|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
AT vai MT kumit talveksi?Millaista kokemusta teillä on mud terrain kumeista talvella? Dodge ramiin hankkimassa jotkut at tai mt kumit talveksi / ympärivuotiseen ajoon. Koossa 305/55 R20 tai joku vastaava BFG AT ei taida tossa koossa saada en tiedä sit millanen pito niissä olisi. Joskus vanhan dodgen alla oli jotkut ikivanhat bfg at nakit ja se ei kyllä mihinkää pysähtyny. Erinäkösillä AT / HT renkailla tullu ajeltua kaikki talvet mutta MT kumeja ei ikinä ole ollut talvikäytössä mulla. Ollut land roverissa general grabberit ja chevyssä cooperit discoverer s/t maxx ja tyytyväinen oon ollut pitoon. Nyt on dodgessa cooper discoverit alla ja paistovuotena näkyi 05 ja ihan hyvin se vielä pysähtyy. Ja siis vielä selvennykseksi että en nastoja ole hankkimassa vaikka ilmaseks saisin. Tossa kattellut mm: bfg mt, nitto trail grapper, cooper discoverer stt pro Jos jollain hyviä ehdotuksia at kumeista nii kertokaas ja täys olla tuossa koossa saatavilla
|
#2
|
|||
|
|||
Tuolla on aika paljon ainakin AT-renkaista shittiä, shättiä ja asiaakin:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=145564
__________________
Jukka |
#3
|
|||
|
|||
Kannattaa harkita saippausta. Sillä alkaa mutiainenkin muistuttamaan oikeaa talvirengasta, eikä pitäis haitata käyttöä kesälläkään https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=13645
On kokemusta ilman saippaustabfg mt:ta, gt radial adventurosta ja cooper discoverer stt prosta. Jälkimmäinen noista ehkä vähiten huono, mutta melkoista liukastelua silläkin jäisellä kelillä. Ja ero saipattuun gg x3:een, joissa tosin nastatkin, on todella iso! |
#4
|
|||
|
|||
Vaikka ei RAMia olekaan, itsellä oli Hiluxissa Insa Saharat 235/85/16 ja ne piti talvella aina huonommin kuin Hakkapeliitta LT2. Nyt on tämän talven ollut vielä hakkista kapeampana 215/85/16 kokoisena ja ainakin jos Saharat oli mud terrainit, ei ääntä siihen suuntaan.
Joidenkin mielestä jotku AT renkaat toimii talvella. Näin tänään auraamattomalla parkkipaikalla: https://youtu.be/j7lkjAEVYEE Ollaan sen asian äärel pitääkö auto rakentaa amerikan car showhun vai pitääkö sen olla hyvä tavallisessa köytössä. |
#5
|
||||
|
||||
Kato löytyykö Wrangler Duratracia sopivassa koossa. Aika hyvä AT/MT välimalli ja lamelliakin löytyy vähän. Olisin jo laittanu itelle talvirenkaaksi mutta ei saa Euroopasta miesten kokoja.
|
#6
|
|||
|
|||
Tuo Duratrack on varmaan parhaasta päästä talvirengas AT/MT akselilta, mutta sekin on oikeasti ihan paska jos vertaa vaikka normaaliin hakkapeliittaan. Itsellä on nyt nuo Duratrackit nastoitettuna, jolloin niillä pärjää jo ihan hyvin. Ajelin ihan uutena ilman nastoja yhden talven ja pito oli tuolloin kohtuullinen, mutta aika nopeasti paras pito häviää. Taitaa lamellien reunat pyöristyä tjsp.
|
#7
|
||||
|
||||
Allterrain talveksi.
Viimetalvi meni mutikoilla ja tää oikea talvi mennyt allterrainilla. Suuri ero pidossa ja rengasmetelissä. Viime talvena sai pariin kertaan miettiä kerkeääkö vani pysähtymään mutikoilla. Tämä talvi mennyt ok kun jopa pysähtyy allterraineilla. |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
Täällä kun tykätään survoa tien täydeltä suolaa ilman että lunta ensin aurataan kunnolla, niin karkeampi maastorengas monesti on oikeasti paljon vakaampi ja turvallisempi ajaa sohjomössössä kuin tiheästi lamelloitu talvirengas, koska avoin kuvio puskee sohjon huomattavasti paremmin sivuun jolloin rengas ei nouse loskaliirtoon esim. kaistaa vaihtaessa. Jäällä, lumipolanteella ja nuoskalumessa oikea talvirengas on tottakai pidoltaan ylivoimainen verrattuna mihin tahansa AT:hen tai MT:hen. Jos pitää saada maasturin alle ympärivuotiset renkaat eikä halua sijoittaa oikeisiin talvirenkaisiin, niin sitten ehdottomasti AT:t alle. Mutikat on etenkin jäällä ja polanteella sekä nuoskalumessa ihan onnettomat, AT:ssa sentään jotain pitoa sellaisellakin alustalla. Eipä minullakaan ole maasturien alla ollut viimeiseen 12 vuoteen talvirenkaita, joko MT:llä tai AT:lla menty. On ollut päiviä jolloin maastoauto on jäänyt talliin ja olen mennyt bussilla, ihan vain siksi että tietää miten surkea pito tien päällä olisi ollut.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 06.02.2019 13:10 |
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
Dodgessahan on tehoa ja painoa, siinä menis varmaan joku 35” kokoluokan rengas yleisajossa. https://youtu.be/WwYMGMmqVeI Jos on niitä yli kahdenkymmenen tuuman vanteita, erikoisia renkaita, onko varaa vehkeellä ollenkaan ajaa maastossa rikkoutumispelon takia tai kaupungissa parkissa saa pelätä varkaita. |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Saahan niillä kapeilla ja korkeilla ajaa jos siltä tuntuu, mutta ne vaan ei ole kaikille. Ja kyllä, on sillä tekemistä myös auton ulkonäön kanssa, mutta taas kerran myös sen että mikä ajoneuvon pääasiallinen käyttö on. Jos haluan/ tarvitse leveähkön ja mahd. korkean renkaan, niin en silloin halua tietää kuinka vitun hyvin pizzaleikkuri toimii talvella datsunilla saunamökin katolta lumia pudottaessa Lainaus:
Jos tämä nyt on joku jenkki pick-up mihin ollaan laittamassa, niin etenkin uudemmissa (2000- luvun vekottimet) vakiorenkaat on kokoluokkaa 265/70 R17- ja siitä leveämpiä ja/ tai isommilla vanteilla. On täällä taas hienoja ehdotuksia
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ehkä kuitenkin seuraavaksi kokeilen vaihtelun vuoksi All-Terrainia, sitä sais tuossa koossa C-renkaana, pienemmällä kantavuudella siis. Luulen pärjääväni niillä jatkossa myös talvella, joten Hakkikset nyt kaupan. |
#12
|
|||
|
|||
Voitko väittää vastaan ettei tuollainen kapea ja korkea rengas ole nimenomaan talvirenkaana parempi? 215/85 vs. 315/70 Niin onhan tuo kapea ihan vitun paljon parempi ajaa lumessa ja uraisella jääpolanteella. Toki etelän paskatalvissa ei polannetta synnykkään, eikä kulu selviä ajouria. Ja kyllä. Minullakin orkkiskoko on tuota paljon leveämpi, mutta silti sanon että kapea rengas on ajettavuudeltaan paljon parempi. Ihme vitun jeesustelua leveillä renkailla. Ne on aivan paskoja ajaa (uraherkkiä) vs. kapea rengas. Onhan ne hienon näköisiä ja kantaa pehmeällä (ei lumella) paremmin mutta ei niistä maantieajoon juuri ole jos vähänkään välittää autonsa ajettavuudesta. Ja hölmöläisenä suunnittelen itsekkin enskesäksi suurempia ja leveämpiä gummeja... Vituttaapa taas ajaa 2000-3000km kesä roadtrip lapissa /norjassa. Viimeksi muokannut Mika_T : 06.02.2019 18:00 |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Muilta osin tulis mieleen, että leveemmällä saa renkaat leveemmälle, mutta onko sillekään aina tarvetta. Pyöräharrastuksessa tulee kanssa vertailtua renkaita ja fatbikessä on hitosti leveämpi ja ilmatilavuudeltaan suurempi pyörä kuin tavallisessa. Siitä on etua kun halutaan renkaan nielevän vaikka juuria. Talvella ilman nastoja varsinkin eturengas on tietyissä tilanteissa yllättävän huono kun lähtee alta. Maastopickupissa näkisin, että leveä rengas liittys pyrkimykseen suurentaa ilmatilavuutta ja saada renkaat kaltevaa maastoa ajatellen leveelle. Mä olen nähny paljon tuubivideoita, jossa on näyttävää rengasta, mutta lumiolosuhteissa avutonta menoa. Kesällä voisin leventämismielessä ajatella toisenlaista rengasta kun haaste ei ole enää lumenpudotus saunamökin katolta, vaan saunamökin katon painepesu! |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
Kyllä noista kahdesta huonosta talvivaihtoehdosta AT on parempi kuin MT. AT:lla itse pärjännyt (Disco, Defe, Range, Series), tosin on toisessa Defessä ollut alla mukana tulleet hakkapeliitatkin.
Mutikoilla joilla oon talvella ajanut on sitten toiminut parhaiten Kumhon KL71;set jonkunmoisella pidolla.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#16
|
||||
|
||||
"
Lainaus:
Haluaisin toisaalta myös nähdä, kun full- size jenkkipickuppiin laitetaan 215/85 R16 rengas alle. Toimii ja kantaa varmasti hyvin Sopiva renkaan leveys riippuu monesta asiasta, ja riittävän isossa autossa täytyy käyttää leveämpää/ kantavuuudeltaan riittävää rengasta. Se ei mulle oikein aukea miksi monilla on vaikea käsittää, että jos omista ajoista ylivoimaisesti suurin osa vuodesta ajetaan esim. sulalla tai kuivalla, niin miksi ihmeessä väen väkisin pitäisi survoa auton alle joku kapea talvikumi jolle on oikeaa tarvetta se 20-30 päivää vuodessa? Onhan se nyt selvää jos suurin osa talviajosta olisi oikeissa talvisissa olosuhteissa niin on fiksua laittaa siihen käyttöön hyvin soveltuva talvirengas alle. Mutta esim. omaan kulkineeseen omaan käyttööni vaikkapa joku 235/85 R16 käyttörenkaaksi pyörimään näihin olosuhteisiin ympäri vuoden, tai edes talveksi. Hyi helvetti, ei kiitos missään nimessä Kapea ja korkea rengas on ihan karsea ajettava kuivalla. Lainaus:
Mulla on ollut viimeiset 12 vuotta alla vähintään 10.5" leveät renkaat, ja pääosin 12.50" leveät. Renkaan ulkoreunasta ulkoreunaan mitta on noilla kumeilla ja vanteilla ollut n.190-197cm. Kaikki kolme autoa on olleet vähemmän uraherkkiä kuin perus etuvetoiset henkilöautot, esim. tuo pikkukinneri millä tällä hetkellä veivaan työmatkat. Mun mielestä maastureitten alla leveät renkaat on olleet paljon paremmat kuin niiden orkkis kapeat, poikkeuksena tämänhetkiset Cooper STT:t, ne tykkää haukata uran reunaan kiinni ihan erilailla kuin yhdetkään aikaisemmista renkaista. En oikein tykkää ko. renkaista siksi. Jos minulta kysytään, niin ihme jeesustelua täällä on taas kapeista renkaista.. Tosin eihän se minun vika ole jos auton ohjausgeometria tai alusta on niin paska, ettei se siedä leveiden renkaiden käyttöä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#17
|
||||
|
||||
..ja tosiaalta knnattaa myös muistaa, että nämäkin on osin makuasioita. Toiset tykkää kapeista, toiset leveistä. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, ja jokainen voinee ihan itse päättää mitkä ominaisuudet on itselle tärkeitä.
Vielä sekin, että tietty rengas voi jossain autossa olla ihan karsea ajaa, kun toisessa hyvä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
En meinannutkaan, et täsmälleen samat pitäs laittaa kuin japsipickuppiin. Tässä meikäläisen ajatuksessa nämä kapeat on nastarenkaita, toki mulla ne on jatkanut elämäänsä kesäkäytössä nastat nypittynä ja muistuttaa all terrainia. Tällä toimintatavalla ei tarvi laittaa käytetyn HJ Toyotan hintaa renkaisiin ja vanteisiin. On varaa ostaa uudetkin välillä. |
#19
|
||||
|
||||
Jeps, kuten todettua niin jokainen saa ajaa juuri niillä renkailla kun haluaa - koska jokaisella on omat mieltymyksensä
Itseä vaan hivenen nyppii, kun jos yksi kysyy Mahdollisimman hyvää leveää rengasta, ja aletaan tarjota kapeaa ja korkeaa.. Joten minä stten vähän hehkutin leveitä mikä niissä itseä miellyttää Ylipäätään sellaista rengasta ei ole olemassakaan mikä olisi joka olosuhteeseen tai jokai käyttöön hyvä, joten jonkinsortin kompromissin kautta se itselle sopivin on syytä aina hakea. Nyt lähden paistamaan Snellmannin kotletteja, älkää vaan perkele alkako ehdottamaan että laita sisäfilettä, kun se on parempaa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#20
|
|||
|
|||
Lainaus:
Se on kyllä taivaan tosi että typerän näköiset tuollaiset olisivat fullsize-pikapissa, eli sen puolesta kannattaa katsoa jotain muuta. Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on mun kokemuksen mukaan AT, toi pyydetty koko on kyllä aika kottikärryn pyörä Ramin alla. Melkein sanoisin että minimissään jossain 35" kokoluokassa kannattais kumeja kattella, olis valikoimaa vielä enemmän, sekä ulkonäönkin puolesta olis soivempi. Tosta esimerkiksi voi luntata että mimmosta kumia on saatavilla, kun rajaa vaihtoehdot 20" vanteelle, niin löytyy helposti. Toyo Open Country A/T II on ainakin ihan soiva kumi Ramiin ympärivuotiseen käyttöön. Mä ajelin talven tai kaksi semmoisilla, mun mielestä ihan ajoivat asiansa. |
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
Roadtrip Norjaan meilläkin suunnitelmissa ens kesäks, ja ei vituta yhtään rengasvalinta. Kaippa tää on sit autostakin paljon kiinni, kaikkiin ei varmaan sovi, ja rankasti pakkasella olevalla offsetilla saa varmasti huonot puoletkin helpommin esiin. Ja loppujen lopuksi, eihän se tällanen 315/70R17 Hakkapeliitta oo edes levee, ihan sopusuhtainen suhteessa korkeuteen. |
#22
|
|||
|
|||
Laitetaas video vielä oikein pizzaleikkurirenkaal ja kovahkot maantiepaineet. Tälläsia puuhia mä esim. nelivedolla touhuan. Videosta näkee myös miksi omas autos jonkin verta takarenkail painoa.
https://youtu.be/qaYV1hJv_xk |
#23
|
||||
|
||||
^ Lukko puuttuu taka-akselilta.
|
#24
|
|||
|
|||
Normaalisti täs riittää takavedol pito, mutta nyt piha aikamoista lumimömmöä. Jos oikein suotuisasti menee, peräs vois retkottaa ens talvena lumilinko. Tulis mieleen voisko sellaselle olla jonkinmoinen ramppi, jossa se jäis auton ulkopuolelle, niin olis nopea ottaa mukaan.
Mikään kevytperäinen pickup tämä ei tosiaankaan ole. Toinen oli asian laita Jumperissa. |
#25
|
|||
|
|||
Viides talvi menossa MT renkailla. Kyllä niillä pärjää täällä Etelä-Suomen keleissä, mutta jos joutuisin ajamaan enemmän ruuhkassa tai pidempiä matkoja ne kyllä vaihtuisi oikeisiin talvirenkaisiin. Autona siis XJ-cherokee.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Talveksi kumit, luokkaa 265/75-16 | anssi80 | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 13.11.2014 21:47 |
kelkaa talveksi | lacrits68 | Chit-Chat | 11 | 30.10.2014 21:01 |
All terrainit talveksi?? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 27.10.2008 09:45 |
Autonpeite talveksi | MIC4-90 | Yleiset | 15 | 25.10.2004 22:48 |
Lämpöä talveksi | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 26.08.2004 06:59 |