|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Vinkkejä, mielipiteitä ensimmäiseksi maastoautoksiTervehdys, Ensimmäistä maastoautoa olen hankkimassa ja käyttötarve autolle on sekalaista. Joskus tulee käytyä metsästysreissulla, useammin tulee käytyä koiran kanssa metsäreissuilla ja kerran vuoteen pidempi norjan reissu. Lähinnä kiinnostaisi vehje jolla ei tule itku jos lähtee norjan kivipoluille vähän tiedustelemaan ja jää sinne yksin kiinni keskelle ei mitään.. Mitä autoja olen itse miettinyt ja katsonut, X-trail, duster, cherokee, pajero ja grand vitara. Kiinnostusta olisi laittaa esim korotusjouset tai muuta kivaa. Ongelma on se etten autojen päälle aivan älyttömästi ymmärrä mutta kovasti olen yrittänyt lukea ja vertailla autoja. Itseäni mietityttää esim cherokeen pienempi bensa malli 2.4 ja dusterin koneen riittävyys (diesel 1.5) maastossa. Saa vapaasti puhua muistakin malleista ja ehdotella parempia vaihtoehtoja. Sellasia asioita itse olen tässä pohtinut, että jos käyn Norjassa olisi kiva ettei auto, vie jumalattomasti löpöä, ole maantiella susi huono, takakontti pitää olla tarpeeksi iso (koira vasikan kokoinen), ilmastointi olisi hyvä olla. Olen myös valmis muutos katsastamaan auton pakettiautoksi joten jotkut dieselit olen valmis ottamaan huomioon. Auto kuitenkin seisoo pihassa aika paljon niin en haluaisi +1000e veroja maksella.
|
#2
|
||||
|
||||
Jollain tonnin jeepillä on hyvä alottaa. XJ tai ZJ, kohta varmaan WJ:kin mahtuu ykköstonnien haarukkaan.
Toyota ois muuten hyvä, mutta ovat kalliita, paljon ajettuja ja mätiä. Jos pinkka on kunnossa, niin ehottomasti 120 tai 150 cruiseri. |
#3
|
||||
|
||||
Pakuksi rekattu Duster 1.5 dieselillä voisi olla hyvä, riippuu tietty kuinka pitkälle metsään olet menossa. Tuo moottori kuljettaa autoa ihan riittävästi ja keskikulutus on jotain 5.5 litran paikkeilla satkulla. Pakuna tavaratila on todella iso, mahtuu vaikka nukkumaan. Vinssi keulille niin pääsee pahoista paikoista irti ja alustaan joku 50 mm korotus. Akselilukoista en tiedä saako noihin mutta taakse jos olisi esim. palalukko niin alkaisi olla paketti kasassa. Jonkinlaisia pohjapanssareita ovat noihin kanssa asentaneet. Ei tuo mikään todellinen maastoauto ole mutta täyttää speksit aika hyvin.
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
|||
|
|||
Joo XJ tai ZJ ei itseasiassa ole tullut mieleen, lähinnä olen katsonut 6-8000e hujakoilla olevia mööpeleitä. Mutta laitan ehdottomasti nämä seurantaan! Onko mitään mielipidettä tuosta KJ 2.4 litrasesta manuaali Jeepistä? Olisi hyvillä kilometrillä yksi yksilö nettiautossa myynnissä mutta manuaali ja "pientä" konetta moni moittinut.
|
#5
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
No se 10mm sinne-tänne, enemmän pelivaraa saa renkaista.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#8
|
|||
|
|||
Joo, yllätyin positiivisesti dusterin offivarusteiden saatavuudelle. Täytyy varmaan vakavasti harkita ihan ylläpito/ajamiskulujen vuoksi tätä Dusteria, kukaan ei ole sitä ainakaan vielä haukkunut aivan turhakkeeksi
|
#9
|
||||
|
||||
Vajaat 100 000 km tuli sellasella ajeltua, oli automaatti ja vajaavetoinen. Kaikin puolin soiva peli, ei valittamista. Etuvetoisenakin meni uskomattoman hyvin metässä.
__________________
Tumpula Racing Team |
#10
|
|||
|
|||
Muutaman vuoden olen ajellut diesel-dussella (4wd), leimasin pakuksi heti kun ostin. Ei ole toistaiseksi ollut mitään ongelmia ja kulutus on ollut pieni. Sellainen peruspirssi - vähän kuin Lada Niva, mutta hiukan nykyaikaisempi ja pystyy ajelemaan maanteilläkin.
|
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
Itse ostin WJ Grandin kasilla ekaksi maastoautoksi joka on myös mun käyttöauto. Menee pidemmälle metsään kuin mitä mä osaan ja uskallan ajaa, ei pänni ajella moottoritietäkään ja on muutenkin ihan jees ollakseen tollanen vanha rutjake. Mettäreissuillakin toimivaksi todettu.
Bensaahan se kyllä vie ihan saatanasti... Tai no, kai joku bensa pahero vetää ihan saman verran. |
#13
|
||||
|
||||
Jeep on ainoa Jeep....!
Voimaahan ei ole koskaan liikaa....!
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#14
|
||||
|
||||
Mä ostin ekaksi maasturiksi V8 Classicci Rangen aikanaan, sekin menee mukavasti ihan vakionakin ja isommilla renkailla. Maantiellä mukavaa kyytiä. Tosin kulutus ei ole kovin pientä.
Varsinaista maastoajoa ja safareita on ajettu ykkössarjan 300TDi Discolla, eipä ole koskaan jättänyt matkalle, tietysti aina huoltanut ajoissa ja tehnyt ennakoivaa huoltoa. Osat halpoja sumujen saarilta jos itse pystyy tekemään. Kohtuu mukava maantielläkin ja tilava, varsinkin kun ottaa takasatulat pois ja rekkaa pakuksi, jolloin verot ja vakuutusmaksukin on kohtuullinen. Miinuksena on jos ei ole jo korjattu tai pidetty huolta korin/rungon kohdista jotka voivat olla ruostuneet, (takalattia, etulokarit, pilareiden alapäät, takapalkki). Tosin näitä ruostehommia on muissakin vanhemmissa (Pajerot, Tojot jne)
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta Pajerot on aika iäkkäitä, kalliit verot ja kuluttaa paljon. Tuohon hommaan en sitä ostaisi. Cherokeet on läpimätiä, epäluotettavia (kuten kaikki jenkit), syö valtavasti polttoainetta ja kalliit verot. En sellaistakaan ottaisi. Joten oikea valinta käydään Grand Vitaran ja Dusterin välillä. Sekin on helppo valinta. Jos haluat päästä todella vaikeisiin paikkoihin niin valinta on Grand Vitara. 3" jousikorotussetti maksaa joku 600€. Alle mahtuu pyöriin 225/75-16 renkaat. Mulla tuo setti toi n.43cm maavaraa Eteni aika hyvin maastossa tuolla setillä. Maavaraakin oli jo sen verran, ettei ihan kaikkia kiviä tarvinnut väistellä. Perään saa erilaisia lukkoja jos niin haluaa. Pohja on todella helppo suojaa kun kaikki menee runkopalkkien sisällä. Keulaan saa valmiita vinssipetejä. Offipalikkaa on reilusti tarjolla. Koneeksi ottaisin dieselin. Ihan vaan siksi kun siinä on järkevä kulutus. Vuosimalli tais olla 2003 -> kun saa psa HDI dieseliä. Kuulemma se 8v moottori on parempi kuin 16v. Tuo 16v motti tais tulla 2004-2005? Mulla oli tuo 16v motti. Ei mitään huonoa sanottavaa. Se meni yllättävän pienellä. Bonuksena purkaamot on varmaan täynnä vanhoja xsaroja, c5:sia, sekä 306 ja 406 pögöjä mistä tuo sama motti voi löytyä. Ruoste noissa voi olla ongelma. Mulla oli XL-7 malli mikä oli aivan läpimätä. Oli vain 200tkm ajettu. Vaihdoin sen vuotta tuoreempaan 300tkm ajettuun, mikä ei ollut mätä mistään. Tuo 2005 malli on muuten facelift malli. Sisusta on paljon paremman näköistä. Duster on parempi peli ajella maantiellä. Lisäksi se menee pienemmällä ja siinä on pienimmät verot jos ottaa dieselin. Korottaminen on edullista. +30mm korotussetti maksaa sellainen 140e ja korotus tapahtuu jousilla. Itselle ostin tuollaisen setin viime viikolla ja se maksoi 75e. Alkuperäinen rengaskoko 225/65-16 ja suurin mahdollinen rengas 225/70-16, ellet ala sitten modailemaan keulasta pyöränaukkoja. Eli korotuksen suhteen aika onneton esitys. Tuohon on kyllä saatavilla ihan 3" settejäkin jos haluaa. Mut ne on aika paljon arvokkaampia. Pohja on huonosti suojattu vakiona. Sinne saa kaikenlaista panssaria ostettua. Ei hajuakaan miten ne asennellaan sinne? Varmaan hitsaamalla pohjaan? Kohtuu hyvin se silti maastossa etenee. Akselilukkoja korvaa luistonesto, joka toimii kohtuu hyvin. En ole kaivannut lukkoja, toisin kuin grand vitaraan kaipasi perään lukkoa. Toki sinne minne Vitaralla mentiin niin Dusterilla ei ole sinne asiaa Dusterin varaosat halpoja. Siihenkin yllättäen saa kaikenlaista offipalikkaa jos haluaa. Suikkelin ongelma on varmasti ruoste. Dusterin ongelma se ei ole. Mulla ei aikaan tuo ole mihinkään ruostunut vaikka onkin kohta 10v vanha. Yllättävää myös kun moottori ei vuoda mistään öljyä. Perät on kuivia ja laatikkokin ulkoa kuiva. Se 1.5 diesel on just sopiva moottori keulalle. Dusterihan on todella kevyt auto. Painaa n.1300kg. Mutta tuo +30mm korotus, pikkusen karheampaa at-rengasta alle. Jotain suojaa tankille niin kyllähän tuolla ajelee. Ei mitään hardcore offia, mut metsäautotiet menee varmasti. Sit jos haluaa vähän rankempaa offailua niin Suzuki. |
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Alkuperäinen kysyjä tuskin kuitenkaan tuommoiseen 70-lukuiseen on sortumassa, mutta nyt tällä vähäisellä kokemuksella, kakkos-Disco ja P-38 Range on monellakin tapaa tunnemaailmaltaan samanoloisia tuon -76 Classicin kanssa. Vaikka ovat monin osin täysin erilaisia, silti noissa kolmessa on paljonkin samaa... Eniten on yllättänyt osien saatavuus ja remppojen helppous. Ihan peruskauraa, mutteritkin kummasti avautuu melkein kuten uutena, oikeastaan minkään mutterin kanssa ei ole tarvinnut taistella, joka on kovin tutuksi tullut noiden toisenmerkkisten kanssa... |
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
En tiä mihin olet menossa mutta pääsääntöisesti tuollaiset urat on vain ja ainoastaan poroelinkeinonharjoittajien käytössä. Muilla niille ei ole mitään asiaa. Esim pohjois Ruotsissa sakko on 50000kr. Suomessa taitaa olla vain yksi tuollainen "erämaatie" jonne saa tavan pulliainenkin autolla mennä. Kalkkoaivi käsivarressa. Viimeksi muokannut Mika_T : 19.12.2019 19:08 |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
Dusteri sitä tuli äsken haettua, 2014 vuoden diisseli tuli kotipihaan, nyt jo sormet syyhyä mitä kaikkea sitä vois alkaa tuunailee |
#20
|
|||
|
|||
Ajettiin aikoinaan toi Kalkkoaivin tie sitikan BX:llä ja Mazda 626:lla, on kyllä aivan rajoilla pääseekö tavan autolla, vuodenajasta ja uran kunnosta kiinni. Saksalaisten sodan aikana tekemä, eikä juuri sen jälkeen kunnostettu. Maastoauto oikea valinta.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio |
#21
|
||||
|
||||
Hyvää ajolinjojen treenaamista.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#22
|
|||
|
|||
Toinen vastaava tie on Norjan puolella Altan vanha postitie.
Aikalailla pidempi vaan, ja risteää "uutta" tietä puolenvälin paikkeilla. Taisi olla yhteensä ~80km pitkä tie. Viimeksi muokannut Mika_T : 22.12.2019 09:56 |
#23
|
|||
|
|||
Suomen puolella aika hyvä väli Kittilästä Pomokairan läpi Porttipahdan eteläpuolitse Peurasuvantoon. Porttipahdan altaan ympärillä noita vanhoja mettäautoteitä enemmänkin.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
Dusteri henkilöille, tai miksei muille, mistä saada tummennukset hyvään hintaan? Onko valmiiksi leikattuja autojen malleihin vai pitääkö itse alkaa säätää leikkaamisen kanssa? |
#25
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
SOA BJ mielipiteitä | _Metal_ | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 02.01.2012 23:34 |
Ostetaan Mielipiteitä renkaasta | Rekisteröimätön | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 06.04.2009 12:17 |
Nivan muutos maastoautoksi :D | La tuskaa | Maasturiprojektit | 18 | 14.10.2008 21:39 |
Patjoista mielipiteitä/vinkkejä | AVRO | Chit-Chat | 5 | 19.05.2008 19:15 |
lada maastoautoksi | jeeppi-eki | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 27.09.2004 19:50 |