|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
Miten noita ruosteita korjataan, jos tehdään Määräysten mukaan?Lainaus:
Minä olen noita ruosteita paikkaillut jokusia vuosikymmeniä, ensimmäiset kaasuhitsauksella, pienet räpimiset puikolla, ja viimmeiset vuosikymmenet MIG:llä Jos Joku tekee ruostekorjausta/hitsausta "aivan oikeasti-" siis niin kuin kuuluu kaikkia Suomessa olevia velvotteita ja sääntöjä noudattaen, niin aika "erikoinen-" korjaamo pitää olla. Hitsaaminen, ja varsinkin palavien kikkareiden (autojen, jotka sis. bensaa taikka dsl) ei onnistu missä vaan. Ja se legendaarinen "kaljapullon korkin kokoinen" reikä hitsataan 5 minuutissa? Toki lanka palaa vajaa 5 minuuttia.... Jos paikka tosiaankin on puhdas, ja ruostetta on vain tuo 3cm halkaisilataan oleva "täplä" (Itse vaihdoin yhteen reilu 20v sitten nissan cherry:n molemmat helmapellit, ja melkein 1m2 peltiä, kun molemmissa helmoissa oli nuo katsurin rengasraudan reijät)(tiesin, että ns. läpeensä laho) Ja vaikka tulityötilaksi varustettu "hitsaamo/korjaamo" niin jos autossa jotain palavaa, esim. renkaat, niin ei taida (ei täsmätietoa) onnistua vaan hitsata ja lähteä kotiin? Siis jos poltat asiakkaan auton, taikka hitsaamon, niin olet sn. kusessa. Ja noista hitsauskoneista, mitä suositeltiin topiikin aloittajan peltihommiin: Lähtökohtaisesti olisi parempi puolet pienempi, kuin 250 A kone..... (noissa poltin ja säädetävyys on kuin "nippu kyr**ä" verrattuna noihin 150-180 invertterikoneisiin. Ja vielä tuohon ruostekorjaukseen yritystoimintana: -Jos pitää tehdä huonoissa olosuhteissa, ja paskaselle pellille, kun omistaja kokoajan neuvoo/hoputtaa, niin en alkaisi tekemään edes tuolla 100e/h Monet tietokonetta näpyttelevät laskuttavat enemmän, ja kulut on aika paljon pienemmät.... ja asiakas ei ole olan yli neuvomassa (Sorry) Kaikkein eniten ihmetyttää se, että kukaan ei kovinkaan pontevasti varoittele tulipalosta: Kun minä hitsaan omaa autoa; niin silloin on palovahti kokoajan läsnä, ja vahti jatkuu väh. 2 tuntia siitä, kun hitsauskoneen pistoke on otettu seinästä, taikka rälläkän, toki muuta teen/tehdään koko ajan. Ja sammutuskalusto: sankollinen vettä, ja tieto, että mistä MIG-hitsin maakengän saa pois (suojakaasu, mison, sammuttaa aika tehokkaasti, kun maadoitusjohdin on irti) Puutarhaletku on seuraava, ja sitten 5kg hiilidioksidi sammutin. Ja jos meinaa palaa kunnolla, niin 2 kpl 6 kg ja yksi 12kg jauhesammutin..... koskaan ei ole tullut sammutettua tulipaloa jauhesammuttimella, ainostaan noita on/off altaita... Viimeksi muokannut pee : 07.01.2020 13:55 |
#27
|
||||
|
||||
moi!
tuo paloriski tosiaankin on ihan konkreettinen. itellä on ihan rälläkkä hommissakin ulkona ja käsillä se 12g sammutin. ( muutekin ajankohtaisessa kunnossa ja helposti saatavilla). VPK hommissa nuorempana sammuteltu talleja useampi en toki morkkaa ammatimiehiä ja heidän ammattitaitoa. hyvälle miehelle ja hyvästä työstä kunnon korvaus. tässä oli nyt lähinnä saituus joka iski. ja auto on 20+ vanha maasturin rämä, eli jos jälki sattuu nyt olemaan sitä sun tätä ei haittaa. auto ei tule olemaan näytillä missään. Siksi ajattelinkin että 100+€ mies ei ole se oikea autoa laittamaan vaan kyläseppä ajaa ihan hyvin asian. Älkää käsittäkö minua nyt väärin. lopputulemana on opetella itse hitsaamaan jahka sen koneen saa hankittua. rajoitteena on se 230v. mutta onhan noita 160A koneita joilla melko varmasti pärjää...! mukavaa päivänjatkoa kaikille..! //Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
#28
|
|||
|
|||
Itse suhaan valovirtaisella Esab CaddyMig C200i masiinalla eikä sitten ensimmäistäkään pahaa sanaa harrastekäytössä. On aikoinaan ollut voimavirta Esabbia ja Kemppiä ja tällä uudella pelillä polttaa tällainen tunari kyllä pirun paljon helpommin nättiä saumaa kuin niillä perinteisillä vehkeillä. Ammattimiehet on sitten erikseen, tämä siis ihan pääsiäiskäden kokemuspohjainen mielipide.
Ei ainakaan siis mätä/autopelti hommissa toi 230v mikään este tahi hidaste. Sitten otat vielä tollasen modernin laitteen, niin on edellytykset päästä suht helpolla hyvään lopputulokseen. Maksaa se hieman enemmän kuin halvimmat, mutta varmasti antaa sille rahalle vastineenkin. Ja saat myytyä pois jos ei maistukaan hitsuuttelu, toki itse uskon että käyttökohteita alkaa löytymään kun on hitsi nurkissa |
#29
|
||||
|
||||
Sama laite löytyy itsellä kuin Mackella. Helppo käyttää ja tunarikin saa kohtuusaumaa aikaiseksi - jopa suhteellisen ohueen peltiin.
__________________
-TimoV Range Rover Sport 2.7d SE, 2007 BMW 520xda, 2016 Mercedes-Benz ML55AMG, 2002 Linhai 500 IRS, T3 2016 Range Rover 2.5dse 1998(ex) Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex) Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex) |
#30
|
||||
|
||||
moi!
tuollainen olisi budgetin sopivana myynnissä... kemppi migger super 170A Kemppi on ilmeisen "laatu kampe" mutta olisin vielä tiedustellut miten tuolla valovirralla ja 170A pärjää? ( ihan ummikko kun hitsaushommissa olen) Täällä kun olen selaillut niin monet vannovat voimavirran nimii ja ettei valovirta kamppeella tee "mitään", lanka ei pala yms...! //Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
#31
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ei kai autopeltien hitsaamisessa paljon muuta tarvi kuin toimivan langansyötön. En itse ole huomannut miksi autopeltejä pitäs hitsata kauheen hyvin kun ne ei ole paineastioita, sukellusveneitä tai ydinvoimalaitoksen tärkeimpiä putkiliitoksia. Kököllä Einhell valivirtamigillä olen huonannut, ettei sauma parasta laatua. Jos haluaa tehdä jotain kriittisempiä teräsrakenteita, sitten kannattaa panostaa enempi. |
#32
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#33
|
||||
|
||||
Lainaus:
[/QUOTE]
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#34
|
||||
|
||||
Lainaus:
Monesti nuo autojen ruostevauriot on kriittisissä/tukirakenteissa, se että niitä ei hitsata kunnolla on aikamoinen turvallisuusriski. Kovin paljoa ei itsellä tule asiakkaiden autoja hitsailtua mutta sen verran panostan laatuun et uskallan katsastusmiehelle näyttää kuvat ennen maalausta/massausta. Ja koneena Esab C340 + 0.8 tai 1.0 lanka kohteesta riippuen..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#35
|
|||
|
|||
Lainaus:
Kriittisten rakenteiden hitsaamisen tarve vähentynyt kun olen panostanut korroosionestoon hiekkapuhalluksella, kunnolla ruostumista ehkäisevällä pintakäsittelyllä, painepesulla ja ruiskuttelemalla kotelonsuojaa vaikka Hiluxin lavan alle ja palkkien sisään. |
#36
|
||||
|
||||
Ja nämä korvaavat paskan sauman?
Huonojen hitsienkin on nähty reputtelevan leimalla. Hyvä niin.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#37
|
|||
|
|||
Lainaus:
Voi olla niinkin jos ennaltaehkäiseviä keinoja ei ole riittävästi ollut, voi tarvittavan sauman määrä olla aika suurikin. Jos hankkii vaikka euroissa tonnin parin pakun, pitää remonttikonstit olla aika rivakoita. Sekin pitää huomioida jos menettelevä sauma on saatu aikaan samana päivänä tai ainakin viikon aikana, voi hifisaumaa joutua odottelemaan pidempää esimerkiksi jos hifisaumavehkeet puuttuu. Ruostetta ehkäisevissä pintakäsittelytoimissa juuri oikea ajoitus ja menetelmät ratkaisee. Auto jos ruostuu ja homehtuu muutaman vuoden pusikossa kun ei tekijöitä, niin sen taru päättyy helposti. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 10.01.2020 13:42 |
#38
|
|||
|
|||
Mulla on voimavirta wallius 302 blueweld, 0.8 langalla ja seoskaasu 18%. Menee sitten samalla 1-10mm lätkät ja vaikka en ole tosiaan mikään hitsari niin mielummin tuollaista vanhaa ruostemiinaa hitsaa omilla vehkeillä kuin että joutuisi erikseen pyytämään jotain korjaamaan. Äkkiä käytetty vehje maksaa itsensä takaisin kun metsävehkeet nyt kuitenkaan ei yleensä ole ihan tervepeltisiä pelejä.
Mä hitsaan omat peltikorjaukset kokonaan umpeen, päälle ja alle 2k epoxi niin on edes joku mahdollisuus pysyä kasassa. |
#39
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tuohon lauseeseesi viittasin: "Ei kai autopeltien hitsaamisessa paljon muuta tarvi kuin toimivan langansyötön. En itse ole huomannut miksi autopeltejä pitäs hitsata kauheen hyvin"
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
minkä takia hj:n kampiakselin taaempi stefa maksaa toyotalla 93€ ja muualla 3-6€ ? | VonLeka | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 28.09.2010 22:53 |
Mitä kannattaa maksaa hj:stä? | amis | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.07.2006 16:49 |
mitä bj 42 maksaa?????? | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 20.03.2006 21:22 | |
Mitä gaz maksaa | Ex_inkkari | Chit-Chat | 18 | 14.12.2005 11:29 |
Mitä Bensa maksaa | MäIte | URL | 0 | 27.02.2003 20:32 |