|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Volkswagen LT.hen pidempää vitostaAlkanut kyllästyttämään tuon kuljetusauton vitosen lyhyys tai perävälityksen tiheys. 80kmh vauhtia ylläpitäessä kone huutaa tasaista 3000 kierrosta. Nythän välitykset on 1:6,17 2:3,23 3:1,84 4:1,27 ja 5:1,0. Perävälitys on 5,375. Ykkönen on mukavan lyhyt ja autolla pääsee mukavasti mäessäkin liikkeelle, mutta vitonen saisi olla 0,8 tai jopa karvan harvempi. Perävälitystäkin voisi muuttaa ja kuulemma jotain malleja on ollut harvemmalla välityksellä mutta sellaisen löytäminen on käytännössä mahdotonta, koska joko nämä ovat maailmasta kadonneet tai sitten kukaan ei myy mitään. Pitääkö sovittaa toisen auton taka-akseli? Pitääkö sovittaa jonkun henkilöauton laatikko ja tyytyä totuuteen että ykkönen pitenee samalla? Vai voisiko vitoselle sorvauttaa jossain uuden ratasparin? Tai onko olemassa joku vielä helpompi ratkaisu. Rengaskoon(195/75R16)muutos ei ole mahdollista, perää en halua korkeammalle ja nykyinen sarja on juuri uusittu. Tarkennuksena VW LT55 -94
|
#2
|
|||
|
|||
Onkohan lt 35 mallissa erilainen perävälitys tai erilailla välitetty loota? Mulla ois sellainen ylimääräisenä. Vuosimallia 95 ja on vielä sitä vanhempaa koppaa. Se on kevyt kuormuriksi kyllä alunperin leimattu.
|
#3
|
||||
|
||||
tuttu ongelma.. mulla oli aikoinaan 205r16 renkaat alla joka hiukan helpotti ongelmaa..
mutta muistelisin kuulleeni että lt jossa on 14" vanteet olisi pidempi perävälitys, mutta tämä täysin kuulopuhetta |
#4
|
|||
|
|||
Kaverilla oli LT jossa sama ongelma. Oli kylläkin vanhempaa mallia.
Oli ns luotettavalta taholta kuullut että turbokoneisissa on pitempi välitys. Käytettyä sellaista ei mistään löytynyt joten kaveri osti uuden akselin joka maksoi muistaakseni 27000 markkaa. Arvatkaa oliko uudessa akselissa sama välitys |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
Vanhat pyöreälamppuiset 35:set olivat paripyörillä, mutta taisivat siirtyä yksikköpyöriin myöhemmin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
|||
|
|||
Mulla oli joskus 40 paripyörillä ja rengaskoko 185/14
|
#8
|
|||
|
|||
Itellä oli joskus 10v sitten vanhakoppainen pitkä/korkea LT35 2.4TDIC -95.
Piristettynä oli ihan mukava mennä leuhuuttaa trailerikin perässä reipasta satasta, kun kone ei huutanut kovilla kierroksilla. Lisäksi on ollut noita 2.4D/TDIC -Volvoja ja niitä on sähköisellä ja keppivetoisella 5-vaihteella. Molemmat versiot on ylivaihteilla. Välityssuhteita en jaksa muistaa, mutta siinähän ne on yleisesti 0.8 paikkeilla. Laatikot sinällään saa sopimaan Volkkariinkin, ainoastaan vaihdevivustojen ja kardaanin pituuden kanssa saattaa tulla askaretta. Juuri purin tuollaisen Volvo 740 2.4D -85 osiksi, joten siinä olisi irrallaan tuollainen loikkarilaatikko. Olisi tuossa vielä purkamattakin tuollainen Volvo 740 2.4TDIC kovalla 5:lla, jos tarvii mittailla jotakin...
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... Viimeksi muokannut Kartse1 : 14.11.2019 21:16 |
#9
|
|||
|
|||
Pakkohan jossain muussa autossa on olla sama laatikko, tai ainakin sopivat rattaat joko 5-vaihteeseen tai perään.
Tuossa jotain mahdollisuuksia: https://www.proxyparts.com/wiki/gear...agen/model/lt/ |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Onko samaa näköä kuin volvon lootassa ? Linkki koko lootan kuvaan ja Linkki purettuun Ja kuvat vähän varauksella, ei ollut nyt runkonumerorajausta haussa. Lainaus:
Sen verta isot rummut takana että ei 14 vanne mahdu päälle. Tuo pienempi on ihan eri akselilla. |
#11
|
|||
|
|||
Volvon laatikko on ihan eri kuin LT:n. Volvon kovalla vitosella oleva M47 laatikko ei kestä edes henkilöautossa turbomoottorin jatkona, raskaammassa pakussa tuskin kestäisi sitäkään vähää. Tosin kestävyyttä saa parannettua kun rakentelee sivuakselille ylimääräisen tuen. Sähköisellä ylivaihteella oleva M46 on ainoa mitä Volvolta on lähtenyt turbomoottorien kanssa. Ja myöhemmin kovalla vitosella oleva M90. M47 ja M90 ovat ihan eri vaihteistoja. Erottaa helposti siitä, että vanhemmassa M47:ssa on irrotettava kytkinkoppa ja M90:ssä kiinteä. Lisäksi M47 pakki ykkösen vieressä, M90:ssä vitosen alla. Sinällään Volvon laatikon saisi istutettua siihen ällitällin moottoriin kun etsii laatikon joka on ollut Volvossa kutosdieselin jatkona. Mullakin kyllä on jossakin M45/M46/M47 ja kutosdieselin yhdistelmään sopiva kytkinkoppa jossakin irrallaan. Mulla oli joskus 240 DTIC ja useita kovalla vitosella olevia laatikoita särkyi kutosdieselin hurjasta voimasta. Mutta kun niitä sai halvemmalla ja helpommin kuin ehjiä nappivitosella olevia...
M45 (irrotettava kytkinkoppa) 1. 3,71 tai 4,03 2. 2,16 3. 1,7 4. 1,0 M46 (sähköinen ylivaihde, irrotettava kytkinkoppa) 1. 3,71 tai 4,03 2. 2,16 3. 1,7 4. 1,0 5. 0,8 M47 (kova vitonen, irrotettava kytkinkoppa) 1. 4,03 2. 2,16 3. 1,7 4. 1,0 5. 0,83 M90 (uudempi kovalla vitosella ja kiinteällä kytkinkopalla) 1. 3,54 tai 3,91 2. 2,05 tai 2,2 3. 1,38 4. 1,0 5. 0,81 tai 0,70 |
#12
|
|||
|
|||
Muistin näköjään just väärinpäin, eli tuossa 740 2.4TDIC:ssä on vielä paikallaan tuo nappivitosella oleva laatikko ja 2.4D koneesta on purettu kovalla 5:lla oleva laatikko.
Tämä irrallaan oleva M46 on kotoisin 240 2.4D -8?. M46 pituus kardaanin laipasta kytkinkopan reunaan on n. 75cm. M47 pituus kardaanin laipasta kytkinkopan reunaan on n. 57cm.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... |
#13
|
||||
|
||||
Toi M90 lootan vitonen olis kyllä ihan täydellinen tuohon. Mutta ykkönen on sitten sama kun oman lootan kakkonen niin täydessä painossa 5500kg mäestä liikkelle lähtiessä on kytkin kovilla, saati sitten jos on vielä kärry perässä.
M90 ei ollut 2.4 dieselin perässä? Eli ei sovi ihan suoraan muutenkaan? Täytyis melkein purkaa tuo LT:n loota ja mennä johkin pajalle pyytään rattaita. Kai noita joku vielä tekee? Ei vain viitsisi seisottaa autoa niin pitkään kun on kuitenkin ihan käytössä. Tässä tuli mieleen että onkos olemassa jotain jälkiasenteisia loikkareita esim. Laatikon perään. Joskus muistelisin tämmösen olleen kaupan jossain |
#14
|
||||
|
||||
Voi siinä olla henkilö-volvon loota ihmeissään 5500 kg kokonaispainon kanssa, vaikkei moottorin voima lootalle erikoinen olekaan.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#15
|
||||
|
||||
Brittiläinen Laycock tekee loikkareita, mutten muista tekeekö tarpeeksi järeitä tähän tarpeeseen. Kuuklettamalla löytyy lisää tietoa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#16
|
|||
|
|||
Ei ole paripyörillä. Mutta se on välijäähyllä varustettu. Mitä sillä ajelin niin se loota on mielestäni samanlailla välitetty kuin vuoden 89 LT 31. Tuolla LT 31:llä pääsee kyllä yli 120 kelaamaan vauhtia. Yllättävän hyvä jopa ajaa tuossa vauhdissa. Siinä on metrillä pidennetty akseliväliä alkuperäiseen. Mulla oli myös LT 55 muinoin. Se oli vm.90 jos oikein muistan. Kyllä sillä pystyi 130 ottamaan mittariin.
|
#17
|
||||
|
||||
Yksikköpyörät = 5x160 mm jako = erillisjousitettu etupää.
Paripyörät = 6x205 mm jako = jäykkä etuakseli. Nelivetoiset ovat yleensä myös yksikköpyörillä ja aina 6x205mm jaolla. Edit: 2 tai 3 kpl VW LT31D 6x14" vanteita löytyy, jako 5x160mm, jonkun päällä oli ikivanhat 205R14 kummit. Halvalla lähtee jos on tarvetta!
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 16.11.2019 10:21 |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
|
#19
|
|||
|
|||
Sitten kun saat tuon LT:n laatikon irti, niin ota vähän kuvia ja mittoja näytille.
Itellä on tarkoitus rakentaa farmarimallin koriin 2.4TDIC:n tekniikka. Samalla siihen laittaisi vahvemman laatikon, jos vain tunneliin mahtuu. Ei ole koskaan päässyt vierekkäin vertaamaan noita LT:n ja Volvon laatikoita.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#21
|
||||
|
||||
Ja tässä aamulla tuli mieleen. Volvon painoista en tiedä, mutta pihassa olevalla farmarilla on omaa kokonaispainoa n.2500kg ja kärryä saa vetää 2000kg. Hyvin äkkiä tuollainen henkilöauton loota on mitotettu riittämään pelkkä kuorkin kokonaispaino 🤔
|
#22
|
|||
|
|||
Onko siis kyseessä lt55 ykköspyörillä? Vai liittyikö joku kommentti johonkin muuhun...
|
#23
|
||||
|
||||
LT55 paripyörillä kyseessä. Mitä kommenttia meinaat?
|
#24
|
|||
|
|||
Ei kun joku viesti oli ettei oo paripyörillä, niin mietein vaan että siinä on 195 kumi ihmeissään kantavuus kuormilla... mut se liittyi johonkin muuhun. Silloin kun ajelin lt40 niin muistelin välityksiä että ykkönen oli lähes turha pelkällä autolla liikkuessa ja 80km nopeudessa oli kyllä kierroksia riittävästi. Tää oli 14" vanteilla. Viimeksi oli mb 814 ja sen renkaat oli 205/75-17.5 ja siinä oli sama ongelma että kierrokset lähellä punasta 80 nopeudessa, tehtiin ratkaisu kun kevyttä kuormaa niin 235/75 alle muuttui ihan toiseksi autoksi...se muutama sentti halkaisijassa ei paljoa perää korota mut muuten muuttaa kyllä
|
#25
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ison Volvon I-shift robotti esimerkiksi lähtee automaatilla liikkeelle kevyellä kuormalla kolmosella, sitte 5, 8, 10, 11, 12. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Volkswagen doppeli | joonaveckman | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 21.11.2015 17:53 |
Myyty Volkswagen Polo SDi -00 | ajelija | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 25.04.2014 19:14 |
Pidempää jarruletkua bj-42 | ahku | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.02.2013 10:49 |
Sorentoon pidempää jousta | Dojo | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 01.01.2010 16:16 |
Pidempää iskaria Rangen takapäähän | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 19.01.2007 12:00 |