|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#27
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mikäs on tukiessa, jos ei tarvitse omia rahojaan käyttää ja pätevöityy tukiprojektissa vielä jonkun ison firman hallituksen jäseneksi. |
#28
|
|||
|
|||
Eikös nyt saa ajaa 100km/h kevytperävaunu perässä? Mutta jos se onkin 825kg niin onko se sillon 80km/h?
|
#29
|
|||
|
|||
825kg:n kärrykin on O1-luokan kärry (lukee otteessa) joten sitä saa hinata satasta.
|
#30
|
|||
|
|||
Kyllä juurikin näin, kokonaispaino 750kg+ aisalle sallitaan 10% lisää
|
#31
|
||||
|
||||
3+3 pakujen suurin sallittu nopeus?
Mites nää 3+3 paikkaset ANA TPP 57§ mukaiset pakut. Säilyykö niiden nopeusrajoitus 80 km/h ja 80-lätkä? Siihen lopputulokseen päädyin. Olis ne saanut vapauttaa nyt kun mitään verohyötyjäkään ei juuri ole... Tuntuu ettei tuo Cruiseri nyt ainakaan suurempi liikenteen vaarantaja ole kuin naapurin mummo peräkärry täys kukkamultaa ja sata lasissa
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#32
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#33
|
||||
|
||||
Niin, mistähän tuohonkin saisi oikeasti varmuuden? Lähi katsastuskonttori ilmoitti kolleegan tiedusteluun: "Emme ota kantaa..."
Laanilla kun olisi kaksi (40) 2+4 Berttaa 80 lätkät perseessään. Ei sillä että niillä lujempaa viitsisi siltikään pyyhkiä menemään, mutta punaisessa se tarra vain ei rumentaisi niin noita sulokkaita muotoja... Viime leimalla ei kelvannut että lätkä hantin puolen ikkunassa, vaan pellissä. Suoralla osuudella... Kuormittaako peukun kynttä vaiko noup?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#34
|
|||
|
|||
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...en-muutoksista
Tuosta päätellen ajellaan tikkarirajoitusten mukaan kaikilla alle 3500kg peleillä. Jos otteeseen on merkitty ajoneuvokohtainen rajoitus, niin sitten sen mukaan. Omasta pakusta (Amarok) tutkailin otteesta rajoitusmerkintää (max 100kmh), sellainen on ihan varmasti ennen sielä ollut, mutta ei tässä uusimmassa ole enää... Missähän vaiheessa se on sieltä haihtunut? Lakihan on vuodelta 2018, voimassa vasta nyt, eli on senjälkeen voinut jäädä otemerkintä pois, koska vanhassa laissa oli erikseen maininta pakettiautojen maksiminopeudesta. Eikös nämä 80-lätkäiset ole lähinnä näitä pakuja ja huoltoautoja? Olen käsityksessä, että ajoneuvolle voidaan asettaa ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus; traktori 40, liikennetraktori 50/60. Sinänsä aika erikoista, ettei tästä muutoksesta ole paljoa(yhtään) mainittu esim ylen propagandassa, ja vaikuttaa liikenteesäkin ettei moni pakettiautokuski tätä uutta sääntöä tiedä, ajetaan edelleen motarilla 100 tai hiukan yli. |
#35
|
|||
|
|||
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysy...ukset#513e67a8
Tuonne voi näköjään näppäillä kysymyksiä. Mulle tuli vastaus liittyen just 750kg vs. 750+75kg nopeuksista spostiin alle vuorokaudessa. (Molempia saa vetää 100km/h). |
#36
|
|||
|
|||
Taitaa saada ajaa Veturin mukaan max 100 km/hLainaus:
Lainaus:
Mutta riittääkö kortti? VANHASSA ajokorttilainsäädännössä noita KOKONAISPAINOLTAAN max. 750kg kärryjä sai vetää "vetäjän" kortilla. -> siis on kortti sitten B C tms niin käsittääkseni saa ottaa perään maksimissaan 750kg kokonaispainoisen O1 perävaunun. Mutta JOS 01 luokan perävaunun kokonaismassa on 825kg, ja useimmilla normaalikokoisilla Maastureilla ja Pakettiautoilla kokonaismassa on n. 2700 kg? Siis kokonaispainot menee yli 3500 kg, siis pitää olla kortissa ABCD: lisäksi jotain, siis ns pikku e. |
#37
|
|||
|
|||
Lainaus:
https://www.akuvaunut.fi/hyoedyllistae-tietoa Edit. Tuolla linkin tiedoissa taitaa olla virhe. Traficomin mukaan asia on kuten BJ yllä kirjoittaa https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...en-saantelysta Onkohan lainsäätäjä ajatellut, että ennen tätä muutosta nuo pykälät oli liian selkeitä Viimeksi muokannut Ippe69 : 04.06.2020 23:56 |
#38
|
||||
|
||||
Itse päättelin, että kun on se ajoneuvokohtainen rajoitus niin se pysyy eikä saa ajaa sataa vaikka paku onkin. Voin toki olla väärässä.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#39
|
|||
|
|||
Oletko varma, että siinä on ollut merkintä? Mulla on vanha Gee, joka oli 80km/h auto koska paku ilman airbaggiä mutta ei sitä otteessa lukenut.
|
#40
|
|||
|
|||
Lainaus:
En enää...olen sitä pari päivää etsinyt Turhaa... Jostain vaan on jäänyt sellainen mielikuva, että maininta tai viittaus on jossain papereissa. Ulkomailla suhatessa on aina hiukan arveluttanut, että miten der sheriff suhtautuu reippaaseen 100- ylitykseen Suomalaisella pakulla. Tuleeko (vielä)isompi lasku jos kolahtaa tmv... No rajoitusten mukaan olen mennyt Euroopassa, ilman ongelmia ja jatkossa ei tarvii tästä ”erityisestä Suomi-ilmiöstä” enää murehtia. Greencardissa on (oli) muuten maininta että ajenuvoryhmä C; kuorma-auto tai traktori. Olenkohan tuosta juontanut että joku voisi äkätä että rajoitus <3500kg? |
#41
|
||||
|
||||
Ennen
Huvittavaa murros vaihetta. Ajoin suoraan kortit ABC silloin sai tyhjänä ajaa laillisesti yhdistelmiäkin ja linja-autoa. (Jota hyödynsinkin) Ja perässä sai vetää henkilöautolla 750kg kärryä 3500kg+750kg=4250kg sitten tuli lisäksi 850kg kärryt eli 3500kg+850kg=4325kg Ja Sitten nyt kun nupin kokonaispituus saa olla kuorma-autossa 12m ja kokonaispaino 42tn niin saankohan vetää sillä 825kg kärryä ollenkaan
Edelleen huvittavinta on että Jos on esim. Otan pienen henkilöauton saan vetää sillä kohtuu isoa kärryä. Mutta lainsäädäntö kieltää kuorma-autolla vaikka 3550kg+1000kg. Ja juu on vedetty "kortitta" useita kertoja ihmetellen miten vanhemmalla siskollakin Be kortti kun maksoi lisämaksua niin sai kaupan päälle. (Eikä ole ikinä vetänyt kärryä) Ja juu syy miksi ei ole tullut päivitettyä ABECE kortiksi on että joutuisi sen jälkeen viiden vuoden välein uusimaan. Ja vielä kun tähän lisätään D kortti niin senkin ammattipätevyysvaatimuksiin pitäisi käydä täydet tunnit vaikka kouluttajakin naureskeli että eihän tämä näin voi mennä. Eli CE korotus taisi olla 2500€ ja D+koulutus 6000€ (Tarkistin nyt kun ammattipätevyys voimassa niin CE olisi C pohjalta 1500€ Niin ja toki liikennetraktoria saan ajaa ja niillä vetää vaikka ydinvoimalaa eikä ketään kiinnosta (palstalta poimittu jonkun hyvä termi)
__________________
-82 Vihreä camo patrol -82 Hopea 2+3 projekti patrol -82 Varaosa tekniikanluovuttaja patrol Viimeksi muokannut ajelija : 08.06.2020 07:15 Perustelu: Korjaus hintaan |
#42
|
|||
|
|||
Lainaus:
Kysyin asiaa liikenneturvalta, alla suora lainaus: "Kiitos hyvästä kysymyksestäsi. Kyllä saa. B-kortillisen ajoneuvon perään saa ajokorttilain puitteissa aina liittää O1-luokan kevytperäkärryn. Eli vaikka vetoauton kokonaismassa olisi tasan 3500kg, siihen saa liittää luokittelumassaltaan 750kg (825kg) peräkärryn. Tässä tilanteessa yhdistelmän kokonaismassa saa olla B-kortilla yhteensä 4250kg" Nyt siis trafi ja liikenneturva antaa keskenään ristiriitaista tietoa. Taas lisäystä. Kysyin vielä liikenneturvasta, että miksi vastaus on ristiriidassa trafin kanssa. Sanoi, että trafi on oikeassa tässä asiassa. Viimeksi muokannut Ippe69 : 05.06.2020 09:33 |
#43
|
||||
|
||||
Pituushan on nykyään 13m ja ennen ei tainnut saada C-kortilla vetää kevytperävaunua yli 32t kokonaispainoisen auton perässä.
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia... |
#44
|
|||
|
|||
Niin tuliko siinä joku vetoaisa vahvuus, ettei taitu alle... sama kun vetokuulissa on sallittu veturin massa
|
#45
|
||||
|
||||
KAIKILLA MAX. 3500 KG AUTOILLA SAA AJAA RAJOITUSTEN MUKAAN (Suomessa siis max. 120 km/h).
|
#46
|
||||
|
||||
|
#47
|
||||
|
||||
Ei siis väliä mitä otteessa lukee. Nopeus 80 km/h ei ole koskaan tarvinnut siellä lukea, vaikka jotku katsurit on sen sinne vittuillessaan kirjoittanu. 100 km/h -teksti ei myöskään enää merkkaa mitään max. 3500 kg autoissa.
|
#48
|
||||
|
||||
Kiitokset Matti, onneksi Olin väärässä Jatkossa voi siis päästellä Cruiseriulla hieman reippaammin
Tälläisen vastauksen sain Liikenneturvalta: Hei jos ajoneuvo on rekisteröity erikoisautoksi, niin silloin nopeusrajoitus säilyy (80 tai 100 km/h). Mutta, jos se on henkilö-, paketti- tai huoltoauto, niin silloin nopeusrajoitus poistuu. Liitän tähän vielä hallituksen esityksen yksityiskohtaisista perusteluista kyseisen kohdan: Paketti-, ruumis-, huolto- ja matkailuautolle ei enää säädettäisi muita ajoneuvoja alempaa suurinta sallittua nopeutta, koska kyseisentyyppisten yleisesti käytössä olevien autojen rakenne ja turvallisuusvarusteet ovat viime aikoina kehittyneet eikä ajoneuvojen käyttöön liikennemerkeillä rajoitetuilla nopeuksilla liity tavanomaisesta poikkeavaa riskiä. Tällaisista ajoneuvoista saisi poistaa niihin aiemmin edellytetyt keltapohjaiset nopeuskilvet. Nopeuskilpien poistamista ei säädettäisi pakolliseksi, mutta erityisesti ulkomailla liikuttaessa niiden poistaminen selkeyttäisi tulkintaa ajoneuvolle sallitusta suurimmasta nopeudesta. Ajoneuvojen rekisteritiedoissa olevat merkinnät yleisesti säädetystä poikkeavista nopeuksista poistettaisiin ja ajoneuvojen omistajat voisivat halutessaan pyytää uuden rekisteröintitodistuksen tulostamista esimerkiksi määräaikaiskatsastuksen yhteydessä. Uudelle tulosteelle voi olla tarvetta esimerkiksi ulkomaanmatkoilla. Matkailuautoon, jonka suurin teknisesti sallittu massa on yli 3500 kg, sovellettaisiin kuitenkin linja-autolle säädettyjä suurimpia sallittuja nopeuksia 80 ja 100 kilometriä tunnissa. Raskaimpien matkailuautojen suurin sallittu nopeus olisi siten jatkossakin muita henkilöautoja alempi, koska tällaiset matkailuautot valmistetaan useimmiten käytettyä linja-autoa muuttamalla tai ne muuten perustuvat raskaammissa ajoneuvoissa käytettyyn tekniikkaan. Erikoisautoilla säilytettäisiin nykyiset, muita ajoneuvoja alemmat nopeusrajoitukset, koskakyseistä luokitusta ei ole enää vuoden 1992 jälkeen käytetty uusille autoille. Käytössä olevat erikoisautot ovat siten selvästi keskimääräistä iäkkäämpiä eivätkä niiden turvallisuusominaisuudet ole nykyautojen tasolla. Erikoisautojen sallittua nopeutta koskevaa säännöstä kuitenkinyksinkertaistettaisiin poistamalla käyttöönottoajankohtaan sidotut rajaukset, joilla ei ole nykyisinkään käytännössä vaikutusta ajoneuvon suurimpaan sallittuun nopeuteen.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#49
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#50
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ikäviä vaikutuksia moisella 825 kg kärryllä on, jos hinaava ajoneuvo on C1/C/D1/D-luokan ja kuskilla on vain noiden luokkien ajokortti ilman E-lisää - penaltia pukkaa, vaikka vain terveisiä ajetaan.
__________________
Jukka |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ | jyväjemmari | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 01.01.2017 19:50 |
Myyty Acer aspire 5560G, win7 lisenssi, uusi akku, uusi 120gt ssd, hdmi nyt 150€ | Vilkutin | O/M/V Muut | 8 | 06.04.2016 05:41 |
Myyty 1kpl UUSI 33x12.5 bogger+uusi 8"vanne | make-lj | O/M/V Renkaat ja vanteet | 4 | 05.11.2008 16:36 |
m: uusi rullakita super-winssin ja vaijeri uusi. | toyota4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 05.06.2008 11:55 |
Tieliikennelaki? | jansku | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 19.07.2005 10:53 |