|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
||||
|
||||
Voin mä sulle lainata m112 eatonia kokeiluun, jos sanasta turbo tulee ongelmia.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#52
|
|||
|
|||
Yli vuosikymmen sitten Bj45 pick-upin 3B-moottorin turbotin, ajatuksena oli just ettei luotettavuus saisi kärsiä. Turbotuksen jälkeen ero oli kuin eri autolla ajaisi. Työmatkaa oli siihen aikaan yli 50 km mäkistä Pohjois-Karjalaista vaaramaisemaa. Aiemmin Cruiseri "haistoi" jokaisen mäen ja kolmosta sai pistää silmään herkästi, turbotuksen jälkeen kaikki reitin mäet sai työntää menemään nelonen silmässä ja kuunnella samalla vaimeaa vinkumisen voimistumista kun pedaalia painoi syvemmälle Turbona oli Holsetin HX30, ahtoja n. 0,7 bar. Kulutuskin tippui vajaan litran sataselle. Tosin en itse ajellut autolla montaa kuukautta, kun se meni uudelle omistajalle.. Joten luotettavuus jäi itsellä testaamatta, mutta käsittääkseni tuo edelleen turbotettuna on liikenteessä.
Nyt jos tuon tekisin, asemoisin turbon korkeammalle, olisi helpompi rakentaa putkitus ilmansuodattimelle ja moottorin suuntaan. pakosarjan tekeminenhän tuossa on suurin homma, mutta tuota alkuperäistä pakosarjaakin voi hyödyntää kääntämällä sen toisinpäin, jos vaan 75-sarjalaisessa turbo mahtuu siihen päälle, voi tehdä tiukkaa? Muutamia kuvia aiheesta. https://slck.net/galleria/main.php?g2_itemId=21010
__________________
BJ75 SLCK #274 Viimeksi muokannut Jull : 25.01.2020 10:47 |
#53
|
||||
|
||||
Ainoa suurempi ero BJ4x ja BJ7x turbotuksessa on uudemman öljynsuodattimen tuoma ahtaus. Onneksi vanhemman 3Bn jalka (suodatin alaspäin) sopii uudemman tilalle (suodatin ylöspäin). Tämä vaihto kannattaa tehdä vaikkei turbottaisikaan, sillä öljynvaihto on kivempi tehdä kun suodattimesta ei valu hiha täyteen öljyä.
Riippuen turbon sijoittelusta, voi myös joutua siirtämään ohjaustehostimen öljysäiliötä ja naftasuodatinta. Laturin tukirauta vaatii myös muokkausta. Laitoin BJ75seen CT26 turbon. Vielä on muutama pikku juttu kesken ennenkuin pääsen dynolle, leimalle ja kokeilemaan kannattiko:
__________________
Paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa! |
#54
|
|||
|
|||
Lopettakaas jo, älkääkä kiusatko hulluu. 😂
|
#55
|
|||
|
|||
Tämäkin vähän edennyt. Sähkölähdettä haettu katolta auringon muodossa. Tuli tommoinen 100W kenno kopin päälle tulevalle kevyelle talineelle.
Pitäisi piisata hyvin omaan käyttöön hupiakun laturiksi. Jeepmaniasta hyvän ja tukevan oloiset kourukiinnikkeet, kestää siis jos joskus sinne jotain raskaampaa tekee mieli tunkata. Turboa ei vieläkään tarvita kun tällä tarralla saa kuulemma +10hp samointein. Laatikkoa tullut ihmeteltyä lavalle ja sekin alkaa olla jiirissä. Pitäisi mahtua sitä reissukamaa nyt tarpeeksi kyytiin ja pysyä vielä kuivanakin. Vielä on suunnittelussa tasot ja muuta härpäkkeet mitä liukulevyyn olisi tarkoitus taikoa. Willyskin lähti maailmalle ja tuli tommoinen traktori tilalle. :O |
#56
|
|||
|
|||
Mikä aurinkopaneeli ja tuleeko muuta elektroniikkaa sen myötä lataukseen?
|
#57
|
|||
|
|||
Ranskasta tuli tommoinen 100W ei tullut merkkiä katsottua. Minulle tulee tuohon 100Ah hupiakku lavalle mitä tuolla oli tarkoitus latailla. Maksimissaanhan tuo törkkää noin 6Ah. Kulutus on jääkaappi 1Ah, puhelimen ja muiden härpäkkeiden satunnainen latailu ja muutama led leirivalo. Pitäisi siis tuon latauksen tuohon piisata. Kärryssä oli 50W ja sekin tuntui piisaavan lyhyemmillä reissuilla.
|
#58
|
|||
|
|||
Millanen lataussäädin oli kärryssä ja milanen tähän on tulossa
|
#59
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#60
|
|||
|
|||
Jotain jumpattu taas tämänkin osalta.
Älkää käynnistäkö tai yrittäkö käynnistää autoa kun akut on ollut irti ja joku on unohtanu kiristellä kengät. Tätä jo jonkun aikaa tuli odoteltua, kolmas lähetys sitten onnistui löytämään Jokelaan saakka maailmalta. Jarruja tulikin sitten jumpattua melkein enemmän kun olisi varmaan tarvis. Isommat satulat edessä sai tuntuman siirtymään polkimen pohjaamisen hollille. Noh ei siinä muu oikein auttanut kun suunnata auto kohti Loviisan varaosaparatiisia ja hakea isommalla halkaisijalla oleva jarrupääsylkky. Bemelle kiitos tästä! No siitähän matka jatkui luontevasti Tattiksen wastelandin suuntaan Mattia morjestamaan. Samalla saikin jännitellä miten ne jarrut sitten toimii kun pihalla ei takaset mennyt lukkoon hiekalla. Tuntuma oli todella hyvä kyllä. Jarrut oli täydelliset ja heittoa edessä ja takana 3%. Takana oli potkua kun dynolle pääsi ja jarrupaineensäädin teki nöyrästi tehtävänsä. Takaloosterin mustaan laatikkoon tuli myös väännettyä kokkaustasot, grillijuhlia varten. Juho kävi sitten nostamassa teltan katolle, ei tuo oikein yksin nouse vaikka kuinka yritin. Tuoreella leimalla sitten testilenkkiä ja mahdollisten pienempien vikojen ulosajamista. Noh yksi syyllinen löytyikin sitten 200 km jälkeen. Tuo pumppu meinasi, että kulutus kun on niin kovin pieni niin pissinpä sitten osan ulos ennen suuttimia. Noh tässä ei oikein auttanut muu kun soittaa Loviisan varaosamaailmaan ja siellähän oli taas orkkistiivisteet suoraan hyllyssä. Kiitos taas Beme, tästä tulossa nyt melkein jo tapa. Syyllinen olikin varmaan tämä kannen tiiviste. Uutta tilalle, samalla tuli vaihdettua akselin o-rengas mikä ihan yhtä hyvin voi olla syypää tähän polttoaineen karkailuun. No sitten pääsikin testaamaan mahtuuko teltta ja katos hyvin auki. Nyt vain odotellaan, että Uudenmaan rajat lyötäisiin auki ja pääsisi metsään mököttämään. |
#61
|
|||
|
|||
on kyllä uljas laite! herättää unelmia rakentaa omaa hj-45 pikkaria vähän vastaavaan tapaan, kerran tein kertakäyttöisen katoksen 2x2 ja kevytpressusta. tällaiset kiinteät retkivarustukset on kyllä hienot!!
|
#62
|
|||
|
|||
Sehän se ultimaattivehje olisikin!
|
#63
|
||||
|
||||
aivan sairaan siisti.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#64
|
|||
|
|||
On hieno! Itelläkin teltta ja katos mielessä väikkynyt, kunhan tuon oman saa liikenteeseen jossain vaiheessa...
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#65
|
||||
|
||||
#60 kaksi viimeistä kuvaa rupeaa olemaan jo makua aiheeseen! Pari vaikkapa ns. vani tunkkia kun laittaa vielä takapuskurin alle asemapaikassa, niin ei kiivetessä ja tuulessa keikuta niin inhasti. Peukku koko projektille.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#66
|
|||
|
|||
Lienee tullut sopivan jämerä kehikko lavalle 40x40x3 mm U-palkista? Vähän saman henkistä kehikko-ajatusta kytee mullakin päässä. U-palkkia olen just miettinyt, että vois pulttailla siihen tavaraa helposti yhden seinämän läpi.
Mä olen kateudesta vihreenä tätä projektia silmäillessä. Niiin hieno auto |
#67
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#68
|
||||
|
||||
Jos rouva Hovi lähtee reissuun mukaan niin saattaa keikutuksen eliminointiin tarvita tunkkien lisäksi jonkunlaiset harusvaijerit ettei kaadu koko majoite.
__________________
SISU SA-150 4X4 TOYOTA 4RUNNER LN130 x2 |
#69
|
|||
|
|||
Autolla tullut lähinnä ajeltua. Lasten kanssa tehtiin reilu 2k km reissu ilman mitään ongelmia. Maisemat ja kelit natsas reissuun kivasti.
Ratteen tieltä lähti kivasti pikkuteitä kohti pohjoista. Hosassa vähän kalastelua ja leirifiilistelyä. Kalat sai hakea kaupasta. Jotain remppaakin suunnitteilla. Pikku ryhdin korotus vaikka tilaa tuntuikin olevan palloille pyöriä. 3 asteen korjauskiilat eteen HD riippujen kaveriksi. Ei ainakaan ajettavuus muuttunut yhtään huonommaksi. On kyllä kiva ajella pitkääkin siivua kun ei veivaa eikä voblaa mihinkään. Ryhtiä tuli juuri sopivasti lisää. |
#70
|
||||
|
||||
Tutun näköstä maisemaa Hossan kuvissa. Tuntuu olevan aika yleistä, että pitää kaupasta hakea kalat. Useampana vuonna käyty ja kerran on sattunu jalokala uistimeen. Todella tyylikäs retkivehe.
|
#71
|
|||
|
|||
Jotain tällekin tullut tehtyä, vaikka lähinnä vaan ajeltu.
Kärsineet oven keinonahat sai väistyä. Ajelemassakin tuli vähän käytyä SLCK:n safarilla. Samalla sai lavan rakennelmat väistyä uusien visioiden tieltä. Puskuri vain väliaikainen kunhan Puolan puskuri saapuu. Lavan pesua... Tallissa pääsikin aloittamaan putkien liimailua. Vielä jonkun verran jumppaa luukkujen osalta. Sitten kuorrutus alumiinilla ja lavalaatikkoa rakentamaan. |
#72
|
||||
|
||||
Oliko sulla tarve vielä ehjälle kuskin penkille? Löysin ehjät pehmusteet ja kankaat 75 penkkiin. Pari kuvaa löytyy luurista jos kiinnostaa.
|
#73
|
|||
|
|||
Ollut lähinnä nysväämistä lavakatteen kanssa.
Puolan pojat toimitti puskuria BJ:n nokalle. Ihan hyvin sen sai istumaan kun vähän silpoi. Nyt ei haittaa kengurut tiellä. Vinssikin tuli haettua 4x4partsilta. Aika napakka sovitus oli, mutta ei tarvinnut silpoa hiekkapeltiä tämän tieltä. Uudet reijät sai kyllä porata puskuriin. Naruhan sinne varmaan pitäisi vaihdella, mutta thedään nyt lavan puolta vähän valmiimmaksi ennen sitä. |
#74
|
||||
|
||||
Hienolta näyttää. Ihan mielekinnosta, mitä kustansi ton rautamökkäleen roudaaminen tänne?
__________________
ex 4wdwannabe -= In Lockers We trust! =- LeijonaEmot RY supporter http://www.noonansuomi.net/ |
#75
|
|||
|
|||
175€ näytti olevan rahti.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Toyota "sauna-Cruiser" Land Cruiser HJ60 / HJ61 osia | Jare | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 18 | 30.03.2020 09:35 |
Myyty Toyota Land Cruiser HJ-61 '86 | Luoppis | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 21.07.2015 15:50 |
Myyty Toyota Land Cruiser RJ 70 -89 | VirKo | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 13.09.2012 12:29 |
Ostettu Ostetaan Land Cruiser LJ70 tai BJ75 | jneva | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 22.05.2012 18:48 |
Myydään Toyota Land Cruiser HDJ 80 vm -91 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 17.11.2008 19:36 |