|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Navaran nelivetoTervehdys voorumilaisille uudelta jäseneltä. Tulin hankkineeksi jokapäiväiseksi kulkineeksi -06 Navaran. n, 200 tkm ajettuna ja hyvin siististi pidettynä ajattelin ostaneeni laatukamppeen. Auto on itselle ensimmäinen "oikea" neliveto, vaikka harmaita jo puskee ohimoille. Koeajolla Navara oli tosi napakan oloinen. Huollot tehty ajallaan ym. Muutaman viikon ajelun jälkeen on vähän epäilevä olo juuri nelivedon suhteen: Neliveto kytkeytyy hyvin nopealle ja hitaalle alueelle, mutta kääntyessä tuntuu aivan kuin etuperä olisi lukittu. Pistää pyörät linkkuun ja lähtee eteen tai taakse, auto menee "nahnikkaan" ja tuntuu kovin raa'alta nostaa kytkintä. Kovemmassa vauhdissa nelikko tuntuu toimivan hyvin - tosin silloinhan pyöriä ei käännetä niin paljoa. Hitaasti edetessä mutkaan etuvedosta kuuluu "nitkutusta". Havaintoina on lisäksi se, että nelivedon kytkennän symboli katoaa aina välillä esim maantietä ajettaessa. Jos jollain on näistä vanhemmista navaroista kokemusta, kuulisin mielelläni. Nelivedon toimintaan täytyy perehtyä heti kun siihen on aikaa, mutta jos joku tunnistaa kuvailemiani oireita ja tietää mistä on kyse, otetaan vinkkejä kiitollisuudella vastaan.
|
#2
|
|||
|
|||
Tietysti se on kankea kääntymään kun etu ja takapää kulkee eri matkan, mutta keskustasauspyörästöä kun ei ole niin etu ja taka-akseli pyörii samaa vauhtia. Ja silloin jostain täytyy jonkun antaa periksi ja luistaa. Yleensä renkaan ja maan välistä.
|
#3
|
|||
|
|||
Kyllä se on ihan ominaisuus ainakin king capeissa, eli varmastikin myös navarroissa.
|
#4
|
||||
|
||||
Tuon tyyppisellä nelivedolla, joka on siis perinteinen "tönkkö" neliveto ilman keskitasauspyörästöä, ei pidä ajella pitävällä alustalla neliveto kytkettynä. Rasittaa voimansiirtoa tarpeettomasti juuri kuten yllä mainittu, kaarrettaessa etu- takapyörät kulkee eri matkan ja voimansiirto ei tasaa pyörimiseroa. Normaalia käyttäytymistä siis.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#5
|
||||
|
||||
Äläkä aja asfaltilla nelivedolla! Ei oo tehty siihen nämä ”oikeat” nelivedot. Keskitasauspyörästöllä olevat asia erikseen.
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 10.07.2019 20:13 |
#6
|
|||
|
|||
Onko joku tehnyt vanhaan 4 runneriin tai hiluxiin keskitasauspyörästöä joka on myöskin tarpeen tullen lukittavissa että varmaankin vetää molemmista akseleista mutta talvikeleillä olisi kiltimpi ajoominaisuudeltaan kun yllämainittu ongelma.
Luulisi että jostain automallista löytyisi kyseinen murikka minkä voisi sovittaa. |
#7
|
||||
|
||||
Juu, tönköillä nelivedoilla ei ajeta neliveto päällä pitävällä pinnalla kaupungissa tai maantiellä. Eli neliveto toimii ihan kuten kuuluukin jos nykii ja tökkii jyrkissä käännöksissä pitävällä. Kuten ylempänäkin jo mainittu, tarttisi olla sellainen jakolaatikko mistä löytyy jonkin sortin all wheel drive asento että antaa keskeltä periksi jos haluaa pitävän kelin nelivedon.
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
|||
|
|||
Kiitoksia asiallisista vastauksista.
Aika paljon on tullut ajeltua muuta nelivetoista kalustoa. Kuorma-autoja, maanrakennusvehkeitä ym. ja silti navaran jäykkä kääntyminen yllätti juuri pitävällä alustalla. Toki en mennyt asfaltille kokeilemaan. Fiilis oli vähän kuin kääntäisi traktoria tai kuorma-autot lukot päällä - murtaa vaan väkisin suoraan. Eli nvavaran "oikea" neliveto päälle vasta kun on oikeesti vaara jäädä kiinni. |
#9
|
||||
|
||||
Juu, maastossa saa käyttää missä vain ja liukkaalla kelillä ihan vapaasti. Pitävälläkin toki silloin kun tarvitsee, esim. venettä rampista hinatessa vaikka auto olisi kuivalla asvaltilla/ betonilla niin tottakai nelikko päälle silloin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#10
|
||||
|
||||
Niinpä, helpoin kuvitella että kun laitat nelivedon päälle, tulet laitattaneeksi samalla keskilukon päälle.
|
#11
|
|||
|
|||
Muistaa vaan liukkaalla, että saattaa jonkin verran puskea.. Tai sitten mennään nelipyöräluisua, eli en talvellakaan suosittele maantie nopeuksissa nelivedon käyttöä.
|
#12
|
||||
|
||||
Riippuu vähän tietysti akselivälistä ja kaasun käytöstä suhteesta ratin kääntöön, mutta lähtökohtaisesti toki tönkkö neliveto on kohtalaisen paljon aliohjaava liukkaalla. Mutta on se silti parempi kuin pelkkä takaveto jos ihan liukkailla mennään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
07 navaran pyöränlaakeri | nirvana07 | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 13.09.2016 17:41 |
Ostetaan Navaran valorauta | VW Taro | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 12.01.2016 17:06 |
Myydään navaran levikesarja | SILLISALAATT | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 11.12.2015 12:13 |
Myyty Navaran lukko | azizp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 12 | 13.03.2015 21:54 |