|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#27
|
||||
|
||||
On teillä ihme hiekkafetissit... Minä nyt edelleenkään en kaipaa yhtäkään neuvoa hiekkapuhalluksesta, koska sitä ei tähän hommaan käytetä, eikä sille hiekalle ole mitään tarvetta.
Ja kun ei tosiaankaan nyt olla puhaltamassa mitään ruosteen raiskaamaa peltirasiaa, vaan täysin ruosteettomia auton osia, joihin hiekkapuhallus ei ole järkevä tai edes mahdollinen vaihtoehto. Tämä on vähän kun kysyisi vinkkejä ja kokemuksia 2020 vuosimallin Mersun korjaukseen, ja vastauksissa kerrotaan miten pyöreälamppuisen Ladan virranjakaja fiksataan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#28
|
||||
|
||||
Sori kun vein jutut levälleen. Varmastikin hyvä toi pähkinärouhe tohon mihin suunnittelet. Ite vaan innostuin tuosta pesuriin tulevasta ja kun vähän aihetta (puhallus) liippas... Mut hellää se on tollanen hiekkakin, ei sillä karhee pinta tule kotilaitteilla.
Ota kuvia ennen/jälkeen sit ku testailet. Tuolta löytyis joka lähtöön jotakin: https://imtekniikka.fi/tuotteet/puhallusmateriaalit/ Edit: Hessuhan tuon jo linkkaskin. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 14.07.2020 00:34 |
#29
|
||||
|
||||
Juu ei keskustelu ole kielletty, kunhan ei ihan liikaa harhaudu aiheesta Lähinnä vaan se että aika moni puhalluspajoillakin todennut että etenkään ohuempia alumiinivaluja ja/ tai muita suht herkkiä juttuja ei kannata/ saa puhaltaa hiekalla vaurioitumisriskin takia, voi aiheuttaa muodonmuutoksia sekä kuluttaa liialti pintaa pois.
Muistan joskus pitkälti toistakymmentä vuotta sitten kun vein täysjoustofillarin alumiinirungon puhallettavaksi. Punnitsin sen tarkalla vaa'alla ennen ja jälkeen - rungosta oli lähtenyt reilusti toistasataa grammaa painoa pois, onneksi oli järeä runko. Alkuperäinen pintakäsittely oli anodisointi, eli isohko osa kadonneesta massasta oli rungosta poistunutta alumiinia. Käyn hakemassa viimeistään kesälomalla säkin rouhetta niin selviää millaista jälkeä tulee, ja onko rouhe kotipuhalluksen jälkeen uudelleenkäytettävissä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#30
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mopon lohkoa alottelin puhaltamaan hiekalla niin kyllä siitä aika rajun näkönen tuli niin siirryin suoraan soodaan, olisikohan mahdollista ampua tuota pähkinää sooda balsteri tjsp kannulla? Itseä vähän rupee kyrpiinnyyttää vedellä hiekkapuhallus pallolla pieniä osia ja tuommonen kannu löytysi valmiina, sillä kannulla kokeilin myös vedellä+hiekalla niin aika hyvää tuli niinkin kuhan löyti oikean suhteen. Hiekallahan ei kuulu mun mielestä puhaltaa muuta kun paksuja metalleja kyllä se sen verta venyttää ja syö sitä metalliä + hiekkaa on joka kolo täynnä
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#31
|
||||
|
||||
Alumiiniosiin puhaltelin tallilla maalauskelpoista pintaa lasikuulalla, tuli aika pirun hyvä enkä usko että mitenkään olis vaurioittanut tai kuluttanut pintoja. Siis semmosella pikku kaapilla. Ja jollain suht kevyellä hiekalla on puhalleltu kans, ei mitään ongelmaa muodonmuutosten kanssa yms.
Mä luulen että noi pelti venyy ja vaihtaa väriä jne kokemukset liittyy niihin saaketin tehokkaisiin ammattivehkeisiin eikä noihin autotallikamppeisiin.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#32
|
|||
|
|||
Lainaus:
Juuri puhaltelin pakun helmoja ja kylkipeltien rupia tuolla omalla systeemillä, eikä tullut kuin puhdasta pintaa kraatereiden pohjia myöten. Pelti olisi varmasti venynyt, jos olisi pöljänä puhallellut pitkään läheltä ja ihan kohtisuoraan. Järkeä pitää käyttää myös näissä hiekkaleikeissä... Hiekkakuraa kyllä oli jokapaikassa, mutta eihän sekään tarvii muuta kuin vääntää hiekkapallosta hana kiinni ja huuhdella paikat pelkällä vesisuihkulla. Paljon mielekkäämpää hommaa kuin sen kuivan pölyn kanssa, joka leijailee hyvinkin pitkälle. Joutuu ne pölytkin puhaltamaan/pesemään pois. Jopa lähellä olevien rakennusten ikkunoista. Kiinnostaisi kyllä nähdä, että kuinka tehokasta ja pölyävää tuo pähkinärouheella puhaltaminen on. Tyyriiksi se ainakin tulee... Kaikki maalattavat pinnat puhallan hiekalla jatkossakin. Oli fetissiä tai ei... Kaapissa kyllä käytän erilaisia aineita pikkuosien hienopuhallusta varten. Kaveri toi kasettikuorman hienoa hiekkaa pihaan 150€:lla, niin siitä saa alle vartissa seulottua pytyn täyteen. Kaupan säkkejä menisi pyttyyn 10€ edestä, että siinämielessä ihan mielekästä tuhertamista.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... |
#33
|
|||
|
|||
Itse käytän hiekkaa, lasimurskaa ja soodaa. Tein ihan ammatikseni noita joku vuosi sitten mutta nykyään ihan harrastuksena ja harrastelaitteilla.
Toi pähkinä on niin pirun kallista ettei oikein kukkaro kestä. Varmaan jossain spesifisessä hommassa missä soodaa ei voi käyttää ja muut liian hiovia. Sooda on muuten ihan jees mutta pitää neutraloida happamalla ennen maalaamista ja ei hio ja siten ei poista ruostetta. Jos pitää kuitenkin maalata niin lasimurskaa niin saa valmiiksi hiotun pinnan. On hellävaraisempaa kuin hiekka ja sopii hyvin aluminille ja ohuelle pellille. Hiekalla ja soodalla sekä lasimurskalla eri suuttimet koska raekoko ja puhallusaineen tarve eri. Pääsääntö että hiekalla aina isompi kuin noilla muilla. Soodalla aika tarkkaa varsinkin isoilla ilmamäärilla. Jos tulee liikaa soodaa niin pöllyää julmetusti eikä mitään oikein tapahdu. Johtuu siitä että sooda murskaantuu jo matkalla. Soodan ja lasimurskan kulutus on selvästi pienempi kuin hiekalla. Isoillakin laitteilla optimisäädöillä sellanen 1 kpl 25kg säkki/h. |
#34
|
||||
|
||||
Juu ei tuo rouhe tosiaan ilmaista ole hiekkaan, soodaan tai lasikuulaan verrattuna.
Kuten jo aiemmin totesin niin lasikuulapuhalluksessa minulla on ollut aika paljonkin alumiiniosia, ja sillä tulee hemmetin hyvä pohja maalaukseen kun on kevyesti karkea pinta mihin pohjamaali tarttuu erinomaisesti. Mulla vaan tosiaan vähän tuo tilakin rajoittaa, täytyy puhaltaa pihalla missä lähin naapuri on n.6 metrin päässä ja kauimmaisin n.15 metriä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#35
|
|||
|
|||
Lasikuula ja lasimurska on eri asioita. Lasimurska on halpaa koska tehdään kierrätyslaista. On todella tehokasta. Pinta hioutuu sopivasti ja kaikki ruoste ja maali ja kevytmetallien hapettumat hioutuvat pois. Pölyää vähemmän kuin sooda tai hiekka, mutta pölyää kyllä. En ole verrannut noitten pöymääriä mutta sanoisin että pähkinä pölyää suurinpiirtein saman verran kuin sooda koska on pehmeää ja murskaantuu pölyksi pintaan osuessaan.
Soodassa on se hyvä puoli että voi huuhdella pois vedellä ja se liukenee. Muut jäävät ympäristöön. Pöly leviää kyllä tehokkaasti ympärille ellei saa aluetta rajattua jollain just teltan tapaisella. Ennen asuin omakotitaloalueella ja pressuteltalla suojasin puhaltaessa. Aika hyvin pölyt pysyi siellä sisällä. Niinkin hyvin että oli pakko välillä pitää taukoja ja antaa pölyn laskeutua että näki tehdä. En ole viellä löytänyt yhtä täydellistä puhallusainetta vaan käytän noita ristiin, riippuen kohteesta. Lisäksi käytän pienemmille rautaosille lipeä kylpyä. On 200 litran tynnyri vähän isommille ja 10 litran kattila ihan pienille. Se on se kaikkein siistein tapa. |
#36
|
||||
|
||||
Täytyy jäädä vartoamaan miten timon koti puhallus pähkinällä onnistuu, itse laitan kaikki rautaset osat mitkä mahtuu laasti ämpäriin niin sooda akkulaturi kylpyyn, niin itse todennu olevan paras menetelmä ja vähiten myrkyllisin verrattuna fosforihappoihin ja sitruunahapollakaan ei tunnu kaikki lähtevän, tuolla sooda laturi kylvyllä lähti umpiruosteiset maljat aivan kirkkaan harmaiksi ja youtubessa hyviä ohjeita siihen. Taas harhautui pähkinästä hieman
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#37
|
||||
|
||||
Siitä en pysty kertomaan miten ruoste lähtee pähkinällä, kun ei ole ruostetta mitä puhaltaa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#38
|
||||
|
||||
Timolle vinkkinä, että Puuilosta saa kahella kympillä koko puhalluskahvasetin missä on eri kokosia suuttimia mukana (piikarbidia varmaankin). Sillä voi koittaa pienimmästä suuttimesta lähtien miten sujuu pähkinällä. Pähkinä ei kuluta varmastikaan suuttimia yhtä nopeesti kuin hiekka jolla tunnin jälkeen suutinkoko on kasvanut ainakin tuplaksi. Ite oon noita käyttänyt kun ovat halpoja ja hiekalla se stopparilevykin kuluu puhki aika nopeesti, mut pähkinällä voi olla sekin pitkäkestoinen.
Ite oon käyttänyt jotain 0,1-0,7mm saumaushiekkaa ja se menee siitä pienimmästä suuttimesta hyvin läpi. Paineita ja pähkinän syöttöä voi koittaa säätää silleen, että sitä pähkinää tulee vaan sen verran millä osat putsaantuu järkevästi eikä tuutin täydeltä. Muuten menee eurot hukkaan eikä osat puhdistu yhtään nopeemmin. Paineet säätää sen verran pieneks jos ei tarvii 6 baria että riittää putsaukseen, niin ei huuda kompura hoosiannnaa heti. Se kupariputkijuttu kannattaa kuotenkin tehdä, niin ei mee vehkeet tukkoon. Samoin heti kun lopetat puhaltamisen edes minuutiksi, niin sulje se pähkinäventtiili pohjasta. Muuten lähtee puol kiloo seuraavalla kerralla suoraan letkusta matkaan... |
#39
|
||||
|
||||
Hyviä vinkkejä, kiitos!
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#40
|
|||
|
|||
Itsellä oma tekemässä puhalluskellossa ollut 5 millinen pitkäventurisuutin. Sekin menee tukkoon aika helposti. Tavallinen hieno 0,2-1 millin puhallushiekka siihen ok.
Pöllyä tulee niin paljon, ettei sovellu tavallisille omakotialueille. Puhalluskypärä vaatii yllättävän paljon ilmaa. Halpismarketin imevällä pistoolilla voi onnistuneesti karhentaa pikkujuttuja. |
#41
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mua kiinnostas tää kupariputki juttu? Mihis se tulee ja miten? Mulla on tuommonen itse tehty pallo joka vetää aika herkästi tukkoseen, pohjassa vaan rosterinen pallohana joten modaanko siihen jotenki putken kiinni? Putken halkasialla ja pituudella väliä?
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#42
|
||||
|
||||
Täällä oli joskus ohjeet siitä, en muista enää ihan tarkkaan, mutta se pohjahana otetaan irti ja siihen sitten sopiva kupariputki lvi-firmasta. Pituus jotain sellasta että on 5-10cm täyttökorkin alla. Siihen kupariputkeen porataan oisko 5-6mm reikiä silleen että ne reiät kiertää putken ympäri spiraalilla ylhäältä alas. Ei ole mennyt enää itellä tukkoon kun kerran ja sekin johtu siitä että vajaa hiekkasäkki jäi avonaisena sateeseen... Kupariputken kanssa voi täyttää säiliön ihan korkkiin asti... puhalluksen lopuks jätän aina ilmahanan kiinni, ettei ottais kosteutta hiekkaan sitä kautta jos varastoi kellon pitkäks aikaa.
Viimeksi muokannut Hessu888 : 17.07.2020 16:42 |
#43
|
|||
|
|||
Lainaus:
2. Otetaan n. 42 cm pituinen pätkä 12mm kupariputkea (muukin aine tietysti käy) ja aloitetaan poraamaan 6mm reikiä sen toiseen kylkeen (ei läpi) alkaen 20mm toisesta päästä. Reikiä porataan 12mm päästä toisistaan ja joka reiän jälkeen putkea kierretään 90astetta. Reikiä porataan näin koko putken matkalle. Jäysteet poistetaan. 3. Porataan hanan liitinnippaan tiukka reikä 12mm putkelle n. 12-14mm syvyyteen. Naputetaan kupariputki liitinnippaan. Jos liitos tuli väljäksi niin Loctiteä väliin mutta pitää varoa että sitä ei mene putkeen tai hanaan! 4. Työnnetään hanan liitinnippa putkineen takaisin pyttyyn ja kierretään uudestaan kiinni. https://forums.offipalsta.com/showpo...89&postcount=7 |
#44
|
|||
|
|||
Lainaus:
Itsellä on toiminut paremmin hiekkahanana tavallinen tarpeeksi iso pallohana kuin aluksi ollut siihen käyttöön tarkoitettu Ludecke. Onkohan jollakulla hyviä ideoita miten muuttaa kuivapuhallus märkäversioksi, itsestä veden syöttä ennen suurinta on varteenotettavinta. Minkähänmoisella pumpulla sitä saisi pumpattua jos pikkuhanasta kääntää kostutuksen päälle? |
#45
|
||||
|
||||
Meillä on puhalluskaapissa muovirouhetta, joka on tullut tarinan mukaan pähkinärouheen korvaajaksi -tasalaatuisuutensa ja edullisuutensa takia. Kaveri sitä töistään on raahannut, sitä en tiedä mistä saisi "siviili" hankittua kun on Patrialta peräisin...
Hyvin tuolla muovirouheella ainakin magnesiumvanteet kesti puhallella, käsittääkseni aika hellää pitäisi olla alumiiniosillekin..? Pitääpä yrittää muistaa kysellä vielä vähän lisää aiheesta... |
#46
|
|||
|
|||
Aika kaukana topiikista? Siis pehmeän alumiinin pinnasta pois kova kuori?Lainaus:
Siis käytännössä tuo pinta hapetetaan; siis siihen pehmeän alumiinin päällimmäinen kerros muokataan sähköisesti/kemiallisesti alumiinioksidiksi? Tuo alumiinioksidi on hyvin kovaa, sitä käytetään mm. teräksen hiomiseen. Ja temppu, ja kuinka se tehdään? Kuinka puhalletaan terästä leikkaava oksitoitunut kerros pehmän alumiinin päältä? Hyvä kysymys.... Onnistuuhan se kerrostalon parvekkeella, taikka jossain "nyrkkipajassa" vaikka bilteman halvimmalla puhalluslaitteelle, ja kissan hiekalla..... -> jos painoa oli hävinnyt reilu 100 grammaa, niin suurin osa oli tuota pehmeää alumiini? Jos puhutaan prosenttiluvuista, niin Oliko tuon Anodisoinnin osuus poistetusta materiaalista yli- vai- alle 1 prosentti? (olihan siitä poistettu lakat, mainokset yms. kyllästeet) Mutta Toivottu Tulos on kahden tekijän summa: tilaajan toiveet ja lopputulos. Siis esim. hiekkapuhalluksessa on suuria eroja, vaikka käyttään "hiekkaa" siis ohut hiekka on esim. alle 0,4 mm ja kun puhalletaan pienellä paineella, niin jopa tyhjästä kaljatölkistä puhalletaan textit pois, ja tölkki pysyy muodossaan. Ja toinen ääripää on tuo raskaiden rautarakenteiden ja betoni rakenteiden puhaltaminen: siellä hiekka on melkein soraa, ja painetta ei ole kovinkaan paljon enempää... Mutta kompressorin tehontarve on vähintään 1000 kertainen. P.S tilasin tuon topiikin alkupään vesi-hiekkapuhalluslaitteen, vajaa 15e rahteineen. |
#47
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#48
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Runko painoi viitisen kiloa, tarkkaa painoa en enää muista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#49
|
|||
|
|||
Linkin takaa pääsee valitsemaan suoraan omaan pesuriinsa sopivalla olevan laitteen.
https://www.aliexpress.com/item/3301...c00qCvjNM&mp=1
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vesihiekka puhallus | make1978 | Tekniikka & Jutustelu | 47 | 19.09.2022 17:21 |
Myyty putteellinen h puhallus pallo | Jari | O/M/V Muut | 0 | 07.01.2014 16:44 |
patrollimen puhallus laite ei toimi | SAMURAI SUSUKI | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 22.10.2013 18:33 |
Sooda puhallus? | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 06.04.2013 12:10 |
vesi hiekka puhallus !?!?! | swat-pappa | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 30.11.2005 01:00 |