Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.02.2021, 17:35
Jersu Jersu ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 19.02.21
Sijainti: Julkujärvi
Viestit: 2
Perusasetus

NV 247 NP 249 tilalle?


Autona 93 Jeep Grand Cherokee ZJ, josta laatikko irti moottorin sovituksen takia. Jakolaatikkona noin vanhassa on ilmeisesti NP 249, jossa myös 4LO toimii viskokytkimen kautta. En ole autolla ajanut, joten viskokytkimen kunnosta ei ole tietoa.

Olenkin pohtinut, miten sopisi WJ:n NV 247 tilalle? Nopeusanturille ei ole paikkaa, onko mitään muuta oleellista eroa ja sopiiko takaosan kuori ja ulotuloakseli päikseen 249:n kanssa?

Nämä mietteet siksi, että ainakin paperilla tuo jatkuva neliveto, sekä lukittuva hidas neliveto sopisi omiin ajoihin hyvin. Onko foorumilaisilla kokemuksia ko swapista? Onko NV 247 progressiivinen kytkin sen kestävämpi, kuin 249:n arvokas viskokytkin. Joka tapauksessa nykyinen 249, jossa ei ole kiinteätä hidasta aluetta ei oikein iske.

NP 242 tuntuu olevan suosittu ja sitä myöten kysytty, mutta en koe tarvetta takavedolle, kun napalukkoja ei edessä ole. Lisäksi jatkuvalle nelivedolle oleva avoin tasauspyörästö herättää kysymyksiä, kokemusta ei tosin ole kuin vähän Lada Nivan osalta.

Kokemuksia, mielipiteitä, kiitos!

-Juha

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.02.2021, 23:00
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 534
Perusasetus

En nyt muuten osaa sanoa mutta minulla oli xj no242:lla, eikä siinäkään mitään napalukkoja tai "katkeavaa" etuakselia ollut. Liukkaalla se takaveto oli ihan turha, ei mennyt metriäkään suoraan kiihdyttäessä.
Mutta yllättävän hyvin pääsi jatkuvan nelivedon asennolla, avoimella keskitasauksella.
Ei nyt mitään metsämöyrintää mutta esim. talvella kynnöspellon yli poikkivakoon.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.02.2021, 13:07
vexi4x4:n Avatar
vexi4x4 vexi4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.07.09
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 447
Perusasetus

Käviskös uudemman zjn 249 tilalle miten työläästi. Siinähän olis hidas puoli kiinteellä nelikolla. 96 vuodesta eteenpäin
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.02.2021, 18:39
GC-93 GC-93 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.05.18
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 55
Perusasetus

Laitoin -93 v8GC 242 jakiksen 249tilalle eli purin molemmat ja vaihdoin Boorikappaleen 249>242 ja mun mielestä kannatti,avoimella tasurilla menee hangessa aivan hyvin eli mökille yli kilometrin matka auraamatonta on mennyt vielä ennen näitä viime sateita.Ja maastolla menee paremmin kun visko 249llä meni samoilla reiteillä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.02.2021, 22:59
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GC-93 Näytä viesti
Laitoin -93 v8GC 242 jakiksen 249tilalle eli purin molemmat ja vaihdoin Boorikappaleen 249>242
Ei siellä mitään boorikappaleita ole missään, terästä ja alumiinia kaikki Input gearin voi vaihtaa, mutta sekään ei ole ihan yksioikoinen juttu koska mm. hammasleikkaus vaihtui erilaiseksi n.1994 puolen välin jälkeen valmistetuissa laatikoissa. Eli se vaatii silloin koko etulohkon + planeetan + sisääntuloakselin vaihdon. Samoin sisääntuloakseleita on tämän ajan Jeepeissä kolmea eri pituutta, kahdella eri spoorimäärällä, lisäksi vielä input gearin laakerikaulan ja käytetettävän laakerin leveys vaihtelee.

Lainaus:
ja mun mielestä kannatti,avoimella tasurilla menee hangessa aivan hyvin eli mökille yli kilometrin matka auraamatonta on mennyt vielä ennen näitä viime sateita.Ja maastolla menee paremmin kun visko 249llä meni samoilla reiteillä.
Olen ollut niin XJ:llä kuin ZJ:llä lukemattomia kertoja jumissa 4 full time asennolla aivan typerän helpoissa paikoissa, kun ei se avoin neliveto vaan toimi aina kuten pitäisi. 249:n visko on ihan ylivoimainen full timeen verrattuna lumella ja jäällä, mutta toki 242:ssa 4 hi part timella kulkee oikein mukavasti mutkissa puskemista lukuunottamatta.

'96-'98 249 on kiinteällä hitaalla puolella, joten niissä ei ole mitään eroa etenemisessä 231 tai 242 pikkupuoleen. Uudemman 249:n nopea puoli muutenkin ainakin omaan makuun paljon mukavampi kuin vanhempi, koska uudemmassa lähes kaikki veto menee normaalisti vain taakse, etutassut tulee mukaan kun takarenkaat sutaisee. Eli kulkee mutkat kevyemmin, ja liukkaalla kääntyy mutkaan eikä puske kuten vanhempi, tai 231/242:n part time.

Itselläkin on '98 249:n tilalle vaihdettu 242, lähinnä takavedon ja nopean kiinteän nelivedon takia. Harmi ettei 242:n jatkuva nelikko ole viskolla vaan täysin avoin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
toydiy:n tilalle karisa Chit-Chat 3 17.04.2014 17:09
3VZ-E:n tilalle 5VZ-FE onnistuuko? -Captain- Tekniikka & Jutustelu 1 30.11.2011 20:27
Kiertarit tilalle. RIPAX Tekniikka & Jutustelu 8 21.01.2011 23:35
Ketjuvetosen tilalle hammasvälitteinen? ariman Tekniikka & Jutustelu 0 15.06.2007 14:59
2L-T:n tilalle 1KZ-T Rak Tekniikka & Jutustelu 8 14.02.2007 10:55


Sivu luotu: 16:45 (GMT +2).