|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#76
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#77
|
|||
|
|||
Kumpa olisikin varaa pitää jokakelille sopivaa autoa pihassa lähtövalmiina, taitaa tulla halvemmaksi ostaa oikeat talvirenkaat maasturiin...
|
#78
|
|||
|
|||
Neljä tai viisi ajoneuvoa on hänellä käytössä.
Mitenkähän tuohon "tietoon" suhtautuis? Oisko rekisterinumerot mittään? |
#79
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mulla on videossa näkyvään tapaan perus pizzaleikkurit 215/85/16 Hakkapeliitta LT2 ja 235/85/16 renkaita kaksi kierrosta, jotka siirsin kesäkäyttöön. |
#80
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lisäksi sitten samassa talossa asuvan kaverin kalusto, katsastettuina kakkos-Disco ja Sitikalta Cx ja Xm, katsastus vanhana muutama lisää, jokaista noita mallia... Hankintahinnaltaan varsin maltillisia, Sm:ää lukuunottamatta. Satasia, P38 alta puoltoista tonnia. Eikä nuo liikennekäytöstä poistettuna maksuja tee... Eipähän kyllästy yhdellä kurvailuun, ja jos (siis kun) vikaantuu niin ei liikkuminen halvaannu kerrasta. Yhden jopa menin kesällä myymään, silloin oli 6 katsastettua hallussa. Ja tähän mennessä reilusti alta kymppitonni yhteensä kertynyt noihin, välillä menee viikko ettei millään lähde pihaa kauemmaksi... |
#81
|
||||
|
||||
Meinaatko, ettei kaikki ois katastettuja, tai niissä ois laittomia muutoksia, vai miksi?
|
#82
|
||||
|
||||
Yhtä lukuunottamatta, kaikissa on muutoksia. Vähiten P38:ssa ja C8:ssa. Laittomia ei tällä hetkellä yhdessäkään, viimeksi semmonen oli 4x4 Dyanessa, kun tuli leikittyä remmiahtimen kanssa. Jostain syystä ei tuppaa ihan vakioina pysymään mikään kulkupeli...
Muutoksista yleensä, toinen Dyaneni joka on nyt jokusen vuoden ollut katsastamatta, sitä on muokattu aika rankalla kädellä siitä kun sen -94 hankin. Sen muutoksista keskusteltiin erään kerran katsastuksen yhteydessä, kun kyseisen konttorin katsastuksia oli valvomassa neljä Trafin väijyä. Vähän suikkapiä kyseli jo keksintöä kohti kävellessä, kun jo ulkoasusta näki ettei ole aivan tehtaan jäljiltä se. Mm. radio-ohjattua keskuslukkoa ei noissa ollut, joka herätti hilpeyttä kovasti. Sisälle päästyämme, kyseli ryypyn tarpeesta, johon totesin ettei tämä yksilö sitä tarvitse. Asia selvisi kun laittoi virrat päälle, jokunen ledi vilahteli kojelaudassa, ja bensapumpun surina kertoi oman tarinansa. Pakin sijaintia kysyessä kommentoin senkin olevan enempi normiauton tapaan, tosin mahdollisen vitosen paikalla, omassa askissaan olisi ns. normiykkösen paikalla. Syytä kysyi moiseen askinvaihtoon, kerroin pitemmistä välityksistä, isommista jarruista, synkronoidusta ykkösestä, pakkivalokatkaisijasta yms, niin tässä kohtaa laski mitä kaikkea olisi pitänyt muutoskatsastaa, jarrut, vaihteisto, isompi moottori, ruiskumuutos, tavaratilan jatke yms, ja kysäisi tosiaan etteikö muutoksia olisi koskaan kirjattu. Kerroin kyllä sitä toisinaan kysyneeni, ja kukaan ei ollut nähnyt sitä tarpeelliseksi, tämä taas tuntui sen olevan tarpeellista etenkin kun ne Trafin kaverit oli syynäämässä. Kysyi vielä yhden kysymyksen aiheesta, eli "missäs tämä on edellisen kerran katsastettu, kun on noiden muutosten kanssa leimattu", niin yhden sanan vastaus riitti: "teillä", eikä muutoksista tahi katsastuksen tarpeesta keskusteltu enää sanallakaan... Eikä ne Trafin kaveritkaan mitään kysyneet, vaikka heistä kolme olikin yhdessä vaiheessa laitetta ihmettelemässä, yhden heistä keskittyessä kuuntelemaan kysymyksiäni... Että tämmöstä. Onneksi tässä maassa saa vielä rakentaa, ja tehdä muutoksia, ja myös leimattua muutoksia. Sekä käyttää tervettä järkeä leimaamossa. Tuokin ajoneuvo, se ei ole tainnut kahta kertaa olla katsastuksessa samalla kokoonpanolla, sitä kun on rakennettu jatkuvasti sen liikenteessä ollessa, enimmäkseen ihan vain mielenkiinnosta, joskus vikaantumisen aiheuttamasta tarpeesta... |
#83
|
|||
|
|||
Tosi mielenkiintoista ja fiksua kieltämättä!
Anteeksi epäluuloni tosi harrastajaa kohtaan. |
#84
|
|||
|
|||
Kun on noin hyvät mahdollisuudet ottaa kelin vaihtelut huomioon renkaiden suhteen, niin varmaan joskus joudut jo ruokatunnin aikana vaihtamaan ja ottamaan liikennekäyttöön paremmilla renkailla varustetun ajokin? Jos on katsastettu?
|
#85
|
||||
|
||||
Tähän mennessä onnistunut valitsemaan kulkupelin siten, ettei ole keskenkaiken tullut tarvetta toisenlaisille renkaille. Ehkä syy siihen on siinä, ettei ole mitään kovinkaan pakollisia tarpeita lähteä oikein mihinkään, paitsi kuntoutukseen kerran viikossa...
Joskus entisessä elämässä tuli ajettua paljon, useampia kymppitonneja vuoteen, eräänä vuonna kertyi Dyaneen 80000 km. Osa kilometrikorvauksilla, osa nuoruuden huumassa, osa harrastetapahtumissa käynteihin liittyen. Eikä bensa tuntunut maksavan silloin oikein mitään, jota kului suhteellisen vähän keskimääräisiin kulutuksiin verrattuna... Elämässä on valintoja, osa omia, osa jonkun muun tekemiä. Oliko se sitten kenen tekemä valinta, kun työkunto karkasi kolarin yhteydessä? Vai monen tekijän summa, jossa omakin valinta näytteli omaa osaansa..? Renkaisiin liittyy sekin, että mikroauton renkaat jäähtyneenä eivät pitäneetkään siten miten niiden kuvitteli pitävän, kolme varttia aiemmassa ajossa lämmitelleenä... Kuiva asvaltti, sileät ratarenkaat, amatööri kuskina... |
#86
|
|||
|
|||
Perheellisellä pitää maaseudulla olla vähintään kaksi lähtövalmista autoa pihassa.
Käytännössä niitä on enemmän, koska jälkikasvukin niitä käyttää ja offitarpeisiin metsälle, rannoille ja pelloille pitää olla sinne optimoituja kulkuvälineitä. Lisäksi kun tilaa yleensä on, niin liikenteestä väliaikaisesti poistettuja ja projekteja tai varaosa-autoja tuppaa kertymään. Aiheeseen liittyen. Kaksi talvea pidin käyttis-LJ:ssä mutikoita, uutena ostin ja luulin, että niillä selviää liukkailla. Ei selviä. LJ on käynyt kaksi kertaa ojassa kyljellään ja muitakin jänniä tilanteita on ollut. Vesiliukkailla lähti omista käsistä pienehköstä vauhdista. Lasten kanssa oltiin syvällä lumessa ojan pohjalla vöistä roikkumassa. Poistuttiin takaovesta ja ylemmän etuoven ikkunasta. Toisella kerralla vaimolta lähti käsistä aamun yllätysliukkailla ja piruettien jälkeen iskut oli sen verran kovia, että sairaslomaa tuli. Kun isoja nastarenkaita ei ole kunnolla kaupan, niin viime talvi LJ:llä ajeltiin naurettavan näköisillä katumaasturien nastarenkailla. Pysyy tiellä, mutta ei oikein sovi auton tyyliin. Täksi talveksi hankittiin sitten LJ:n korvaajaksi uudehko V70, jossa on nastarenkaat sekä kaikki modernit turvallisuustekijät. Se on nyt toinen talvikäyttiksistä. LJ lähtee liikkeelle vain kun on pitävät pakkaskelit tai muuten riittävästi pitoa. Kun rengasmääräykset ensi vuonna muuttuu, niin LJ saa alleen 35" All terrainit ja niillä sitten ajellaan kun kelit sallii. |
#87
|
|||
|
|||
https://www.nokianrenkaat.fi/nastare...apeliitta-lt3/
Kyllä Nokian LT:tä on aika monipuolinen valikoima ja useimpaan kulkupeliin 315/70/17 on turhankin iso. |
#88
|
||||
|
||||
Kalahtiko kalikka....?Lainaus:
-Ei ole tietoa montako on tapettu mutta se yksikin on liikaa renkaissa säästämisestä, välinpitämättömyydestä muita tiellä liikkujia kohtaan.... -Uhrit voivat olla läheisiämme, jopa sen ajajan...
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#89
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#90
|
||||
|
||||
Ei kalahtanut kalikka mutta kovia on sedät jossittelemaan. Ja ajotyylillä ja ennakoinnilla kun ei ole mitään väliä näissä keskusteluissa, lapset hyppivät katveesta suoraan eteen… Niin mites esim tollanen kuuskytluvun olssi pysähtyy hätäjarrussa kun se lapsi on hypännyt eteen, vaikka sitten kesäkelissä. Nukutko yösi sen jälkeen hyvin vaikka hyvin tiedät että uudella autolla olisi automaattinen hätäjarrutoiminto ja parempi jalankulkijaturvallisuus ehkä pelastanut sen lapsen? Ehdointahdoin pitää vanhalla, vaarallisella, saastuttavalla autolla ajella oman egonsa pönkittämiseksi, vaikka turvallisempia ja puhtaampia vaihtoehtoja olisi. How Dare You sanoisi Greettatäti!
Eihän tolla logiikalla voi ajaa muulla kuin uusimmalla ja parhaimmalla tekniikalla ja läpsiä uutta rengasta alle joka talveksi? Ei ne uutena hyvin pitävät nastarenkaat enää samalla lailla pidä toisena talvena, ne vanhenee vaikkei kilometrejä paljoa tulisikaan. Et kait SINÄ aja vanhoilla renkailla? Mul oli joskus aikanaan nelisen vuotta työsuhdeauto käytössä ja joka vuosi vaihtui auto, vuodenvaihteen nurkilla. Renkaiden eron huomas selvästi kun sai tuliterät renkaat tammikuussa noin 20tkm ajettujen tilalle. Varmaan ekat 5tkm ne hienot kumit oli parhaimmillaan. Ja silti niitä autoja näkyy ojissa pitkin ja poikin, vaikka olis mitkä renkaat.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#91
|
|||
|
|||
Lainaus:
Konstiksi olen keksinyt, että katsastetussa autossa oltava hyvät talvirenkaat ja kun pito hivenen huononee, ottaa nastat pois ja tekee niistä kuin all terraineja. Hakkapeliitta LT ollut ok rengas muihinkin vuodenaikoihin nastat poistettuna. Nyt se vanhempi kierros on vanhemmassa Hiluxissa, johon suunnittelen lumiauraa omaan pihaan. Vuelä vanhempi on puuliiteri Jumperissa. Siinä samalla kokeilin onko pakutyylin autoon hyvät 235/85/16 renkaat. |
#92
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tuolla esimerkillä elävästä elämästä halusin muistuttaa vain siitä, että liikenteessä ei voi varautua kaikkeen. Sinun kaltainen mestarikuski tietty selviää vaikka slikseillä napajäätiköllä, minä en selviä.
__________________
Tumpula Racing Team |
#93
|
||||
|
||||
Lainaus:
Miksi auton valinta on ihan toinen juttu jos se samalla tavalla vaikuttaa ajelun seurauksena tulevien ruumiiden määrään? Ja jos kerran jokainen vastaa valintojensa seurauksista, niin miksi sitten vaahtoatte niistä renkaista. Jos renkaat on lailliset, niin mitä niitä vatuloimaan. En ole väittänyt olevani mestarikuski enkä selviäväni slikseillä napajäätiköllä. Mutarenkailla olen pärjännyt ne ajot mitä olen talvella niillä harrasteautolla ajellut, käyttöautossa ei oo mutarenkaita vaan altsikat mitkä toimii täysin riittävän hyvin tänne etelän talveen, minun ajoreiteille ja käyttötarpeeseen. Jossain iisalmen takana kun kävin työreissussa talvella, niin siellä kyllä kannattais olla hyvät nastapyörät.Se riippuu aika paljon missä ja milloin pitää ajaa, vaikka puhutaankin talvesta ja suomesta, niin vaihtelua on.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#94
|
|||
|
|||
Paloautoni on epävirallinen testauslaite renkaille.
Edessä on nastarenkaat ja takana M+S talvisellaiset. Kävin testailemassa jäisillä sivuteillä ja keula meni melkein minne ohjailin, mutta peräpää liiruili ja laaruili puolelta toiselle. Tosin saattoi johtua myös paripyörien sopimattomuudesta tien uriin? Land Cruiserissa kiinalaiset "maastorenkaat" vs nastoitetut Continentalit = 100, nolla nastoitetuille. En kuulu huippukuljettajien joukkoon! |
#95
|
|||
|
|||
Monenlaisilla renkailla on tullut ajettua omia ja vieraita autoja. Usein on perillekin päästy. Nykyään on kai ikää jo sen verran, että osaa arvostaa vähemmän stressaavaa matkantekoa, siksi talvella on alla kohtuullisen hyvät nastarenkaat. Toisaalta pari talvea olen pitänyt Bj:n pois liikennekäytöstä, kun ei ole siihen varaa ostaa riittävän hyviä renkaita.
Tienpito on meillä varsin vaatimatonta. Tuollainen tavallinen syrjäseudun nelinumeroinen asvalttikihara aurataan heti, tai parin päivän päästä lumisateesta. Kovimpiin mäkiin saatetaan tuoda hiekkaa, eikä suola-autoista tarvitse välittää. Lumitalvena oikein kiva, jäätalvena ei niinkään. Muutama vuosi sitten oli märkää peilijäätä kuudetta viikkoa putkeen. Viimeksi muokannut turakki : 19.11.2019 14:17 |
#96
|
|||
|
|||
Lainaus:
Pari talvea takaperin ei olisi huvittanut lähteä kaupunkiin ajaa koska arvelutti, että muut aiheuttaa vaaraa niin huonolla kelillä. Mäkeä alas hiljaa liikennevaloihin hiljentäen viereisellä kaistalla ei saanut pysähtymään ja ajoi viereisen auton päälle. Itsellä oli ok renkaat ja varovainen asenne koska keli oli vaikea. |
#97
|
|||
|
|||
Minun mielestä henkilöauton renkaat eli alle 35" saa vaihdettua aika kiireettömästi alle puoleen tuntiin vaikka pitäisi hieman kahvitaukoakin.
Suosin useampaa rengas sarjaa autoa kohti. Valinta kelin ja käyttötarkoituksen mukaan. Kolareissa mitä omalle kohdalle on sattunut ei renkailla ole ollut osaa eikä arpaa. Edes tilanne nopeus ei ole ollut poikkeava. Syyllinen on AINA löytynyt penkin ja ratin välistä. Jarrutus on yksinkertaisesti aloitettu liian myöhään tai ei ollenkaan! |
#98
|
||||
|
||||
Ovatko muut osapuolet olleet aina samaa mieltä?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#99
|
||||
|
||||
Lainaus:
Toki autolla on merkitystä ajamiseen mutta ei voi vaatia, että kaikki ostaisi uuden turvallisen auton, tai parikin. Pakko sitä on ajella sellasilla autoilla, johon pankkitili antaa luvan. Renkaat on aika paljon halvemmat hankkia, niissä ei saa säästää. Tämä tästä, ajellaan turvallisesti siellä liikenteessä.
__________________
Tumpula Racing Team |
#100
|
||||
|
||||
Mielenkiintoinen havainto. Mikset ole aloittanut jarrutusta ajoissa, eli miksi et ole keskittynyt liikenteeseen ? Ja on tämäkin itse asiassa liian suuri tilannenopeus, hiljempaa ajamalla olisit ehtinyt pysähtyä ajoissa
__________________
Tumpula Racing Team |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
allterrain talvella | örvelö | Chit-Chat | 164 | 21.11.2023 18:46 |
Snorkkeli talvella | tsss1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 23.05.2011 22:08 |
Creepyt talvella ??? | Sten | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.12.2009 03:58 |
chevy talvella | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.09.2005 12:03 | |
Tarkeneeko talvella? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 08.08.2004 16:26 |