|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Jousien takominenOisko ketään jota kiinnostais takoa blazerin etujouset? Epäilen ettei mun omalla taidoilla tuu kuin ruuvikierteellä olevat jouset
|
#2
|
||||
|
||||
Ite painelisin vaan kylmiltään jollain hydrauliprässillä. Kyl ne aikansa kippuralla kestää.
|
#3
|
|||
|
|||
työ tekijäänsä opettaa , hyvä alasin ja hyvä iso leka ja eiku kunnon laakeja rohkeasti ulkokehälle (ai nii Blazer, siis sisäkehälle?)tasavälein,kaveri pitää kiinni ja sinä lyöt, jos on mankeli lähellä ,työntäkää vielä siitä läpi kaikki lehdet samalla asetuksella, siis lopullinen hienosäätö
|
#4
|
|||
|
|||
Laitapa Pajakulmaan,pääset vähällä ja hyvä tulee kohtuuhinnalla.
|
#5
|
||||
|
||||
Onko kukaan käyttänyt tähän työkalua jonka virallista nimeä en tiedä?
Toimii paineilmalla, takoo noin 20 terästapilla venyttäen työstettävää pintaa. Tällä voidaan suoristaa,tehdä kaaria !!,poistaa jännityksiä yms. Tällä kun päryyttää lehtijousen alapintaa niin voisin väittää että toimii ja on tasainen |
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#7
|
||||
|
||||
Mun järjellä kun taoin jousia kippurammaksi niin löin sisäkaarteenpuolelle. Iskussa metallin myötöraja ylittyy ja lopputuloksena syntyy vetojännitys ja jousi käyristyy.
Lähes samoin kaiteki käy kun pintaa lämmitetään nopeasti, myötöraja ylittyy ja jäähtyessä tulee vetojännitys. Lämmitys nyt ei tietenkään sovi jousenmuokkaukseen pelkästään. En oikein usko että tolla päristimellä saa ihmeitä aikaan kovaan paksuun jouseen, taitaa olla enemmän pellintyöstökone No itse en ole mokomaan koskenutkaan joten muut voi tietää paremmin. Mankelointi ei tee jouselle mitään koska jousi joustaa, täytyy olla hurjat säädöt ennenkuin jouseen saa pysyviä muodonmuutoksia. |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#9
|
|||
|
|||
Täytyy tänään kokeilla tuota mankelointia. Katsotaan sitten kuinka käy.
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#10
|
||||
|
||||
On tullut kokeiltua jousien takomista mutta takominen oli omasta mielestä hullujen hommaa, tarkoitan alasimen päällä pajavasaralla paukuttamista. Joten väsäsin jousimankelin ja sillä on käyristelty monet bj, hj, ja suskan jousipakat, on myös pilattu muutamat kun on mennyt liian käyräksi. Jos käyristää reilummin niin pitää hommata pitemmät jouset tai ainakin norrat. Pakat kestää ns. tavallista käyttöä muutaman vuoden jos offailee ja joustot on koetuksella niin palautuu nopeamin.
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2169872.jpg t |
#11
|
|||
|
|||
Velimiehen suikkaan taottiin kesällä jouset. Nousi jotain 10cm sillä ja hyvin on kestänyt. Alasimeen kaks isoa pulttia hitsattiin vähän legan pään leveyttä leveämmälle ja sit toinen pihteillä piti jousta oikeassa asennossa ja paikassa ja toinen anto legaa. Yks lyönti per kohta. Testimielellä tehtiin et kestääkö ja hyvin nuo on sillä kestänyt. En sit tiedä miten isommissa autoissa on kestämisen kanssa. Paljon ainakin oon kuullut että menee poikki. Mut varmaan siihenkin vaikuttaa jousen kunto noin muuten. Onko pahasti kulunut ja ym... Mut jos ylimääräisiä jousia on niin kannattaa kokeilla.
|
#12
|
|||
|
|||
Iso puupölkky on alasinta parempi alusta jos takomalla vääntelee lehtiä.
Ja kuluneita lehtiä ei juuri maksa vaivaa takoa,äkkiä menee poikki sitten käytössä. |
#13
|
|||
|
|||
Kokeilimpa piruuttani mankeloida suikin suoristuneet lehdet ja kyllä niistä käyrät tuli. Eivät kyllä välttämättä kauaa mutkalla pysy kun mankeloidessa rautaan tulee kaikenlaista jännitystä mutta en pidä pahana jos kerran vuodessa pitäisi mankeloida. Homma on ohi puolessa tunnissa + takaisin alle asentaminen.
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Äläs aliarvioi seppien instrumentteja! ( Pastirollin kuvassa on juuri tarkoittamani laite) Tänään testattiin paineilmatappivasarrinta pakettiauton lehtijouseen, Laitan kuvat illalla kun saan ne Viimeksi muokannut Punanenä : 29.10.2010 15:46 |
#15
|
|||
|
|||
töissä ainakin lehdet vaan painellaan prässillä noin 15 cm erillään olevien pulikoitten väliin tylpällä terällä ja jos on useampia lehtiä päällekkäin niin apulehdet taivutetaan siten että syvänaulan kohdalle jää jokaisen lehden väliin noin 3,5-5cm tyhjää tilaa ja muuten kaari on tasa "pyöreä". tällä toimen piteellä siis saadaan kuoleutuneet pakat tehgdas ryhtiin. mitä enemmän kippuralle ni sitä enemmän... ja ukko mikä tekee ni on yli 60kymppinen vanhan ajan paja seppä. en tiedä ymmärtääkö kukaan mitä tarkotin mut kysyttäköön jos jäi epäselvää.
|
#16
|
||||
|
||||
Juu ei minusta ole seppien työkaluja arvostelemaan Näyttää vaan niin heppoiselta laitteelta.
Toi jousimankeli näyttää oikein pätevältä keksinnöltä ja taisin olla väärässä mankelloinnikin suhteen Jos nyt lisää puhun mistä en tiedä niin voisi olla hyvä jos jousimankelin rulla olisi profiililtaan kaareva niin jousesta tulisi kovera ja jäykkyys säilyisi paremmin. Hyvä kun testataan eri menetelmiä, itse taoin eikä se ollut paha homma. |
#17
|
||||
|
||||
Tässä ovat kuvat mitä saatiin aikaan noin 7ssä minuutissa paineilmatyökalulla.
Lehden pituus on noin 80cm. Ja samat kuvat muutama minuutti myöhemmin Laite tekee pieniä iskuja mutta 50 kertaa sekunnissa, ei myöskään saa aikaan jyrkkiä kanttauksia toisinkuin leka. Muodonmuutokset kaiken järjen mukaan myös pysyvää sorttia. Ajatushan tässä on pidentää ulkokehää tasaisesti ja varovasti sisäkehän pysyessä samana eikä suikaan hakata jousta väkisin murtorajan lähelle Viimeksi muokannut Punanenä : 29.10.2010 20:04 |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#19
|
||||
|
||||
Kyllä seppä taas tiesi, periaate tosiaan eri kuin takomisessa. Saattaa olla kestävämmät kuin taotut.
|
#20
|
|||
|
|||
Eli taian ajaa duunis mankelilla niit jousii tai sit oi mahdollista tieten taivuttaa pikkasen kerrallaan särmärillä mut se ei taia olla oikee hyvä tapa
|
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
Muilla kokemusta? |
#22
|
|||
|
|||
Tämä neulahakkurilla latin ulkokehän venyttäminen kuulostaa lekalla takomista järkevämmältä menetelmältä. Oliko nuo Punanenän kuvat jo kadonneet ajasta ikuisuuteen?
__________________
Ruoste on ystävä. |
#23
|
|||
|
|||
Lehtijousien takominenLainaus:
Lehtijousien takominen lisäjäykkyyden ja jousikorotuksen aikaansaamiseksi Ennen Jousien poistamista ajoneuvosta, tulee tehdä mittaukset senhetkisestä korin korkeudesta suhteessa renkaisiin tai alustaan, tapauskohtaisesti soveltaen!!! Mittaustulokset merkitään paperille!!! Tehdään päätös millainen korotus halutaan!!! Niin, lehtijouseen lisäjäykkyyden taonta tapahtuu kotikonstein seuraavasti: Saman akselin pakat irrotetaan ensin autosta, puretaan yksittäisiksi lehdiksi keskipultti avaamalla, sekä sidevyöt löysäämällä. Tämän jälkeen jousilehdet puhdistetaan pesemällä tai harjaamalla irtoruosteesta ja muusta epäpuhtaudesta. Nyt tässä vaiheessa pakan pääjousesta tehdään tukevalle pahville täysmittainen kaarevuusmalli!!! Taottavaan jouseen merkitään liidulla lyöntikohdat 60mm välein ensimmäistä taontakertaa varten. Toisella taontakerralla isketään sitten näiden merkkien väliin. Jousen päitä läheltä silmukoita taotaan vähemmän, tai ei ollenkaan, tässä toimitaan tapauskohtaisesti käyttäen harkintaa... 8mm paksujen tai ohuempien jousien takominen ei vaadi ylenmääräistä voimahakkaamista, riittää kun iskut kohdentuvat jousi/alasin-kontaktissa oikeaan kohtaan! Sitten itse takomiseen. Käsiteltävä jousenlehti lämmitetään toholla noin 200 Celsius-asteiseksi. Nyrkkisääntönä oikean lämpötilan toteamiseksi voi sanoa, että kun sylkäisee lämmitetyn jouseen, niin sylki kiehuu ja vierii pyöreänä pallona liukkaasti pitkin pintaa, silloin OK. Jousi taotaan alasimen päällä 5-7kg lekalla isketään sille puolelle mihin suuntaan jousen halutaan taipuvan. Iskujen tulisi kohdistua jousen leveyssuunnassa keskelle, reunaosumia tulisi välttää!!! Lekavasaran iskupinta pitää olla sileän kuperaksi pyöristetty, jotta siitä ei jää terävää iskujälkeä jousen pintaan. Yksin tämä ei onnistu, joten hyvä kaveri olisi varattava pitämään jousta alasimella ja siirtämään iskun jälkeen jousen seuraava kohdistusmerkki alasimen keskelle iskukohtaan. Kokematon takoja voi käyttää iskukohdassa jousen suojana, kaverin pitämää, paksuudeltaan 0,5-1,0mm peltisoiroa. Pakan kaikki jousenlehdet taotaan haluttuun kaarevuuteen, joka määritellään alussa suoritettujen mittausten perusteella, sekä ottaen huomioon alussa tehty kaarevuusmalli!!! Auton kori nousee juuri sen verran kuin taotun jousen kaarevuus lisääntyy, sen vuoksi työn alla olevaa jousta tulee taonnan kuluessa verrata kaarevuusmalliin!!! Sama kaarevuusmalli käy saman akselin jousille työmallina!!! Eri akseleille tietysti tehdään oma mallinsa!!! Kokemukseni perusteella parempi on takoa kaarevuutta esim. 10mm enemmän, kuin liian vähän!!! Ps. Kyseinen neulahakkuri, - joka ilmeisesti on tarkoitettu hitsauksen kuonavasaraksi, - kyllä jossain määrin muuttaa jousen muotoa, mutta tämä perustuu siihen, että tuolla aikaansaatu kevyt iskusarja vähentää jousen toisen pinnan jännitystä ja sen vuoksi tämä pinta antaa periksi. Tämä tapa ei ole oikeaoppinen menetelmä jousen muokkaamiseen, mutta jokainen tietenkin päättää itse toimintatapansa. Huomioittehan että minä en ole tässä arvostelemassa ketään, vaan vastaan esitettyyn kysymykseen "Muilla kokemusta?"! Viimeksi muokannut D15k0_tdi300 : 29.01.2022 23:30 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
lehtijousien takominen | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.06.2009 14:16 |
Jousien takominen | HEKULIINI | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 30.04.2008 06:22 |
jousien takominen | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 28.03.2007 11:07 | |
Mitä maksaa HJ:n jousien takominen? | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 17.02.2006 08:09 |