Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 08.05.2016, 15:24
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Voi olla, et siellä jotain dynaa mitsua tai vastaavaa akseleina, niissäkin on monissa jarrutuksen suuntaan kiristyvät mutterit

Sit kannattaa sellainen huomioida et ne vääräkätiset osat taitaa olla erikoistilaus palikkaa pienemmissä paikoissa, mutta normaali voi olla hyllyssä eli kannattaa katella tarkaan kaikki pultit ettei ole kuten yhessä mazda;ssa et oli seassa normaali kätisiä

Kannattaa rapsutella puhtaaksi niitä pulttien päitä, joissain on merkkejä vääräkätisissä
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 08.05.2016, 15:26
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.315
Perusasetus

Verrokiksi nykyisessä Transit Customissa näkyy olevan ohjekirjassa mainittu pyöränmuttereille momentiksi 200Nm. Vaarnat näytti olevan 14mm luokkaa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 09.05.2016, 00:30
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Verrokiksi nykyisessä Transit Customissa näkyy olevan ohjekirjassa mainittu pyöränmuttereille momentiksi 200Nm. Vaarnat näytti olevan 14mm luokkaa.
Mutta silti monessa autossa tulee vastaan pultteja jotka on vedetty "varmuuden vuoksi" luokkaan 600Nm..
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 09.05.2016, 18:44
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jam0 Näytä viesti
Sellanen nyrkkisääntö olemassa että MAKSIMI mitä saisi pulttia kiristää on pultin halkasija x pultin lujuus.

Noi vakio pyöränpultithan taitaa kaikki olla 10.9 lujuudella, eli:
10.9 x M12 = n.130nm
10.9 x M14 = n.150nm
tjaa, Scaniassa on 22 milliset pultit, mutta niille on normaalitiukkuus 800Nm. Tiiheempijengasissa, esim. perävaunuissa on luokkaa 650Nm (22mm)
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 09.05.2016, 20:04
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Liittyy asiaan on se ihanaa kunnei ole ketään turaria päässy idiootin apinan raivolla hakkaamaan pyörän pultteja kiinni

Piti traktorista irroittaa "tykkivanne"pyörä ja eihä siihen tietenkään mahdu hylsy

Noh yks oli hiukka löysällä ja kolme vaati vasaralla napauttamisen kiintoavaimen päähän
Mutteritkin pyöri sormin pois
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 10.05.2016, 12:39
Jam0 Jam0 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.02.12
Sijainti: Aura
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
tjaa, Scaniassa on 22 milliset pultit, mutta niille on normaalitiukkuus 800Nm. Tiiheempijengasissa, esim. perävaunuissa on luokkaa 650Nm (22mm)
Joo raskas kalusto ja isommart pultit tietysti erikseen, tää koski lähinnä näitä mun laittamia ja siitä alaspäin mitkä on ylipäätään mahdollista vääntää poikki ihan käsipelillä
__________________
HDJ100 -99

Ex:
HDJ80 -91
VW Taro -90
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 10.05.2016, 13:13
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.043
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Finnhopper Näytä viesti
Ite olen pistellyt akkukäyttöisellä pulttikoneella nyt muutaman vuoden renkaat kiinni käyttäen 100nm momenttivartta. Ovat pysyneet kiinni ja lähteneet myös auki.
Samoin, tosin paineilmakäyttöisellä mutta sillä ei ole asiaan merkitystä.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 10.05.2016, 21:21
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
tjaa, Scaniassa on 22 milliset pultit, mutta niille on normaalitiukkuus 800Nm. Tiiheempijengasissa, esim. perävaunuissa on luokkaa 650Nm (22mm)
Raskaassa kalustossa ei ole sitä kartiota..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 10.05.2016, 23:03
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Vähän ohi 4wd tms.


Siis vm. 2003? WV golfin uudet talvirenkaat oli "kiireapulainen" ajanut paineilma pulttipyssyllä kiinni,
Toki lähti auki rivarin pihalla, mutta palasiksi meni momenttiavain jne.
Mutta kun naapuri kävi hakemassa konehallilta työkaluja ja jatkovartta, niin aukesi...
Siis reilulla metrisellä jatkovarrella, toki alle 100 kg miehen rytkäyttämällä...

Minä olen yrittänyt avata yhden tutun v-70 volvon pyöränpultteja kamasan 60 cm? voimavääntimellä, kun rengas oli hukannut alapuolelta ylipaineen.
siis hypin siinä... ja ei auennut. (ja minulla elopainoa reilusti yli 100 kg)

No, lähti hinurilla k.o renkaat vaihtaneeseen liikkeeseen.... ja vaihtovat/korjasivat renkaan "samantien", oli kuulemma tekemisen meininki...
Ja volvon omistajan mukaan laskuja ei ole kuulunut...
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 12.05.2016, 06:09
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Raskaassa kalustossa ei ole sitä kartiota..
Kyllä se on, siinä aluslevyn ja mutterin välissä.



Sisuissa ei ole mutterissa pyörivää kaulusta, vaan kartio on vanteessa ja mutterissa.

Viimeksi muokannut Viipo : 12.05.2016 06:12
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 14.05.2016, 19:04
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Ja ainakin joissain vanhemmissa kuorma-autoissa irtoprikkana se kartio mutterin alla.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 14.05.2016, 19:32
mäksä:n Avatar
mäksä mäksä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 21.05.09
Sijainti: nakkila
Viestit: 4.925
Perusasetus

No mä vedän esim kuorkit 600nm
Jotkut volvot 140nm
Toyota lättämutteri 110nm
Tihut ranskikset 90nm
Ja muut 120nm


Ja varmasti jotakin unohtu

Ja jälkkärit 100-150 km
__________________
vapari ei ole vaihtoehto
Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta
No worries, mate !
Hojossa on sitä jotai
Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 14.05.2016, 19:35
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.315
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Toki lähti auki rivarin pihalla, mutta palasiksi meni momenttiavain jne.
Tarvitseeko ne avata momenttiavaimella?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 15.05.2016, 09:07
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Tervaspraytä yleensä käytetään raskaassa kalustossa, ja kyllä siitä tuntuu apua olevan.
Apua mihin?? Tää tervavillitys on taas jotain muinaissuomalaista perinneuskontoa,et korjaa kaiken perseestä perämoottoriin. Veneen pohjaan ihan jees,mut ainoastaan puuveneen ei pyöränpultteihin,eteenkään raskaaseen kalustoon.

Ai miks? Tekee talvikelissä renkaanvaihtamisen tienpäällä todella mukavaks touhuks. Ykskään mutteri ei vahingossakaan pyöri ainoatakaan kierrosta kumpaankaan suuntaan ilman rengasavainta ja vääntövartta. Vaseliinillä voidellut voit löysätä rengasavaimella ja kiertää näppivoimin auki ja takas kiinni.
Kesäkelissä terva palaa jenkaan kiinni ja muuttuu sellaseks lasittuneeks kivikovaks karstaks eteenkin napavälitteisillä akseleilla jossa lämpötilat on kesäkuumalla aikaslailla kovia.
Taas menee jenka tiukaks,eikä lähde pelkällä teräsharjalla kierteen pohjasta irti.

Puhtaat ruosteettomat tasot niin vanteessa kuin navassa. Hyvin vaseliinillä voidellut kierteet ja huolellinen kiristys ni pyörät kestää kiinni ja lähtee tarvittaessa auki.
Näin väitän mä!!
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 15.05.2016, 09:38
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Jos tien päällä joudut renkaan vaihtoon, niin ei sitten oo minnekkään enää kiirekkään.
Ite käytän töissä tervaspaytä kaikissa pyöränmuttereissa, ja erinomaisesti se on toiminu. Se on sen verran tahmeaa, et ei irtoa pinnoilta eikä väliin pääse suola/rapa/vesi ruostuttamaan. Vaseliinillä on taipumus peseytyä välistä pois ja ruostetta kehittyy tilalle.
Lisäksi se toimii eräänlaisena "ruuvilukitteena", mutterit ei pyöri niin nopeasti auki, jos pääsevät löystymään. Kireyksiä tarkistaessa ne tulee sit kiristettyä ennenkun kerkeevät liian löysälle pyörimään.
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 15.05.2016, 10:00
mäksä:n Avatar
mäksä mäksä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 21.05.09
Sijainti: nakkila
Viestit: 4.925
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Jos tien päällä joudut renkaan vaihtoon, niin ei sitten oo minnekkään enää kiirekkään.
Ite käytän töissä tervaspaytä kaikissa pyöränmuttereissa, ja erinomaisesti se on toiminu. Se on sen verran tahmeaa, et ei irtoa pinnoilta eikä väliin pääse suola/rapa/vesi ruostuttamaan. Vaseliinillä on taipumus peseytyä välistä pois ja ruostetta kehittyy tilalle.
Lisäksi se toimii eräänlaisena "ruuvilukitteena", mutterit ei pyöri niin nopeasti auki, jos pääsevät löystymään. Kireyksiä tarkistaessa ne tulee sit kiristettyä ennenkun kerkeevät liian löysälle pyörimään.
Terva spray:lle myös ääni
Vaikka on spray niin on ihmeen hyvää kamaa ..

Toimii niin kuin "viipo" kertoi
__________________
vapari ei ole vaihtoehto
Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta
No worries, mate !
Hojossa on sitä jotai
Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 15.05.2016, 13:11
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mäksä Näytä viesti
Terva spray:lle myös ääni
Vaikka on spray niin on ihmeen hyvää kamaa ..

Toimii niin kuin "viipo" kertoi
Joo spryy toimii juuri niin kuin viipo kertoo mutta terva pönikästä käyttääntyy arpen kuvailemasti.
__________________
Joop
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 15.05.2016, 18:00
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ranee Näytä viesti
terva pönikästä käyttääntyy arpen kuvailemasti.
Tätä pönikkäkamaa käyttää kumiukot.. Lienee halvempaa.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyota 2L2 kiristys momentit? _VESALA_ Tekniikka & Jutustelu 0 23.02.2008 08:44
B koneen momentit? Eris Tekniikka & Jutustelu 2 21.01.2008 21:13
Pyöränpulttien irroitus vetoakselista jappe Tekniikka & Jutustelu 8 13.12.2005 07:28


Sivu luotu: 16:05 (GMT +2).