Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #2701  
Vanha 23.12.2015, 10:13
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tth Näytä viesti
Tekisi mieli suurentaa rengas kokoa, joten minkälaisia kokemuksia on 33x12.5 renkaiden kanssa Suzukissa ? Siis kestääkö vetoakselit ja vetonivelet metsässä rumuamista? Kyseessä siis 413, ja takana on palalukko. Vai kannattaako luopua ajatuksesta jo tässä vaiheessa ....
Paljolti kiinni omasta ajotyylistä, mutta järkevällä ajolla kestää oikeastaan yllättävänkin hyvin.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #2702  
Vanha 23.12.2015, 13:47
kenppi kenppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 18.08.13
Sijainti: Kajaani
Viestit: 496
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja J-H Näytä viesti
Samuraissa on ollu tyhjäkäynti hukassa, mikä avuksi?
Kylmänä kone käy noin 2800rpm "tyhjäkäyntiä" hetkenkuluttua n. 1 km ajon jälkeen noin 900 rpm... Missäs vika ?
Eikös tuo toimi ihan oikein? Kylmärikastus päällä kerrokset korkeammalla ja lämmettyään normaalisti alle tonnin?
Vai menikö multa nyt jokin ohi taas?
Vastaa lainaten
  #2703  
Vanha 23.12.2015, 16:22
J-H J-H ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.09.14
Sijainti: Muhos
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kenppi Näytä viesti
Eikös tuo toimi ihan oikein? Kylmärikastus päällä kerrokset korkeammalla ja lämmettyään normaalisti alle tonnin?
Vai menikö multa nyt jokin ohi taas?
Ok. Eli kyse oli taas vaan uudesta ominaisuudesta
Vastaa lainaten
  #2704  
Vanha 23.12.2015, 17:24
kenppi kenppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 18.08.13
Sijainti: Kajaani
Viestit: 496
Perusasetus

Joo nokun minä muistelin ettei samuraissa ole erillistä ryyppyä vaijerilla?

Tai jos siinä ei kylmärikastusta ole ollenkaan, niin joku ilmavuoto voisi olla tuohon kierrosten nousuun kylmänä syyllinen. Lämmetessään sitten loppuisi vuoto?

Joku asiasta enemmän tietävä voisi valaista, ite kun olen viimeksi reilu vuosi sitten samuraita rassannut niin ei voi muistaa millainen systeemi siinä on
Vastaa lainaten
  #2705  
Vanha 23.12.2015, 20:33
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Siellä on vahapatruuna ja taisipa olla toinenkin jäähdytysnestekierrossa jotka säätelee ryyppyä ja korkeaa tyhjäkäyntiä.Toinen kaasarin kyljessä ja toinen taisi olla imusarjassa alipaineletkujen välissä.
Kakstonnia kuulostaa kyllä aika korkealta kylmäkäynniltä näin äkkiseltään.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #2706  
Vanha 24.12.2015, 19:45
*make*:n Avatar
*make* *make* ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.08.08
Sijainti: Vihti
Viestit: 201
Perusasetus

Itselle kanssa on nyt isommat kummit työn alla, pientä korotus hommaa, spoa +2" koria ja chromon murrokset
35" kummit kävi mielessä mutta ehkäpä ne 33" piisaa, nyt 31x11,5.
__________________
Ei kaikki ole romua mikä on ruosteessa !
Vastaa lainaten
  #2707  
Vanha 25.12.2015, 11:29
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja *make* Näytä viesti
+2" koria
Koria ei saa korottaa jos leimata meinaa, eikä muutenkaan kannata, koska renkaille saa kyllä tilaa ilman painopisteen turhaa korottamistakin!
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #2708  
Vanha 25.12.2015, 13:02
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Omaan Suskaan rakentelin soan, jousina on trail gearin muistaakseni 2" korottavat pakat. Joten nyppäsin alimman lehden irti, niin korotus pysyi ihan siedettävänä. Siten soa nosti vain 4 cm koria alkuperäisestä.
Samaan syssyyn käänsin etu riiput takapuolelle ja rakentelin traction barsit akseleille. Lopputulos oli että ajettavuus maastossa ja maantiellä oleellisesti parantui ! En sitten vieläkään ymmärrä miksi se auttoi myös maantie ominaisuuksia. Ehkä akselin tuenta estää maantie montuissa akselien pienet pyörähdys liikkeet, tiedä sitten. Toivottavasti saan myös katsastus miehen uskomaan sen...
Vastaa lainaten
  #2709  
Vanha 25.12.2015, 14:29
nevo nevo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.14
Sijainti: Imatra, Suomi
Viestit: 84
Perusasetus

## Samaan syssyyn käänsin etu riiput takapuolelle ja rakentelin traction barsit akseleille.

Laitoit siis eturiiput, etu lehtijousien takapään kiinnikkeisiin ? Eikös ne tee sinne melkoisen ulokkeen, maastossa kiinni tarttuvan kohdan... ?
- Miten toteutit traction barsit ?
- Kyselen, kun itsellä mielessä korotus, ja ehkä jousien taonta, tai vaihto pidempiin, tms. Jos sopivat jouset löytyy kohtuu kustannuksin... Vielä en sopivia lehtiä, tai soveltuvia lisälehtiä, tms. ole löytänyt.
Vastaa lainaten
  #2710  
Vanha 25.12.2015, 17:19
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Siis etujousien etupäähän tuli kiinteät korvakkeet, ja takapäässä on riipukkeet, jolloin nimenomaan etupää korvakot hiukan madaltuivat ja virtaviivastuivat. Helpottaa ojien ylityksiä kun ei riiput tökkää ojien reuna kiviin. Jousien asento muuttui hieman etupäästä ylemmäksi, mutta soan rakennuksen yhteydessä huomioin akselien asennon ettei kartaanin kulmat muuttuneet entisestään.
Mie voin ottaa kuvia kunhan kerkeen.
Vastaa lainaten
  #2711  
Vanha 25.12.2015, 17:21
suzs205:n Avatar
suzs205 suzs205 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.06.11
Sijainti: joensuu
Viestit: 193
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Siellä on vahapatruuna ja taisipa olla toinenkin jäähdytysnestekierrossa jotka säätelee ryyppyä ja korkeaa tyhjäkäyntiä.Toinen kaasarin kyljessä ja toinen taisi olla imusarjassa alipaineletkujen välissä.
Kakstonnia kuulostaa kyllä aika korkealta kylmäkäynniltä näin äkkiseltään.
kakstonnia on ihan normaalia 2 samurain perusteella. -89 kaasarilla ja nyt -98 ruiskulla ja ruiskussa jopa korkeampi tyhjäkäynti kylmänä.
Vastaa lainaten
  #2712  
Vanha 26.12.2015, 11:52
cybress:n Avatar
cybress cybress ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.08.11
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.751
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tth Näytä viesti
Siis etujousien etupäähän tuli kiinteät korvakkeet, ja takapäässä on riipukkeet, jolloin nimenomaan etupää korvakot hiukan madaltuivat ja virtaviivastuivat. Helpottaa ojien ylityksiä kun ei riiput tökkää ojien reuna kiviin. Jousien asento muuttui hieman etupäästä ylemmäksi, mutta soan rakennuksen yhteydessä huomioin akselien asennon ettei kartaanin kulmat muuttuneet entisestään.
Mie voin ottaa kuvia kunhan kerkeen.

Ite tein aikanaan saman homman ja osoittautui toimivaksi. Kardaania joutu jatkamaan ku 3" alustasarja on alla. Nyt sama homma mutta soalla ja riiput ns takana edessä..
__________________
LaMaas offroad
Pohjois-suomen offroad
Offroad Oulu
Www.Suzuki4x4club.fi
www.laplandtrophy.com
Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !!
Vastaa lainaten
  #2713  
Vanha 26.12.2015, 12:13
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Kiinnostaisi nähdä kuvia noista riippujen siirroista jousien takapäähän.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #2714  
Vanha 26.12.2015, 13:36
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Tuossa muutama kuva. Traction barseista on vähän huono kuva, jospa siitä jotain selvää saisi.
Kartaanit vaati jatko limput, muuten olisi jäänyt turhan nokille boorit joissakin tapauksissa.
ps. Nuo renkaat (235/75-15) on myynnissä jos jotakin kiinnostaa. Keväällä uutena ostetut.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20151226_121559_resized_1.jpg‎
Views:	337
Size:	182,1 Kt
ID:	66457   Click image for larger version

Name:	20151226_121655_resized.jpg‎
Views:	542
Size:	144,4 Kt
ID:	66458   Click image for larger version

Name:	20151226_121241_resized.jpg‎
Views:	314
Size:	108,8 Kt
ID:	66459  
Vastaa lainaten
  #2715  
Vanha 26.12.2015, 15:20
nevo nevo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.14
Sijainti: Imatra, Suomi
Viestit: 84
Perusasetus

Selvän saa, kiitos kuvista.
- onkos kokeiltu riippuja myös takajousien etupäähän...?
- traction barsit täsmentää alustan toimintaa, luulen...
- on dana 40 akselit,, tuumin myös niiden käyttöä. Missä autoissa on ollu dana 40 akselit ?
Millainen laatu, kannattaako laittaa suzukin alle ?

-lehti jousilla tämä esim, https://youtu.be/v-l7wOajeUs

Viimeksi muokannut nevo : 26.12.2015 15:49
Vastaa lainaten
  #2716  
Vanha 26.12.2015, 15:30
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Takapäässä riippujen kääntö ei ole ehkä niinkään tarpeen, autolla kun yleensä ajetaan keula edellä Traction barit estää akselia kiertymästä ja siten jousia hajoamasta. Varsinkin takapäässä aika pakollinen vehje jos tekee soa:n tai laittaa korottavat jouset.

Kuis noi etupään riiput jousten takapäässä, kuinka arkoja ovat osumaan kiviin tms ? Itellä meinaan ne jousten takapään kiinnikkeet on varsin kovia kokeneet.
__________________
Tumpula Racing Team

Viimeksi muokannut Heguli : 26.12.2015 15:32
Vastaa lainaten
  #2717  
Vanha 26.12.2015, 16:50
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Takapäässä riippujen kääntö ei ole ehkä niinkään tarpeen, autolla kun yleensä ajetaan keula edellä Traction barit estää akselia kiertymästä ja siten jousia hajoamasta. Varsinkin takapäässä aika pakollinen vehje jos tekee soa:n tai laittaa korottavat jouset.

Kuis noi etupään riiput jousten takapäässä, kuinka arkoja ovat osumaan kiviin tms ? Itellä meinaan ne jousten takapään kiinnikkeet on varsin kovia kokeneet.

Ja jos tulee enempi maantie ajoa, niin tractio barit hyvä olla myös edessä, muuten saattaa äkki jarrutuksessa vääntää, tai pahimmassa tapauksessa katkaista jouset kun akseli pääsee kiertymään.

Riiput on hiukan akseli linjan yläpuolelle, joten ei ole aralla paikalla tarttumaan kiinni eteenpäin ajettaessa. Ja meilläpäin maastot meinaa olla enempi märkiä kuin kivikkoisia..

Ja tosiaan jos kääntää riiput takapuolelle, niin kannattaa huomioida jousipakkojen asento akseliin nähden, ettei mene liian jyrkäksi kardaani kulma.
Vastaa lainaten
  #2718  
Vanha 26.12.2015, 16:54
cybress:n Avatar
cybress cybress ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.08.11
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.751
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Kiinnostaisi nähdä kuvia noista riippujen siirroista jousien takapäähän.
Mun rojekti topicissa on jtn kuvia siitä riippu hommasta.
__________________
LaMaas offroad
Pohjois-suomen offroad
Offroad Oulu
Www.Suzuki4x4club.fi
www.laplandtrophy.com
Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !!
Vastaa lainaten
  #2719  
Vanha 26.12.2015, 17:28
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja cybress Näytä viesti
Mun rojekti topicissa on jtn kuvia siitä riippu hommasta.
Kiitti vinkistä, kertasin kaikki 11 sivua

Tarvii alkaa tuota muutosta harkitsemaan, lisätään työlistalle.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #2720  
Vanha 26.12.2015, 18:04
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.196
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Kiitti vinkistä, kertasin kaikki 11 sivua

Tarvii alkaa tuota muutosta harkitsemaan, lisätään työlistalle.


Sit myös se että kippuralla jousella rengas elää taakseppäin aika paljon sisäänjoustossa,Eli voi joutua kaaria avartamaan.




__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #2721  
Vanha 27.12.2015, 08:39
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Meinasin maastotunkin kiinnikkeet viritellä nokkapellin takaosaan mutta alkoi epäilyttämään rakenteen kestävyys. Kiinnikkeet pitää tietty tehdä tukevat ja kunnon "prikat" molemmin puolin nokkapeltiä mutta kestääkö sen pellin saranat & etupään lukkomekanismi lisärasituksen? Hirvittää vaan jos se tunkki tulee nokkapellin kanssa silmille kesken matkan Kenellään kokemuksia ? Toinen vaihtoehto olis laittaa kiinnikeet keulan karjapuskuriin, se nyt ainakin pysyy matkassa mukana. Sisälle sitä en haluaisi tuoda....
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #2722  
Vanha 27.12.2015, 16:13
tikkat3 tikkat3 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.08.09
Sijainti: Imatra
Viestit: 52
Perusasetus

Vitarassa ainankii saranat kestää, mut lukitus/tuulisalpa ei. Meni tuulilasi vaihtoon, ja vahingosta viisastuneena laitoin rengassokalla lukitut "laatikonsalvat" nokkapellin etureunaan. Pienet, siistit mut riittävän lukityksen omaavat.
Vastaa lainaten
  #2723  
Vanha 27.12.2015, 18:57
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.109
Perusasetus

Suzukin konepellin lukitus on vähän kysenalainen, eli
Laittaisin kyllä lisäsokat ihan varoiksi.
Muutaman kerran vauhdissa auennut, tätä
on kyllä avittanut että pelti on kierossa kun päällä on hypitty vinssaus tilanteissa.

Nim. Kenttälapio tuulilasissa
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #2724  
Vanha 28.12.2015, 22:10
cybress:n Avatar
cybress cybress ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.08.11
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.751
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Meinasin maastotunkin kiinnikkeet viritellä nokkapellin takaosaan mutta alkoi epäilyttämään rakenteen kestävyys. Kiinnikkeet pitää tietty tehdä tukevat ja kunnon "prikat" molemmin puolin nokkapeltiä mutta kestääkö sen pellin saranat & etupään lukkomekanismi lisärasituksen? Hirvittää vaan jos se tunkki tulee nokkapellin kanssa silmille kesken matkan Kenellään kokemuksia ? Toinen vaihtoehto olis laittaa kiinnikeet keulan karjapuskuriin, se nyt ainakin pysyy matkassa mukana. Sisälle sitä en haluaisi tuoda....

Omasta purin sen originaali kiinnitys /avaus mekanismin pois ja laitoin sokat nurkkiin, hyvin pysyy pelti kiinni vaikka siihen on pultattu tunkkikin.

rojekti topicissa muistaakseni mahto olla kuvakin jolllain sivulla..
__________________
LaMaas offroad
Pohjois-suomen offroad
Offroad Oulu
Www.Suzuki4x4club.fi
www.laplandtrophy.com
Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !!
Vastaa lainaten
  #2725  
Vanha 31.12.2015, 00:30
Ruokoton Ruokoton ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.01.15
Sijainti: Oulu
Viestit: 32
Perusasetus

Vielä kardaanien nivelistä


Aiemmin kummastelin kun kardaanin niveliä löytyikin useampaa sorttia - aion silloin ottaa kuvan kepeistä ja tässäpä olisi:

https://goo.gl/photos/LFgRespUqpnZAe6r5 - itselle tuo ei sano mitään, mutta erilaiset nivelet tuohon etukeppiin piti olla.

Oikean etukulman korjauspeltikin sisälsi vähän ylläreitä:

https://goo.gl/photos/62aacAtGLyXsBA3U7 - muoto ei ihan täsmää, mutta ei vaarallista, tosin ikävä mutapotero tuohon jää.

https://goo.gl/photos/PPkk87NTv4hH2WGRA - nämä ruuvinreiät eivät taas satu sinnepäinkään. Ehkä hakkaamalla voisi saada pellin ylälaitaa peremmäs, mutta kaikki muut kiinnityspisteet täsmäävät ja ovat kiinni niin saapa nähdä. Piiloonhan nuo jäävät akun taakse

https://goo.gl/photos/NE6PsmQCKASrX4sYA - veemäisin ylläri oli että umpion kiinnitykset ovat jollekin muulle umpiolle kuin tuolle mikä paikoillaan oli. Noh, porakone auttaa. Samaa apua pitää käyttää kun jarruputkien tuelle ei löytynyt kiinnityspaikkaa uudesta pellistä.

Melkein hyvä pelti siis.

Noiden jälkeen pitäisi sitten tohtia alkaa irroittelemaan pakosarjaa kun ei sen pakoputken liitoksen pultteja sovi paikoillaan poraamaan.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
samurai, sj410, sj413, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön? Sirernog Tekniikka & Jutustelu 188 20.04.2012 20:30
Kassillinen tyhmiä kysymyksiä,... regular Tekniikka & Jutustelu 5 13.05.2007 22:13
Bj-40 murros ja sarja tyhmiä kysymyksiä Tekniikka & Jutustelu 2 25.06.2006 17:18
Bj-75 , kysymyksiä ??( tyhmiä ) Palde Tekniikka & Jutustelu 6 02.02.2005 19:17
Tyhmiä kysymyksiä Kupla Tekniikka & Jutustelu 11 13.09.2004 13:47


Sivu luotu: 10:24 (GMT +2).