|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Toyota 2H & 12HT sekoittaminenMulla olis tossa keväällä alkamassa käyttöauton moottorinrakennus (2H) ja kun tuosta nurkista löytyy purettu 12HT niin oon miettiny kuinka osat sopii ristiin ja mistä saa mitäkin hyötyä? 12HT pumppu ainakin tulee ja turboiksi supran ct12 tuplat. Mutta mites muut osat? Onko jommassa kummassa esim virtaavampi kansi? Nokka-akselilla enemmän nostoa? Millä saa koneesta parhaimman hyötysuhteen? Vapaata keskustelua ja pohdintaa aiheesta. Olis hyvä tietää sitten kanssa onko "mun mielestä" tai "oon joskus kuullu" tietoa vai varmaa tietoa
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#2
|
|||
|
|||
Uudemmat 2H ja 12HT lohkot on samaa valua. Sillä erolla että mäntien öljysuihkujen reiät/kierteet on koneistettu vain 12HT lohkoon. Osaava kaveri siis tekee 2H lohkosta 12HT lohkon tai lisää ne öljysuihkut 2H:n mäntiä viilentämään.
Jos on vanhan mallinen 2H lohko niin sen kylkeen 12HT syöttöpumpun sovittaminen on hieman ankeaa, mutta tehtävissä. Tarviaa ottaa öljynsuodattimen/jäähdyttimen runko ja täyttöhitsattava sitä sekä tehdä tilaa syöttöpumpun päässä olevalle limpulle. 12HT:n jakopään koteloa voi myös soveltaa tässä. 12HT suorasuihkuna tarjoaa enemmän potentiaalia virittämiseen suorasuihkuna. Ainakin moottorin lämpökuorma on pienempi joten voi sen verran enempi työntää ainetta koneeseen. 12HT:n kannen kanavat ja venttiilin seetit on pääsääntöisesti aivan hirveän näköiset virtauksien kannalta. Ne vaatii melko runsaasti työstöä jotta niistä saa ns. kaiken irti. Dynolla asti en ole ehtinyt käydä omalla koneella, mutta väittäisin että tehtaan tehoihin verrattaessa 12HT:n kannessa piilee suhteessa paljon enemmän hevosia kuin 2H:n kannessa (joka on lähtöjään jopa ihan ok). 2H:n paine-erolla ohjattu syöttöpumppu tarjoaa lähtökohtaisesti paremman alaväännön. Kun taas yksilöstä riippuen 12HT:n keskipakosäätöinen säädin vaatii tuntimäärältään kohtalaisesta-runsaaseen säätöä ja testaamista että löytyy alavääntöä ilman humppaamista. Nokka-akselin arvoista jäänyt sellainen käsitys että 2H:n nokka olisi pienemmällä nostolla, mutta ei paljoa muuta eroa olisi. Siis ei ole tullut vastaan tilannetta että esikammiokoneesta olisi tullut sovellettua jotain osaa suoraruiskukoneen sisuksiin tai kylkeen. Toisinpäin kylläkin.
__________________
Ruoste on ystävä. |
#3
|
|||
|
|||
Ite ottasin ihan aluksi lähtökohdan että käyttiksen keulalla on 12h-t ennenkuin 2h.
12h-t:hen uudet/ehjät männät, uudet suutinkärjet ja pientä säätöä pumpulle niin ihan kiva kampe siitä tulee, ja auton kokoon nähden suht taloudellinen peli. Kannen kanavat voisi siistiä samalla kun kansi on irti mäntien tarkistusta/vaihtoa varten. |
#4
|
|||
|
|||
Tuommonen opus löytyy hyllystä, jossa on selostettu 2H/12H-T erot melko kattavasti.
Valokuvasin tuohon kansioon tärkeimmät kohdat noista eroista: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8769 Löytyy mm. nokka-akselien mittaerot. Uutena tietona itelle löytyi tuosta kirjasta, että vaikka kampiakselit ovat mitoiltaan samat, on turbokoneen akselin kaulat laajemmin karkaistut. Mikä lie sitten käytännön kestävyysero..?
__________________
BJ75 SLCK #274 Viimeksi muokannut Jull : 19.10.2019 15:11 |
#5
|
|||
|
|||
Aika paljon noita 2H- moottoreita olen aikanaan tutkinut, Mutta paljon uutta... HYVÄ!Lainaus:
""" Pyörteily synnyttävä muotoilu, joka edesauttaa polttoaineen sekoittumista, parantaa palamista ja vähentää nakutusta""" (Olisiko lipsahtanut sekaan käännöksiä 2f tai 3f moottorista?) ainakin minun muistikuvan mukaan nuo 2h ja 12ht kannen kanavat on todellakin "pyörteily-" muotoiltu; siis pyörteily johtuu tuosta aikakauden huonosta suunnittelusta, viimmeistelemättömyydestä ja imu- ja pakosarjojen suurpiirteisistä sovituksista. Ja ei tuo tilanne kanavien muotoilun, ja imu/pakosarjan suhteen ei ole tramaattisesti parantunut tuossa 1hdt moottorissa. Mutta noilla käyttäjä "Jull" dokuilla selvisi minullekkin pari asiaa, joten Kiitos! p.s nuo 2h ja 12ht koneet on pääsääntöisesti kestäneet reilu 600 tkm, ja usein käyttö on jotain muuta, kuin nykyään ajetaan katumaastureilla..... |
#6
|
|||
|
|||
Joo kyllä siellä 12HT:n imukanavassa on ns. "Swirl Ramp" jonka tarkoituksena tehostaa imuilman pyörteilyä erityisesti alakierroksilla kun virtausnopeudet ei riitä tuottamaan riittävää pyörteilyä jotta päästäisiin edes lähelle stoikiometristä palotapahtumaa. Ihmeitä tuolla muotoilulla ei tietenkään saa aikaiseksi.
2H Esikammiokoneessa ei ole tuota ramppia vaan perinteisempi suora kanava venttiiliä kohti. Itse esikammion oma muotoilu saa ilman pyörteilemään vähintäänkin riittävästi. Tuo esikammiokoneen vs suoraruiskukoneen rakenteellinen ero on merkittävimpiä syitä miksi 2H koneessa on potentiaalista alavääntöä pikkasen enemmän kuin suoraruiskukoneessa. 12HT:n imuventtiilin seeteistä on kyllä mahdollista työstää pois tuo rappu mistä manuskassa puhutaan pyöristyksenä. Muutaman kannen otannalla se pykälä voi olla mittauskohdasta riippuen kaikkea 2-5mm väliltä. Eli kuristaa kyllä yläkierroksilla varmasti virtauksia vaikka minkälaista pyöristystä herra Toyotan tehtaan insinöörit yrittäisi lupailla. Pitopinta imuventtiilille pitää tosin ajaa alle 1,5mm leveäksi ja venttiilin reunaan asti. Yksilöstä riippuen saattaa silti seetin alapuoli vaatia pientä täyttöä. Tai sitten isommat venttiilit.
__________________
Ruoste on ystävä. |
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
https://www.autodoc.fi/autonosat/man...turbo-d-hj61-v Eli yksistään kuuden mukin hinta 1150-2550 Euroa Autodocissa näyttäisi olleen turkkilaisen kuuloisia Nural mäntiä kohtuu hintaan 33.16€/kpl. Onkohan tuo pelkkä mäntä? |
#8
|
|||
|
|||
Muistaakseni joskun vuostuhannen vaihteessa oli paikallisen Toyotahuollon kanssa puhetta tuollaisen turbokoneen remontista, olivat oppilaitoksen autoon tehneet ja olikohan 3000mk / mäntä ja putki toisen mokoman. Kuitenkin koko remontti oli kustantanut reilut 50000mk. Ja auto myytiin parivuotta sen jälkeen tarpeettomana pois koulun käytöstä.
|
#9
|
|||
|
|||
Ja jos 12h-t:hen hakee mäntiä niin vahvistetulla ylimmällä männärengasuralla.
Nuo halvimmat tuskin on noita parempia versioita. |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#11
|
||||
|
||||
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#12
|
||||
|
||||
Eikös 12HT:ssä ole männänrengasurat jotka kulahtaa? Iisalmessa Lyytikäisen koneistamolla on useampaan potilaaseen sorvattu mersun männänrenkaat, tulee paljon halvemmaksi, ja eron kuulee jo äänestä.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#13
|
||||
|
||||
joo ne kuluu ja tuo on hyvä ja edullinen ratkaisu siihen.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Nykyään en tiedä missä tuon merkkiset männät tehdään...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#15
|
||||
|
||||
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#16
|
||||
|
||||
Jullin opuksesta käy ilmi että Nokka akselilla on nostoa molemmissa melkein saman verran, mutta keinussa on enemmän vipuvartta 2H:n eduksi. Minun tilanteeni on sellainen että sattui käteen erittäin hyväkuntoinen ja käyntinen 2H moottori, Käy niinkuin sveitsiläinen kello. sitten mulla on osina ilman öljyjä ajettu 12Ht. Vähän liian jännittävää ja todennäköisesti kallista alkaa siitä tekemään. kanget ja kampiakseli on pilalla, nokka-akseli ja sylinterit ehjät, männät kuluneet ja öljypumppu syönyt jakopään kopan piloille.
Nuo öljysuihkut kannattais varmaan siihen lohkoon porata. todennäköisesti uudempi 2h lohko kyseessä sen verran loppupään mallisarjasta kone on peräisin.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#17
|
||||
|
||||
Ainaki putkia niihi myydää
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#18
|
|||
|
|||
En muista oliko täällä juttua vai slck.n sivuilla kun pemaripoju laittoi 2h koneeseen 12ht pumpun ja turbon, eikö sillä päästy reiluun 200 heppaan rullilla
|
#19
|
||||
|
||||
Ainoastaan alkupään 2h moottorissa on putket, muistaakseni 10/84 asti. Sen jälkeen 2h moottorissakaan ei ole putkia, eikä missään 12h-t motissakaan.
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis) Hj 61 (-89 2. auto) |
#20
|
||||
|
||||
Se vielä pitää mainita että tehotavoite olis maltilliset 160hp.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#21
|
||||
|
||||
näin minäkin olen ymmärtämät nyt olen varma myös asiasta.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#22
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
https://magengines.com/product/pisto...t-12v-4-0-ltr/
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#24
|
||||
|
||||
Mul on ollu 2 tämmöistä 12ht ja jos johonkin omaan koneeseen tarviaa tehä ni vastaisuudessakin tämmöiset.
|
#25
|
|||
|
|||
Lainaus:
Vastaavanlaisella olen itse muutaman kymmentä tuhatta ajanut, ajettu hupia, käytetty metsästyshommissa, kiskottu traileria. Aina ja aina vaan toimii jos ajamisen tarve yllättää. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Toyota lc 12ht purettu moottori | turakoitsija | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 08.02.2019 19:03 |
Myyty Toyota 12ht syöttöpumppu 100e | matti.v | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 26.07.2018 08:16 |
Myydään Toyota 12HT moottori | Rekisteröimätön | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 24.11.2011 21:09 |
Ostetaan toyota 12ht moottori (4.0td) | Technophobia | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 18.05.2011 08:40 |
Myydään Toyota 12ht moottori/ osia | JV73 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 25.02.2011 08:12 |