|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Volvo Valp sunnuntaiajeluihinVolvo tuli taloon ja tässä olisi oma korteni kekoon projektikertomuksista. Lähtötilanne oli tällainen (kuva aiemmalta omistajalta, kuvan renkaita ei ollut varaa ostaa, alla nyt perus lapikkaat): Eli aihiona melko siisti, eikä mitään suurempia vikojakaan löytynyt, pientä jarru- ja sähkönäpräämistä lukuunottamatta. Ajelin Volvolla melkeinpä vuoden ja toteutin kaikenmoisia perversioita ja silloin mielestäni hyviä parannuksia, jotka nyt lähinnä kaduttaa. Oli kova tarve tehdä jotain ja osaamista/järkeviä visioita ei oikein ollut. Armeija kutsui ja Volvo jäi talliin ja nyt parin vuoden seisomisen jälkeen löytyi uutta motivaatiota, järkevämpiä ideoita ja parempi paikka auton laitteluun. Voin luvata, että projekti tulee etenemään todella hitaasti, sillä aikaa, rahaa ja osaamistakin on meleko rajoitetusti Parhaani kuitenkin yritän ja motivaatio on tällähetkellä korkealla. Nyt ensimmäisenä listalla on jarrujen päivitys tehostetuiksi, kaksipiirisiksi levyjarruiksi. Pääsylinteriksi ja tehostimeksi valikoitui w124 mersun osat. Ruotsissa tiettävästi joku on samoilla osilla onnistunut hyvin, terrangbil.net -sivuilta löytyi tästä juttua, linkki kyseiseen keskusteluun: http://www.terrangbil.net/forum/inde...17-bromsservo/ Kuvassa näkyy ”pedalbox”, johon täytyi uudet reiät porata, reikää isontaa ja poistella vanhan sylinterin kiinnikkeet, muuten sopi kivuttomasti.
Viimeksi muokannut Mikkosetä : 31.08.2016 14:00 |
#2
|
||||
|
||||
Siistin näköönen aihio
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#3
|
||||
|
||||
Mitäköhän siitä tulis jos rahaa, aikaa ja osaamista olis rajattomasti? =)
Hieno projekti, seurailen sivusta..
__________________
Pelottaa...! |
#4
|
||||
|
||||
Totta tämäkin, mutta sanotaanko että näitä kaikkia kolmea on vielä keskivertoa huomattavasti rajoitetummin tarjolla kun on opiskelija joka yrittää koulun ohessa vielä käydä töissä ja perheenlisäystäkin olis tulossa
Viimeksi muokannut Mikkosetä : 03.06.2015 12:53 |
#5
|
||||
|
||||
Nonniin, nyt on osat maalattu ja kasassa.
Viimeksi muokannut Mikkosetä : 31.08.2016 14:02 |
#6
|
|||
|
|||
Jos tulee mieleen jotain kysyttävää niin kysy, autan niin hyvin kun voin, palstalla muutenkin tuntuu valppi tietoutta olevan ja tähän mennessä itsekkään en ole ilman vastausta jääny, hyvältä näyttää.
Tässä viellä tämmönen jos kiinnostaa. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=133691 |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
Malli ja runkonumero.
|
#9
|
||||
|
||||
Aikaa on vierähtänyt kuukauden päivät, mutta on sitä jotain saatu tehtyäkin
Pääsylkky ja tehostin on saatu asemoitua paikoilleensa ja alipaine on vedetty imusarjasta. Imusarjassa oli sopivasti jokin tarkastusproppu, jonka reikää vähän isonsin ja tein uudet kierteet. PTFE-letkulla tuli vedettyä alipaine. Jarruputket ja letkut on nyt myös uusittu pääsylkyltä akseleiden päälle asti, siitä sitten eteenpäin jahka löytyy satulat joihin kiinnittää. Vanhoja jarruputkia oli veikeä raaputella rungosta esiin, olivat muumioituneet mudan sisään varmaan muutaman vuosikymmenen... Viimeksi muokannut Mikkosetä : 31.08.2016 14:11 |
#10
|
||||
|
||||
Kaikkea pientä on tullut taas sitten viime postauksen väkästeltyä. Niistä kirjoittelen sitten myöhemmin. Nyt lähinnä tarvitsisin apua Volvo-guruilta
Ongelma on sellainen, että edestä on kaikki pyöränlaakerit vaihtokamaa. Mistä olette näitä hommailleet? Kolusin varmaan parikymmentä laakeriliikettä läpi ja kaikki myivät ei-oota tai hinta oli 120e-300e välillä/kpl. Viimeksi muokannut Mikkosetä : 08.03.2016 10:03 |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
http://simplybearings.co.uk/shop/index.html Rockauto tuntee myös hyvin laakerit, Taitaa Volvon laakerit olla samat kuin CJ:n navoissa. |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
Mitkä ne laakerien numerot on?
|
#14
|
||||
|
||||
SKF/Timken 102849, ulompi ja sisempi laakeri on samanlaiset.
|
#15
|
|||
|
|||
Saisko sorvattua napaa johonkin stanu kokoon?
|
#16
|
||||
|
||||
Ootko Laplander Shopista kyselly?
http://shop.laplander.nu/ |
#17
|
||||
|
||||
Tuolla Laplander shopissa on kyllä, mutta nekin maksaa sen reilu 80e/kpl + postit + mahdollinen alv kun tulee Norjasta. Samat hinnat Olav Teigenillä, joka kanssa Norjassa myy näitten osia.
Millikokoon sorvaamista mietin kanssa, mutta on aika hankala paikka sorvata... Viimeksi muokannut Mikkosetä : 31.08.2016 13:57 |
#18
|
||||
|
||||
Jälleen on kuukausi vierähtänyt ja onhan sitä tässä saatu kaikkea pientä räpellettyä.
Sain jo aikaa sitten sähköpostiin vastauksen katsastusmieheltä, jossa oli synninpäästö tuolle W124:n pääsylkylle - kelpaa. Jarruosiksi valikoitui Kia Sportage 1 gen (K00, 95-03) jarrulevyt ja satulat. Navan ”lautasesta” sorvauttamaan muutaman millin pois ja jarrulevyjen keskireikää hieman isontamaan, mutta nyt istuu hyvin Oli melkoinen episodi tuo jarrusatuloiden hankkiminen. Tilailin ne jenkeistä RockAutosta. Kaksi kertaa lähettivät vääriä osia. Tulli ei toisella kerralla enää meinannut uskoa, mutta saatiinpa nuo oikeat osat nyt vihdoin. Tällähetkellä satulat on purettu ja maalattavina. Kannattipa nuokin purkaa, toisen satulan männän alta löytyi vähän yllätyksiä: Amerikan Joe ollut vähän hätäinen putsaamisen suhteen. Jahka maalaussessiot on valmiina niin täytyy tutkailla ettei tuota hilettä ole tiivisteissäkin niitä rikkomassa. Noiden mäntien ulos pullauttamiseen sain autokonkari-kaveriltani hyvän vinkin, pienellä paineella paineilmaa nipasta sisään niin johan lähtee. Hyvä että kaveri mainitsi tuon pienen paineen, 2 bar taisin laittaa kompuran säätimestä ja varovaisesti päästin ilmaa, ja siltikin lähti männät aikas haipakkaan. Jos ei olisi tuota maininnut, niin olisin varmaan lasettanut täydellä 8 bar:lla männät tangentin suuntaan pitkin tallin seiniä Muuton tässä on vaan hapotettu pikkunippeleitä, hiekkapuhallutettu napa ja kääntöpäät ja maalattu kyseiset osat. Osat hinkattuna puhtaaksi maalista: Happokylpy porisemassa: Puhtaaita osia: Pohjamaalia kalikoille: Ja pintamaalia, alustasta tulee tälläkertaa kirkkaan punainen, navat maalaan vielä mustiksi: Seuraavana sitten jarrusatuloiden kasausta, napoihin uudet laakerit ja nekin kasaan ja suunnittelemaan palikkaa jolla kiinnittää jarrusatulat kääntöpäähän. Hitaasti hyvä tulee Viimeksi muokannut Mikkosetä : 08.03.2016 10:05 |
#19
|
||||
|
||||
Piiitkä tauko viime postauksesta, mutta on tässä pientä edistystäkin tapahtunut.
Jarrusatulan kannake osoittautui haasteellisemmaksi kuin luulin, yhdestä kappaleesta sitä ei pysty tekemään koneistamatta. Niinpä kannake tulee kahdesta palasta, jotka pultataan yhteen. Sattumalta päädyin pummaamaan hukkapaloja rautaa vesileikkuufirmasta, ja sain heiltä melko edullisen tarjouksen kannakkeiden leikkaamisesta. Tuleepahan tutustuttua siihenkin maailmaan. 3D-mallinnusta on tullut nyt joulun pyhät harjoiteltua ja eiköhän tuon mallin piirtäminen onnistu, kunhan on tarkkana mittojen kanssa. Aloin lähestyä hommaa tekemällä MDF-levystä mallit kannakkeista, joista voin sitten piirtää ääriviivat paperille, skannata ja väkerrellä 3D-mallin. Tällaiselta näyttää tällä hetkellä: Taitaa olla neljäs versio mallista, vielä teen varmaankin viidennen, joka on sitten lopullisen mallin perustana. Viimeksi muokannut Mikkosetä : 27.02.2017 18:41 |
#20
|
||||
|
||||
Aikaa taas kulunut reilu puoli vuotta, mutta eipä tätä ole unohdettu. 3kk kului töissä 200 km päässä kotoa, joten taukoakin on rakentelussa ollut.
Jarruhommat on ihan hyvällä tolalla. Kevättalvella sain tehtyä 3D-mallin satuloiden kiinnikkeistä, joka sitten vesileikattiin Tampereen Vesileikkaus -nimisessä firmassa. Palvelu ja työn jälki oli hyvää ja kiinnikekin onnistui kerrasta. Uudet vastamaalatut jarruosat olisivat paistaneet muuten ruosteisesta ja likaisesta alustasta, joten otin sitten etuakselin jousineen irti. Tässä akseli menossa hiekkapuhallukseen. Muumioin sentin kerroksella jesaria kaikki osat minne en halunnut hiekkaa. En tiedä kuinka näitä on yleensä suojailtu, joten pelasin varman päälle ja avasin etuperän ja laitoin sinne rättejä ja rättien päälle reilusti vaseliinia mihin hiekka sitten jäisi jos tulisi tiivisteen välistä. Eipä siellä hiekkaa näkynyt, joten jokseenkin turhaa työtä taisi olla? Akseli näyttää tältä tällähetkellä. Uudet jarruosat ovat jo kiinni, enää tarvisi kiinnitellä jarruletkut ja -putket. Tosiaan ruiskumaalausvehkeet tuli hommattua, ja vaikka maalari on amatööri, ruisku on biltemasta ja kompura on alitehoinen, niin silti jälki on paljon siistimpää kuin sudittuna, ja kalvonpaksuuttakin saa enemmän kun joka maalikerrosta voi kasvattaa märkää-märälle -tyylillä. Lehtijouset hiekkapuhallettiin myös, varoituksista huolimatta. (Toisilla on sellaista näkemystä, ettei jousia sopisi hiekkapuhaltaa ollenkaan) Hioin suurimmat ruosteet rälläkän teräsharjalaikalla pois ja pakka puhallettiin varovasti kokonaisena, josko se ei siitä mennyt pilalle. Jouset on nyt pohjamaalattu ensimmäiseen kertaan, huomenna sitten toinen kerros pohjamaalia ja pintamaali päälle. Kun jousetkin on maalissa, pääsee etuakselia sovittelemaan alle. Pyöränlaakerit osoittautuivat kaikki niin kuluneiksi, että nekin piti uusia. Homma sujui melko kivuttomasti, laakereiden säätö mittakellollakaan ei ollut kovin vaikeaa, shimmejä vaan laakereiden väliin niin että välys on sopiva. Katsotaan sitten miten lopullisesti onnistuin, kunhan joskus saa akselin auton alle ja ajettua testilenkkiä. Jonkun mielestä mittakellolla säätäminen on turhaa hifistelyä, mutta kun ei ole sellaista tuntumaa sopivasta välyksestä että pystyisi käsin säätämään, niin näin tulos on toivottavasti lähempänä oikeaa. |
#21
|
|||
|
|||
Mites tän projektin eteneminen ??? Onko ajossa jo
__________________
45° jälkeen rupee kallistumaan VOLVO❤ |
#22
|
||||
|
||||
Kiitos mielenkiinnosta, mut ei oo vielä ajossa Aloin nyt kuitenkin taka-akseliakin remppaamaan ja päivitteleen levyjarruille. Itse akseli ja jouset on puhallettu ja maalattu, pyöränlaakerit ja stefat on matkalla Jenkeistä Suomeen ja jarrusatuloiden kiinnikkeet olis vesileikattu. Levyt ja satulat ehdinkin jo hommata.
Nippuun sit jahka paketti saapuu. Oon kuvaamisen suhteen ollut vähän laiska, täytyy käydä nappaamassa pari kuvaa kun pääsen työkeikalta kotio. |
#23
|
|||
|
|||
Lähinnä kiinnostus heräs kun muistin että laitoit 124 tehostimen ja sylkyn, että ootko päässy kokeilee että toimii. Ite laitoin 76 broncon entiset ja huomenna rupeen suunitelee takasia levyille.
__________________
45° jälkeen rupee kallistumaan VOLVO❤ |
#24
|
||||
|
||||
Juu vielä en oo päässyt toimintaa testaan ajossa, josko kesällä saisi akselin alle ja pääsisi kokeilemaan.
Sopiko Broncon osat helposti? |
#25
|
|||
|
|||
Ei ne nyt ihan ilmatteeks menny kiinni. Joutu simmailee jonkun verran satulan kiinnitystä ulommas ja sorvaamaan keskireikää isommaksi että napa mahtu pyörimään , napaa joutu sorvissa käyttää että saa istumaa levyn navan päälle.
__________________
45° jälkeen rupee kallistumaan VOLVO❤ |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Volvo Valp | HannuN | Maasturiprojektit | 41 | 17.01.2016 12:21 |
volvo valp rekisteri | VOLIATTI | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 16.01.2016 09:20 |
Myyty Volvo Valp akselit | HannuN | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 29.12.2013 08:42 |
Volvo Valp | mielipuoli | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 14.01.2013 13:52 |