|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#76
|
|||
|
|||
Vähän Ulkona Topiikista.
Noin 10v vanhalla tiedolla/muistikuvilla: Noissa liittiuon akuissa pikkanen, ongelma: ne kehittää oikosulkutilassa yhden master ongelman: kun lämpötila nousee, ulosanto nousee, ja pöks! ja sen takia niissä on suojapiiri. (siis kennon ja kulutuksen välissä on elektroniikka) Nuo suojapiirit (monesti samassa paketissa) ottaa itseensä noissa yli/ali virta/jännite episodeissa. -> antakaa lataukseen tulevan akun lämmetä pöydällä +15c ja sikaäkkipurettu jäähtyä vaikkapa 1-2h, ja jos on kuuma, niin jääkapissa ja alle +0 asteista akkua ei kannata ladata. ja sama koskee NiMh, lämpöjen suhteen, ja varmin tappo on iskeä pakkasesta tyhjä akku laturiin. |
#77
|
||||
|
||||
Makitan laturi hoitanee(?) Homman eli jäähyttää akun,lämmityksestä en oo varma, ennen latausta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#78
|
||||
|
||||
Lainaus:
On muuten nuo Hitachin akkukoneet hintansa väärti, suosittelen. |
#79
|
||||
|
||||
tänää hain uuden makitan 18 volttisen 400 eeron akkuporakoneen ja myyjä sanos että enää ei ole akku ongelmia näissä uusissa koneissa; latureiden, akkujen ja koneiden elektroniikkaa muutettu niin että ei pysty vetämään liian tyhjäksi ja kuumentumisen suojat koneista löytyy nyt myös. uudet koneet ja akut tunnistaa tähtimerkistä. ensituntumalta on paremman oloisia kuin 3-vuotta vanhat makitat...
__________________
Mouho Motorsport |
#80
|
||||
|
||||
Nyt kannattaa hakea taas akut tallista sisään lämpeämään ettei tule iskettyä niitä kylmänä laturiin.
Lataus/purku kylmänä tappaa akun nopeasti. Samoin jos ihan täyden akun jättää pakkaseen niin on kuulema sama asia kuin ylilataus. Helpointa on sanoa että Li-ion ei pakkasesta tykkää. Itse akku ei jäädy vasta kuin -40 asteessa mutta kennojen jännitteenkesto tippuu ja aiheuttaa jos jotakin ongelmaa. |
#81
|
|||
|
|||
OikaisuaLainaus:
Sattumalta akkuasioissa eksyin tänne tiedon perässä. Ajattelin oikeiasta ylläolevan, ettei jää muillekkaan epäselväksi. Linkkiä: http://batteryuniversity.com/learn/a...tore_batteries Käytännössä siis Li-Ion akun paras säilytyslämpö on Viileässä, ei pakkasessa vaan ei suinkaan lämpimässäkään. Mitä lämpimämmässä säilytät, sen nopeammin menettää kapasiteettiaan. Paras säilytysvaraus on 40% eli noin 3,75V per kenno. (Täysi 4,20V / kenno). Kehittyneissä harrastelatureissa on erikseen optio varastojännitteelle laskuun / nostoon varaustilasta riippuen. Mitä taas tulee kommenttiin "Lataa aina akku TÄYTEEN", niin siitäkin voidaan olla montaa mieltä. Taas linkki viitteenä: http://batteryuniversity.com/learn/a...ased_batteries Table 2 kertoo, kuinka lataamalla akkua aiemmin, kuin se on tyhjennyt, voidaan mielestäni dramaattisesti pidentää akun syklikestoa. Table 4 taas kertoo, kuinka madaltamalla täyttöä, voidaan niinikään pidentää Li-ion akun kestoa latauskerroissa melkoisesti. Kannattaa myös muistaa, että laturi lataa suhteellisen kauan sitä "viimeistä silausta", eli vaikka 4,10V -> 4,20V. Eli mikäli ei ole pakottavaa tarvetta ja tekee mieli säästellä akkua, ei vanhankansan niksi aina tyhjästä täyteen lataamisesta ole välttämättä se optimivaihtoehto. Eli varastoi viileässä, ei mielellään ihan täynnä. Mitä useammin lataat, sitä kauemmin odennäköisesti kestää "Ei mulla muuta", kommentit tervetulleita varsinkin jokin meni mielestänne väärin. Editointia vielä sen verran, että myös liian nopea latausnopeus laskee akkujen kestoa. Tämä pätee muihinkin, kuin Li-Ion akkuihin. Akkukemiakohtaisesti suositellaan eri nopeuksia. Karkeasti voidaan sanoa, että Li-Ion akulle suositeltava latausnopeus olisi 0,5C (eli puolet milliampeereina kapasiteetista). Tästä seuraa ei 2h latausaika, vaan pidempi, koska laturin pitää "höllätä" aina loppuvaiheessa virranantoa akun täyttyessä. Liian nopea laturi voi nopeuttaa myös akkujen vaihdontarvetta. Viimeksi muokannut Testissä : 07.09.2012 09:20 |
#82
|
||||
|
||||
Miulle vasta opetettiin sama akkujen säilytyksestä, viileässä vaan ei pakkasessa.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#83
|
||||
|
||||
onko tätä akkujen kuolevuutta ollut muissa koneissa samoissa määrin kuin makitassa?
meilä firmassa milwaukeen koneita käytössä ja myös itsellä kotona ja isällä ja veljellä ja niistä ei yksikään akku ole yhtäkkiä kuollut, hiljalleen on kyllä töissä hiipunut pari akkua , onhan niillä jo alkanut ikää olla yli 4v. milwaukeen laturi ei ole mikään kovin hätäinen vaan 3Ah akun lataus kestää tunnin. sitten makitaan joita on muutamalla kaverilla ja niillä myös ollut noita akun kuolemia. voisiko laturissa olla tuo kuolettava vaikutus? se kun on hirmu nopea, muistaakseni 20min, ja virtaa pukkaa 10A verrattuna milwaukeen runsaaseen 3A.. edit: yksi milwaukeen akun kuolema muuten tuli mieleen. velipoika ajoi akun ihan tyhjäksi ja ei laittanut sitä laturiin heti vaan vasta muutaman päivän jälkeen ja eihän se enään suostunut latautumaan, ihan selvä käyttövirhe siis.... |
#84
|
|||
|
|||
Latausnopeus vaikuttaa akkujen kestoon käytössä.
Totuuden nimissä pitää mainita, että se ei ole suoraan luettavissa latausajasta, sillä myös käytetty akkukenno vaikuttaa. Toiset kestää nopeampaa latausta. Oikeastaan mahdotonta sanoa, jos ei ole tiedossa käytetty kennotyyppi. Yleensä kuitenkin sähkötyökalujen akkukennot ovat kovan virranannon mahdolistavia ja muistaakseni sen ominaisuuden mukana myös latausnopeutta voidaan nostaa. Jos pitäisi akun nopeasta lasahtamisesta mutuilemalla jotain alkaa veikkaamaan, niin piiriä epäilen. Jos on 18V akku 10 kennolla, niin siin käsittääkseni on oltava piiri, joka valvoo, jotta latauksen aikana kennot tasapainotetaan. Yleensä usean perättäisen Li-Ion kennon akut ladataan kyllä "pötkössä", mutta väleihin menee vielä seurantapiuhat, joilla laturi tarvittaessa tasapainottaa kaikkien jännitteet toisiinsa nähden. Yleensä siksi, että Kiinanihmeissä tätäkin sovelletaan... Tilasin juuri testiin halpisakun. Jahka saapuu niin pitänee ensin purkaa, että uskaltaako sitä edes käyttää Tasapainotettu lataaminen esimerkiksi tähän tapaan: http://i81.photobucket.com/albums/j2...h/100_5299.jpg Jos jännitteet eivät ola tasan käytön alkaessa, voi seurata jos jonkinlaista sauhuamista ja vaaratilannetta. |
#85
|
||||
|
||||
makitan akkuja en ole purkanut, mutta milwaukee käyttää sanyon 1500mAh 18650 kennoja jotka on tasapainotettu.
no eihän se 0,9A nyt tietenkään mikään kovin iso latausvirta vielä ole, itsekin kun 18650 akkuja amppeerilla latailen, mutta ei minun käyttö niin jatkuvaa silti olekkaan.. |
#86
|
|||
|
|||
Nostellaas vähän vanhaa aihetta. Kovasti on uutta Makitaa myynnissä kaikenlaisilla myyjillä, miten lienee esim. tuo linkin huutokaupassa oleva pulttimopo, kovin on hyvän näkönen mutta kun malli ei näy missään kuvassa eikä tekstissä niin vähän pistää ihmettelemään onko samaa kiinan romua kun myyjän sata muuta ilmotusta...
https://huutokaupat.com/1774849 |
#87
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#88
|
||||
|
||||
Kiinastahan nykysin tuppaa kaikki tuleen,jopa Boshc in sinisissä olen jo huomannu että niissäkin osa näyttäs olevan "made in p.r.c" ,itse kun olen noita sähkötyökaluja ostellut niin olen yrittänyt vältellä noita prc(kiinalaisia) mutta siihen se vaan menee että niihin täytyy nykysin vaan tyytyä,itsellä käytössä useampi Dewalt akkukone(18v/54v) niin ikäväkseni tarvii sanoa että osa niistäkin on kinkki tuotantoa...
Ennen sentään "merkki"koneet oli made in germany yms. Ja sekin vielä en mitenkään nyt mainosta kuitenkaan niin melkein olen Bauhaus sista yrittänyt kaikki ostaa kun sieltä saa sen 5V takuun niihin. Viimeksi muokannut tero_perkele : 20.03.2020 10:20 |
#89
|
||||
|
||||
Todellisuudessa kaikki kiinan paska ei ole paskaa. Se että onko se paskaa riippuu siitä mitkä specsit/standartit tilaaja asettanut, ja niistä suostunut maksamaan...
Se halvin paska onkin sitten ihan itseään.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#90
|
|||
|
|||
CTX sarjan kone, 12v ja 145 Nm, näkyy kuvissa...Lainaus:
https://www.makita.fi/product/tw141dz.html Ja tuohan on pelkkä "runko" siis ei akkua eikä laturia! En tiedä, onko HUIJAUS? mutta tuo 12v tuoteperhe on ns. jäänyt jalkoihin tuolle 18v LTX- "perheelle" Minä en maksaisi 30 euroa.... Tuossa 18v LTX perheessä pienin väännin lienee tuo , ja se vääntää tuolla 1/4" 6,35mm? "pitsi" vääntimellä 165 Nm? https://www.makita.fi/product/dtd152z.html Tuo DTD152Z on ns. väliinputoaja: Noilla LXT sarjan "keskikoisilla" porakoneilla tulee väännettyä lähes kaikki ruuvit pultit mutterit tms. (taitaa tuossa isoimmassa olla vääntöä suuruusluokkaa 60 Nm) Ja sitten noille 1/2" vääntiöllä oleville on tuo n. 250 Nm pulttipyssy, ja tuo "isohko?" makitan pulttipyssy; https://www.makita.fi/product/dtw1002z.html On joko ratkaissut ongelman; Taikka Aiheittanut lisää... |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Kiillotuskone Makita tai vast. | timmy | O/M/V Muut | 3 | 18.02.2010 18:01 |
M: Makita kulmahiomakone | sjeeppi | O/M/V Muut | 2 | 15.02.2008 08:10 |
Power by MAKITA | sjeeppi | Chit-Chat | 18 | 10.04.2007 17:06 |
O: Pajeron omistajan käsikirja (MYÖS KOPIOT) | jkholma | O/M/V Muut | 7 | 02.01.2007 21:54 |
M:31/10,5/15 FEDIMAT(POKKERI KOPIOT) | pallero | O/M/V Renkaat ja vanteet | 10 | 26.10.2006 06:36 |