|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1226
|
||||
|
||||
Lainaus:
Näyttää jo kerran vaihdetun ja jätetty suojaamatta sisältä
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#1227
|
||||
|
||||
Jos lohduttaa niin mulla on aivan käsittämättömän solmussa helmat ja sieltä täältä vähän pehmeätkin.
|
#1228
|
||||
|
||||
Tapoja tehdä on varmasti monia enkä sano että se miten omaani tein olisi ainoa oikea, mutta sillä ainakin menee helposti ja tulee kohtuu kestävä. Minun rakennustopikista löytyy..
Suosittelen vahvasti 100 x 50 + 50 x 50 palkkeja 3mm seinämällä. Ne yhteenliimattuna tulee sopivan levyinen ja riittävän tukeva. Tarkkana sitten helmoja auki rälläköidessä, että tulee sopivalle lorkeudelle. Oikea korkeus on, kun palkin pitkän (sisä)sivun yläreuna on auton lattiapellin pystysuoran osan pientä pokkausta vasten. Tällöin palkin alareuna on muutaman millin auton pohjaa alempana, ja sen pystyy hitsaamaan pohjapellin/ helmakotelon pystypeltiin kiinni melkein koko matkalta. B-pilarin alapää pitää trimmata, jos hyvin tekee niin sen pohjaan voi hitsata levyn ja vaikka vielä pätkän putkea jolle tekee helmakoteloon reiän.. saisi sidottua kunnolla b-pilariin. Samoin ne pari tukikoteloa a- ja c- pilareiden tietämillä pitää muokata.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 09.09.2016 04:22 |
#1229
|
|||
|
|||
1996 ZJ VIC häröilee
Mitähän nyt... Joku vuosi sitten tinailin vic:n juotoksia kun herjaili jäähdytysnestetasoa. Nyt on uusi vika. Näyttäisi tärinä olevan aktivoiva tekijä? Näyttö sekoilee + saattaa sammua kokonaan. Herjailee kaikkia mahdollisia hälytyksiä. Jos pimeenä vaikka pari tunti, niin kun herää henkiin niin kellonajat ja päivä on kohillaan. Eli virta ei ehken katkea. Onko yhä juotosvikaa jossain??
Saattaa mennä pitkäänkin että toimii ihan ok. |
#1230
|
|||
|
|||
Onko kokemuksia Truetrack "lukosta" etuperässä et miten se siellä toimis jatkuvalla nelivedolla? Takaperässä on tuommonen ollu muutaman reissun ajan ja varsinkin jänkä ajoissa on toiminu kyllä hyvin.
Välitykset ois kans hankinnassa niin onko kokemuksia et minkä valmistajan olis hyvät ja mitä ei todellakaan kannata hankkia? Välitykseksi meinasin 4,56 mikä vois olla 33" renkailla kohtuu sopiva? |
#1231
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
4.56 on 33" kumeille aika optimi kasikoneella, kuutoskoneelle laittaisin melkeinpä 4.88:t jos metsäajo kiinnostaa. Toki 4.56 on hieman kestävämpi välitys.. ja jos ihan rehellisesti sanon, niin en laittaisi senttiäkään rahaa low pinion d30 akseliin, eli XJ:stä ensin naaraa HP D30:n mihin asentaa sitten välityksen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1232
|
|||
|
|||
Hyvinhän tuo toimii. Kyllä sen kaupungilla ja asfaltilla huomaa, muttei ainakaan vielä ole mahdottomuustilanteeseen ajautunut. Jos nyt olisin etuperän lukkoa laittamassa niin 6 vuoden kokemuksella saman laittaisin.
|
#1233
|
|||
|
|||
Räjähti tuosta jakiksesta (np249) joku kun alko helvetillinen rouskutus ja kuoret on kuumat ja luonnollisesti kämpille on 200kilsaa matkaa
Voiko tuon lootan pilkkoa paikoillaan kuinka pieniin osiin vai pitääkö tuo repiä kannon nokassa irti koko paska? |
#1234
|
||||
|
||||
Sisääntuloakselia, etummaista laakeria, sekä etustefaa ei saa pois jakiksen ollessa kiinni autossa. Kaikki muu lähtee pois häntäkappale ja takakuori irrottamalla. Hommaahan siinä on, mutta mahdollista..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1235
|
|||
|
|||
Terve taas, Jeepi äijät.
Vaihdoin sitten XJ:n tämmöiseen -97 zj:hin. Olen nyt viikon ja 600 kilsaa ajellut ja makustellut, että mihinkään sitä kätensä taas lykkäs. Periaatteessa kaikki toimii ja on muutenkin kivan oloinen kärri. Pikkasen jostain jollottaa ja etujarrut taitaa olla laahaamisen rajoilla, ja jos paloista voi jotain päätellä, on kyllä laahanneetkin ihan lämpimiksi asti. Laatikon ölpät on ihan hyvän näköiset, mutta huoltokirjassa ei kyllä missään kohtaan mainita niitä vaihdetun, ja etuperin öljyjä kun tsekkailin, niin ne ainakin näytti lievästi iäkkäiltä. Ja korkin magneetissakin oli melkonen skögö kerros. Jotainhan miun piti kysyä, en nyt kyllä vaan muista mitä... Mutta ettei menis ihan pelkäks kakkendaalin jauhamiseksi, niin vaikkapa että onko kellään mitn kuvaa minkä laisissa hinnoissa tuommoinen jollottavan perän hiljentyminen on? Ihan liikkeessä teettettynä? Tosin se ei kuulosta ihan kauhean kamalalta vielä ainakaan, tuskinpa muuten olisin moista ostanutkaan. |
#1236
|
||||
|
||||
Perä ei ole kummonen rasti laakeroida. Poskilaakerit kuitenki paskana joiden hinta 80. Vetoakselin stefat ja shimmi sarja vielä niin vähän toista hunttia. Jos ei oo ihan käetön niin muutama hassu tunti menee vaihtaessa.
Jos pinionin laakerit vaihat samalla niin hintaa tulee vähän enemmän kun laakereita joudut ostamaan 2settiä pinioniin ja krympin/shimmit. Vaatii aikaa ja tietotaitoa enemmän. Ekaa kertaa jos tekee niin kannattaa varata kunnolla aikaa. |
#1237
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Tässä olisi vielä hyvä tietää millä koneella tuo on, kun se vaikuttaa jonkin verran siihen missä on todennäköinen äänen aiheuttaja. Lisäksi olisi hyvä tietää onko kyseessä etu- vai takaperä mikä ääntää, koska se vaikuttaa aika oleellisesti siihen miten se akselin laakerointi ja shimmaus tehdään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1238
|
|||
|
|||
Juuh. Se on tietysti 4.0 . Ensin kattelin kaseja, kuten jo useamman vuoden, mutta jotenkin olen tuohon koneeseen mieltynyt xj:ssäkin.
Ja ei, en tee itse, jos ei ole ihan helvetillinen pakko. Kun ikä ja muut asiat painaa sen verran ettei pysty. Ja olen kurkkua myöten täynnä pohjolantalli remontteja, ja miun vertas on niin pieni ettei tuo sinne mahdu. Xj meni just ja just, tuo ei. Mie vien sen parin viikon päästä laatikoiden öljyn vaihtoon, niin pitää samalla kysyy asiantuntijan mielipuolipidettä. Tosin lähipäivinä vaihdan eteen jarruhilkkeet, jos nyt Matkahuollto sais ne tuotua. Pitää samalla katella laakerit ja semmoiset vielä tarkemmin läpitte. Vaikka ei niissä renkaan vaihdon yhteydessä juur väljää tuntunutkaan. Tätä hommaa , eli äänen paikallistamista juurikin vaikeuttaa nuo jarrut jotka taitaa jäädä välillä laahaamaan. Se jää silleen, luulisin, et se vaan kahnaa siihen levyyn, Jan se kahina sitten kaikuu ympäriinsä? |
#1239
|
||||
|
||||
Kannattaa katsoa ennenkuin vie palojen vaihtoon (tai pyytää siellä katsomaan) että onko olkavarsissa olevissa palojen liuku"tapeissa" koloja.. se on ihan yleinen vika kaikissa Jeepeissä missä on ko. knucklet. Minulla on ollut kaikissa kolmessa Jeepissä ne ostohetkellä, kilsoja autoissa ollut 150-260tkm väliltä.
Tämännäköinen on vielä aika miedosta päästä, omissa olleet pahempia: Jos on nuo urat, niin täytehitsaus ja sitten hionta. Muuten jarrut jumii taas kohta uudestaan ja palat kuluu epätasaisesti.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1240
|
|||
|
|||
Palat mie vaihan iha itse. Ja itse asiassa tuo siun päivittely noista kolosista on jäänyt mieleeni jostakin! Joten olen jo varautunut asiaan.
Olen muun puuhan puutteessa muuten lukenut sekä koko zj:tä käsittelevän että nyt zj:tä käsittelevän ketjun kokonaan läpitte. Ja itse asiassa varmaan muutenkin suurimman osan Jeepejä käsittelevistä jutuista täällä ja Overdrivella että siellä jeeppiukkojen omankerhon sivuilta. Outoja harrastuksia minulla. Miulla oli tosiaan tarkoitus lopettaa koko autohomma silleen harrastuspohjaisesti kun tuo selkä on niin paksa, ja nuo omat tilat on mitä on. Mutta kun ajelin tuolla perheautolla muutaman päivän ja totesin etten perskules vaan enää pärjää vajaa vetoisella, ja rahat eikä mielenkiinto riitä mihinkään lähes bränikkään japsi tai euro nelikkoon, niin tässä suossa sitä taas rämmitään kaulaa myöten. Tosin Jeeppi ja muutkin jenkkiautot on olleet minulle SE juttu ihan pikkujätkästä asti. Ja ZJ on vielä helppoa ja yksinkertaista teksniikkaa. |
#1241
|
||||
|
||||
..Ja ahdasta ja aikaavievää.
Nuo koneet on selkeästi suunniteltu tilavampiin konehuoneisiin. Ja se per**leen Torxien viljelijä jonka ovat ottaneet palkkalistoilleen joskus.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#1242
|
|||
|
|||
Sektorivarret / Pitman arm
Tein simpukan perushuollon, siinä kului noin vuosi mutta se on eri tarina eikä oikeastaan lainkaan mielenkiintoinen. Mutta, perjantaina sain 1996 ZJ:n alkuperäisen simpukan paikalleen ja siihen uuden kotimaisesta liikkeestä hankitun pitman armin paikalleen. Mutteri momenttiin ja mitä ihmettä, ratissa noin 10 astetta klappia
Tänään sain tilalle käytetyn alkuperäisen Mopar tuotteen. Pieni kuvavertailu ohessa, josta selviää mistä klappi tuli. Yllä tarvikeosa ja alla käytetty alkuperäinen. Tarvikeosa paikalleen käsin laitettuna Alkuperäisosa samoin Toisesta kuvakulmasta
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#1243
|
||||
|
||||
Mikähän 44re laatikkoa vaivaa kun ei taho kolmoselle vaihtaa käynnistyksen jälkeen. Ei tunnu olevan mitään väliä onko kylmä, kuuma tai kauanko edellisestä starttauksesta on. Ainoa millon ilmenee niin käynnistämisen jälkeen. Hetken kun malttaa ajaa kakkosella niin vaihtaa kolmoselle eikä sen jälkeen mitään ongelmia kunnes taas sammuttaa ja lähtee uudelleen ajamaan. Vaihteiden läpikäynti ennen liikkelle lähtöä tuntuu auttavan.
Tympeä kun lähtee muun liikenteen sekaan niin saa jurnuttaa kakkosella tien tukkeena. Auto siis 96 v8 zj ja 44re laatikolla. Edit. Pannat säädetty, tv kaapeli säädetty, öljyt vaihdettu ja määrä tarkistettu moneen kertaan. Viimeksi muokannut Rocker : 06.12.2016 17:23 |
#1244
|
||||
|
||||
Paljonko on pakkasta, tai vaikuttaako se mitään? Ja oletko varma että on nimenomaan ettei vaihda kolmoselle, ettei ole nelonen mikä ei mene päälle?
Jos meinaan kyseessä kovempi pakkanen ja ei mene isoin tai muuntimen lukko päälle niin on ihan normaalia. RE- sarjan laatikoissa on softassa ominaisuus mikä estää isoimman vaihteen ja lukon kytkeytymisen jos lootan sisäinen lämpötila on alle 0℃. Edit: sisälukutaito.. joo eli ei lämpötilalla väliä. Pitää vähän tutkia asiaa. Mutta koitahan seuraavalla kerralla sellaista että pidä startin jälkeen esim. minuutti- pari N- asennossa (nimenomaan vapaalla, ei parkilla!), ja sitten liikkeelle. Vieläkö tekee samaa?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1245
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pitää kokeilla pitää n vaihteella ennen liikkeelle lähtöä ja infota mitä teki. |
#1246
|
|||
|
|||
tuore jeepisti kysyy tyhmiä..lyökää muttei naamaan (olen liian kaunis mies)
joo eli ajattelin miedosti korottaa tuota grandia(oliko se 1,5"). meinasin niitä korotuspaloja (tarviiko jousille tehdä jotain?) oliko muita vinkkejä yleensä autonpitoon ja tunaukseen? kyseessä 94 5,2V8 Kaikki vinkit tervetulleita. Nyt aluksi teen niinkuin kaikilla autoilleni että huollan ne ajantasalle. öljyt, suodattimet jne. aloitan huoltohistorian "alusta" t. Jamppi |
#1247
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#1248
|
|||
|
|||
Voiks niitä korotuspaloja ZJ:ssä laittaa useempaankin väliin?
Kannattaa samalla vaihtaa ne alkuperäiset jousien kumit, ovet todennäköisesti jo aika säleinä eivätkä tule ehjänä irti ja jos jättää pois niin korotuskin jää aiottua pienemmäksi. |
#1249
|
|||
|
|||
Lainaus:
Plussakeleillä auttoi, kun piti hetken aikaa pakilla ennen liikkeelle lähtöä, eikä vahingossakaan pysähtynyt alkumatkasta. Jo pikkupakkasilla taasen saa ajella työmatkalla kolmisen kilometriä 80km/h alueen alkuun. Vaihtaa isompaa vasta, kun vauhti nousee tuon 80km/h tienoille. Mikäli joutuu ajamaan jonkun perässä hitaammin, ei vaihda kuin ehkä 8km ajon jälkeen. Ärsyttävä vaiva, jonka kanssa on oppinut kahdessa vuodessa elämään Ei se ainakaan pahemmaksi ole mennyt. |
#1250
|
||||
|
||||
Lainaus:
Vaihtaisin samalla ainakin kaikki kallistuksenvakaajan koiranluut sekä korikiinnikkeiden puslat, ja tsekkaisin tarkkaan kaikki tukivarret missä kunnossa puslat on. Jos ne on alkuperäiset, ne on loppu. Helpoiten uusii ostamalla Moogin uudet tukivarret puslineen; jos meinaa ajaa metsässä yhtään kovempaa offia niin vähintään alatukivarsiksi vahvemmat säädettävät. Kadulla ja miedossa offissa nuo alkuperäistyyppisetkin kestää toki hyvin. Vaihtaa tukivarret tai ei, niin muistaa sitten että korottaessa kaikki tukivarret sekä akselin- että korinpäästä löysälle, seka panhardin akselinpuolen pultti (takana myös korinpuoleinen) pitää löysätä niin paljon, että tukivarret ja panhard pääsee liikkumaan vapaasti pultin ympäri. Kun auto on korotettu ja takaisin omalla painolla renkaiden päällä (tai pukit akselien alla ja paino päällä) niin pultit ja mutterit momenttiin. Tämä siksi, että muuten puslat jää jännitykseen ja kumit repeää alta aikayksikön. Kannattaa muutenkin käydä paikat läpi, voi olla että mm. raidetangonpäitä yms. ei ole välttämättä vielä edes vaihdettu.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |