|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1851
|
|||
|
|||
Mistä ootte ostaneet 1hdteen kampiakselin laakerit (toyotalta 640e) ja kiertokankien laakerit (toyotalta 450e) entäs männänrenkaita tais olla toyotalta 850e onko jossai hyvää edullisemmin tarvike luiskien johdosta hajos koko paletti eli ei oikeen ole vaihtoehto!
|
#1852
|
|||
|
|||
Kysäses hessu888
Australiassa on edullista Kaikki tiivisteet, laakerit ja männät renkaineen 1500e |
#1853
|
|||
|
|||
Onko kellään käytännön kokemusta tommosista sarjoista? Et minmosta laatua on?
|
#1854
|
|||
|
|||
Lainaus:
esim: https://partsouq.com/en/catalog/genu...&uid=345549&q=
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#1855
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ainoo tiiviste mitä en käyttäny oli kansipahvi sen otin toyotalta |
#1856
|
|||
|
|||
TarviketiivisteistäLainaus:
On täyttä p****a... ja kuulopuheiden mukaan myös alkuperäisiä paljon parempia; Toki noissa "hyvissä-" "tarvikkeissa-" hinta ei varmaan ole se halvin hinta? -> Kun/jos remontti budjetti on tiukka, ja pitäisi korjata itselle hdj vuosiksi eteenpäin, niin kiusaus ostaa HALVIN tiivistesarja on suuri! (Lankesin itse siihen...) siis "hyvä ja halpa"..... (Halpa -vat on jossain säilössä varoittavana muistutuksena...) 1. kannen tiiviste "Marmorilta-" samoin venttiilin ohjarin kumit. (tuo alkuperäinen kannen tiiviste maksaa paljon enemmäm, kuin koko tiivistesarja halpatuontina.) 2. Ja stefoja ainakin kampiakselin takapäähän, ja nuo syöttöpumppu/nokka-akseli stefat. (ja tuo kampiakselin etupään stefa?) - - - Olen tilannut Milner offroadilta mm. noita tiivisteitä: Kannentiiviste näytti hyvältä, ja silmämääräisen vanhaa vertailun tuloksena olisi voinut tulla samalta tehtaalta; kaikki samat reijät, ja samalla lailla silikonit yms. Laitoin paikoilleen, ja n. 500 kg kuomukärryä kesti vetää maantiellä laillisia nopeuksia reilu 100 km, ja sitten alkoi lämpömittari "humpaamaan" (siis todella varovaista ajoa, kun vaihdoin männänrenkaatkin, että saavat "rauhassa" sijaantua reilu 700 tkm ajettuun juuri hoonattuun lohkoon) -> siis kannen tiiviste vuoti sylinterin paineet vesitilaan. No, kansi pois, ja katsomaan mistä mättää; -> yhdestä, en muista mistä, sylinteristä näkyi vuotaneen. Kannen tiiviste oli yhdestä liekkirenkaasta? "luhistunut/puristunut/sortunut" palotilaan. Sitten tutkin työntömitalla yms. kolmea tiivistettä: alkuperäinen? 700 tkm? ajettu; tarvike, reilu 200 km ajettu, ja toyotalta runkonumeron mukaan ostettu uusi. Tuossa tarviketiivistessä oli (700+tkm ajettuun verrattuna) pikkasen pienemmäksi puristunut liekkirengas noissa vuotamattomissa sylintereissä. tuossa pettäneessä sylinterissä liekkirengas oli siirtynyt muistaakseni suuruusluokkaa millin sylinteriin päin. Tuolle kannentiivisteen pettämiselle löytyi myös toinen syy: kannen tiiviste kohdistataan lohkoon kahdella lohkossa olevalla ohjarilla, 1. ja 6. sylinterin kannen pultti menee "sormuksen" läpi, siis siellä on teräksinen putken pätkä, joka asemoi sylinterinkannen, ja -tiivisteen täsmälleen oikealle kohtaan. Toinen noista kohdistusrekiistä oli noin millin väärässä kohtaan! Ja kun nuo liekkirenkaat oli vielä pikkasen pienemmät, ohuemmat yms, niin tuo tilanne vastasi sitä, että lohko olisi porattu yli 3mm ylikokoon. Ja sitten nuo kumitiivisteet; siis venttiilikopan tiiviste (semmoine "kumista" tehty u-kirjaimen profiililla oleva tiiviste, joka asettuu venttiilikopan "uros-" reunaan, sulinterin kannen tiivistepinta on tasainen) kiristetään noin 15-20 kpl pultilla kiinni; pulttien ympärillä on teräksiset putkenpätkät: Ei kestänyt Teboilin 10w-40 super hpd öljyä; Tiiviste kutistui ja kovettui parissa vuodessa niin paljon, että alkoi vuotaa. Ja stefat: tilanne ei yhtä paha, kuin venttiilinkopan tiivisteessä; mutta "tihkasee" hivenen öljyä; näkee siitä, että pöly tarttuu, ja kertyy mustaksi "paskarenkaaksi" Moottorin stefat näyttää pääsääntöisesti samalta kuin alkuperäiset, mutta: Voiman siirron stefat ei edes näytä alkuperäisiltä, kauhein? esimerkki on HDJ-80 etu vetarin stefa: se on alunperin varustettu "ylimääräisellä" kumipalkeella, siis akselin ei tarvitse olla keskellä stefaa, kun tuo ylimääräinen kumipalje päästää liuku/tiivistepinnan kokonaisuudessa siirtymään. (tuo akselin tiivistyskohta kuluu akselista usein pahasti uralle ensimmäisen 500tkm aikana, ja Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille, siis siirtää tuon tiivistyspinnan muutaman millin eri kohtaan) Noita tarvike stefoja olin "jokunen" halvalla (siis ei kannata laittaa ainakaan toyotan etuakseliin) Yhteenvetona voin todeta, että kun teen remonttia ITSELLE: Kannentiiviste aina alkuperäinen, varsinkin jos lisätty "tehoa". Paperitiivisteet, monesti, esim. tuossa aiemmin mainitussa Milnerin sarjassa oli OK, toki jos vähänkään epätasaisuutta tms, niin olen "silikonoinut-" pinnat ns. "Bilteman Punaisella" Stefat, ainaki kriittisissä/vaikeasti vaihdettavissa olevat (jätetään vaihtamatta, jos ei ole vuotanut, ja JOS täsmätietoa, että joku halpis/tarvike on hyvä; siis parempi 5-10vuoden päästä) taikka vaihdetaan alkuperäiseen. https://www.milneroffroad.com/toyota...xg0057/AXG0057 |
#1857
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#1858
|
||||
|
||||
Amerikan joet kehuu että kardaanien liukuihin ois paras aine tällainen https://www.amazon.com/Harvey-023045.../dp/B00004SWKE
Ohut kerros pitäs riittää pitkään ja tolla pääsis eroon siitä rasvan määrän säätelyn tuskasta. Saako Suomesta jotain vastaavaa? |
#1859
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#1860
|
|||
|
|||
En millään muotoa tahtonut paheksua noita "tamgears- super stefojaLainaus:
Voiman siirron stefat ei edes näytä alkuperäisiltä, kauhein? esimerkki on HDJ-80 etu vetarin stefa: se on alunperin varustettu "ylimääräisellä" kumipalkeella, siis akselin ei tarvitse olla keskellä stefaa, kun tuo ylimääräinen kumipalje päästää liuku/tiivistepinnan kokonaisuudessa siirtymään. (tuo akselin tiivistyskohta kuluu akselista usein pahasti uralle ensimmäisen 500tkm aikana, ja Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille, siis siirtää tuon tiivistyspinnan muutaman millin eri kohtaan) Noita tarvike stefoja olin "jokunen" halvalla (siis ei kannata laittaa ainakaan toyotan etuakseliin...""""" Ja kuten sanoin, """"" Minullakin on pari Tamgears:n "super stefaa" varastossa noille wanhemmille cruisereille""""" |
#1861
|
||||
|
||||
Lainaus:
Eli nämä Tamgearsin "Super"-tiivistesarjaan sisältyvät erikseenkin saatavat tarvikestefat (TO6-1008K) halpoja (13€) ja hyviä/alkuperäistä parempi vaihtoehto vanhempiin Land Cruisereihin: 80:ssäkö on tän kaltaiset stefat orkkiksena? Tilasin itekkin pari viikkoa sitten tollaset BeeJiihin. |
#1862
|
||||
|
||||
Hyvin on toiminut noi Matin linkkaamat stefat vanhoissa cruisereissa. Toki pronssiholkit on tullut aina uusittua tai oikeestaan oon kyllä tykännyt käyttää niitä uudemman hdj80 neulalaakereita mitkä menee muihinkin kuin hodariin. Mitään kiinalaisia muovisia markan stefoja ei kannata laittaa oli sitten vetari vaikka uusi.
Viimeksi muokannut Hessu888 : 11.09.2019 07:09 |
#1863
|
|||
|
|||
Tarkoituksena on laittaa katolle 2kpl 35w led kaukovaloja sekä 2kpl 15w työvaloja hakuvaloiksi.
Koitin katsella reittejä sähköille, mutta mitään helppoa reittiä en löytänyt. Mistä olette HDJ:n katolle valopiuhoja tuoneet? |
#1864
|
||||
|
||||
Pitäis alustaa päivittää tuohon 80 sarjalaiseen nyt.
Mikähän on tänä päivänä se paras kestävyydeltä/toimivuudesta? Ihan perus ajeluun ettei mitään älyttömiä kuukauden retkitavaroita ole kyydissä+toista autoa varaosina.. Näitähän on nykyään omea, ironmania, terratimeria, trailmasteria yms.. joku 50-75mm olis tarkotus saada tilaa lisää. Vai pitääkö kerätä joku hyvä setti että jouset jotain ja iskarit toista merkkiä? Ja jos varaosia myyjiä lukemassa niin saa esittää tarjouksia s-postiin ossi.kaunisvaara@ rovakaira.fi Ja tieten jos jollain sattuu olemaan hyvä käytetty sarja myynnissä niin sekin kiinnostaa? |
#1865
|
|||
|
|||
Onko ilmastoidut hodarit kuinka harvinaisia? Vuoden olen koittanut kohta metsästää semmoista tselleni sitä kumminkaan löytämättä ☹️ joitakin on nettiautoon ilmestynyt mutta tuntuu häviävän ennenkuin kerkeän hakea
|
#1866
|
||||
|
||||
ei se nyt ihan älyttömän harvinainen ole.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#1867
|
||||
|
||||
Aika monessa niitä on ollut, mutta eipä ne enää useissa toimi. Jälkiasennuskaan ei montaa tuntia vie jos jostain purkuautosta saa osat.
|
#1868
|
|||
|
|||
Hdj:n lyhyet ja pitkät lakkas toimimasta, valojen ruskea (etummainen) rele toimii kun vaihdoin päikseen hzj:n releen kanssa. Vaihtorele ei puhu mitään, laatikossa olevasta pohjasta on muovi sulanut ajosuunnassa vasemman takakulman liittimen kohdalta, oikeaan takakulmaan tulee jännite. Onkohan piuha poikki vai rele paskana? Onko jollain kuvaa mikä liitin on mikäkin? Hzj:ssä oli korjattu tuo erilaisella releellä uudelleen johdottaen, niin ei saanu siitäkään kokeiltua vaihtaria.
Viimeksi muokannut AH : 04.10.2019 20:24 |
#1869
|
||||
|
||||
mulla oli sama vika rele oli rikki.tarvike relettä kokeilin ei kestä sitten hain romu kaupasta toyotan orkkis releitä pussillisen taas toimi.oli kanssa se pohja sulanut
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#1870
|
|||
|
|||
Lainaus:
Taakse takimmaisen pilarin kautta 2x2.5mm2 kaapeli nätisti. Ite olen porannut reiän ja hyvin tiivistäny läpivientikumilla ja massalla
__________________
Ex Hilux Ln 110 LC HDJ 80 |
#1871
|
|||
|
|||
Terve!
mitäs porukka antaisi hinta-arvioksi tuollaiselle vuoden -92 manuaali hodarille jossa mittarissa 480tkm seisonut nyt 2v kaverin tallissa ruostevaurioiden takia (sisälokarit takana molemmin puolin puhki pitkältä matkalta,helmat osittain ja taka-akselista ruostunut kallistuksenvakaajan tangon kiinnikeet kanssa olemattomiin) akselit on lukottomat 2v vanha korottava alusta ja 35 mutikat alla ihan sen takia kyselen kun kiinnostaisi ostaa tuo itselle projektiksi ja vaikea keksiä mitä tuollaisen arvoksi antaisi, niin että minä sekä ystäväni olisi tyytyväisiä hintaan |
#1872
|
|||
|
|||
Uudella vaihtoreleellä korjaantui tuo vika, tarvikerele oli ennestään nyt original. Multa löytyy nyt myös niitä ruskeita orkkis valoreleitä (uusia), jos tulee jollekkin tarvetta.
Viimeksi muokannut AH : 19.10.2019 14:56 |
#1873
|
|||
|
|||
Onkos radiolle ja kellolle jossai sulake vai mistähän niille virta tulee kun molemmilta on nyt yhtäkkiä sähkö hävinnyt
|
#1874
|
||||
|
||||
mistäs löytää edulliset vaihde laatikon tuki kumit hdj:hin j80 vm93
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#1875
|
|||
|
|||
Hodari
Noniin löytyipäs vuoden etsimisen jälkeen ilmastoitu hodarii.
Tämä yksilö on 320tkm ajettu 90vuoden tuotos automaatilla ja lukoilla. Alle kun heitti nuo vähän leveämmät renkaat hoijiista ja kattotelineen rupes näyttämään vähän uskottavammalta Plussia +kori hyvässä kunnossa +runkokin näyttää hyvältä +suht vähän kilometriä Hommia -kiertokangenlaakereita ei ole vaihdettu. -hitsausta löytyy hieman -sisusta melko karkeassa kunnossa -jouset väsähtäneet Tähän ois nyt aluksi vaihettava nuo kklaakerit. Asustelen Äänekoskella eli saapi ehdotella vaihtajia näiltä suunnilta. Kerkesin jo cross 4wdlle soitella ja sieltäpä saisi tilattua laakerit ausseista. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |