|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#326
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#327
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#328
|
|||
|
|||
Löytyykö pienempiä kuin 31" boggereita
|
#329
|
||||
|
||||
Tilasin kranmanilta kärryn valmiilla koneikolla
|
#330
|
|||
|
|||
tuli tuossa kyseltyä aurinkosähkö jutuista 12v..
mut nyt sitten haudattiin toistaiseksi ne ja kysellään tämmöstä. Mulla on siis transporter t4 jossa 100A laturi. Tarkoituksena olisi erotusreleen kanssa laittaa 95ah akkua takatilaan ja käyttää tätä vain pariin ledinauhaan/kylmälaatikkoon yöpyessä puskaparkissa. Muuten kytkennät jne on selvät mutta minkä kokoinen kaapeli olisi akkujen/erotusreleen väliin laitettava ja minkäkokoinen sulake? ilmeisesti tällä "lataus" johdossa ois järkevää olla molemmissa päissä isosulake että jos pääsee maihin niin ei boksauta kumpaakaan akkua? erotusreleeksi tulossa ikh:n "älyrele". |
#331
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#332
|
|||
|
|||
Lainaus:
100 A laturista ei varmaankaan riitä kaikkea siihen akkuun, joten 16 mm2 voi ehkä riittää auton mittaisella kaapelilla kuumentumatta liiaksi. Tämä on vain hihasta heitetty arvio, joten laita kuitenkin korkeintaan 100 A sulake siihen varmuuden vuoksi molempin päihin. 100 A virta kysyy pidempään kestäessään oikeasti 25 mm2 kaapelia.
__________________
Jukka |
#333
|
||||
|
||||
Kuis tollanen asuntovaunu, joka on katsastettu viimeksi 4-5 vuotta sitten, ja se pitäisi vetää nykyisestä olinpaikasta n. 250 km toisaalle. Pitääkö se ekana katsastaa siellä lähtöpäässä vai voiko sen vetää määränpäähän ja vasta siellä katsastaa ? Kummassakin tapauksessa katsastus olisi varattu toimistolta ennen ajoon lähtöä.
__________________
Tumpula Racing Team |
#334
|
||||
|
||||
Niin, määritelläänkö missään että katsastuksen tulisi tapahtua lähimmällä konttorilla? Ei kait.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#335
|
||||
|
||||
Peräkärryyn saa myös puuhakilvet, no problem ja on vakuutuskin voimassa.
|
#336
|
|||
|
|||
Pitäisi laittaa kippaavalavaiseen traileriin käsin veivattava vinssi. Taakat on yleensä rullaavia autoja. Joku noin kahden tonnin raahauskyvyllä oleva tarvitaan.
Toimiiko ne sellaiset automaattijarrulla varustetut vinssit käytännössä kunnolla, vai onko siitä jarrusta enemmän riesaa Suomen olosuhteissa? Jarruton räikkämalli olisi sitten vaihtoehtona.
__________________
Jukka |
#337
|
|||
|
|||
Miten voi puomi pettää vahvimmasta kohdasta.
"Myrsky katkaisi Helsingin Kaivopuiston benjihyppytornin puomin"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b...c-25c5490e6d4e Olisko ollu norjan romissa puomi sisäpuolelta. Sama värkki ollut tos rannas vuosikymmenet pilkki ylhäällä ja saanut vettä sisäänsä. Tai joku kaatunut yksilö joka korjattu väärillä materiaaleilla. Ja on nois kai joku tuulirajoituskin milloin pitäis olla puomi sisäs ja auton katolla. Saman näköinen pikki kaatu tattiksella -98 -02 välisenä aikana, autojen päälle. Tuolloin olin 300m. päässä samalla kadulla olevas hallis sisällä. Vastas maanjäristystä. Ei taida olla enee elämyshyppyjä tarjolla täksikesäksi. https://www.elamyslahjat.fi/lahjat/s...SAAEgIEhPD_BwE Tost linkist näkee millanen risu korilla siin oli puomin pääs. Viimeksi muokannut uteiN_H : 24.07.2020 08:23 |
#338
|
||||
|
||||
Lainaus:
"ONNETTOMUUSNOSTURI on vuokrattu Nostopalvelu J. Helaakoski Oy:lta. Yrityksen toimitusjohtaja Tomi Sulosen mukaan Kaivopuiston nosturi on vuosimallia 2014" https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006580401.html Viime viikolla se siihen kyllä vasta ajettiin. Meinaatko oikeasti että tuon kaltaista kalustoa seisotetaan asemissa muutaman kuukauden benjihyppelyn takia asemissa ympäri vuoden? Mikäli olisit edes tuon oman linkkisi lukenut, niin siinä mainittiin: "Aiemmin benjihyppykäytössä on ollut myös 500 tonnin nosturi. – Molemmat koneet ovat olleet siellä.".
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#339
|
|||
|
|||
Ei ollut viel aamulla tota tietoo.Lainaus:
Ei varmaan olis pitäny seisoo yön yli risu puomin nokassa nois tuulis ja keleis. Kaatu ku keila talissa. Tarkremmin kun muistelee. On siel aikaisemmin ollut punavalkosiiki. Ja noist sun linkin kuvist. Alimman hytikkasylkyn varsi hajonnut kiinnityspäästä. Puomi nitkahtanuut ja kääntynyt 45 astetta. Luultavimmin salama tullut alas harusköysii pitkin ja katkonu ne toiselta puolelta. Ja loput on tehnyt 20m/s tuulen puuska. Koskakohan tohonkin rekkulaan on viimesin 10v tarkastus tehty joka maksaa???? Jossa tarkastetaan myös rakenteet sisäpuoleleta????? Yleensä kaikki haluu vehkeistä eroon ennen sitä. Oliskohan kynällä tarkastettu? |
#340
|
||||
|
||||
Mitä väliä tuolla turhalla spekuloinnilla on? Onko puomin valmistaja kieltänyt yön yli seisottamisen? Paljonko valmistajan lupaa maksimi tuuleksi? Mistä arvelet että salama on "luultavasti" katkonut vaijerit, meinaatko että nosturin/puomin suunnittelija ei ole osannut ottaa noin olennaista asiaa huomioon ja tehdä niistä salaman kestäviä (oikein asennettuna, huollettuna ja käytettynä)? Miksi kysyt täällä etkä auton omistajalta millon se on tarkastettu?
Viimeksi muokannut Catrik : 24.07.2020 16:21 |
#341
|
|||
|
|||
Ylhäältä....Lainaus:
Mut on naru varmaan punasena just tost korost mist on vikaantunut. Tiedät varmaan itsekkin miten rauta käyttäytyy punasena. Useemman yli syli männyn oon tehny polttopuiks mitkä on ollu jalkalistoina 2-5m välilt. Salaman johdost. Näköjään ei osaa. Sun mielest: "Kysyn ihan vaan vittuillessani sulta....." Vastaa jos tiedät. Äläkä ota niin tosissaan. Silt tyhmii kysymyksii ei oo olemassakaan. Eikä toikaan peli oo ihan paksta vedetty. Viimeksi muokannut uteiN_H : 24.07.2020 16:30 |
#342
|
||||
|
||||
Tuskin koskaan kun se EDELLEEN on vuosimallia 2014. Eikä "vuosikymmeniä" siellä jäpittänyt.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#343
|
|||
|
|||
Aina ne on ollu siel....Lainaus:
"Helaakosken toimitusjohtaja Tomi Sulonen kertoi perjantaina alkuillasta, että nostaminen voi kestää yli viikonlopun. 150-metrisen nosturin nostamiseksi on Sulosen mukaan muutamia eri mahdollisuuksia. Sulonen kertoo, että nosturi oli ollut jo useita vuosia benjihyppykäytössä." Puomi ylääl ku oon ohi kulkenu. Vaik ois ollu myöhänen ilta. Tuskin enää. Ja on toi kaatumataajuus noil sinivalkoisilla aika taaja noin 5kk viimeaikoina. Ilmeisesti helppo tapa vaihtaa vanha jolle on tulossa 10v. tarkastus vakuutusyhtiön kautta uuteen. https://yle.fi/uutiset/3-11220733. Ja täs taitaa olla ton Kaivopuiston rekkulan edeltäjä vuodelta 2014. https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014030818107592 Sorry.... tämä taitaa olla punavalkosten.....Pääs sininen väri ja huono näkö pettään..... . Tarkemmin katteltuna punavalkosten kone. Mut silti....Helppo tapa vaihtaa uudempaan. Ja arvaan.... Et kuljettaja työmies saa kenkää ja omistaja saa vakuutuksen korvaamana uuden nosturin pienellä välirahalla. Viimeksi muokannut uteiN_H : 24.07.2020 21:04 |
#344
|
||||
|
||||
Lainaus:
Se nyt katkennut (ei kaatunut) tuli siihen tosiaankin heinäkuun puolella. Kuinka usein olet siitä ohi KÄVELLYT? "PAIKALLISET 17.6.2020 9:36 Huviajelu Kaivopuiston rannassa loppuu – kaupunki muuttaa osan tiestä kävelykaduksi" https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/2198842 Eli sitä Kaivarinrantaa ei ole enään vähään aikaan päässyt läpi ajamaan.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#345
|
|||
|
|||
Olis mun järjen mukaan pitänyt olla puomi alaal tos kelis.Lainaus:
Oli miten oli nii kuskilla/busineksen omistajalla ollut vajavainen tietotaito, lukutaito tai materiaalin puute. Sitä en tiedä mist johtuu. Tää pumaska jäänyt lukematta. https://www.liebherr.com/shared/medi...3-e04-2017.pdf Vastaa tilanetta. Kappale 6. Vaikka on ollut toimiva rekkula ilman kuskii. Puomi pystys. Tuuli puuskis noin 20m/s. Ja ukonilma. Ja jokainen tietää mikä salamatutka on 150m rautaa pystys, maapotentiaalis ja viel merenrannal. Eli imee kaikki mereltäpäin tulevat salamat. Stadin korkein. Kalasataman majakka on vaan 134m. Pasilan linkkitornikin vain 146m. Eli vesill kun paha ukonilma ja sade yllättää, pakottaa rantautumaan. Elä jää rantaan äläkä korkeimalle huipulle, varsinkaan isoimpien puiden alle. Jää puoleenväliin pienimpien puiden alle piteleen sadetta. Viimeksi muokannut uteiN_H : 24.07.2020 20:44 |
#346
|
||||
|
||||
Luovutan...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#347
|
|||
|
|||
Tuli alas, vaikka ei kuormaa; taisi tulla juuri siksi?Lainaus:
Olisko ukkosmyrskytuuli ottanut erityisesti tuohon ylimpään (n. 80-100m pitkään "ristikkopuomiin"), ja kun kun nuo "nosturien vaijerit on mitä on" (siis ei jousta juurikaan; ja jos katkeaa niin katkeaa "pyörimällä" hitaasti, mutta jousivakion mukaan energiaa sitoutuu ja vapautuu huomattavia määriä ) -> tuo "ukkosen tuuli/ilmavirta" kieputti tuota nosturin 150m korkeaa puomia niin paljon, että (tuon katkenneen nostosylinterin nostovoima) vaihtui vedoksi, ja tuosta puomi nitkahti? ja tuo nostosylinterin ja puomin väliset voimat lasketaan todella tarkkaa, kun kyse on nostamisesta. Mutta kun "tuuli-" vie puomia yli liikeradan (puristuskuormitus vaihtuu vetämiseen), niin tilanne on kirjaimellisesti köydellä tms. työntämistä. -> Nostamiseen tarkoitetut rakenteet on yleensä mitoitettu nostamiseen EI painamiseen, ja se, että "ukkonen" aiheuttaa tuulenpuuskia, jotka "vääntää-" tyvi puomia "pystyyn".... Ja vaikka Salamalla on todella suuri voima, niin ei ole merkitystä? p.s tuon kaatuneen nosturin puomissa on nuo maston nokan tukivaijerien kiinnitys/ankkurointi rummut tms. pss Hyvä että ei henkilövahinkoja! |
#348
|
||||
|
||||
Tiedän tilanteen, erään herran kanssa väittely on.....mielenkiintoista
__________________
Tumpula Racing Team |
#349
|
|||
|
|||
Olen jarrullisesta vaijerivinssistä ainakin ollut lähettyvillä, kun ote lipeää kahvasta ja kuorma lähtee vetämään alaspäin ja jarru ei siis kytkeytynyt kun lähti vauhdilla kampi pyörimään väärään suuntaan. Kerkesi kahva vielä lyömään käsille muutaman kierroksen. Kyseessä tosin oli eräänlaisen pilarin/tukijalan vinssaaminen melko viistosti ylöspäin. Pitäisin räikällistä varmempana, mutta niissäkin laatu ratkaisee samalla lailla kun jarrullisissakin.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#350
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2019 | JiiPee | Chit-Chat | 566 | 01.01.2020 02:43 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2016 | Nikuzai | Chit-Chat | 791 | 28.12.2016 06:22 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2015 | JiiPee | Chit-Chat | 1300 | 28.12.2015 18:45 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2013 ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 2193 | 01.01.2014 17:02 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 2358 | 31.08.2012 20:55 |