|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1526
|
|||
|
|||
Hei, W460 300GD on ollut viimeksi leimassa v2013 ja kiinnostuskin on ollut matalalla. Nyt kevään myötä into on taas vaihteeksi noussut Tukivarsien uudet puslat tuli hankittua pari vuotta sitten ja asennettuakin jo toiselle puolelle. Toisen puolen saanen aikaan ennen kesää. Sitten raidetangon ja ohjaintangon puslat / kokonaan uudet varret.
Onko täällä ketään, joka rahasta laittaisi valot kuntoon? Tällä hetkellä vilkun viiksestä toimii ainoastaan pitkien väläytys, muu on kateissa. Toinen asia to do -listalla olisi pakun 5v loota nykyisen 4v vaihteiston sijaan. Kolmas olisi perän shimmaaminen tai muu ratkaisu takakardaanin tyhjäliikkeeseen (tätä pystyy kyllä pelaamaan kytkintä luistattamalla, mutta hankaloittaa kuitenkin maastolähtöjä varsinkin pakilla). Kiitos avusta! /Tommi |
#1527
|
||||
|
||||
Missäspäin tää "pimeä" potilas lepää ??
Meinaan jos joskus ohikulkeissaan kävis kurkkaamassa, mikä niitä valoja ujostuttaa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#1528
|
|||
|
|||
Hei, kiitos tarjouksesta! Kirkkonummella levätään.
/Tommi |
#1529
|
||||
|
||||
Onko jollakin tietoa MB:n turbiineista. Pitäisi vaihtaa omasta, kun tuntuu luistavan. Tallissa olisi tuommoiset turbiinit kuin 1242500902 ja 1242501002. Mitähän noilla on oikeesti eroa? Ei tunnu löytyvän tietoa mistään. Tekniikkana on bensa M104 3, 2 + 722.3
|
#1530
|
|||
|
|||
Mitkä öljyt sulla on siellä laatikossa?
Mobil atf220 dx2:set on tuohon lootan hyvät. Dextron3 öljyillä turbiini luistaa enemmän. |
#1531
|
||||
|
||||
Jaa, nyt tuntuu toimivan paremmin. Siellä oli jo tuollainen 1242500002 turbiini ja tilalle meni nyt 1242501002. Oli varmaan vanha saanut kipeää edellisellä omistajalla. Laatikko on just läpikäyty ja vahvistettu. Ja öljynä on toi Mobilin Atf220.
|
#1532
|
|||
|
|||
Mitenkäs oletta Geehen laittanu vinssin kiinni? Mulla oli pultattuna puskurin päälle, mutta nyt kun joutui "vähän" lujempaa vetämään, niin nitkahti. Kaikki tehdastekoiset vinssipuskurit tuntuu olevan törkeän kalliita.
Kestäisköhän jos rälläköis alkuperäisestä puskurista vetopisteen pois ja laittais vinssin sen paikalle. Silloin veto kohdistuisi suorempaan kiinnityspisteisiin. Kuvat ja kokemukset olis kivoja, jos joku on muokannut alkuperäisestä hyvän. Ps. Jos nurkissa lojuu ylimääräinen karjarauta, niin voisin ostaa. |
#1533
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tais oll tuon puskurin pulttaus tuolta alhaalta, siks myötää kuin saranasta. Voisko sen harustaa ylempääkin, empä muista. Mul on jossain kuva wanhan kilpuri avoGeen (460) vinssin asennuksesta, hetki kun kaivellaan ... Edit: tuolla: https://forums.offipalsta.com/showpo...&postcount=151
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 06.06.2017 20:11 |
#1534
|
|||
|
|||
Kuvia
Tässäpä miun toteutus...
|
#1535
|
||||
|
||||
Minä laitoin sen vinssin kuskin penkin taakse. Pultattuna lattian läpi runkoon tehtyihin korvakkeisiin. Mut jatkossa laittasin apparin penkin taakse. Ei ollu turhana painona keulalla ja itse ylsi käyttämään rummun vapautusta kuskinpenkiltä käsin.
|
#1536
|
|||
|
|||
Siinähän tuliki heti hyviä vaihtoehtoja. Peen systeemissä tosin hieman epäilyttää pultata koriin kiinnikkeitä. Runko ja kori pitäisi kuitenki elää toisiinsa nähden. Ja jos kiinnikkeet rungon puolelta antaa periksi, niin kori/lokarit vääntyy melko varmasti. Voishan tuo toimia hyvinki, mutta vähän kuitenki epäilyttää...
Putkarin tyyliin todennäköisimmin päädyn, tosin niin että jätän puskurin etuosan alkuperäistä ihan vain ulkonäkösyistä. Vinssi näyttäis mahtuvan sinne väliin ja jos ei mahdukkaan, niin tuon koko puskuria jonkun sentin ulommaksi. Tumin tapa olis hyvä muuten mutta en löytäny mitään järkevää reittiä vaijerille takaa keulaan. Tutkin kyllä vielä tuota vaihtoehtoa vielä kun irroitan puskurin. En tullu maininneeksi, että mulla on W463 malli, jossa on pirun iso syyläri. Se taitaa estää vinssin sijoittamsien taakse. Viikonloppuna varmaan asia edistyy ja sitten pitää tilata uusi vinssikin jostain, edellinen hajosi samassa rytäkässä kun puskurikin... |
#1537
|
||||
|
||||
Tuota etummaista, pyöreää poikittais"palkkia" runGossa kannattaa muuten hiukan varjella. On muistaakseni alipainesäiliö vanhemmissa W463 ssa.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#1538
|
|||
|
|||
Muistat oikein, sitä ei kestä mennä rei'ittämään.
|
#1539
|
|||
|
|||
Purin keulasta romua vähemmäksi. Kuten epäilin, syyläri estää vaijerin tuonnin takaa hyvin tehokkaasti. Puskurin kiinnikkeet on vähän heppoiset, mutta siihen on helppo lisätä tukea altapäin pohjapanssarin kiinnikkeistä. Taidan siis laittaa vinssin puskurin sisään. Seuraava ongelma on löytää alle 50cm leveä vinssi, joka sopisi kätevästi puskuriin. 4X4Parts myy Tyrexin compact mallia joka sopis hyvin mutta vetovoima on "vain" 8000lb/3630kg. Onko se ehkä vähän pieni tuohon autoon?
|
#1540
|
||||
|
||||
Äkkiäp vinssin kaventaakin, rumpu työläin.
Joku vinssin valmistajahan taannoin mainosteli räätälöitävää versiota, jossa myös rummun koko oli valittavissa. Kun vaan keksis mikä se oli ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#1541
|
|||
|
|||
Eipä tullut mieleen. Tuota vanhaa vinssiä vois kokeilla kaventaa, siinä on mahdollisesti sisuskalut ehjänä. Siitä paukahti runkoa kasassa pitävät tangot rungosta irti, kun vaijeria kerääntyi toiseen reunaan ja sieltä loppui tila. Pitäis vain jotenki saada se sitten pysymään kasassa, kun ne kiinnikkeet hajosi rungosta. Räätälöitävä malli on varmasti liian kallis mulle, kun kuitenki käytän vinssiä vain muutaman kerran vuodessa.
|
#1542
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja siinä vinssi kavennuksessa kannattaa huomioida sen mahdollisen jarrun sijainti, siis jos vinssin jarru on rummun sisällä. Muutenhan se on aika helppo homma esim. ottaa palan pois välistä, niin ei tarvi niiden rummun päätyjen kanssa askarrella, muutaman oon kaventanu silleen. |
#1543
|
|||
|
|||
Alkuperäiset puskurin kiinnikkeet on sittenkin senverran mutkalla, että joudun tekemään ne uusiksi. Sitten ne on sama tehdä siten, että täysleveä vinssi mahtuu sinne. Eikä tarvi sen kanssa arpoa, jos tuo vinssi hajoaa, niin mahtuu tilalle suoraan uusi. Nyt alustava suunnitelma on, että teen/ostan järeän vinssipedin jonka kiinnitän samoihin reikiin kuin alkuperäinen puskuri, sekä pohjapanssariin kiinteästi. Joko alkuperäiseen pohjapanssariin suoraan, tai teen sen osittain tai kokonaan uusiksi. Alkuperäistä puskuria leikkelen sitten tarvittavan määrän ja hitsaan tai pulttaan sen vinssipetiin kiinni. Laitan tänne sitten kuvia kun homma etenee, nyt meinaa taas olla vähän liikaa muuta ohjelmaa ja autoa tarvin taas huomenna.
Itse vinssiäkin ehdin tutkimaan. Se oli tosiaan tankojen kiinnitystä lukuunottamatta ehjä. Kavennus olis aika pieni juttu, jos olis sorvi ja jyrsin. Rummusta voi ottaa pätkän keskeltä pois ja hitsata yhteen, mutta ehkä vielä helpompi olis lyhentää moottorin päästä ja hitsata uusi laippa. Se on kuitenki suoraa rautaa ja sorvissa olis helppo viimeistellä pyöreys ja oikea mitta, jos ei ole vehkeitä millä leikata täsmälleen oikean kokoista. Jarru on tosiaan rummun sisällä, moottorin päässä. Rummun sisällä on akseli joka on päistä jyrsitty kuusikulmaiseksi. Sitä pitäis lyhentää samanverran kuin rumpuakin ja jyrsiä pää. Lisäksi rungon kasassa pitävät tangot pitäis katkaista ja tehdä uudet kierteet. Nyt vain räin tangon pultit runkoon kiinni. Rungon materiaali on mulle arvoitus, hitsi muka vähän tarttui siihen, mutta ei sulanut kuten normaali rauta. Teen siihen ympärille vielä jonkunlaisen lisätuen, sitten kestää tai ei. Kuitenkin uutena maksanu 400 euroa tuo vinssi, joten kovin paljoa sen kunnostukseen ei kannata uhrata. |
#1544
|
|||
|
|||
Mulla oli ihan puskurin kiinnikkeissä kiinni ja pysyi mun käytössä hyvin.
https://bakstrom.kuvat.fi/kuvat/W460/ |
#1545
|
||||
|
||||
Onko kukaan lähdössä Suomesta tuonne? Me lähdetään liikenteeseen nyt lauantai aamusta.
-Jyki |
#1546
|
|||
|
|||
Puskuri valmistui juuri. Vähän suunnitelmat muuttui matkan varrella, mutta lopputulos on ihan hyvä. Vielä pitää releboxi siirtää jonnekin, maski siistiä ja puskuriin tehdä jonkulaiset koukut mihin saa vinssin narun kääriä. Kuten kuvista näkyy, kiinnitys on alkuperäisiin reikiin ja pohjapanssarin kiinnityksiin. Itse pohjapanssaria piti vain takimmaisten vinssin pulttien kohdalta hioa, muuten sopi paikalleen. Seuraavaksi pitäis taakse ostaa vinssi ja tehdä puskuri sitä varten. Syöttöpumpun elementtien vaihdostaki on jo yhden tyypin kanssa ollu puhe, sen myötä pitää ehkä turboki vaihtaa hukkaportilliseen... Karkaa ihan käsistä tämä homma...
|
#1547
|
||||
|
||||
Ensi vuonna olis tarkoitus toisen Gee-kaverin kanssa lähteä.
__________________
@merc80s_benz |
#1548
|
||||
|
||||
Mites se nyt on, saakos Geehen enää laittaa porttaaleita?
__________________
@merc80s_benz |
#1549
|
||||
|
||||
Lainaus:
... miksei sais ? Etenkin kun (jos) projekti on ollutt jo tovin tekeillä ....
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#1550
|
|||
|
|||
kytkimen pääsylinterin tiivisteet
näyttäs olevan vähän hakusessa kytkimenpääsylinterille uudet tiivisteet. huomenna pitäs saaha gee ajoon ja kyseiset tiivisteet uupuu. onko kukaan tutkinut missä muussa mersussa käytetään samaa pääsylinteriä? näyttää vähä pahalta ettei oulusta saa tiivisteitä ja menee tilaukseen.
|
Luokat |
mercedes, mersu |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Räjäytyskuvia mersusta | Larha | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 23.06.2015 07:30 |
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! | TOPPAHOUSU | Chit-Chat | 87 | 26.11.2008 14:00 |
Mersusta loppuu joustot! | Larha | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 26.02.2008 20:41 |
Mersusta huoltoauto | MakeH | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.04.2006 17:24 |
Mersusta | Masi | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.11.2005 18:07 |