Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #76  
Vanha 18.11.2019, 17:00
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
Tässä keskustelussa taitaa hienosti unohtua muutama seikka...

-mitkään renkaat eivät ole parhaat kaikissa keleissä
-renkaista riippumatta täytyy pitää silmiään ja muitakin hoksottimia käytössä
-kelissä kelin mukaan. Tämä tuntuu unohtuvan parhaiten siellä kehäteiden onnelassa (ja sohaisun jälkeistä sotaa odotellessa, popparit paukkuu)
-yhdet, TM-testin parhaat, eivät sovellu tosiaankaan kaikkiin autoihin -joihinkin ei edes saa testivoittajia kun tarvittavaa kokoa ei valmisteta
-järkeä saa käyttää

Oma valinta on, että on erilaisia renkaita eri autoissa. Voi vaikka kelin mukaan valita millä lähtee. Tälläkin hetkellä on katsastettujen alla nastallisia ja nastattomia talvirenkaita, kesärengasta (M+S -tekstillä lumihiutaleen kanssa), mutarenkaat löytyy heti käyttöön. Täällä pikkasen syrjemmässä kun on onneksi mahdollista pitää useampaa kuin yhtä autoa lähtövalmiudessa...
Siehän sälli oot!
Vastaa lainaten
  #77  
Vanha 18.11.2019, 17:40
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Kumpa olisikin varaa pitää jokakelille sopivaa autoa pihassa lähtövalmiina, taitaa tulla halvemmaksi ostaa oikeat talvirenkaat maasturiin...
Vastaa lainaten
  #78  
Vanha 18.11.2019, 17:44
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Neljä tai viisi ajoneuvoa on hänellä käytössä.
Mitenkähän tuohon "tietoon" suhtautuis?
Oisko rekisterinumerot mittään?
Vastaa lainaten
  #79  
Vanha 18.11.2019, 17:53
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Kumpa olisikin varaa pitää jokakelille sopivaa autoa pihassa lähtövalmiina, taitaa tulla halvemmaksi ostaa oikeat talvirenkaat maasturiin...
https://youtu.be/qaYV1hJv_xk

Mulla on videossa näkyvään tapaan perus pizzaleikkurit 215/85/16 Hakkapeliitta LT2 ja 235/85/16 renkaita kaksi kierrosta, jotka siirsin kesäkäyttöön.
Vastaa lainaten
  #80  
Vanha 18.11.2019, 19:47
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 487
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Neljä tai viisi ajoneuvoa on hänellä käytössä.
Mitenkähän tuohon "tietoon" suhtautuis?
Oisko rekisterinumerot mittään?
Viisi katsastettua omistuksessa, neljällä pääsee heti kaahailemaan, joista kaksi liikennekäytössä tällä hetkellä. Liikennekäytössä Classic Range ja Sitikan C8, liikennekäytöstä poistettuna P38 Range ja Sitikan Dyane 4x4, tallissa piilossa Sm. On noista kaikista tainnut kuvaakin täällä olla, joista kilvet näkyy..?

Lisäksi sitten samassa talossa asuvan kaverin kalusto, katsastettuina kakkos-Disco ja Sitikalta Cx ja Xm, katsastus vanhana muutama lisää, jokaista noita mallia...

Hankintahinnaltaan varsin maltillisia, Sm:ää lukuunottamatta. Satasia, P38 alta puoltoista tonnia. Eikä nuo liikennekäytöstä poistettuna maksuja tee...

Eipähän kyllästy yhdellä kurvailuun, ja jos (siis kun) vikaantuu niin ei liikkuminen halvaannu kerrasta. Yhden jopa menin kesällä myymään, silloin oli 6 katsastettua hallussa. Ja tähän mennessä reilusti alta kymppitonni yhteensä kertynyt noihin, välillä menee viikko ettei millään lähde pihaa kauemmaksi...
Vastaa lainaten
  #81  
Vanha 18.11.2019, 20:54
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Neljä tai viisi ajoneuvoa on hänellä käytössä.
Mitenkähän tuohon "tietoon" suhtautuis?
Oisko rekisterinumerot mittään?
Meinaatko, ettei kaikki ois katastettuja, tai niissä ois laittomia muutoksia, vai miksi?
Vastaa lainaten
  #82  
Vanha 18.11.2019, 21:16
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 487
Perusasetus

Yhtä lukuunottamatta, kaikissa on muutoksia. Vähiten P38:ssa ja C8:ssa. Laittomia ei tällä hetkellä yhdessäkään, viimeksi semmonen oli 4x4 Dyanessa, kun tuli leikittyä remmiahtimen kanssa. Jostain syystä ei tuppaa ihan vakioina pysymään mikään kulkupeli...

Muutoksista yleensä, toinen Dyaneni joka on nyt jokusen vuoden ollut katsastamatta, sitä on muokattu aika rankalla kädellä siitä kun sen -94 hankin. Sen muutoksista keskusteltiin erään kerran katsastuksen yhteydessä, kun kyseisen konttorin katsastuksia oli valvomassa neljä Trafin väijyä. Vähän suikkapiä kyseli jo keksintöä kohti kävellessä, kun jo ulkoasusta näki ettei ole aivan tehtaan jäljiltä se. Mm. radio-ohjattua keskuslukkoa ei noissa ollut, joka herätti hilpeyttä kovasti. Sisälle päästyämme, kyseli ryypyn tarpeesta, johon totesin ettei tämä yksilö sitä tarvitse. Asia selvisi kun laittoi virrat päälle, jokunen ledi vilahteli kojelaudassa, ja bensapumpun surina kertoi oman tarinansa. Pakin sijaintia kysyessä kommentoin senkin olevan enempi normiauton tapaan, tosin mahdollisen vitosen paikalla, omassa askissaan olisi ns. normiykkösen paikalla. Syytä kysyi moiseen askinvaihtoon, kerroin pitemmistä välityksistä, isommista jarruista, synkronoidusta ykkösestä, pakkivalokatkaisijasta yms, niin tässä kohtaa laski mitä kaikkea olisi pitänyt muutoskatsastaa, jarrut, vaihteisto, isompi moottori, ruiskumuutos, tavaratilan jatke yms, ja kysäisi tosiaan etteikö muutoksia olisi koskaan kirjattu. Kerroin kyllä sitä toisinaan kysyneeni, ja kukaan ei ollut nähnyt sitä tarpeelliseksi, tämä taas tuntui sen olevan tarpeellista etenkin kun ne Trafin kaverit oli syynäämässä. Kysyi vielä yhden kysymyksen aiheesta, eli "missäs tämä on edellisen kerran katsastettu, kun on noiden muutosten kanssa leimattu", niin yhden sanan vastaus riitti: "teillä", eikä muutoksista tahi katsastuksen tarpeesta keskusteltu enää sanallakaan... Eikä ne Trafin kaveritkaan mitään kysyneet, vaikka heistä kolme olikin yhdessä vaiheessa laitetta ihmettelemässä, yhden heistä keskittyessä kuuntelemaan kysymyksiäni...

Että tämmöstä. Onneksi tässä maassa saa vielä rakentaa, ja tehdä muutoksia, ja myös leimattua muutoksia. Sekä käyttää tervettä järkeä leimaamossa. Tuokin ajoneuvo, se ei ole tainnut kahta kertaa olla katsastuksessa samalla kokoonpanolla, sitä kun on rakennettu jatkuvasti sen liikenteessä ollessa, enimmäkseen ihan vain mielenkiinnosta, joskus vikaantumisen aiheuttamasta tarpeesta...
Vastaa lainaten
  #83  
Vanha 18.11.2019, 21:31
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Tosi mielenkiintoista ja fiksua kieltämättä!
Anteeksi epäluuloni tosi harrastajaa kohtaan.
Vastaa lainaten
  #84  
Vanha 18.11.2019, 21:52
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Kun on noin hyvät mahdollisuudet ottaa kelin vaihtelut huomioon renkaiden suhteen, niin varmaan joskus joudut jo ruokatunnin aikana vaihtamaan ja ottamaan liikennekäyttöön paremmilla renkailla varustetun ajokin? Jos on katsastettu?
Vastaa lainaten
  #85  
Vanha 18.11.2019, 22:24
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 487
Perusasetus

Tähän mennessä onnistunut valitsemaan kulkupelin siten, ettei ole keskenkaiken tullut tarvetta toisenlaisille renkaille. Ehkä syy siihen on siinä, ettei ole mitään kovinkaan pakollisia tarpeita lähteä oikein mihinkään, paitsi kuntoutukseen kerran viikossa...

Joskus entisessä elämässä tuli ajettua paljon, useampia kymppitonneja vuoteen, eräänä vuonna kertyi Dyaneen 80000 km. Osa kilometrikorvauksilla, osa nuoruuden huumassa, osa harrastetapahtumissa käynteihin liittyen. Eikä bensa tuntunut maksavan silloin oikein mitään, jota kului suhteellisen vähän keskimääräisiin kulutuksiin verrattuna...

Elämässä on valintoja, osa omia, osa jonkun muun tekemiä. Oliko se sitten kenen tekemä valinta, kun työkunto karkasi kolarin yhteydessä? Vai monen tekijän summa, jossa omakin valinta näytteli omaa osaansa..? Renkaisiin liittyy sekin, että mikroauton renkaat jäähtyneenä eivät pitäneetkään siten miten niiden kuvitteli pitävän, kolme varttia aiemmassa ajossa lämmitelleenä... Kuiva asvaltti, sileät ratarenkaat, amatööri kuskina...
Vastaa lainaten
  #86  
Vanha 18.11.2019, 22:34
Toyonder Toyonder ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.04.15
Sijainti: Ruovesi
Viestit: 108
Perusasetus

Perheellisellä pitää maaseudulla olla vähintään kaksi lähtövalmista autoa pihassa.
Käytännössä niitä on enemmän, koska jälkikasvukin niitä käyttää ja offitarpeisiin metsälle,
rannoille ja pelloille pitää olla sinne optimoituja kulkuvälineitä.
Lisäksi kun tilaa yleensä on, niin liikenteestä väliaikaisesti poistettuja ja
projekteja tai varaosa-autoja tuppaa kertymään.

Aiheeseen liittyen.
Kaksi talvea pidin käyttis-LJ:ssä mutikoita, uutena ostin ja luulin, että niillä selviää liukkailla.
Ei selviä. LJ on käynyt kaksi kertaa ojassa kyljellään ja muitakin jänniä tilanteita on ollut.
Vesiliukkailla lähti omista käsistä pienehköstä vauhdista. Lasten kanssa oltiin syvällä lumessa
ojan pohjalla vöistä roikkumassa. Poistuttiin takaovesta ja ylemmän etuoven ikkunasta.
Toisella kerralla vaimolta lähti käsistä aamun yllätysliukkailla ja piruettien jälkeen
iskut oli sen verran kovia, että sairaslomaa tuli.

Kun isoja nastarenkaita ei ole kunnolla kaupan, niin viime talvi LJ:llä ajeltiin naurettavan näköisillä
katumaasturien nastarenkailla. Pysyy tiellä, mutta ei oikein sovi auton tyyliin.
Täksi talveksi hankittiin sitten LJ:n korvaajaksi uudehko V70, jossa on nastarenkaat sekä
kaikki modernit turvallisuustekijät. Se on nyt toinen talvikäyttiksistä.
LJ lähtee liikkeelle vain kun on pitävät pakkaskelit tai muuten riittävästi pitoa.
Kun rengasmääräykset ensi vuonna muuttuu, niin LJ saa alleen 35" All terrainit ja
niillä sitten ajellaan kun kelit sallii.
Vastaa lainaten
  #87  
Vanha 18.11.2019, 23:16
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.947
Perusasetus

https://www.nokianrenkaat.fi/nastare...apeliitta-lt3/

Kyllä Nokian LT:tä on aika monipuolinen valikoima ja useimpaan kulkupeliin 315/70/17 on turhankin iso.
Vastaa lainaten
  #88  
Vanha 19.11.2019, 01:20
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.376
Red face

Kalahtiko kalikka....?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Tulihan se sieltä. Tappajarenkaat. Kerroppas rane nyt montako sivullista on suomessa tapettu laillisilla m+s "mutarenkailla" talvioloissa ja niin että tilanne olisi ollut vältettävissä niillä ihanilla nastarenkailla. Montako menee vuodessa, kymmenessä tai vaikka kautta aikojen jos ei meinaa tilastoa muuten muodostua.
Kirjoitukseni oli että kun tietää että renkaat ovat "hiihto- ja luisteluliiton hyväksymät) eli talvella ei mitään pitoa ja pitää ehdointahdoin ajaa niillä ja jos tulee kolari tms. ja ruumita niin varmasti nukkuu yönsä hyvin, varsinkin kun tiesi ettei niillä renkailla tee talven liukkailla mitään....
-Ei ole tietoa montako on tapettu mutta se yksikin on liikaa renkaissa säästämisestä, välinpitämättömyydestä muita tiellä liikkujia kohtaan....
-Uhrit voivat olla läheisiämme, jopa sen ajajan...
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #89  
Vanha 19.11.2019, 07:16
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.338
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
https://www.nokianrenkaat.fi/nastare...apeliitta-lt3/

Kyllä Nokian LT:tä on aika monipuolinen valikoima ja useimpaan kulkupeliin 315/70/17 on turhankin iso.
Juu tälle talvelle ostin emännän hodariin tommoset koossa 285/75/16 eikä ne niin pahalta näytä verrattuna 35/12,5/15 muttereihin. Vähän pienemmät mut ei pahat omaan silmään. Ainoa huono puoli on se että, kun sain ne alle niin lumet ja jäät lähti, mutta eiköhän sitä vielä tule.
Vastaa lainaten
  #90  
Vanha 19.11.2019, 09:01
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Ei kalahtanut kalikka mutta kovia on sedät jossittelemaan. Ja ajotyylillä ja ennakoinnilla kun ei ole mitään väliä näissä keskusteluissa, lapset hyppivät katveesta suoraan eteen… Niin mites esim tollanen kuuskytluvun olssi pysähtyy hätäjarrussa kun se lapsi on hypännyt eteen, vaikka sitten kesäkelissä. Nukutko yösi sen jälkeen hyvin vaikka hyvin tiedät että uudella autolla olisi automaattinen hätäjarrutoiminto ja parempi jalankulkijaturvallisuus ehkä pelastanut sen lapsen? Ehdointahdoin pitää vanhalla, vaarallisella, saastuttavalla autolla ajella oman egonsa pönkittämiseksi, vaikka turvallisempia ja puhtaampia vaihtoehtoja olisi. How Dare You sanoisi Greettatäti!

Eihän tolla logiikalla voi ajaa muulla kuin uusimmalla ja parhaimmalla tekniikalla ja läpsiä uutta rengasta alle joka talveksi? Ei ne uutena hyvin pitävät nastarenkaat enää samalla lailla pidä toisena talvena, ne vanhenee vaikkei kilometrejä paljoa tulisikaan. Et kait SINÄ aja vanhoilla renkailla?

Mul oli joskus aikanaan nelisen vuotta työsuhdeauto käytössä ja joka vuosi vaihtui auto, vuodenvaihteen nurkilla. Renkaiden eron huomas selvästi kun sai tuliterät renkaat tammikuussa noin 20tkm ajettujen tilalle. Varmaan ekat 5tkm ne hienot kumit oli parhaimmillaan. Ja silti niitä autoja näkyy ojissa pitkin ja poikin, vaikka olis mitkä renkaat.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #91  
Vanha 19.11.2019, 10:05
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Ei kalahtanut kalikka mutta kovia on sedät jossittelemaan. Ja ajotyylillä ja ennakoinnilla kun ei ole mitään väliä näissä keskusteluissa, lapset hyppivät katveesta suoraan eteen… Niin mites esim tollanen kuuskytluvun olssi pysähtyy hätäjarrussa kun se lapsi on hypännyt eteen, vaikka sitten kesäkelissä. Nukutko yösi sen jälkeen hyvin vaikka hyvin tiedät että uudella autolla olisi automaattinen hätäjarrutoiminto ja parempi jalankulkijaturvallisuus ehkä pelastanut sen lapsen? Ehdointahdoin pitää vanhalla, vaarallisella, saastuttavalla autolla ajella oman egonsa pönkittämiseksi, vaikka turvallisempia ja puhtaampia vaihtoehtoja olisi. How Dare You sanoisi Greettatäti!

Eihän tolla logiikalla voi ajaa muulla kuin uusimmalla ja parhaimmalla tekniikalla ja läpsiä uutta rengasta alle joka talveksi? Ei ne uutena hyvin pitävät nastarenkaat enää samalla lailla pidä toisena talvena, ne vanhenee vaikkei kilometrejä paljoa tulisikaan. Et kait SINÄ aja vanhoilla renkailla?

Mul oli joskus aikanaan nelisen vuotta työsuhdeauto käytössä ja joka vuosi vaihtui auto, vuodenvaihteen nurkilla. Renkaiden eron huomas selvästi kun sai tuliterät renkaat tammikuussa noin 20tkm ajettujen tilalle. Varmaan ekat 5tkm ne hienot kumit oli parhaimmillaan. Ja silti niitä autoja näkyy ojissa pitkin ja poikin, vaikka olis mitkä renkaat.
Mä olen nuorempana kaksi kertaa ajanut auton ojaan huonojen renkaiden takia ja ensimmäinen kera katolleen.

Konstiksi olen keksinyt, että katsastetussa autossa oltava hyvät talvirenkaat ja kun pito hivenen huononee, ottaa nastat pois ja tekee niistä kuin all terraineja. Hakkapeliitta LT ollut ok rengas muihinkin vuodenaikoihin nastat poistettuna.

Nyt se vanhempi kierros on vanhemmassa Hiluxissa, johon suunnittelen lumiauraa omaan pihaan.

Vuelä vanhempi on puuliiteri Jumperissa. Siinä samalla kokeilin onko pakutyylin autoon hyvät 235/85/16 renkaat.
Vastaa lainaten
  #92  
Vanha 19.11.2019, 10:28
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Ei kalahtanut kalikka mutta kovia on sedät jossittelemaan. Ja ajotyylillä ja ennakoinnilla kun ei ole mitään väliä näissä keskusteluissa, lapset hyppivät katveesta suoraan eteen… Niin mites esim tollanen kuuskytluvun olssi pysähtyy hätäjarrussa kun se lapsi on hypännyt eteen, vaikka sitten kesäkelissä. Nukutko yösi sen jälkeen hyvin vaikka hyvin tiedät että uudella autolla olisi automaattinen hätäjarrutoiminto ja parempi jalankulkijaturvallisuus ehkä pelastanut sen lapsen? Ehdointahdoin pitää vanhalla, vaarallisella, saastuttavalla autolla ajella oman egonsa pönkittämiseksi, vaikka turvallisempia ja puhtaampia vaihtoehtoja olisi. How Dare You sanoisi Greettatäti!

Eihän tolla logiikalla voi ajaa muulla kuin uusimmalla ja parhaimmalla tekniikalla ja läpsiä uutta rengasta alle joka talveksi? Ei ne uutena hyvin pitävät nastarenkaat enää samalla lailla pidä toisena talvena, ne vanhenee vaikkei kilometrejä paljoa tulisikaan. Et kait SINÄ aja vanhoilla renkailla?

Mul oli joskus aikanaan nelisen vuotta työsuhdeauto käytössä ja joka vuosi vaihtui auto, vuodenvaihteen nurkilla. Renkaiden eron huomas selvästi kun sai tuliterät renkaat tammikuussa noin 20tkm ajettujen tilalle. Varmaan ekat 5tkm ne hienot kumit oli parhaimmillaan. Ja silti niitä autoja näkyy ojissa pitkin ja poikin, vaikka olis mitkä renkaat.
Kysymys oli siitä ajaako talvella paskoilla vai hyvillä renkailla. Se on jokaisen oma valinta ja jokainen vastaa tekemänsä valinnan seurauksista. Auton vaihto on ihan toinen juttu, ei sotketa sitä tähän.

Tuolla esimerkillä elävästä elämästä halusin muistuttaa vain siitä, että liikenteessä ei voi varautua kaikkeen. Sinun kaltainen mestarikuski tietty selviää vaikka slikseillä napajäätiköllä, minä en selviä.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #93  
Vanha 19.11.2019, 11:38
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Kysymys oli siitä ajaako talvella paskoilla vai hyvillä renkailla. Se on jokaisen oma valinta ja jokainen vastaa tekemänsä valinnan seurauksista. Auton vaihto on ihan toinen juttu, ei sotketa sitä tähän.

Tuolla esimerkillä elävästä elämästä halusin muistuttaa vain siitä, että liikenteessä ei voi varautua kaikkeen. Sinun kaltainen mestarikuski tietty selviää vaikka slikseillä napajäätiköllä, minä en selviä.

Miksi auton valinta on ihan toinen juttu jos se samalla tavalla vaikuttaa ajelun seurauksena tulevien ruumiiden määrään? Ja jos kerran jokainen vastaa valintojensa seurauksista, niin miksi sitten vaahtoatte niistä renkaista. Jos renkaat on lailliset, niin mitä niitä vatuloimaan.

En ole väittänyt olevani mestarikuski enkä selviäväni slikseillä napajäätiköllä. Mutarenkailla olen pärjännyt ne ajot mitä olen talvella niillä harrasteautolla ajellut, käyttöautossa ei oo mutarenkaita vaan altsikat mitkä toimii täysin riittävän hyvin tänne etelän talveen, minun ajoreiteille ja käyttötarpeeseen.

Jossain iisalmen takana kun kävin työreissussa talvella, niin siellä kyllä kannattais olla hyvät nastapyörät.Se riippuu aika paljon missä ja milloin pitää ajaa, vaikka puhutaankin talvesta ja suomesta, niin vaihtelua on.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #94  
Vanha 19.11.2019, 12:46
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Paloautoni on epävirallinen testauslaite renkaille.
Edessä on nastarenkaat ja takana M+S talvisellaiset.
Kävin testailemassa jäisillä sivuteillä ja keula meni melkein minne ohjailin, mutta peräpää liiruili ja laaruili puolelta toiselle. Tosin saattoi johtua myös paripyörien sopimattomuudesta tien uriin?
Land Cruiserissa kiinalaiset "maastorenkaat" vs nastoitetut Continentalit = 100, nolla nastoitetuille.
En kuulu huippukuljettajien joukkoon!
Vastaa lainaten
  #95  
Vanha 19.11.2019, 14:10
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 937
Perusasetus

Monenlaisilla renkailla on tullut ajettua omia ja vieraita autoja. Usein on perillekin päästy. Nykyään on kai ikää jo sen verran, että osaa arvostaa vähemmän stressaavaa matkantekoa, siksi talvella on alla kohtuullisen hyvät nastarenkaat. Toisaalta pari talvea olen pitänyt Bj:n pois liikennekäytöstä, kun ei ole siihen varaa ostaa riittävän hyviä renkaita.

Tienpito on meillä varsin vaatimatonta. Tuollainen tavallinen syrjäseudun nelinumeroinen asvalttikihara aurataan heti, tai parin päivän päästä lumisateesta. Kovimpiin mäkiin saatetaan tuoda hiekkaa, eikä suola-autoista tarvitse välittää. Lumitalvena oikein kiva, jäätalvena ei niinkään. Muutama vuosi sitten oli märkää peilijäätä kuudetta viikkoa putkeen.

Viimeksi muokannut turakki : 19.11.2019 14:17
Vastaa lainaten
  #96  
Vanha 19.11.2019, 15:17
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Paloautoni on epävirallinen testauslaite renkaille.
Edessä on nastarenkaat ja takana M+S talvisellaiset.
Kävin testailemassa jäisillä sivuteillä ja keula meni melkein minne ohjailin, mutta peräpää liiruili ja laaruili puolelta toiselle. Tosin saattoi johtua myös paripyörien sopimattomuudesta tien uriin?
Land Cruiserissa kiinalaiset "maastorenkaat" vs nastoitetut Continentalit = 100, nolla nastoitetuille.
En kuulu huippukuljettajien joukkoon!
Siirsin keväällä puuliiteri Jumperin eri paikkaan ja se oli ihan paska vanhoilla Hakkapeliitta LT:llä nastat poistettuna. Voisko toistakymmentä vuotta olla eroa iässä uusimpiin ja ero hitonmoinen.

Pari talvea takaperin ei olisi huvittanut lähteä kaupunkiin ajaa koska arvelutti, että muut aiheuttaa vaaraa niin huonolla kelillä. Mäkeä alas hiljaa liikennevaloihin hiljentäen viereisellä kaistalla ei saanut pysähtymään ja ajoi viereisen auton päälle. Itsellä oli ok renkaat ja varovainen asenne koska keli oli vaikea.
Vastaa lainaten
  #97  
Vanha 19.11.2019, 16:36
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 603
Perusasetus

Minun mielestä henkilöauton renkaat eli alle 35" saa vaihdettua aika kiireettömästi alle puoleen tuntiin vaikka pitäisi hieman kahvitaukoakin.

Suosin useampaa rengas sarjaa autoa kohti. Valinta kelin ja käyttötarkoituksen mukaan.

Kolareissa mitä omalle kohdalle on sattunut ei renkailla ole ollut osaa eikä arpaa. Edes tilanne nopeus ei ole ollut poikkeava. Syyllinen on AINA löytynyt penkin ja ratin välistä.

Jarrutus on yksinkertaisesti aloitettu liian myöhään tai ei ollenkaan!
Vastaa lainaten
  #98  
Vanha 19.11.2019, 17:12
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 3.860
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Kolareissa mitä omalle kohdalle on sattunut ei renkailla ole ollut osaa eikä arpaa. Edes tilanne nopeus ei ole ollut poikkeava. Syyllinen on AINA löytynyt penkin ja ratin välistä.

Jarrutus on yksinkertaisesti aloitettu liian myöhään tai ei ollenkaan!
Ovatko muut osapuolet olleet aina samaa mieltä?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #99  
Vanha 19.11.2019, 18:00
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Miksi auton valinta on ihan toinen juttu jos se samalla tavalla vaikuttaa ajelun seurauksena tulevien ruumiiden määrään? Ja jos kerran jokainen vastaa valintojensa seurauksista, niin miksi sitten vaahtoatte niistä renkaista. Jos renkaat on lailliset, niin mitä niitä vatuloimaan.

En ole väittänyt olevani mestarikuski enkä selviäväni slikseillä napajäätiköllä. Mutarenkailla olen pärjännyt ne ajot mitä olen talvella niillä harrasteautolla ajellut, käyttöautossa ei oo mutarenkaita vaan altsikat mitkä toimii täysin riittävän hyvin tänne etelän talveen, minun ajoreiteille ja käyttötarpeeseen.

Jossain iisalmen takana kun kävin työreissussa talvella, niin siellä kyllä kannattais olla hyvät nastapyörät.Se riippuu aika paljon missä ja milloin pitää ajaa, vaikka puhutaankin talvesta ja suomesta, niin vaihtelua on.
Siinä vaan käy silleen, että joku muu saattaa kuolla niiden paskojen renkaiden takia. Ei se hirveästi lohduta, vaikka renkaat olivat "lailliset".

Toki autolla on merkitystä ajamiseen mutta ei voi vaatia, että kaikki ostaisi uuden turvallisen auton, tai parikin. Pakko sitä on ajella sellasilla autoilla, johon pankkitili antaa luvan. Renkaat on aika paljon halvemmat hankkia, niissä ei saa säästää.

Tämä tästä, ajellaan turvallisesti siellä liikenteessä.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #100  
Vanha 19.11.2019, 18:04
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Kolareissa mitä omalle kohdalle on sattunut ei renkailla ole ollut osaa eikä arpaa. Edes tilanne nopeus ei ole ollut poikkeava. Syyllinen on AINA löytynyt penkin ja ratin välistä.

Jarrutus on yksinkertaisesti aloitettu liian myöhään tai ei ollenkaan!
Mielenkiintoinen havainto. Mikset ole aloittanut jarrutusta ajoissa, eli miksi et ole keskittynyt liikenteeseen ? Ja on tämäkin itse asiassa liian suuri tilannenopeus, hiljempaa ajamalla olisit ehtinyt pysähtyä ajoissa
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
allterrain talvella örvelö Chit-Chat 164 21.11.2023 18:46
Snorkkeli talvella tsss1 Tekniikka & Jutustelu 7 23.05.2011 22:08
Creepyt talvella ??? Sten Tekniikka & Jutustelu 6 14.12.2009 03:58
chevy talvella Tekniikka & Jutustelu 8 05.09.2005 12:03
Tarkeneeko talvella? Tekniikka & Jutustelu 9 08.08.2004 16:26


Sivu luotu: 15:21 (GMT +2).