|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#27
|
|||
|
|||
Nyt tossa kunnossa noin 118cm pitkä, perän kohdalta noin 30cm halkaisija ja tosta katkastavan sauman kohdalta noin 9cm halkaisija.
__________________
w460 om606 |
#28
|
|||
|
|||
Perskeles ei mahdu pituudesta
Liian pienet vehkeet |
#29
|
||||
|
||||
Vannesahassa poikki hyvän merkkauksen jälkeen, tukiputki sisään ja tulppahitsi, ja sauma kiinni ???
Jotenkin noin aikanaan ite puuhailin, katko ihan laikalla: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=87809
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#30
|
|||
|
|||
Uuden mittauksen jälkeen pituus noin 108cm.
Olinkin jo törmännyt pee tuohon ketjuun. Täytyy vielä muutama koneistamo käydä kiertämässä ensiviikolla ja sitten alkaa rälläkkä+pajavasara hommiin Onko tietoa miten tämä akseliputki purkautuu vielä pienempiin osiin? Eli kuvassa näkyvät punaiset ympyrät, selkeä katkos näyttäisi olevan, onko vain jokin lämpösovite? Onko joku saanut näitä purettua ja jos on, millä taktiikalla? Putki lyhenisi nimittäin paljon, piituudeksi jäisi vain 80cm ja olisi helppo kiinnittää sorviin.
__________________
w460 om606 |
#31
|
|||
|
|||
Onks nää missäpäin
Katselin kans tota saumaa et purkaantuuko siitä |
#32
|
|||
|
|||
Pirkkalassa, mut kulkeutuu äkkiä muuallekin. Mulla ei oo täällä mitään tallia/työkaluja, että saisin kokeilla purkautuuko. Talli on pohjosessa ja otin nää mukaan, että helppo homma ja lähikoneistamo tekee pois, mutta ei oikein homma kelvannut. Ei tullut aikaisemmin mieleen, että tietenki kannattais purkaa niin pieneksi kuin saa.
Eli vähän tarvis jeesiä jostain suunnalta Haluttais kokeilla ihan vaan lekaa tai lekaa ja lämpöä.
__________________
w460 om606 Viimeksi muokannut mikaman : 11.01.2019 23:17 |
#33
|
||||
|
||||
Aivan varmasti ei ole pelkkä lämpösovite, kun ajattelee mitä kiertorasitusta portaali tuohon tarjoaa, näkyiskö sisäpuolelta jotain vaikkapa kännykameralla
EDIT: tarkoitatkin ilmeisesti tuota laippaa ... Jos sisään saat sopivan timmin ’tukiputken’ niin katkoksenhan ei tarvii olla kovinkaan suora / tarkka, koska liitokset saa säädettyä paitsi halutun casterin niin myös pituuden suhteen.
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 12.01.2019 11:06 |
#34
|
||||
|
||||
En ole koskaan avannut, mutta esim. tuolla näkyy vähän samanlaisesta hommasta kuvia -> https://www.s10forum.com/forum/f221/...-axles-487819/.
|
#35
|
|||
|
|||
Voitas sitä joku ehtoo kokeilla purkaa
Siinä näkyy jotkut ohjuritapitkin Ja mistä kohtaa toi 108cm on mitattu Vois mahtuakin sorviin |
#36
|
|||
|
|||
Eikö tuossa saumassa ole myös pultit?
|
#37
|
|||
|
|||
On siinä pultitkin. Näyttäisi tuolla ulkolaisten foorumilla olevista kuvista päätellen ihan tehtävissä olevalta hommalta saada purettua tuosta laipan kohdasta. Tuo 108cm on ihan tuossa kunnossa ulkopinnasta ulkopintaan. Kokeillaan joku päivä purkaa ja pitää raportoida miten kävi =)
__________________
w460 om606 |
#38
|
||||
|
||||
Miten / mihin tukivarsien korvakot asettuu, jos tuo koko hässäkkä on 108 cm ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#39
|
|||
|
|||
Tukivarsien kiinnikkeet tulee tuohon laipan juureen niiden sisäpuolelle. Luultavasti leikkaan akselin alapinnalta tuon laipan pois korvallisten tieltä ja korvaan laipan pultit hitsisaumalla. Taka-akselista leikkasin jo tuon laipan reunat pois tukivarsien kiinnikkeiden tieltä.
E: Täytyy vielä tehdä tarkistusmittaus
__________________
w460 om606 Viimeksi muokannut mikaman : 13.01.2019 21:08 |
#40
|
||||
|
||||
Jääkö sulla alkup mersulaiset tukivarret ja korvakot runkoon ??
Omassa hiukan (20 mm ulos, 20 mm alas, 20 mm eteenpäin) siirtelin korvakoita, kun käytän muun valmistajan osia https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218287 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218288 Edit: ja kerran vielä, pidä akselivälistä tarkasti huolta, kun portaali vielä tekee omat jekkunsa niin ei voi pelkästä akselilinjasta sitä mittailla - ettei tarvii koria alkaa pidentää tai lyhentää, ja kivahan on, että pyörät osuu pyöräaukkoihin Ainakin ajokorkeudessa
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 13.01.2019 21:25 |
#41
|
|||
|
|||
Juu jää originaalit kiinnikkeet runkoon ja originaalitukivarsilla tulee, akseleihin teen vain uudet kiinnikkeet. Taka-akseli näytti äkkiseltään onnistuvan ilman korin korvakoiden siirtoa, etuakselia on ollut vielä hankala mittoa ennen kuin saa akseliputken muokattua.
Kiitoksia vinkeistä, pidetään mielessä
__________________
w460 om606 |
#42
|
|||
|
|||
Juuri sain puhelun koskien noita akseleita.
Sen saa purettua siitä saumasta. |
#43
|
|||
|
|||
Tässä on oltu yhteydessä suuntaan jos toiseenkin, ja kiitos siitä alan harrastajille. Muuan Unimogin entisöijä ilmoitti, että lekaa ja kiilaa laippaliitokselle niin johan irtoaa. No kävin Motonetistä varsin työkalut urakkaan kun ei lyijykynää kummempaa sattunut olemaan käsillä. Viisi esinettä investoin ja yhtä tarvittiin,kuka arvaa mitä näistä...
Ja muutaman määrätietoisen väkivallanteon jälkeen eteen paljastui seuraavaa Nyt akseliputken pituus on enää 80cm ja sorviaikaa laippojen irrotukseen on varailtu loppuviikolle. Ohjausakseli sai uuden alapään nivelen ja näin ollen kokonaisen akselin ostolta vältyttiin. Rahallinen säästö HUOMATTAVA...
__________________
w460 om606 |
#44
|
||||
|
||||
Niinkö nuo nyt pulttautus ylösalasin takasin kun vaan laittais ???
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#45
|
|||
|
|||
Kyllähän ne pulttautuis, laippa näyttäisi olevan täysin symmetrinen... Mutta aika pieni mahdollisuus, että sattuisi caster + pinionin lähtö oikeaan kulmaan toisiinsa nähden jos kääntää 180 astetta.
Alunperin jakiksen etukardaanin lähtö osoittaa hieman ylöspäin vaakatasosta ja niin myös etupinionin laippa. Toisaalta, jos caster ja kardaanin lähtö käännetyllä laipalla olisi toisiinsa nähden 90 asteen kulmassa, ja laittaisinkin saman verran pinionin lähtöön alaspäin kulmaa kuin jakiksessa ylöspäin. Siitähän tulisi sopivasti positiivista casteria. Tämä vaatii vielä hieman mietintää...
__________________
w460 om606 |
#46
|
|||
|
|||
Akseliputki katkaistiin ja tehtiin molempiin päihin keskittävät soviteholkit, näin pituuskin säilyi samana. Nyt on helppo asennuksen yhteydessä säätää casteri kohdilleen ja ajella sauma päälle.
Kardaanit olisi oikeassa mitassa, niiden puolesta pääsee kasailemaan eteenpäin. Yksi ristinivel oli parhaat päivät nähnyt ja se vaihdettiin samalla.
__________________
w460 om606 |
#47
|
||||
|
||||
Nättiä, niin nättiä 👍🏻
😎==*==😎
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#48
|
||||
|
||||
Mites tämä jakselee ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#49
|
|||
|
|||
Siellä on sisäputki |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Unimog | hex | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 23.04.2015 18:03 |
Myydään Unimog ja MB moottorien varaosaluetteloita sekä Unimog käyttöohjekirjoja | elegance1972 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 09.04.2014 20:14 |
Unimog | Ex_inkkari | Chit-Chat | 1 | 07.09.2013 22:53 |
Unimog | pekkasforest | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 21.09.2009 18:52 |
O: Unimog | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 07.06.2006 21:11 |