|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
Mulla on 3kva ups ja sen jatkeena honda eu70is sähköstartilla. Pitää laittaa vielä automatiikka et käynnistyy ennen kuin ups kyykkää. Helpottaa elämää kun ei valot eikä ihmemies katkea kesken lähetyksen.
|
#27
|
||||
|
||||
Vähän kuin varavoimaan liittyen entisöin tuossa tovin sitten tuollaisen Petromaxin..
Ei kovin informatiivinen kuva mutta siis kyseessä vanhan ajan voimavalolyhty joka toimii petroolilla, ei tartte siis sähköä mutta käynnistys on oma värkkäämisensä (turvallisesti). Silti kiva olla täällä maalla |
#28
|
||||
|
||||
Tämmönen ittellä, jostain Pv:n laitoksesta purettu suomalais-saksalainen täysin automaattinen varavoimakone. Ikää tällä on jo 56v ja alle tuhannen tiimaa oli mittarissa kun ostin pari vuotta sitten. 22 kw ainakin sieti resistiivistä kuormaa kun testasin. Moottori on Valmet 409D, jota ei raktoreihin ikinä päätynyt, käyttö tais jäädä vain näihin. Kytkettiin pirttiin siten että mittarin jälkeen tuli erillinen kisko 25 a sulakkeilla ja syöttö 32:lle ulkorasialle. Koneen sähkökaappiin syöttö jossa on kontaktorit syötölle ja kaikki automatiikka on mm. ajastinreleillä ja ohjelmakiekoilla. Pirtin keskuksessa oli siten vielä vaihtokytkin jolla valittiin suora verkko tai automaattinen syöttö. Tuossa mökissä tarvetta olikin kun ei ollut kuin sähkölämmitys patterit + ilp. Moottorilämmitin toimi ajastimella niin ettei yhtäsoittoa porruuta, ja kaapissa oli myös pakkasvahti. Katos oli myös päällä.
Tässä uudessa osotteessa ei niin ole tarvetta kun pelletillä lämpiää ja varavoimaksi riittäis ups tai edullisemmin tehtynä invertteri ja akku pitään pirtissä lämmöt. Tämäkin kun on iänaikasten 400v avojohtojen aluetta niin katkoja on ollut niistäkin johtuen, ei vain isompien linjojen päälle kaatuneista puista. Vaunuun meinasin tuon asentaa yhdessä 20 kw ruuvikompuran kanssa. |
#29
|
|||
|
|||
Lainaus:
Uuremmissa ei ole enää tenupihtejä Niissä pumpataan "liekinheittimelle" paine, siitä kaasua sukkaan ja tultaperään hetken perästä voikin sitten aukasta kaasuhanan ja sammutella liekittimen
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#30
|
||||
|
||||
Jos palataan aggregaatteihin
Onko itävaltalaisesta Zipper merkistä mielipiteitä?
esmes: http://www.zipper-maschinen-shop.de/...-STE11000.html
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#31
|
|||
|
|||
Lainaus:
-sami- |
#32
|
|||
|
|||
Käyttää kiinalaista hondakopiomoottoria. Veikkaan että aasiaan osoittaa muukin valmistus... Toki aika hyvältä vaikuttaa tuo Loncin mikä kaverilla on ollut ammattikäytössä Avantissa jo jonkun aikaa.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#33
|
||||
|
||||
Kysely jatkuu...
Mitenhän tähän suhtautuisi:
https://kauppa.rellunkulma.fi/produc...010000w-handai Sanoi täti että yleensä Loncin moottori. Ei jaksanut varmistaa kun sähköpostilla kysyin.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#34
|
|||
|
|||
Lainaus:
Minulla on ollut Hondan aggregaatteja. Jos vertaan 5000VA Hondaan, kun on omista teholtaan lähinnä. Hondassa on 13hv/390cm3 kone, eli karkeasti jakaen 384VA/hv tai 12.9VA/cm3. Se ainakin on toiminut. Jos siitä kiinalaisesta luvataan 9500VA ja siinä on 20hv/614cm3 kone, niin samalla jakolaskulla moottorin kuormaksi tulisi 475VA/hv ja 15.5VA/cm3. Vähän enemmän siis on moottorille laitettu kuormaa, jos luvattu jatkuva lähtöteho 9500VA pitää. Honda antaa ainakin mitä luvataan, on kokeiltu työmailla. Kun tiedetään, että 1hv on 746W (eli siis 746VA jos tehokerroin on 1.0, siis resistiivinen kuorma), niin jäähän siinä kiinalaisessa vielä laskelmassa hyötysuhteellekin tilaa. Hyötysuhde on aina aika reilustikin alle 100%, joten hevosvoimasta ei mitenkään saa 746VA sähkötehoa.
__________________
Jukka |
#35
|
|||
|
|||
Itelle ostin omaan puuhamaahan nyt heinäkuussa tuollaisen halvan ja hyvän kiinalaisen:
https://www.ltt24h.fi/tuote/aggregaa...6438168093710/ Maksimiteho 230V 3000W, jatkuva tuotto 2800W. Paino 45kg, joten tällainen selkävammainenkin jaksaa yksin nostaa sen kottikärryn kyytiin ja siirrellä paikasta toiseen/pakettiauton konttiin (muorilan rakennusten kunnostus myös menossa, joten konetta raakkuutetaan paikasta toiseen). Halpaa oli tarjoushinta 275,- ja vuoden takuulla. Oma libido kyllä kestää käyttää myös halpaa kiinalaista, kunhan vaan tehot riittää... Kyllä tällä sähkökatkon sattuessa sähköistää useammankin pakastimen kerralla. Raulimyrskyn aikaan vein koneen naapurille pariksi tunniksi lainaan, ettei sen lihaa täynnä olevat arkut lämpiä liikaa, kun sähköt olivat olleet poikki jo 21h. Hyvää siinä on se, että syö osakuormalla n. litran bensaa tunnissa ja lähtee aina kevyellä kertanykäisyllä käyntiin. Hiljainen pörinä ei kuulu kauas. Kiinainmaalta siihen saa vielä sellaisen kaasarin säätimineen 22,- postitettuna, että saa syöttää vaihtoehtoisesti myös nestekaasua, jolloin taas polttoainekulut liki puolittuvat. Ja ainahan voi rakentaa puukaasu- tai vetygeneraattorin, niin saa liki ilmaista polttoainetta (KVG)... Hyvää on myös se, että ylikuormituksen sattuessa se ei ole polttanut jännitteensäätäjää, vaan on sammuttanut polttomoottorin. Pari kertaa on käynyt niin, että pyykkikone on alkanut lämmittämään tai linkoamaan, kun samaan aikaan on laitettu kompuraa tai pöytäsirkkeliä päälle (+ tietysti roikkavalot ja useat akkulaturit aina päällä kun kone käy). Olen sillä nyt reilusti toistakymmentä tankillista pärryyttänyt sähköä ja uskallan suositella kohtuukäyttäjälle... Hitsauskonetta en ole edes yrittänyt kokeilla käyttää, kun ne vaativat melkeinpä 5-7kVA koneen (hitsauskoneesta tietysti kiinni tämäkin) toimiakseen kunnolla. Silloin taas aggregaatin hinta pompsahtaa korkealle ja polttoaineen kulutuskin kolminkertaistuu.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... |
#36
|
||||
|
||||
Heh, sattuipas. Hätäpäissäni sen myrskyn aikaan ostin juuri tuon kun sattui lähikaupassa olemaan. Hyvinhän se pelasi sen aikaa kun oli tarve.
Nyt on vaan tavoite hommata 3-vaihekone tuottamaan sähköä myös vesipumpulle. Laitan saman tien verkonvaihtokytkimen ja syötän koko huushollia, tai no välttämättömiä laitteita. Laitatko linkkiä siihen kaasujuttuun, kiinnostaa tutustua aiheeseen.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#37
|
||||
|
||||
Mulla on kans tuo Kartse1:n linkin kone, ostettu Minimanista Xpert -merkillä ja hinta 169,- kun sattui poistohyllystä löytymään. Al-Ko:n 2,2 kW klapikonettakin jaksaa hyvin käyttää, tietty pörähtää vähän kun klapparin käynnistää. Aggregaattia tosin en ole koskaan saanut käyntiin ilman starttipilottisuihketta, oli ryyppy missä asennossa tahansa
|
#38
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tässä on yksi versio. Netissä myyjiä on pilvin pimein. Tuolla myyjällä taisi olla isompiinkin koneisiin noita kaasareita. Hinnat ainakin oli halvimmasta päästä, siksi talletin tuon linkin koneelle. Itellä oli joskus Einhellin 230/380V / n. 5kVA kone tuollaisella dual -kaasarilla ja se kyllä säästi reilusti yli puolet polttoainekustannuksista kaasukäytöllä. Tuohon kaasarin kaasunippaanhan voi syöttää vaikka sitä ilmaista puukaasua tai muutakin palavaa kaasua. Pitää vaan tietää mitä tekee, ettei tule pommia...
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... |
#39
|
|||
|
|||
Lainaus:
Sulla on bensansaannissa jotain tukosta tai sitten ryyppyläppä ei mene täysin kiinni. Kunnossa oleva kone kyllä käynnistyy kertanykäisyllä, kun vaan laittaa ryypyn ihan kiinni. Röpöttää rikkaalla, mutta kun heti nappaa ryypyn pois päältä, niin jää nätisti pörisemään. Bensakone tarvii puolilämpimänäkin ryyppyä.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... |
#40
|
||||
|
||||
Melkoista tonkimista kun yrittää löytää kunnon speksejä noista laitteista. Myyjän ilmoitukset voi olla ihan mitä sattuu tai oleelliset tiedot puuttuu kokonaan.
Jos onnistuu löytämään valmistajan sivut, siellä voisi kuvitella olevan riittävästi tietoa, mutta sekään ei aina toteudu. Hankalinta on yrittää saada käsitystä, miten generaattori kestää lyhyttää kuormapiikkiä, tässä tapauksessa 3-vaihemoottorin käynnistystä vesipumppukuormassa. Pari on löytynyt jotka selkokielellä sanoo antavansa 10..20s reilua ylikuormaa nimellistehoon nähden. Hollolassa tuntuu olevan varteenotettava firma näissä asioissa.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#41
|
|||
|
|||
Jos joku haluaa laittaa generaattorin Mersun 200 dieselkoneen perään. Mulla on sellaisia nurkissa. On seissy pitkään, muttei ole jumissa.
|