggis koossa.
__________________
Something happens in 90 miles per hour...All the sounds and engine wibrations are gone... You become as one with the engine... |
#1007
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jyrinä voisi tulla hyvinkin lukoista. Onko tietoa koska on öljyt vaihdettu ja onko laitettu sopivaa lisäainetta? Noista renkaista, varmasti joudut muokkaamaan ja paljon! Minun renkaat on mitalla katsottuna 29" ja ovat vakiovanteilla, silti piti sisälokareita kiristellä nippareilla. Reilusti pienemmän ET:n vanteilla eivät sopineet kääntymään, joten jouduin vaihtamaan vakiovanteille. |
#1008
|
||||
|
||||
Öljyillä ei pitäs olla ajettu kun n.2000km ja vissiin Jamantin tuotteilla/ohjeilla laitettu.
Tuo automaatti-ilmastointi homma pitää tutkia, voi hyvinkin olla se. Mistä muuten porukka on tilannut korotus sarjat, 3" sarjaa mieli tekis laittaa alle, vaikka ei tällä ollut tarkotus ajella ojan taa... Muoks. Kaverilta löyty pohjapanssarin peltileikkeet, vaihteistolla ja polttoainelauhduttimelle(?), pitäs vissiin ruveta nekin askartelemaan paikalleen, onko tietoa mistä löytäs puskureitten leikekuvat, sellaiset missä olis vinssipetikin jo valmiina?
__________________
Something happens in 90 miles per hour...All the sounds and engine wibrations are gone... You become as one with the engine... Viimeksi muokannut RockerDuck : 12.10.2021 21:48 |
#1009
|
||||
|
||||
Tankin nosto
Kirjoitetaanpa tähän ketjuun:
Minulla on vm 2000 WJ 4.7l quadra drivella. Ostin sen pari vuotta sitten, olen asennellut (ja leimannut) siihen Rough Countryn 4" korottavan long arm -alustasarjan, eteen tuplaristikkokardaanin, kylkiin järeät helmapalkit ja renkaiksi Insan Special Trackit koossa 265/75R16 (todellisuudessa melko korkeat). Autohan palvelee mitä parhaiten käyttötarkoituksessaan, eli pääsee perheen kanssa sukulaisten tiluksilla vähän pahempiinkin paikkoihin paistamaan makkaraa, ilman että tarvitsee kantaa nuotiopuita pitkää matkaa. Seuraava projekti olisi uuden takapuskurin teko ja siihen yhdistettynä tuon todella alhaalla olevan bensatankin nosto varapyöräkotelon verran ylemmäs. Alun perin ajattelin tehdä homman siten, että otan vakio tankin suojasta siivut pois kyljistä ja nostan ylöspäin, mutta koska minulla tuo suojus on harvinaista kyllä aika priimakunnossa, en tarkemmin ajateltuna haluaisikaan lähteä pilkkomaan sitä. Kysynkin, että olisikoon kellään 1) myydä tankin panssaria (vaikka itsetehtyä), joka mallaisi tankin noston kanssa tai 2) valmiita kuvia osista, joista saisi hitsuuteltua kasaan uuden panssarin? Jos saan jostakin käypäisen panssarin, niin sitten tuo alkuperäinen tankinsuoja vapautuu myyntiin. |
#1010
|
|||
|
|||
Lainaus:
265/75R16 mahtuu kohtuu pienillä leikkelyillä ja parin tuuman korotuksella mutta kiinni nekin ottaa sisäänjoustoissa jos maastossa venyttelee. Prisman parkkikselle näillä pääsee kyllä rotvallin yli. Etujarrut on sen verta isot että 15 tuumaiset vanteet ei mahdu kuin 4 tuumaa tai pienemmällä backspacella. Eli pitää olla ulospäin levittävät 15" vanteet. Jos myyntipäälle tuut orkkisvanteista niin mua kiinnostais ne. -Timppa |
#1011
|
||||
|
||||
WJ Jeep 4.7 2000 otteessa 245/70R 16.minkä kokoista rengasta tuohon voisi alkaa suunnittelemaan mahtuuko 285/75 16 olisi hyllyssä,mitkähän uuden lain mukaan suurimmat koot tulisi kysymykseen ilman muutos katsastusta ja muutos katsastettuna Kiitos jo etukäteen.
|
#1012
|
|||
|
|||
Ei mahdu ilman korotuksia ja rälläkän vingutusta. Eikä sulla vedä sitten turbiinilukkokaan kiinni normi maantiellä. Mulla 265/70R16 rinkelit 2" korotuksella ja noissakin jo sen verta isompi vierintäkehä että turnipsi tykkää lukittua siinä 90km/h kieppeillä joka ei ole kauhean hyvä juttu sakkomielessä valtaosalla tiestöä.
Ja jos ei pääse ajelemaan lukitetulla turnipsilla niin vierre tankissa on aikamoinen. |
#1013
|
||||
|
||||
245/70 R16 on STRO:ssa 750mm, mihin 15% päälle on 862,5mm. Eli esim. 315/70 R16 menisi, 305/70 R17 myös, tai niitä pienempänä 33 x 12.50.
WJ:ssä täytyy tehdä melkoisia muutostöitä etupyörän koteloissa että saa vähänkään isommat renkaat alle, ja siinä sivussa korotuksen jälkeen myös sisäänjoustoa on syytä rajoittaa suunnilleen korotuksen verran. Välitykset voi ja kannattaa vaihtaa, jos on selvästi alkuperäistä isommat renkaat.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1014
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#1015
|
||||
|
||||
Lainaus:
Toki aina hyvä asia jos sisäänjoustoa saa enemmän, jolloin alusta nielee epätasaisuudet parammen kunhan iskarit on kunnolliset. Alustaa korottaessa uudet iskarit on yleensä pidemmät, jolloin voi käydä niin että iskarit pohjaa - jos ei suorassa joustossa niin ainakin ristijoustossa. Se selviää vain kokeilemalla, monesti "bolt-on"- setit on sellaisia että ne ei todellakaan ole ihan loppuun asti ajateltu toteutuksen osalta. Jos taas ajattelet että korotat alustaa 2" etkä rajoita sisäänjoustoa. Ajokorkeudessa rengas mahtuu, mutta sisäänjoustossa akseli menee edelleen aivan yhtä ylös -> orkkista isompi rengas ei välttämättä mahdu silloin pyöränkotelon sisälle ja/ tai ottaa kiinni lokarin reunaan. Suomeksi sanottuna: korotus EI auta isomman renkaan mahtumiseen, jos ei samalla joko rajoita sisäänjouston määrää, tai sitten tee muulla tavalla lisää tilaa pyöränaukkoihin ja/ tai pyöräkoteloihin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1016
|
|||
|
|||
Vertasin siis vain korotettua, en ilman korotusta. Mutta 245-75/16 renkaat mahtuu vakiovanteilla pyöränkoteloihin ilman rajoittimia. Yhdellä nippusiteellä kun kiristi sisälokaria edestä niin ei hankaa mihinkään. Toki ylimääräistä tilaa ei ole yhtään.
|
#1017
|
|||
|
|||
Mites iso homma on käytännössä ensikertalaisen vaihtaa etuperään pelkkä vari-loc lukko? Ja onnistuuko ahtaassa autotallissa vai pitääkö sivuille olla reilusti tilaa? Mietin kun dieseleistä on lukollisia akseleita purkuautoissa paljon tarjolla mutta toimivuudesta ei kellään ole takuita. Ja oma on siis bensa V8.
|
#1018
|
|||
|
|||
Lainaus:
Teoriassa, jos vaihdat vain vari-lok -> vari-lok, niin pitäisi riittää, että akselia vetää vain sen verran ulospäin, että päät liukuvat carrierin ulkopuolelle. Mutta kun samalla kannattais vaihtaa ne akselin tiivisteet ja jos sen akselin pään jättää makaamaan sinne putkeen niin sieltä tarttuu sitten hiekkaa yms. siihen akselin päähän spooreihin ja tiivistepintaan. Jos taas vaihdat avoimen -> vari-lok niin silloin pitää vaihtaa ne vetoakselitkin kun ovat eri mittaiset. Ja jos tarve on saada avoimeen perään lukko, niin pienimmällä remonttitilan tarpeella pääsee, kun laittaa palalukon. Akrobaattihommiahan ne pienessä tallissa helposti on |
#1019
|
|||
|
|||
Autossa on tällä hetkellä vari-lok mutta se ei pidä, eli vari-lok -> vari-lok.
|
#1020
|
|||
|
|||
Saman huomasin omassa talvella. Takaset pyöri tasatahtia mutta edessä vain vuorotellen. Oli helppo huomata kun jäin omassa pihassa hankeen jumiin Lapiohommiksi meni. Samalla havaitsin myös edestä kuuluvan kolahtelun, eli lienee CV-nivelessä klappia. Pitääkin katsastukseen vaihtaa.
|
#1021
|
|||
|
|||
Toista kertaa etukardaanin kanssa ongelmissa. Tällä kertaa auto muuttui takavetoiseksi.. Viimeksi etukardaani lähti helposti mutta nyt ei mahdu tulemaan millään pois etuperän päästä. Onko ideaa miten saisi lisätilaa? Auttaako esim pyörän tunkkaaminen ilmaan?
|
#1022
|
|||
|
|||
Oisko kellään tarvista WJ:n vanteille? Ei ole orkkis eikä alut mutta jotain seosta, muistaakseni 17x7. Tarkemmat speksit voin tarkastaa loppuviikosta kunhan pääsen reissuhommista kotiin. Oulusta löytyy ja varastoon pitäis saada tilaa. 4kpl setti siis kyseessä. Jotain nirhaumaa löytyy mutta ei viittis metallinkeräykseenkään viedä. Ohessa kuva mistä näkee mallia.
|
#1023
|
|||
|
|||
Itse itselleni vastaten. Etuperän päästä oli nivel tuhoutunut ja kuulat väärässä välissä niin ei painunut tarpeeksi kasaan. Eikä edes tunkkailut auttanut. Mutta päätykuppi lähti helposti irti ruuvarilla vääntämällä ja irtonaiset osat tipahti itsestään alas. Sen jälkeen kardaanin vain laski maahan.
|
#1024
|
|||
|
|||
WJ 2.7CRD 2002.
Tässä pikkuhiljaa saanut autoa taas ajokuntoon. Pariin asiaan kaipaisin lisätietoa: 1. Katselen WJdiagPro-ohjelmalla anturien arvoja. Siellä on vaihdelaatikon alla sellainen kuin "uphill grad". Tuo lienee kallistuskulma-anturi? Se näyttää mitä sattuu. Välillä 0%, välillä tasamaalla yli 60%. Mihin kaikkeen tämän anturin lukema vaikuttaa? Turbiinilukon kytkeytymiseen? Missä moinen anturi sijaitsee? Ihmettelin, kun ei tunnu turbiinilukko menevän kiinni. Vaikuttaako koko asiaan? Renkaat 245/70R17 eli hieman isommat kuin vakiona kai. Nopeusmittari näyttää satasen vauhdissa 2km liikaa. 2. Öljynpaine. Kojetaulun mittari näyttää hyviä lukemia, tyhjäkäynnillä 3,5...4 ja ajossa yli. Diagnostiikka väittää samaan aikaan, että paine on n. 1,5. Onko kaksi eri anturia ja missä nämä sijaitsevat? 3. Tämä on ihme ongelma, joka on nyt jo joitain vuosia ollut päällä: korkea tyhjäkäynti. Tyhjäkäynti seilaa selvästi korkealla, 900...1100, mutta palautuu normaaliksi, kun jarrua painaa. Ei vaikuta normaaliin käyttöön, mutta ihmetyttää että mistä johtuu. Vakionopeussäädin toimii. 4. Ilmastoinnin kondenssivedet valuu pelkääjän jalkatilaan. Missä pitäisi olla kanava vedenpoistolle? Tässä autossa tuo lämppärin kotelo on pilkottu ja taas kasattu jonkun toimesta ja silloin varmaan lutkut menneet väärään asentoon. Päivässä kertyy näin kesällä useampi desi vettä kun pitempää matkaa ajaa. Matot märkänä. Ei tuonne oikein näe edes endoskoopilla. Kiitos. |
#1025
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta | pee | Tekniikka & Jutustelu | 693 | 24.09.2020 09:37 |
Myyty jeep grand cherokee wj korotuspalat ja iskarit | jämtilaika | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 13.11.2013 10:11 |
jeep wj simpukka? | pikkujussi1 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 24.02.2013 18:52 |
Ostetaan Ostetaan Jeep WJ 2" korotuspalikat ja spacerit! | Jeepp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 03.10.2012 20:34 |