Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.12.2019, 23:43
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 653
Perusasetus

Ruostekorjauspäivitys, tämän viikon teemana kuskin puolen takalokari.
Sisälokarin alaosat näköjään häipyneet aikojen saatossa. Ensin ruosteet pois terveelle pellille asti.





Seuraavaksi sisälokarin muotoa hakemaan. Pintalokarin avulla sai muotoa ja sijaintia hahmoteltua..





.. ja pahvimalli on hyvä apu myös.





Etukulma lopullista hiontaa vaille valmiina.





Takakulman teinkin jo aiemmin valmiiksi, joten saumojen hionta ja hiekkapuhallus





sitten etch-happoprimeri pohjalle ruosteenestoon ja tartunnaksi





viimeiseksi kerros epoksimaalia.





Seuraavaksi LJ:n takakulman korjauspellistä sopiva korjauspala kiinni hepeillä puskuun. Onneksi lopulliset korin pintahommat ja maalauksen tekevä autopeltiseppä on projektissa sen verran syvällä mukana, että tarjoutui tekemään tuon pintapellin kiinnityksen ihan ite. Ehkä parempi niin





...ja lopuksi vähitellen, välillä jäähdytellen sauma umpeen ja saumojen hionta. Liitoskohta sai "vetää" millin-parin verran muun peltipinnan tason alle, jotta seuraavaksi tehtävälle tinaukselle jää riittävästi tilaa. Sisälokarin ja pintapellin saumaan tulee koriliima + ehkä muutama tulppahitsi varmistukseksi, toisaalta tekisi mieli laittaa tuohon pelkkä koriliima, jäisipähän pois ne ruostuvat hitsitäpät.
Laskeksin että reilut parikymmentä työtuntia kului aikaa tuohon projektiin.

__________________
BJ75
SLCK #274

Viimeksi muokannut Jull : 09.12.2019 00:16
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.12.2019, 18:21
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.900
Perusasetus

Pakko kysyä vielä tarkemmin tuosta takakaaren hitsauksesta, että jäähdyttelikö vesirätillä vai odotteliko vaan? Hitsasko eka kaikki täpät ja sit hio fiiberillä vai hioko täpät erikseen alas sitä mukaa kun hitsas?

Pitäis ite tehdä sama homma, eikä viittis tehdä vituralleen...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.12.2019, 21:08
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 653
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Pakko kysyä vielä tarkemmin tuosta takakaaren hitsauksesta, että jäähdyttelikö vesirätillä vai odotteliko vaan? Hitsasko eka kaikki täpät ja sit hio fiiberillä vai hioko täpät erikseen alas sitä mukaa kun hitsas?

Pitäis ite tehdä sama homma, eikä viittis tehdä vituralleen...
Paineilmalla (ja välillä jäähtyi itsekseen, kun moneen asiaa samaan aikaan keskityttiin) tapahtui jäähdyttely. Hionta vasta lopuksi, kun koko sauma oli ummessa. Monta tyyliähän tuossa voi olla, ite jos pintapeltiä hitsaan, hion yleensä välillä saumat tasaiseksi.

Tuohon kaari on siinä mielessä hyvä hitsailla, kun sisäpuolella on tilaa vasaralla ja vastimella, ym. välineillä oikoa jos tarvis. Samoin sauman pääsee takapuolelta hyvin maalaamaan kun tinaus on tehty.
__________________
BJ75
SLCK #274

Viimeksi muokannut Jull : 10.12.2019 09:59
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.12.2019, 10:27
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 653
Perusasetus

Unohtui vielä sanoa, että tuota lokaria hitsatessa oli hyvä todeta miggien eroja. Peltiä hitsatessa tuo oma parikymmentä vuotta vanha Telwin häviää 6-0 pienelle Esabin Caddy invertterivehkeelle. Esabbi ikäänkuin syttyy nopeammin kun liipaisimesta painaa ja hitsaus tuntuu jotenkin kontrolloidummalta ainakin näin harrastelijan silmin. Telwinissä pitää painaa liipaisinta pidempään että täppä sulaa kunnolla, tuon seurauksena isompi alue pisteen ympärillä kuumenee ja riski vetelyyn kasvaa. Esab ei näyttäs myöskään polttavan pellin läpi niin helposti, vaikka se ei ole Telwinilläkään kyllä iso ongelma. Molemmissa vehkeissä oli 0,6 mm lanka ja puhdas hiilari käytössä.

Noilla kokemuksilla himottaisi kyllä entistä enemmän Kempin Minarcmig Evo 200, jota on tullut käytyä läheisessä työkaluliikkeessä hipelöimässä. Mut kun vaan aika kallis on..
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.12.2019, 20:43
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.900
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jull Näytä viesti
Unohtui vielä sanoa, että tuota lokaria hitsatessa oli hyvä todeta miggien eroja. Peltiä hitsatessa tuo oma parikymmentä vuotta vanha Telwin häviää 6-0 pienelle Esabin Caddy invertterivehkeelle. Esabbi ikäänkuin syttyy nopeammin kun liipaisimesta painaa ja hitsaus tuntuu jotenkin kontrolloidummalta ainakin näin harrastelijan silmin. Telwinissä pitää painaa liipaisinta pidempään että täppä sulaa kunnolla, tuon seurauksena isompi alue pisteen ympärillä kuumenee ja riski vetelyyn kasvaa. Esab ei näyttäs myöskään polttavan pellin läpi niin helposti, vaikka se ei ole Telwinilläkään kyllä iso ongelma. Molemmissa vehkeissä oli 0,6 mm lanka ja puhdas hiilari käytössä.

Noilla kokemuksilla himottaisi kyllä entistä enemmän Kempin Minarcmig Evo 200, jota on tullut käytyä läheisessä työkaluliikkeessä hipelöimässä. Mut kun vaan aika kallis on..
Mulla tuo Evo 200, mutta siinä ei pelaa sellanen 0,6mm lanka. Kempille soitto vahvisti että ei tuu pelaa. Saa nähdä miten pintapellit menee 0,8:lla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.12.2019, 22:36
Samppahj:n Avatar
Samppahj Samppahj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.15
Sijainti: Vähäkyrö
Viestit: 600
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Mulla tuo Evo 200, mutta siinä ei pelaa sellanen 0,6mm lanka. Kempille soitto vahvisti että ei tuu pelaa. Saa nähdä miten pintapellit menee 0,8:lla.
Hyvin onnistuu 0,8:lla.
__________________
SLCK #552

HJ60 -88
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.12.2019, 10:35
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 653
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppahj Näytä viesti
Hyvin onnistuu 0,8:lla.
Joo, kait se on optimoitu toimimaan tuolla langalla, olipa materiaalivahvuus mikä vaan.
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.02.2023, 12:03
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 653
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jull Näytä viesti
Unohtui vielä sanoa, että tuota lokaria hitsatessa oli hyvä todeta miggien eroja. Peltiä hitsatessa tuo oma parikymmentä vuotta vanha Telwin häviää 6-0 pienelle Esabin Caddy invertterivehkeelle. Esabbi ikäänkuin syttyy nopeammin kun liipaisimesta painaa ja hitsaus tuntuu jotenkin kontrolloidummalta ainakin näin harrastelijan silmin. Telwinissä pitää painaa liipaisinta pidempään että täppä sulaa kunnolla, tuon seurauksena isompi alue pisteen ympärillä kuumenee ja riski vetelyyn kasvaa. Esab ei näyttäs myöskään polttavan pellin läpi niin helposti, vaikka se ei ole Telwinilläkään kyllä iso ongelma. Molemmissa vehkeissä oli 0,6 mm lanka ja puhdas hiilari käytössä.

Noilla kokemuksilla himottaisi kyllä entistä enemmän Kempin Minarcmig Evo 200, jota on tullut käytyä läheisessä työkaluliikkeessä hipelöimässä. Mut kun vaan aika kallis on..
Reippaat kolme vuotta oon empinyt tuon invertterimigin hankkimisen kanssa.. Mutta vaikka hinta on noussut parilla satasella jahkailun aikana, nyt lopulta sain moisen ostettua. Olisi pitänyt jo vuosia sitten raskia ostaa, sen verran hyvän tuntuinen laite on ainakin 0,75-6 mm tarpeille, joilla siis oon kokeiluja tehnyt.
Suojakaasuna tuossa on Puuilon argon/hiilari-ostopullo.

Vaikka ennakkoon vähän epäilin, tuo 0,8 mm lanka ei vaikuta olevan minkäänlainen ongelma ohutta peltiä hitsatessa, tosin en tuota ole kunnolla kerinnyt vielä testaamaan.

__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.02.2023, 13:36
pulu:n Avatar
pulu pulu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 27.04.03
Sijainti: lahti, .
Viestit: 825
Perusasetus

Suosittelen,on kyl hyvä kone ja kyllä sulaa paksumpiki rauta!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.02.2023, 10:14
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Mitkä jakkarat nuo on? Näyttää sopivan lättänöiltä, ja omaan Berttaan on penkin etsintä käynnissä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Bj75 pakettiauton "kovat" takapenkit Erion O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 12.06.2018 08:51
Nopeusmittarin vaijeriin "" T-kappale"" Hodarin automaatin päivitykseen BJ-40/76 Tekniikka & Jutustelu 7 26.04.2015 22:05
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet Dectane O/M/V Renkaat ja vanteet 1 19.01.2013 15:02
"nysäakseli" miten virheetön sen tarvii olla?edit, entäs "hubi"? lacrits68 Tekniikka & Jutustelu 5 17.04.2011 17:00


Sivu luotu: 10:31 (GMT +2).