|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1601
|
|||
|
|||
Jahas eihän se sitten ollutkaan niin yksinkertaista kun etukäteen ajattelin, arkistetaan se numerosarjasta sitten mikä jeeppi on autojaan...
Autoa on jo korotettu 3" ja alla on säädettävät HD tukivarret, raidetangot ja tuplanivel etukardaanilla. 4.56 välitykset ja 33x14-15 boggerit alla. Ostin auton offroad harrastajalta justiinsa sen takia että ei tartte alkaa itte vakiosta rakentamaan. Tuo etuakseli remontti siihen nyt vielä pitää josain välissä keritä tekemään että saa sen ajoonkin, vetelee aika huolella tuossa kunnossa. Mutta kyllä ensivaikutelma jeepistä ja v8 moottoeista on huiketa ja odotan innolla että pääsee kunnolla ajosta nauttimaan! |
#1602
|
||||
|
||||
Juu no jos on jo valmiiksi tiheämpää välitystä yms. niin kulkupuoli on ihan eri tasolla.
Tuollaisella rengaskoolla kandee sit olla aika varovainen kaasun kanssa, etuakselin välitys voi tykätä kyttyrää, eikä D35 takanakaan ole mikään maailman vahvin jos tarjoaa enemmän oikeata jalkaa. '96-'98 V8- koneisten D44a on huomattavasti vahvempi taka- akseli välityksen osalta, ja vetaritkin vahvemmat. XJ:n high- pinion D30 on korotetussa autossa ihan fiksu vaihtoehto orkkisakselille, nostaa kardaania ylemmäs (muistaakseni n.70mm korkeammalla) ja on välityksen osalta aavistuksen (25-30%) vahvempi eteenpäin ajaessa vrt. low pinion D30. Jos vetelee/ kiemurtelee kovasti tiellä ajaessa, niin tsekkaa paljonko on caster- kulma. Pitäisi olla jossain 5°-7° välillä että on tiellä ajokelpoinen, alle 5° tahtoo jo olla vähän huono ja alle 4° omien kokemusten perusteella ollut aika kamala - ja woblausherkkä. Samoin auraus kohdalleen, noilla renkailla saa todennäköisesti olla nollassa tai jopa minimaalisesti harituksella. Kokeilemalla selviää parhaiten, vähän joka auto on yksilö kun ei ole samalla tavalla tehty ja samoilla renkailla/ vanteilla.. Toki ohjausvarsien/ raidetangonpäiden välykset pitää olla pois, ja myös panhardin ja niiden kiinnikkeiden kunnossa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1603
|
|||
|
|||
Joo täytyy olla tarkkana ettei heti särje. Etuakselissa tossa oliki 30 pooriset superior vetarit ja välitys sarjat edes ja takana vahvistettua mallia. Sanon ihan suoraan etten näihin ole perehtynyt, onko ne hammasrattaat vain tehty paremmista aineista vai mitä se käytännössä tarkoittaa. Taka-akselissa on ihan vakio vetoakselit ja kitkalukko, edessä olikin paineilmalukko. Offroudia en ole ajanut muutakuin armeejassa maastoajokursseilla mutta kai sitä nyt pitää mennä jonnekkin koittamaan kun tuossa on siihe ok kalu siihen. Nuo renkaat kyllä omiin metsästelyajoihin taitaa olla turhankin rouheet ja leveet, saa nähdä tuleeko laitettua alle jotkut toiset kaposemmat all terrain kuvioiset nakit. Mutta pitää nyt alkajaisiksi alottaa tämän ketjun luku alusta asti uutena jeepistinä niin saa uutta tietoa
|
#1604
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja jos on 30- spooriset cromot edessä, niin se vain lisää todennäköisyyttä paljon vaikeammalle ja kalliimmalle rempalle. Noin niinkuin vihjeenä, vaihdatko mielimmin vetarit etunapoineen (~15-20min./ puoli) vai välityksen Lainaus:
Turhaa niitä renkaita välttämättä vaihtaa jos metsässä meinaat ajaa, kadulla toki vähän sileämmät ja kapeammat on mukavammat mutta menee se karkeillakin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1605
|
|||
|
|||
[QUOTE=Timo_L;1436372]Ei näihin mitään vahvistettuja välityksiä saa, suurin osa vielä tulee tuotemerkistä riippumatta samoilta tuotantolinjoilta
Ja jos on 30- spooriset cromot edessä, niin se vain lisää todennäköisyyttä paljon vaikeammalle ja kalliimmalle rempalle. Noin niinkuin vihjeenä, vaihdatko mielimmin vetarit etunapoineen (~15-20min./ puoli) vai välityksen Totta kun sen ääneen sanot. Eipä itellä oo käsitystä ollu mikä sen etuakselin heikoin pakkka on mutta tottakai sitä vetoakselia on parempi pitää sulakkeena saatikka välityssarjaa. Taidanpa jättää ne vakio vetarit vara-akseliin kun teen vaihdon. Itsehän ajan sitä kuuluisaa "kevyttä ajoa" mutta jos ne vakioaksilat särkyy pitää sinne katella isompaa danaa. Laitetaan vakiota nyt kun käsissä kerran on Kysymys vaihdelaatikosta/valitsin vivusta. Onko oireileva vika kun valitsin seilaa N ja D:n väliä ilman että sitä lukkonappia vivunpäässä painaa. Siis iha jos käsikin vahingossa koskee vipuun sen ollessa Nnällä hyppää vaihde silmään |
#1606
|
||||
|
||||
Homma on niin selkärangassa että ei pysty muistamaan, mutta fiilispohjalta sanoisin että vapaalta D:lle ja päinvastoin menee ilman nappia. Jarrun painamista ei tarvitse missään kun ei näissä ole brake interlockia, sen sijaan virtalukon pitää olla käyntiasennossa että saa kepin P:ltä pois tai P- asentoon.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1607
|
|||
|
|||
Lisää vaihteistoaiheista kysyttävää. Vaihteisto-jakolaatikko paketin irroittamisen jälkeen alkoi vaihteisto temppuilemaan. Vaihtaa normaalisti 2:lle, mutta käyttää sitten hetkellisesti vapaalla n.1sek ajan. Irroittamisen yhteydessä laatikko pääsi pyörähtämään ylösalaisin ja kolahtamaan. En tiedä onko sillä joku asiayhteys, vai kenties siirtotangoissa? Öljyt ja suodattimen uusin samalla ja käytin atf+4 öljyä ja suodatin on Jamantilta.
Auto on -95 5.2 Grand Cherokee Limited ja vaihteisto muistaakseni 46RH? Vialliset vesiproput tuli sentään onnistuneesti vaihdettua, mutta muuten homma meni kuten se kuuluisa pääsiäinen. Edit. Vian aiheuttaja löytyi. Yksi tanko oli jäänyt jotenkin huonosti ja oli pompsahtanut pois paikoiltaan. Nyt toimii kuten kuuluukin. Viimeksi muokannut Rullaviba : 22.09.2020 19:38 |
#1608
|
|||
|
|||
Kauankos ammattilainen arvioi että jepen etuakselin irroittamiseen ja uuden paikalle iskemiseen menee aikaa? Tuumailin vain että ehtiikö sen reilussa illassa tekemään että viittinkö tuoda halliin ja alottaa purun kun melkee pitäs aamulla halli taas olla tyhjä. Eipä se nyt luulis iso homma olla, muutamat tukivarret ja raidetangot irti ja kardaanit ja iskarit ja jarrusatulat poies, irti ja uus tilalle, vai onko siinä jotai sudenkuappia missä aikaa tuhraantuu? Toki pitää nyt paikallaan olevasta välitys sarja irrotella ja vaihtaa siihe uutee mutta eiköhä seki nopeesti hoidu ko saa pöydällä irtonaisena tehdä molempii akselei ne hommat
|
#1609
|
||||
|
||||
Etenkin alatukivarsien pultit saattaa olla umpijumissa puslien sisällä, eikä välttämättä irtoa kuin rälläkällä/ puukkosahalla molemmin puolin puslaa korvakkeen välistä katkaisemalla. Jos pultit ei ole jumissa ja osat lähtee nätisti irti, niin tekee muutamassa tunnissa.
Koiranluiden pultit akselin korvakkeisss on joisssin paikalleen prässättyä mallia, joskus ei. Eli älä ihmettele jos pultti ei irtoa tai pyöri akselin korvakkeessa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1610
|
|||
|
|||
Ok. Siihen pitää sitten katella valmiiks uudet pultit jos katkasee joutuu, vai meneekö ihan jotku normi milliset hyllytavarapultit? Ja ja joutuukohan mahdollisesti uusimaan jotain kummipuslaa tukivarren sisältä? No toivoa sopii ettei ole jumissa. Alustaa kun ei ole uitettu suolavellissä eikä muutenkaan pahan näköinen. Kannattaako muuten alustan massaus vai onko yhden tekevää jos vähänkin mettäs ajaa että raappiiko se massan pois?
Asiasta toiseen, onko timoL:ällä kuvia jossain tuosta moggiakseli jeepistä jossa sulla maininta allekirjotustekstissä? Saattaa olla komia ilmestys noin isoilla renkailla |
#1611
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ylätukivarsissa 10mm halkaisija, pituutta en muista mutta jossain 70-90mm huitteilla taisi olla. Ne ei yleensä ole jumissa, mutta saattaa olla korroosion syömiä. Akselin päästä kandee muutenkin vaihtaa jos ne on torx- päällä, en tiedä mikä siinä on ollut tehtaan ajatus.. Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1612
|
|||
|
|||
Kyl vaa komiat kumit! Tommoset tarvis saada omaanki jeppiin. Taitas vaa jo ottaa kii renkaat korii vaikka korotusta korisaki jo on ja rälläkällä avarrettu lokareita. Mimmoset välitykset tommosilla kumeilla jo pitäs olla?
|
#1613
|
||||
|
||||
Ei ZJ:ssä voi koria korottaa, alustaa kyllä Lokareiden avarrus ei pelkästään auta, aika paljon pitäisi muokata pyöränkoteloitakin ja kasvattaa akseliväliä. Harmi että pykälät tulee vastaan.. Mogin akseleissa oli muistaakseni jotain seiskalla alkavaa, mutta vähän pidemmätkin riittäisi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1614
|
|||
|
|||
Nojoo, ei se sitte maksa vaivaa.. Tyytyväinen on saanu zj:hin olla, toistaseks ainakin. Aluksi mietin xj:tä ja päädyin zj:hin tilavuuden takia ja täytyy sanoa että jos xj tosta vielä on pienempi niin hyvä oli että päädyin, ei tuokaan meinaan mikää liian iso ole. Mettässä toki pienuus aina parempi mutta aika minimissä kuljetuskapasiteetin kanssa ollan tuolla
|
#1615
|
|||
|
|||
Mimmosta seosta vakio polttoainejärjestelmään voi sekotella tosta etanolista? Tai mimmoses seokses jepe käy viä hyvi? Oon ymmärtäny että amerikka autot pelaa iha ilma muutossarjoja matalaoktaanisempaa menovettä ja väki sekottelee 85 ja 95 keskenää??
|
#1616
|
||||
|
||||
Lainaus:
Koodit P0171 ja P0172; Bank 1 lean condition ja bank 2 lean condition. Muuten pelaa hyvin sekoitettunakin.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#1617
|
||||
|
||||
Kesän ajelin 4.0 ZJ:llä metässä pelkällä viinalla. Toimii ihan ok.
__________________
Jeep ISORY |
#1618
|
|||
|
|||
Ja nimenomaan vakiobensasysteemillä?
|
#1619
|
||||
|
||||
__________________
Jeep ISORY |
#1620
|
|||
|
|||
Viime kesänä (-19) ajelin 5.2 koneisella muutaman tankillisen ihan RE85 ja sitten sekoituksella miten milloinkin. Ei murheita. Nyt laitoin kuukausi sitten RE85 muutossarjan ja hyvin on pelannut ainakin toistaiseksi. Bensapumpun hommaan vaan varalle hetipian, no onhan sillä toki jo 25 vuotta ikääkin.
|
#1621
|
|||
|
|||
Ok. Ajattelin vaan jos jeepillä meinaa ihan vakituisesti ajella 85 ni onnistuuko se vakkarivehkeillä vai tuleeko murheita, jossei muutossarjaa laita.. Ja jos raaka 85 vakkaris kuivattaa pumppuja ja letkuja tai muuta sytytystä häirittee ni pelastaako tilanteen jos lantraa sitä 95? Vähäpätösessä mettäajossa mulla jeeppi niin en ala muutossarjoja laittamaan mutta miettinyt jos lantrattu viinabensa ei tuota ongelmia vois alkaa ajaa sillä
|
#1622
|
||||
|
||||
Mikäli näin, niin miksi virpoa ja pähkiä mikäli vähänkään arvelluttaa, eikä ajella 95:sella? Tokikin että kyseessä ei ideolokiset syyt, ja jos taasen näin, niin polkupyörätkin on keksitty. Aika paljon saa kertyä kilsoja (tai möyriessä lie parempi puhua tunneista) että sekoittelemalla OIKEASTI olisi taloudellista hyötyä, varsinkaan jos sitä joutuu erikseen aina jostain hakemaan.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#1623
|
|||
|
|||
No joo ehkä sellaata tyhjää tuumailuu vaa ja mielenkiintoo aihetta kohtaa. Eipä siinä tosiaan mitää "säästöjä" vois tullakkaa 100km kohde, joitain centtejä korkeintaa..
Kysymys jeppi malleista, tua oma zj on tosiaan -95 ja joku orpisedition. Tarkottaako se käytännös muuta ko vähä erimmoisia penkkejä ja kultasta jeeppitekstiä, onko tuallanen keräilyhomma jotenki kova juttu jenkeissä ko niitä kaikkia erikoisedioneita sillo tällö näkee |
#1624
|
||||
|
||||
Orvis, ei orpis. Eipä siinä sen kummoisempia ole kuin sisutukset ja muutama muu ulkonäkö- & varustejuttu - ja ei ole erityisemmin mitään keräilykappaleita. Toki jenkeissä alkaa jo vähillä maileilla olevat orkkiskuntoiset ja "supersiistit" XJ:t olla yllättävän kalliita, ja osin sitä näkee myös ZJ:n tietyissä malleissa ja tietyissä varustetasoissa.
Mutta eipä ne nyt varsinaisesti mitään keräilykappaleita ainakaan vielä ole..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1625
|
|||
|
|||
Jos tarvetta, multa löytyy ehjä Orvis-edition vararenkaan peite. Sopisi paremmin könpiän autoon, kuin mun LX:ään
Posted via Mobile Device |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |