|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1126
|
||||
|
||||
Sopiihan se, kun 5.9:ssä on vakiona 3" putki takapöntöltä lähtien. Muistaakseni 5.2 V8:ssa se on 2,5"?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1127
|
||||
|
||||
Lainaus:
Suunnittelin sitä nyt näin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/14860...tki-50cm-o63mm Tämä hitsataan tuohon vaimentimen sisäänmenoon kiinni ja muhvipää pitäs käydä auton alkuperäiseen putkeen päälle (katalysaattorin jälkeen) -> kiristys klemmarilla. Tällä saan myös hieman jatkoa, kun uusi vaimmennin on alkuperäistä lyhyempi. Tämä oli siis se vaimentaja 2.5" liitännöillä: http://www.magnaflow.com/products?partnumber=13216 ja sitten vielä jatkeeksi se 2.5" häntäputki, klemmarikiinnityksellä. Liitoksia ei hitsata, koska minusta olisi hyvä että putken saa purettua tarvittaessa ilman rälläkällä pätkimistä. Laipat voisi laittaa, mutta alkuperäiseen putkeen laipan hitsaaminen voi olla tuskaa näillä taidoilla ja ahtaassa paikassa. Ei varmaan tule pitävää. Tietysti yksi vaihtoehto olisi hitsata tuo motonetin putken muhvi kiinni alkuperäiseen putkeen ja laittaa toiseen päähän laippa ja vaimentimeen laippa. Onko se putken hitsaus nyt yhtään sen helpomaa siellä auton alla kun sen laipan?
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#1128
|
||||
|
||||
laippa on siellä alla helepompi hitsata ku ite putki.. tuo pakoputkihomma on ihan käyttötarkotuksesta kii, jos teet laippasetit, ni kadulla on hyvä ja toimii, samoten kadulla pelaa tosi hyvin vaikka hitsaisit kaikki pätkät yhteen. offiin ei oikeen toinna tehä ku pelkkiä klemmariliitoksia, koska kun putki takertuu jossain kohti kuitenki maastoon kii, ni se repii pakosarjatkin irti ku se tarttuminen sattuu vika paikassa. klemmari luiskahtaa AINA ennen ku isompaa tuhoa tulee. mie oon erikoistunu tappamaan putkistot ja vaihteiston palakit näistä, ni niistä korjauksistaki ehtiny muodostuu jo jonnilainen refleksi millä ne saa nopeesti seuraavaan ajoon tehtyä
lyhyt oppimaarä: halvimmat pätkät ja klemmarit mitä saa, 2,5"= one size fits all. (tarkottaa sitä et kaikkiin autoihin tekee putkiston 2,5" rööristä, aina.)
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#1129
|
||||
|
||||
Toistaiseksi ajetaan vain kadulla, mutta kunhan mää tähän laittelen kaikkea kivaa pikkuhiljaa, niin voi olla että joskus ajetaan metsän puolellakin?
Tietysti jos kasaan lemmareilla -> putki vuotaa liitoksista ja vituttaa, niin otanpa sitten kempin käyttöön ja turaan laippakiinnitykset.
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#1130
|
||||
|
||||
2-1/4"
__________________
Killing time is not murder |
#1131
|
|||
|
|||
Jeep ZJ 5.2 -96 Limited hajoaa
Pari vikaa iski päälle. Oisko kelle sattunut vastaavaa niin ei tarvitsisi ensin keksiä pyörää uudelleen:
Ohjaamon lämmönsäätö ei toimi. Kun asteita yrittää nuppia pyörittämällä muuttaa, vaihtuu vain 22 ja 23 asteen välillä, muita lukemia ei saa asetettua. Sama käännätkö oikeelle vai vasemmalle mutta lukemat jäkittää tuossa. Muuten vaikuttas toimivan, pitää lämmön tossa asteissa, puhaltimen säätö toimii, ylös/alas jne toimii, ilmastointi toimii. Toinen onkelma. Nelosvaihde ei enää kytkeydy. Kun vaihde pitäs vaihtua moottorin kierrokset nousee (turbiini aukee?) mutta muuta ei tapahdu. Onkos tuossa nyt magneettiventtiili joka tuon vaihdon hoitaa? Oiskos tuo vika niin yksinkertanen että korjaantus tuolla venttiilillä ja onkos paha vaihtaa? Mistähän osa kannattas hankkia? Ja on vaihdettu öljyt ja tasot on oikeat. |
#1132
|
|||
|
|||
Mahtuu. 5.9:ssä on 3" katista taaksepäin vakiona. Tosin ainakin mulla on taka-akselin etupuolen nurkilta putki lommotettu poikkileikkaukseltaan kolmion muotoiseksi, en tiedä onko tehtaalta asti näin. Minusta tilaa olisi lommottamattakin ja ainakin tarvikevalmistajat myy pyöreätä 3" rööriä.
|
#1133
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Yleisin vika 4xRE- sarjan laatikoiden vaihteiden puutokseen on tunnistimien ja solenoidien viat, eli öljypohja irti ja venttiilikoneistosta kaikki solenoidit ja tunnistimet vaihtoon; esim. Cascadetransmissionparts (eBay) myy pakettia missä on kaikki solenoidit (vaihtosolenoidit + heavy-duty governor solenoidi, governorin anturi, sekä laatikon nopeusanturi) sekä uusi suodatin + tiiviste. Toinen on sitten OD- yksikön hajoaminen, ei ole ihan tavattomia mutta kuitenkin mahdollinen. Yleensä näistä laatikoista hajoaa ensimmäisenä OD ja pakki.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1134
|
||||
|
||||
Vanhaan piristystä...
Lainaus: Jeep XJ kysymyksiä ja vastauksia palstalta.
Suuttimien vaihto keskustelusta.http://forums.offipalsta.com/showthr...63#post1283063 Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa Lisää ZJ palstalta mutta 4.0 on kai sama? http://www.jeepforum.com/forum/f13/d...p-how-1305456/ -Onko kukaan tehnyt/käyttänyt ZJ:ssä, paraneeko tyhjäkäynti ja vastaako äkäsemmin kaasun polkasuun? -Onko hintansa väärti?
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#1135
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pätee myös kasikoneisiin, eli Siemensin Deka:t yksireikäisinä ei tarjoa ihan yhtä hyvää bensasumua kuin Boschin tai Fordin nelireikäiset. Toisaalta esim. Speedfreaks.net:issä ja "Flyin' Ryan" monesti todenneet että toimivilla orkkissuuttimilla koneesta saa ihan samat tehot irti kuin paremmilla nelireikäisillä. Siitä huolimatta, itsellä on tarkoitus vaihtaa Boschin suuttimet, kunhan löydän sopivat.. ihan vain mielenrauhan ja testaamisen takia Tuossa video missä on Boschin nelireikäinen ja alkuperäinen (toimiva) Deka vierekkäin. Onhan niissä sumun muodossa eroa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 11.02.2016 09:44 |
#1136
|
||||
|
||||
lähinnä kai se heräävyys ja jopa polttoaineen säästö on se juttu, miksi noita vaihdellaan.. sama määrähän sitä bensaa menee grammamääräsesti koneeseen ja jos bensan määrä ei muutu, ei oikein voi muuttua tehotkaan
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#1137
|
||||
|
||||
Jos syötetyn bensan määrä ei muutu, miten polttoainetta voi säästyä?
|
#1138
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta vähän kyllä hämmentää itseäkin tuolla xj-topicissa nämä suutin asiat, kun wanhaan renix koneeseen suositaan maailmanlaajuisesti fordin (bosch) suuttimia nro: 0280155710 jotka antaa 210cc/min, kun tuon renixin alkuperäiset yksireikäsuihkut antoi 240cc/min samalla paineella....että tuleeko tuossa säästö paremman suihkun/palamisen takia...eli sama teho vähemmällä sopalla? Vai oonko ihan kuutamolla? ps. uudemmissa HO koneissa sitten eri paineet ja määrät! |
#1139
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lainaus:
Näissä ruiskukoneissa anturit antaa PCM:lle tietoa, josta se laskee arvion ilmamäärästä perustuen termodynamiikan lakeihin: jos lämpötila (IAT) kasvaa tai paine (MAP) pienenee, on ilma harvempaa ja imusarjasta tulee läpi vähemmän happimolekyylejä per aikayksikkö. Kaasuläpän asento (TPS) ja koneen kierrosluku kertoo jollakin etukäteen ohjelmoidulla mallilla paljon ainetta virtaa sisään. Kampiakselin asennosta voisi laskea palotilan tilavuuden tiettynä hetkenä mutta näin hienoa tekniikka ei ole. Kampi- ja nokka-akselien asennoista PCM kuitenkin päättelee kierrosluvun ja sen mihin pyttyyn kuuluu annostella bensaa tai kipinää. Suuttimia PCM ohjaa pitämällä niitä auki laskemansa ajan jolloin vakiopaineella bensamolekyylejä menee ennalta päätelty määrä aikayksikössä. Lopuksi vielä PCM lukee lambdalta koneesta läpi virranneen hapen määrää suhteessa ulkoilmaan ja koettaa säätää sen mukaan ilma-bensa suhteen (AFR) optimaaliseksi (huomioiden kaasun asennon), oisko lambda=1.0 vastaava AFR luokkaa 14.7 näin bensakoneessa (RE85:lla taas jotain 9.8) - tämänkin se tekee säätämällä suuttimien aukioloaikaa. Lisää tehoa ja pienempi kulutus saadaan kun - palotapahtuma on puhtaampi (tulpat, puola, kannet/palotilan muoto, sytytyksen ajoitus) Lisää tehoa ja suurempi (maksimi)kulutus tulee kun - pyttyyn menee enemmän happea (tilavuus: imusarja, kannen kanavat, venttiilit, nokka, pakosarjat ei rajoita virtausta, ahtaminen; lämpötila: välijäähy, FIBK, nitro, vesi; polttoaineen mukana: nitro, etanoli) ja PCM pitää suuttimia auki tarpeeksi kauan (ohjelmointi, suuttimien vaihtaminen isompiin). - pyttyyn menee hieman enemmän bensaa kuin suhteessa happea = pienempi AFR ja lambda-arvo (ohjelmointi, erilaiset PCM liittimiin tulevat lisäkikkareet) Pienempi kulutus ja pienempi teho - pyttyyn menee hieman vähemmän bensaa kuin suhteessa happea = suurempi AFR ja lambda-arvo - rajoitetaan sisääntulevan hapen määrää tavalla jos toisella
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#1140
|
||||
|
||||
eikös palotapahtuman puhtauteen vaikuta myös se sumun koostumus? jos tulee liriliri, niin vaikka happea tulisi paineella palotilaan, se ei syty yhtä herkästi, kun että se koostumus olisi hienojakoista? jos neste on nestemäisenä, niin sen sitoutuminen happeen on hitaampaa, kuin, että se on sumuna? syytän kemian ja fysiikan opettajiani jos oon väärässä..
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#1141
|
||||
|
||||
Lainaus:
Eli siis teoriatasolla yksireikäisten suuttimien sylinteriin tuuttaamasta polttoaineesta pieni osa saattaa jäädä palamatta (pitäisi näkyä ainakin päästöissä), tai toisaalta palotapahtuma voi kestää pidempään, jolloin siis voima tulee ikäänkuin hitaammin. Käytännössä tilanne varmaan on se, että menovesi palaa orkkissuuttimillakin aikalailla kokonaan, koska näissä vehkeissä pääosin on aina erittäin hyvät päästöt. Se, että nelireikäisillä suuttimilla kaasuun vastaavuus paranee ja tyhjäkäynti tasoittuu voi johtua juuri tuosta paremman bensasumun nopeammasta palamisesta. Tämä toki on puhdasta spekulaatiota, mutta tuskin kovin kaukana totuudesta. Kuitenkin niin kauan kun kaikki pyttyyn syötetty polttoaine palaa, ja ilman- ja polttoaineen määrien suhde pysyy samana, ja eri suuttimilla syötetään joka tilanteessa sama määrä menovettä, ei koneen teho voi mitenkään parantua.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1142
|
||||
|
||||
joo sitä mie niinkun ajattelin, että "palaa ärhäkämmin" aka syttyy, niin tuntus sitten jotenki kiukkusemmalta ajossa kova arvaus, että jenkkien puhuma polttoaineen säästö voi olla aika marginaalinen, ts vaikka palotapahtuma ois mitenkä puhas, niin sama grammamäärä siellä palaa per aikayksikkö.. kai?
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#1143
|
||||
|
||||
enivei, kysäsin tuosta tutulta, niin noita saisi käytettynä reilu parikymppiä kappale, et jos jollain on inspistä, niin voin hommata, ehin jo ilakoida, että ois ollu re-manu tarjolla naurettavaan hintaan, mutta paskat, rehellistä purkuosaa ne on
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#1144
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#1145
|
||||
|
||||
Lainaus:
Melkein kaikki jenkki-joen kamat jotka on RMF-leimattuja (ReManuFacture) "tehdaskorjattuja", ne on purkuosia, eli B-osia... Esim kaasarit, on kyllä hienosti pesty ja tiivarit vaihdettu, mutta läppäakselin reikä rungossa väljempi (soikeampi) kuin suomi-autoissa, samaten simpukat, ei niitä oo avattu, lähetin kerran yhteen autoon kolme RMF-simpukkaa ennenkuin sai asiakas semmoisen joka ei ollut väljempi kuin autossa kiinni oleva simpukka, yms yms, näitä riittää...
__________________
Killing time is not murder |
#1146
|
||||
|
||||
ainiin, ko näissön noita muovigay siemens/bosch suuttimia ni ei voi vetää auki rehdisti ja laittaa uusia tiivisteitä/shimmeja tarttee vissiin hankkia virtauspenkki ni saa suhauttaa ja valkata kymmenestä kuus toimivaa itelleen jos äityy ostamaan. kyllähän tää nyt on taas sellanen foorumi hipo juttu, että melkein jonkun tarttis kokeilla ja meil ku ois se dyno naapurissa, niin siinä sais ajaneen ja myös päästöarvot verrokiksi et tulisko muutoksia
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#1147
|
||||
|
||||
Sekä Siemensin Dekoihin että Boschin suuttimiin saa vaihdettua suodattimen ja tiivisteet. Boschiin ainakin löytyy kun etsii eBay:stä esim. Bosch EV1 rebuild kit. Toki siellä pysyy ns. "kovat" osat alkuperäisinä, mutta nuo yleisimmät vikaosat saa vaihdettua.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1148
|
||||
|
||||
Nyt olisi tuo väliputki, joka toivottavasti käy alkuperäisen päälle.
Tätä vielä arvon, että hitsaanko vai klemmari? Nyt vaan odotellaan että Jamant saa takaputken joksus tänne päin lähtemään Toivottavasti lomaviikolle sattus tulemaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#1149
|
|||
|
|||
5.9 ZJ:ssä on ilmennyt muutama ongelma.
Kampiakselin etupää vuotaa öljyä, näyttäisi tulevan stefasta. Onko hankala homma tuo stefan vaihto? Toinen juttu on etupään "kolina", sitä kuuluu reilusti varsinkin kuoppaista tietä ajettaessa, katsastuksessa ei tosin huomautettu mistään. Mikä Jeepissä on tyypillisin kolinan aiheuttaja eli missä järjestyksessä kannattaisi lähteä alustaa tutkimaan? Äänien lisäksi tuo on aavistuksen levoton ajettava, tuntuu ettei se haluaisi millään kulkea suoraan, ohjauspyörässä on 3-4cm tyhjä liike puolelta toiselle ennen kuin pyörät reagoivat, onko tämä vika vai ominaisuus? |
#1150
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lainaus:
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |