|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Vinssi kitaOnko kukaan tehny nähny tai kuullu muovista vinssi kitaa? Ajatus olis tehdä mönkkäriin. Tiedän että valmiita alumiinisia saa kaupasta.
|
#2
|
||||
|
||||
No miksei joku vahvemman luokan esim. 20-30mm HD PE- levystä koneistettu palikkakin toimisi narun kanssa. Sehän on liukkaudeltaan melkein jään luokkaa, ja kestää kulutustakin todella hyvin. Muotoilee vaan kuten normi liukukidan kulmien pyöristyksineen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
|||
|
|||
"Ämpärimuovi ja muoviköysi?"Lainaus:
Siis kovassa kuormituksessa (paineessa, kun naru hankaa tuota taittopistettä) molemmat varmaan lämpiää, ja kärsii; siis tuo naru syö itselleen uran tuohon ohjariin. -> sitten tuo "naru"- vaihdettiin rosteri vaijeriin, niin tuo ohjari ei kulunut läheskään yhtä pahasti. Teknillisistä muoveista löytyy myös POM (Polyasetaali) http://tuotteet.etra.fi/fi/g2232094/levyt-pom-c-musta POM on paljon kovempaa, kuin PE-HD, ja tuntuu että joskus vielä liukkaampi... Tuosta POM:sta (en jaksa hakea, mistä tuo c tulee...) aikojen saatossa on tullut tehtyä/teetettyä kaikkea mahdollista koteloista jousiin yms. POM on mekaanisesti kovempaa ja lujempaa; esim. pyörösahalla leikatut reunat on niin teräviä, että saa herkästi haavan. tuo POM on paljon? kalliimpaa, kuin tuo ämpärimuovi? https://muovia.fi/x010219131808-30x230x95mm.html Toki tuo on luonnon väristä, siis ei kestä auringonvaloa maailman tappiin... mutta tuo pala 30x230x95 vois olla hyvä, jäis pikkusen varastoon myöhempiä tarpeita varten. (ps. tuo paksuus oli ainakin taannoin aika suurilla toleransseilla, siis jos nimellismitta 30mm niin levy oli reunasta joskus monta milliä alle) Palan hinta on 9,05 euroa, en tiedä, onko jopa veroton, ja paljonko toimitus yms. maksaa.... Pikaisella Kuukkeloinnilla: Tuoltakin tuli aikanaan töihin tilattua, jos Aikolonin tytär.... |
#4
|
||||
|
||||
Totta turajat, tuo POM on tosiaan pikaisella vilkaisulla kulutuksenkestoltaan vahvempaa kuin HDPE, tosin HDPE:tä on hyvinkin montaa vahvuutta. Täytyypä tutustua asiaan tarkemmin
POM-C ja POM-H tulee vissiin aineista acetal copolymer ja acetal homopolymer. Taitaa olla ne mitä ainakin toisella mantereella kulkee usein nimellä delrin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 09.02.2019 01:06 |
#5
|
|||
|
|||
Polyamidi olis myös vaihtoehto. Eli sukkahousumuovi.
|
#6
|
|||
|
|||
On testattu.Tein aikanaan pommista kidan ja toimi hyvin,tosin ensmäinen meni halki ku pääs leviämään.Sit tein uuden ja vinssipetiin pienet rimat ylä ja alapuolelle ettei pääse
leviämään,sen jälkeen kesti kovempaakin vinssaamista.Mun mielestä pommi on narun kanssa hyvä vaihtoehto,kestää myös lämpöä hyvin,polyeteenit ym.ämpärimuovit voi olla liian pehmeitä. |
#7
|
||||
|
||||
Mut toisaalta pommi tai muutkaan muovit ei ole kauniin kiiltävää ja hohtavaa kuten alumiini, eikä sitä saa anodisoitua
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
|||
|
|||
Ulkonäöllä ei niin väliä kun vaan toimii. Suurin ongelma on talvella kun auraa ni vaijeri menee poikki kun rulla kita jäätyy.ostin narun mutta kyseissä liikkeessä ei ollu kitaa ni tuli mieleen et mix ei muovista kun sitä löytyy hyllystä .
|
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
Johtusko se siitä et kulma niin jyrkkä ja edestakainen liike niin pieni. |
#10
|
|||
|
|||
Juu näinhän se on. Täytyy ens viikolla jyrsiä kita ja vaihtaa naru. Jos vaikka joutuu auraa nyt on vaan satanu kolme päivää vettä.
|
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
No hitto on komee.
|
#13
|
|||
|
|||
Yx vaihtoehto tuohon lumilevyn nostoon/laskuun olis sähkösylinteri. Ja pätkä ketjua tms. jatkeena.
|
#14
|
|||
|
|||
Mä laitoin liinan auran nostoa varten. Ei kestä ihan mahdottoman pitkään, mut on halpaa/lähes ilmaista ja aina kun katkee niin uus solmu ja pätkä roskiin. Oiva konsti silputa vanhat liinat
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#15
|
|||
|
|||
[QUOTE=88;1402593]Mä laitoin liinan auran nostoa varten. Ei kestä ihan mahdottoman pitkään, mut on halpaa/lähes ilmaista ja aina kun katkee niin uus solmu ja pätkä roskiin. Oiva konsti silputa vanhat liinat[/Q
Terve. Rumpu tyhjäksi ja kuormaliinan pätkä rummullekko...vai miten ? Miten kiinnität liinan rumpuun ? Mulla vaijeri rispaantuu ja katkeilee,,,samoin kita kuluu piloille ku vaijeri hinkaa aina samaan paikkaan. |
#16
|
|||
|
|||
Runvan rummussa on reikä narua/vaijeria varten. Narusta metrin pätkä jonka pleissasin lenkiksi ja siihen liina ihan vaan solmulla. Eli tyhjälle rummulle.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
Laseri syö valittuja muoveja mielellään ja käsiveivattava ja CNC-jyrsimet syövät tietty muoveja köykämiiniä ja terästäkin. Niinettä nyt kaikki vinssin kitoja haluavat liittymään ja jyrsimään itelle ikioma... https://helsinki.hacklab.fi/ |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään vaijeri+ kita | bartti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 06.11.2017 22:25 |
Myyty Vinssiin kita | Pauli | O/M/V Muut | 5 | 07.12.2015 10:18 |
Myyty Vinssi naru, koukku ja kita | -Jallu- | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 15.11.2015 19:02 |
Myyty Valurauta kita 30e | SERMAX | O/M/V Muut | 0 | 30.03.2014 13:21 |
Vinssin kita | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.10.2006 16:01 |