|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Suzuki jimny 4wd ei toimi.Elikkäs olis sellainen ongelma että suzuki jimnyn 4 wd ei toimi, kulkine on vm 2006 ja moottorina on 1,5 ddis. Kun yrittää kytkeä 4wd,n niin tuo 4 wd,n merkkivalo jää vilkkumaan ja kytkeytymistä ei tapahdu eli menee vikatilaan. Etu akseliin on uusittu tiivisteet, pyörän laakeri, olkalaakerit ja paikat sekä putket putsattu huolella ja testattu ettei ole vuotoja. Magneetti venttiilit konehuoneesta on myöskin testattu ja ne toimii niinkuin pitää. Jakolaatikon kyljestä irroitettu ja pöydällä yleismittarilla testattu kaksi anturia jotka ovat kunnossa. Tässä versiossa(diesel) alipaine navoille tuotetaan pumpulla joka myöskin tuottaa alipaineen jarruille, jarrut toimivat moitteetta joten en usko pumpussa olevan vikaa. Liittimet avattu ja tarkistettu että ovat puhtaat ja kunnossa eli ei ole hapettumia tai muuta sellaista. Jakolaatikon kyljessä on pieni kolmion muotoinen läppä josta näkee rattaan ja akselin jota ratas liikuttaa, tarkistin että ne liikkuvat. Onkos kellään muulla ollut vastaavaa tai jotain neuvoa antaa miten jatkaa, kaikki apu olisi nyt tarpeen? Olisko kellään esim kytkentäkaavioo tai tietoo että mistä löytyy esim jotain 4wd,n releitä, ohjain laitetta ym ym joita vois tarkistaa?? Tuleeko näihin mahdollisesti jokin vika esim jakolaatikkoon jolloin kytkeytyminen estyy??? No niin eli nyt manuaaliset lukot paikalla ja samalla navoille menevät alipaine letkut tulpattu. Letkut tulpattu myös tyyliin solenoidilta solenoidille jonka jälkeen 4wd valo vilkutti edelleen. Otin pois tuon paine tunnistimen (jossa suodatin) ja oikosuljin yhteen sille menevät johdot niin rupesi nopea 4wd toimimaan ja valon vilkuttelu loppui mutta kun yrittää kytkeä hitaan 4wd,n niin kuuluu vaan piippaus ja keltainen valo vilkuttaa mittaristossa hetken ja tämän jälkeen palautuu nopeaan 4wd tilaan eli hidas 4 wd ei kytkeydy. Olisko kenelläkään visioo asiasta että mistä tähän lähtis ratkaisua etsimään?
Viimeksi muokannut janiy : 24.12.2015 13:41 |
#2
|
||||
|
||||
Toivottavasti tuolta löytyisi apuja:
http://www.bigjimny.com/images/docum...uum_system.pdf Sivulta lainattua: 4WD is selected on the transfer box but the 4WD light flashes. The flashing is caused by the 4WD Controller thinking that the vacuum system has failed. This can be due to: (iii) Vacuum leaks from the system (vi). Valve solenoid failure (VSV2) (vii). Pressure switch failure |
#3
|
||||
|
||||
Onko syy ongelmaasi selvinnyt?
|
#4
|
|||
|
|||
Ei vielä täydellisesti. Napoihin tulee nyt mekaaniset lukot kun nuo alipaine lukot maksaa niin pirusti. Valo vilkkuu edelleen. Saapi nähdä että pystyykö tuota järjestelmää "huijaamaan" noille mekaanisille lukoille koska moni niitä on kyllä laittanu mutta taitaa kaikilla tuo valo vilkutella ja hidas 4wd ei silloin toimi.
|
#5
|
||||
|
||||
Eli löysitkö napalukoista jotain vikaa?
Jos vaihdat manuaali lukkoihin ja tulppaat nuo navoille menevät letkut, niin käsittääkseni valon ei pitäisi vilkkua, jos järjestemä on muuten kunnossa ja tiivis. Käytännössä tuo lukkojen ohjaus on aika yksinkertainen. Jakolaatikossa oleva kytkin antaa napalukkojen ohjainyksikölle tiedon nelivedon kytkennästä, jonka jälkeen ohjausyksikkö ohjaa napojen lukitus solenoidiventtiiliä n. 5 sekuntia, samalla alipainekytkin mittaa järjestelmän alipainetta. Tuo alipainekytkin on ainoa "takaisinkytkentä" tuossa järjestelmässä, joka ilmaisee onko alipaine riittävä lukkojen kytkeytymiselle. 5 sekunnin ohjauksen jälkeen navat jää lukkoon, eikä alipainetta enää ohjata navalle. Poiskytkentä samalla periaatteella, paitsi että ohjauspulssi avaus solenoidiventtiilille hiukan pidempi. Auettuaan lukot jäävät magneetin varaan auki. Eli lukkoja ei pidetä auki, eikä kiinni alipaineen voimalla, vaan navalle menee pelkästään kytkentä-/avaushetkellä pulssi. Jos et vielä ole tarkastanut alipainekytkintä ja suodatinta, ne kannattanee tarkastaa. Tämän tarinani mukainen toiminta on ainakin vanhemmassa kepillä kytkettävässä nelivedossa, mutta en voi varmaksi sanoa onko nappimallissa täysin samanlainen. Viimeksi muokannut Automa : 11.12.2015 08:51 |
#6
|
|||
|
|||
Niistä oli toisesta kalvo rikki, sitä ei pysty muuten toteamaan kuin purkamalla. Mielessä on myös käynyt tuo tulppaaminen mutta manuaali lukot eivät ole vielä saapuneet joten ei pääse testaamaan.
|
#7
|
||||
|
||||
Joo, ei pitäis manuaalinapojen kanssa valon vilkkua, kun kytkee solenoideilta letkun pätkällä lähdöt yhteen. Tai niin muistelisin porukan tehneen ainakin. Omassa on pientä ajoittaista reistailua ollut, mutta aina alkanut toimimaan. Samaten mulla saattaa välillä valo vilkkua, mutta navat on silti menny lukkoon. No, lähitulevaisuudessa vaihtuukin vähän järeämmät akselit alle, niin ei ole ollut kiinnostusta korjailla...
Paras vaihtoehtohan tuo manuaalinapojen laittaminen on, siinä vaiheessa kun vakiosysteemi ei enään toimi kunnolla. Turha alkaa metsästämään vikaa molo otassa!
__________________
-Pauli- |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzuki Jimny letkulämmitin ei kierrätä, saako lohkoon kiinni mitään? | Smäkä | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 23.11.2015 07:53 |
Myydään SUZUKI JIMNY 1,3 4WD | Juha.l | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 07.11.2014 22:21 |
Suzuki vitara 2.0 V6 ei toimi | traktori | Tekniikka & Jutustelu | 39 | 06.12.2013 21:53 |
ei toimi | Rekisteröimätön | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 8 | 04.03.2009 21:10 |
land cruiser 4wd ei toimi | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 27.07.2004 21:04 |