|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#101
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ihan mukava auto ja ei mikään mahdoton ajettavakaan. Vähän turhan lähellä penkki oli itselleni, mutta ei näin 185+cm pituisena mikään mahdoton kuitenkaan. Omani oli diisseli 1.9, eli ranskaan viittavaa tekniikkaa. Suurimmat remontit sen ympärillä tehtiin. EGR, välijäähdytin yms. meni uusiksi tuona aikana. Ja yllätys suurena remonttina termostaatti. Siinä oli pari asennuspöydällistä osia irti, että termostaatin sai korjaamo vaihdettua:) Tuli kyllä sillä kuntoon ja taas lämmintä sisälläkin riitti, onneksi. Samoin yllätyksenä voi tulla jakohihnan vaihtoväli, joka oli 75k. Toisaalta moottoriöljyä ei vaihtovälillänsä kulunut normaalista poikkeavasti ja sen 20k pystyi ongelmitta ajamaan lisäämättä. Alustaltaan / vetolinjaltaan ollut kyllä vähiten ongelmallinen auto jota itselläni ollut. Alustasta ainoa mitä tuon itselläni oloajalla vaihdettiin oli taakse jarrupalat. Muuten yhtään niveltä tai vastaavaa ei mennyt. Tosin vaihdatin kyllä öljyt periin yms. pari kertaa ennakoivasti. Toinen suuri korjaus oli ilmastoinnin sisäkennon kondensioveden poistoputken hajoaminen, joka on aika lähellä tyyppivikaa. Päästää sen jälkeen kondensiovedet pelkääjän jalkotilaan. Tätä yritettiin erilaisilla kikoilla korjata, mutta kojelaudan irroitusta käytännössä vaati toimiva korjaus. Japanialainen kori kuitenkin osoitti ensimmäisiä kukkaan puhkeamisen merkkejä. Takaluukkussa rupesi parista kohtaa ruskeaksi vaihtumaan sävy ja takaovien takaa pilareista löytyi myös pari pientä väriä vaihtanutta kohtaa. Itse alustassa taas ei ollutkaan mainittavaa ruostetta. Nuo oli enemmän kaunesuvirheitä kuin oikeita ongelmia. Positiivistä oli vetomassa, sen 2000kg sai laittaa perään, eli pystyi tarvittaessa toistakin suzukia vetämään trailerilla. Kuitenkaan en sitä suosittele yhtään pidempää matkaa... Aivan liian kevyt ja tehoton siihen homaan:) Säilytin kuitit mitä autolle tuli huoltoa ja normaalia kulutusosaa. Niin noin 140k kilometrin aikana meni huoltoja / kulutusosia tähän aika tarkkaan 10k€ :) Hankintahinta oli noin 16k ja vaihdossa sai noin 8k ja autoliike laittoi myyntiin 10k pyyntihinnalla, jolla se ilmeisimmin meni kahdessa päivässä seuraavalle onnelliselle. Suurimmat remontit: - EGR venttiili - Välijäähdytin - Ilmastoinnin lauhdutin Ja syy miksi auto vaihtui oli puhtaasti se, että kilometrejä tulee runsaasti ja halusi automaattin ja adaptiivisen vakkarin. Uudempi Vitara olisi ollut mieluinen, mutta kun ei sillä saa oikein kärryä vetää. Joten itselläni oli valintana vanha Volvo. XC60 -14. Suzukin plussat: - Kohtuu moderni - Luotettava Suzukin miinukset: - Yllättävän kallis ylläpitää - Pieni kuskin paikka - Alkava ruoste Viimeksi muokannut Mylppy : 06.02.2022 20:28 |
#102
|
|||
|
|||
3v ja 140tkm, 10k€ huoltoihin ja korjaamolle? Huh huh
Eikö tuo ole jo kuin jeeppi? |
#103
|
||||
|
||||
Lainaus:
Paljonko nuo remontit olis ollu ite tekemällä? 1000€? |
#104
|
|||
|
|||
Pelkät öljyn vaihdot tekee muuten tuona aikana enemmän Olettaen että teettää ne jossain liikkeessä. Siinä jos on vielä perien ja laatikon öljyjen vaihdot niin äkkiä se maksaa. Ja tosiaan jos siellä piti fiksata kondenssioveden poistoputkea, joka ilmeisesti vaatii kojelaudan irroituksen niin se ei taatusti ole halpaa. Enkä kyllä varmaan itse jaksaisi lähteä sellaista operaatiota tekeen.
|
#105
|
|||
|
|||
Juuri kun pääsin kiroilemasta, kuinka dusterin laajempi määräaikaishuolto maksoi 318 euroa... Yleensä on ollut reilusti halvempi.
|
#106
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#107
|
|||
|
|||
Lainaus:
Nooh, nopoisasti laskettuna kuiteista osien osuus (öljyt, vara ja kulutusosat yms.), noin 6000 euroa. Tosin kaikessa ei voi suoraan sanoa mikä on osan tai työn hinta. Esimerkiksi ilmastointihuollot, tuulilasin vaihto yms., näistä laskin semmoisen 2/3 osahinnoiksi. Jotain hauskoja (ei niin hauskoja...) hintoja kuiteista: - Käyttöhihnan kiristin: 297€ - Termostaatti: 120€ (+ 6,5h vaihtotyö.) Huoltomanuaalin ohje alkaa... "1) Remove engine assembly referring to “Engine Assembly Removal and Installation”." Onneksi ihan niin paljoa ei siinä kuitenkaan työtä ole ollut:) - Välijäähdytin 482€ - EGR venttiili 961€ Ja kyllä, saa varmasti halvemmalla kun metsästää netistä yms. Kyllä sitä autoista kuluja tulee. Se on täyttä itsepetosta jos kuvittelee vaikka tonnilla selviävän auton ylläpidossa kolmessa vuodessa, vaikka kuinka itse tekisi ja auto on jotain muuta kuin lada 1200l:) Todellisuudessa autoilu maksaa kun kilometrejä tulee edes kohtuulliesti. Mutta kuitenkin ehdottomasti mieluummin kohtuu tuore ajoneuvo, kuin jokin vanha kottero. Mukavalle matkanteolle ja luotettavuudelle täytyy kuitenkin laskea arvoa. Itselläni se vanha kottero on harraste masiina. Sitä voi korjata itse eikä se ole niin tarkkaa jos joutuu matkan päällä korjaamaan, mutta päivittäinen kulkuneuvo pitääkin sitten toimia. Se viedään säännöllisesti autokorjaamolle, otetaan sijaisauto ja toivotaan että saa samana päivänä takaisin;) |
#108
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ylläpito kuluihin. Tässä lähiaikoina on tuohon tullut n. 2500 e jo varaosiin laitettua. Kytkin + kaksoimassa vaihtipyörä. Purkaessa tuli todettua, että moottori kumityynyt oli riekaleina. Startti on v-mäisessä välissä, niin samalla nyt se vaihtoon. Etupäässä molemmin puolin alatukivarsien rungon puolen kiinnityksen kumipuslat paskana ja kallistuksen vakaajan toinen koiranluu väljä, niin otin koko tukivarsisetin samantein. Termostaatti, vesipumppu, ym. nippeliä ja nappelia, tiivisteitä venakoppiin, jne. Mutta ostaessa kytkinvika oli tiedossa, osto hinta sen mukaisesti edullinen ja remontin jälkeen hinta jää vielä alle markkina hinnan, mitä vastaavista ajokuntoisista pyydetään. Ja tietääpähän nyt, että on sitten uutta osaa ja kunnossa oleva auto. Enemmän vituttais, jos ostaa markkinahinnan mukaisen ajokuntoisen ja heti hetken päästä siihen päälle parin tonnin remontti. Kaikkien autojen ylläpito maksaa. Toisissa vähän enempi ja toisissa vähempi.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#109
|
||||
|
||||
Lainaus:
Öljynvaihdot tehtynä tuommoseen missä moottoriin menee 5litraa(?) maksaa pikkasen reilu 50€ kerta ja perien öljyt pari kymppiä. Toki jos Suomi-hinnoitelluissa liikkeissä kädettömät teettää niiin saahan nuihinkin menemään tonneja… |
#110
|
||||
|
||||
Lainaus:
Esim. tuo meitin Urban Cruiser 1.4 D-4D -09, ajettu nyt 200-300 tkm väli viimesen 5.5 vuoden aikana. Varaosina jarrupalat joka kulmaan, takajarrulevyt, laturin remmi, muutama polttimo ja pyyhkijän sulkia. Renkaat vaihdettu kerran molemmat sarjat. Muuten vaan öljyjä ja filttereitä vaihdellen. Alkuperäinen akkukin vielä. Arvonalenemaa ehkä n. 3t€. Nyt piti vuodenvaihteessa startti vaihtaa kun ei meinannu hampaalla pitää, meni 29€ siihen remppaan kun 68tkm ajetun orkkistartin purkaamolta hommasin. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 08.02.2022 23:04 |
#111
|
||||
|
||||
Hyvin on ahtanut. |
#112
|
||||
|
||||
4x4 käyttis
Koko ketjua en jaksa lukea kun aihe ei kovin kiinnosta, mutta itsellä ollut nyt muutaman viikon vaille 10 vuotta VW Caddy Life 1.9Tdi 4-motion 2009 ja asiallisin käyttis on mitä mulla on koskaan ollut. Ison osan ajasta ollut mun 76v mutsin käytössä joten rauhallisessa, mutta monin tavoin kuormittavassa käytössä ja lähes kokonaan kehä kolmosen sisäpuolella.
Ite kerran vedin sillä Dino 260XTD:tä vuokraamolta vanhan duunin pihaan muutaman kilometrin XD Ruma se on kuin rullatuoli, takapenkit kaatuilee useammalla eri tavalla ja kontista saa helvetin ison. Ajoltaan ihan henkilöauto ja polttoainetta menee ajotavasta riippuen 7-11 litraa / 100km. Alusta on just kivasti korkea, parkkiruutu-lumivallit ei haittaa ja tulipa sillä viime kesänä vähän maastoautomatkailtuakin. Mutta se paras osuus, kilsoja oli ostaessa 130tkm ja nyt 325tkm joten jotain sillä on ajettukin, jarrut on tehty kerran ympäri, kytkin 305tkm kohdalla ja iskarit on laitettu joka kulmaan. Nää on mun mielestä ne kuluvat osat, niiden lisäksi: -DPF paine-eroanturi, maksoi vaihdettuna vajaan 200€ -Lämmityslaitteen säätöpaneeli hajosi kun täyttyi kahvilla, olikohan 240€ -Ahtimen säätimestä meni kalvo, säädin maksoi vaihdettuna 450€. Niin ja taka-akselin pohjaanlyöntikumit saa laittaa melkein joka leimalle, maksaa tupakkiaskin verran. Nyt on joku johtosarjavika mikä saa sisävalon välillä vilkahtamaan ja webasto ei toimi. Joka kerta on laakista leimattu ja tuo ahdinvamma oli ainoa mikä on johtanut hinurin lavalle, silloinkin olisi toki ajamalla päässyt mutten tiennyt mikä vikatilan aiheuttaa. Kaiken kaikkiaan laite on ollut varmatoiminen, halpa pitää (paitsi dslvero ) ja nimenomaan käyttökelpoinen, voin suositella.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#113
|
|||
|
|||
Päädyin itse vanhempaan neliveto käyttöautoon - taas. Nyt on ajossa Skoda Octavia II 4x4 1.9TDI moottorilla. Melkoisen hyvä hinta-laatu suhde näin käytettynä, ainakin omasta mielestä. Kulutus kohtuullinen nelivetojärjestelmästä huolimatta, käyttömaksut ihan ok luokkaa,osia saa hyvin ja on edullisia.
|
#114
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tosi hyvä ajaa, eteni hyvin umpihangessakin, alla oli kitkat. Tykkäsin kovasti. Tolla lähinnä työmatka-ajot, nyt tosin jo pitkään ajeltu ihan omalla Land/Range Rover kalusolla kun 2015 luovuin liisarista, niillä tulikin ajeltua about 25 vuotta Olihan se toki ihan kiva kun kolmen/neljän vuoden välein sai uuden pakastavedetyn kulkineen alle. Piti aina käydä koeajamassa eri merkkejä ennen vaihtoa. Oli Toyotaa, Ooppelia,Fiiattia, Foordia, Mitsua, ja viimeksi toi Skouda.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 31.03.2022 18:43 |
#115
|
|||
|
|||
Lainaus:
Omaan käyttöön hain juuri Huihain santa fen. -11 mallinen 2.2crd . Pari tonnia vasta tuolla olen ajanut. Ensivaikutelma on ihan jees, vähän sellainen ysärin lopun japsi. Aika ripeältä pajeroon verrattuna vaikuttaa, mutta vie kolme-neljä litraa vähemmän. |
#116
|
|||
|
|||
Kyllä. Tuo 6-vaihteinen laatikko on kiva suuremmilla nopeuksilla. Ja joo kyllähän uusi on aina uusi, mutta yllättävän hyvä tuollainen ”vanha” ja edullinenkin auto voi olla.
|
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi | Timppa T | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 29.04.2020 03:57 |
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa | toyota4x4 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.09.2019 06:24 |
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 13 | 16.09.2015 21:19 |
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 02.12.2012 13:45 |
Defender Td5 vai vanhempi? | Kuutio Kuitunen | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.06.2009 14:05 |