|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#226
|
|||
|
|||
Kuvakollaasia rungon sepittelystä edelleen. Hitaasti etenee, kun ajoittain vaan kerinnyt tuohon keskittymään. Toisaalta senkin takia hidasta, kun on toistuvaa mittausta/miettimistä/hitsausta/varmistelua, ettei tarvii alkaa purkamaan saumoja auki uudestaan.
Liitoskohta 45 asteeseen ja palkin ylä/alapinnat vein 15 cm pidemmälle. Houkuttaisi jättää tuolleen aika näkymättömäksi tuo liitos. Toisaalta nyt oisi vielä helppo hitsata palkin sisälappeeseen sauman päälle "salmiakkilappu" varmistukseksi. Noh katellaan.. Rungon mittapiirros löytyy onneksi korjausmanuaalista. Mittatyökalun tein alumiinilinjarista, harjan varresta ja mittanauhasta jeesusteipillä kasaten. Harjanvarsi käy just nihkeästi korinkannakkeiden reikiin, joista mitat otetaan. Hitsauksen jälkeen muutaman millin hienosäätö vielä pullotunkilla, kohtalaisen helposti sai kohdilleen. Seuraavaksi iskareiden- ja korinkiinnikkeiden kohdilleen jiiraus Öljyissä päädyin kuitenkin ylistysten uhriksi ja tilasin periin ja laatikoihin Red Linet ja vielä RVS:t sekaan.. Katellaan, hyödyttääkö satsaus
__________________
BJ75 SLCK #274 Viimeksi muokannut Jull : 08.02.2021 00:18 |
#227
|
||||
|
||||
Ei voi kuin kateellisena katso kun joillakin paikka ja OSAAMINEN. Ensin mainitun saa toki rahalla, mutta jos jäljempää saati aikaa ei ole, niin voi vain ihailla. Huoh...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#228
|
||||
|
||||
Sit viel ohjaustehostimeen Redlinet ja vaseliinit myös heiltä.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#229
|
|||
|
|||
No niinpä tietenkin..
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#230
|
|||
|
|||
Joo se on kyllä ehdoton edellytys, että on paikka missä projekti saa olla rauhassa levällään, eikä aina päivän päätteeksi tarvitse raivata rojuja yhteen nurkkaan.. Sekin etu siinä, että kun alkaa tekeminen kunnolla vastustamaan, voi pudottaa kolvin niille sijoilleen ja lähteä miettimään muutamaksi päiväksi eri juttuja
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#231
|
||||
|
||||
Ei jostain syystä ollut kuvia tästä, nimimerkki Vänkäri tais kuvata aktiivisesti 2000 luvulla kalkun huutokauppoja josko joku hänet tuntisi.
|
#232
|
||||
|
||||
Redlinet ja RVS:t on täällä myös pitkäaikaisessa käytössä olleet ja hyväks havaitut eväät. 👌
Älä suotta salmiakkeja, ei varmasti tosta kohdalta nitku poikki. Näkisit vaan minkälaisilla postimerkeillä ja pyhällä hengellä nuo rungot on välillä korjattu ja vielä yhtenä kappaleena. 🙈 |
#233
|
||||
|
||||
tää on kyllä hieno projekti
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#234
|
|||
|
|||
Takaovien sisäosista maalasin paikatut kohdat piiloon epoksi/uretaanilla, liimailin vaimennusmatot ja lopuksi suihkuttelin Tectylin ML:ää sen verran, että ainetta valui vedenpoistorei'istä reilusti pihalle. Isoin ja sotkuisin homma tuossakin oli entisten suoja-aineiden huolellinen puhdistus, että maton saa varmasti pysymään kiinni pellissä.
Seuraavaksi nippeleitä paikoilleen, mm. uudet ovien tiivisteet, rekkarikilven valomöykky, rivat ja lukkomekanismit. Ulkopuolen kromirivat ja avainpesät on maalattu varmaan uudekseltaan PV:n toimesta. Rosteriset avainpesät sai kiilloteltua karhunkielellä ja Autosolilla uutta vastaaviksi mutta ripoja en alkanut hinkkailemaan, kun niitä saa uutena alkuperäisenä kohtuuhintaan hankittua. Taisivatpa olla entiset jo vähän väljistyneetkin. Takavalojakin sovittelin paikoilleen. Tässähän oli vaihdettu nuo taiwanilaiset vilkku-parkki-jarruvalot, mutta jostain syystä nuo "mustatut" alkuperäiset saattaisi viehättää enemmän. Ajatushan on laittaa taakse vararengas kääntyvään telineeseen (tai jopa oveen alkuperäiseen telineeseen), joten puskuriin pitänee kuitenkin laittaa takavalot alkuperäistyylisesti, kun tuossa sivuilla olevat valot jäisi renkaan taakse katveeseen. Vaatineeko nykypykälätkin puskurivalojen kanssa nuo pimennetyt korissa olevat valot, vai saako ne toimia nykyään tuplana? Matilla vois olla tietoa?
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#236
|
||||
|
||||
Ei niitä saa tuplata edelleenkään tällasissa, pitäis olla yli 7.5 tonninen kuorkki niin sit sais.
|
#237
|
|||
|
|||
Kytkin Pajero gen2 pelkät jarruvalot alkuperäiselle paikalle lisäjarru valoiksi,tuli leimalla huomautus. kai ne on niin vaaralliset liikenteessä.
|
#238
|
||||
|
||||
^ Semmosta se, ei riitä että on turvallinen ja hyvä, pitää olla määräysten mukainen, vaikka maalaisjärjen vastainen olisikin. 😝
|
#239
|
||||
|
||||
Sitä on laitettu oikein saranasuojatkin paikoilleen Harmi että noiden kanssa ei saa rasvanippoja mahtumaan.
LJ78 ja oisko HZJ76-malleista saa sit sellasen mustan muovilistan takapuskurien ja korin väliin ettei kaikki scheisse tule sieltä välistä mädättää takaovien alareunoja. Sopii muistaakseni ihan suoraan.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur Viimeksi muokannut Hessu888 : 08.02.2021 22:58 |
#240
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tuossa ARBin takapuskurin mukana tulee varmaakin samaa tarkoitusta ajava teräslevy. Näkyy tuossa kuvassa jotenkuten:
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#241
|
|||
|
|||
Jees, tämä on hyvä tietää.
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#242
|
|||
|
|||
Pientä edistystä +7 asteisessa tallissa..
Alkuperäinen iskarien kiinnitysputki oli ruostunut läpipuhki monesta kohtaa. Ruostumisen olisi helposti voinut estää puhaltamalla painepesurilla kurat pois putkesta kerran vuoteen, kun se putkenpääkin on niin sopivasti näkysällä siellä pyörän aukossa. Mut uutta siis tilalle. Helppo ois ollut suora putki tuohon hitsata, mutta olisi menettänyt pari senttiä sisäänjouston liikevarasta, joten mutkista hitsaamalla tein mutkat tuohon, kun ei löytynyt sopivaa taivutuskonstia näiltä seuduilta. Sorvari pyöräytti vielä uudet kiinnitystapit iskarien yläpäihin. Rungon etuosassa löytyi erikoinen mysteeri. Mitat muuten näyttäisi jotakuinkin täsmäävän, mutta etuiskarien kiinnityskorvien väli ja vaihteiston kiinnityspalkin kiinnikkeiden väli on n. 8-10 mm liian leveä. Runkopalkit on siis noilta kohdin liian leveällä. Vaihteiston palkin kiinnitysreiät on porattu reilusti soikeiksi jossain vaiheessa, että on saatu palkki paikoilleen. Muuten runko ihan priima, ei kolarointiin viittaavaa tms. Liinoilla vetämällä tuosta kyllä saa nuo liiat millit pois. Tosin ei nuo mitat tehtaallakaan ole ihan kohilleen sattuneet, esim. etujousien kiinnikkeiden väli pituussuunnassa heittää 5 mm, kun oikeaa ja vasenta puolta vertaa.
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#243
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mut joo. Hienoa työtä, ja näitä ketjuja on kiva katella joissa porukalla on virtaa rakennella autot uutta vastaaviksi tai jopa paremmiksi. Rover puolella se ei ole vaikeaa, mutta Tojotan kohdalla rima onkin jo korkealla. Varmaan joskus jo turissutkin aiheesta. 90-luvun taitteessa kuljettiin tommoisella Toitsulla SA-int sissileirillä, jouduin komppanianpäällikon viestimieheksi ja hänellä kuitilla SA-1080. Takaloosterissa kuljettiin venttiseiskojen kanssa parin muun metässäjuoksijan kanssa. En tiedä, olis vieny ne viestinsä tolla autolla eikä juoksuttanut meitä pitkin metsiä.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#244
|
|||
|
|||
No onhan tuo jo sen mittaluokan moka... siis TOYOTASSA
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#245
|
|||
|
|||
Rungossa on nyt korvakot 12H-T:lle. Yritin matkia netistä löytyneistä kuvista HJ75:n kiinnityksiä, siten saisi moottorin suoraan oikealle paikalleen kun HJ75:ssä on jo tehtaalta lähtiessä 2H, joka on lohkoltaan identtinen tuon turboversion kanssa.
Vaihteiston ja moottorin tukikumit ovat HJ75:ssä täysin samat kuin HJ61:ssä, joten 61:n kumit tulee tuohonkin. Käytössä siis sovituslohko, on vähän kevyempi liikutella kuin koko motti.. Näissähän vuosimallista ja vaihteiden määrästä riippuen löytyy moottorin ja laatikon väliin ainakin kahta versiota kytkinkoppia. Toisella versiolla loota ja moottori ovat suorassa linjassa toisiinsa nähden ja toinen versio kallistaa laatikkoa oikealle vajaat 10 astetta. No 75:een tulee se kallistettu ja mulla tietenkin oli se väärä versio, jonka jo nätiksi kerkesin sipistellä... Noh, löytyihän se oikea koppa pienen kyselykierroksen jälkeen. Tuossa näkyy se kallistus vaihteiston tukipalkissa: Noissa kuvissa näkyy kytkinkoppien eroja. Tarkkaan kun katsoo, näkyy toisen kuvan kopassa teksti "HJ" kytkinakselin aukon yläpuolella. Nämä siis netistä löydettyjä kuvia. Kiinnikkeet tein 80x80x4 mm palkista suuntaa-antavana mallina siis HJ75 Kiinnitysreikiä vaille valmiit korvat: Rungon takaosan poikkipalkkia on ruoste ohentanut sen verran, että menee vaihtoon sekin. Tuon kun saan paikoilleen, alkaa runko olla valmis sinkitykseen.
__________________
BJ75 SLCK #274 Viimeksi muokannut Jull : 26.03.2021 13:04 |
#246
|
||||
|
||||
Ylittää jo täydellisyyden!
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#247
|
||||
|
||||
On se vaan ilo kattoo kun tehdään ajatuksella oikein ja kunnolla. 👌
|
#248
|
||||
|
||||
Nöyräksi vetää, kun pieteetillä toiset etenee!
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#249
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#250
|
|||
|
|||
Aiemminkin todennut, että vaikka Tojolla on ikää jo 34 vuotta, on se siinä mielessä hyvä harrasteltava että varsinkin korin ja sisustuksen osista iso osa löytyy vielä uutena. Niinpä ei oo voinut tälleen pussihousuna vastustaa kiusausta vaihtaa kaikenlaista tarpeetontakin uuteen, "kun niitä vielä saa".. Toisaalta mukava kiinnitellä uusia ehjiä osia joita ei tarvii putsailla ja korjailla.
Ovien kaikki tiivisteet vaihtuu uusiin ja etuoviin nuo lasien nurkkapalat ja pyyhkijätiivisteet myös. Tuulilasin ja kiinteiden ikkunoiden tiivisteet on hyvässä kunnossa joten niitä ei tarvinnut uusia. Ihan hyvä, kun ovatkin aika hintavia. Ruosteiset, rutisevat ja paukkuvat ovien rajoittimet vaihtui myös. Ovien lukkokoneistot oli yllättävän hyvät, paitsi tämä isomman takaoven alalukko Pari avainaihiota otin varastoon Johtosarjoja voisi seuraavaksi alkaa laittamaan paikoilleen ennen lämmityslaitteen ja kojelaudan kasailua.
__________________
BJ75 SLCK #274 |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Bj75 pakettiauton "kovat" takapenkit | Erion | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 12.06.2018 08:51 |
Nopeusmittarin vaijeriin "" T-kappale"" Hodarin automaatin päivitykseen | BJ-40/76 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 26.04.2015 22:05 |
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet | Dectane | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 19.01.2013 15:02 |
"nysäakseli" miten virheetön sen tarvii olla?edit, entäs "hubi"? | lacrits68 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 17.04.2011 17:00 |