Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.10.2015, 19:57
Ab3:n Avatar
Ab3 Ab3 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.02.14
Sijainti: Joensuu
Viestit: 775
Perusasetus

Kuivaliha


Ai tauti jotta on hyvvää..

Kaupoista saa ainakin jotain, mutta entäpäs itse tekemällä?
Alotetaas keskustelu, kertokaa kokemuksia miten olette tehneet ja mistä saa parasta? En tiedä mihin mielikuva/tieto perustuu että lapin alueella olis suosittukin juttu. Poroa, hevosta jne? Mitä vähemmän rasvaa sen parempi?

Kuulemma uunissa saa tehtyä, miedolla lämmöllä 10-12h kuivattamalla? Yksi possunlihakokeilu takana, ja kyllähän tuota söi. En viitsinyt panostaa possua kummempaan lihaan, kun oli niin alkeellinen kokeilu..

Keskustelua, kokemuksia, vinkkejä?

__________________

-ISORY-

Itä-suomen off road yhdistys


SLCK #539


Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.10.2015, 20:12
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Sydämestä lihat.
3% lihojen painosta suolaa.
Pötköiksi leikatut lihat(pitkin syitä) asetellaan suolaa sekaan ripotellen astiaan, ei haittaa vaikaa suolaa jää yli, jätetään jemmaan.
Annetaan maustua vähintään vuorokausi.
Lihat pois astiasta, uusi asettelu lopujen suolien kera.
Odotellaan vähintään toinen vuorokausi.

Laitetaan helmi-maaliskuun vaihteessa kevätahavan hellittäväksi roikkumaan räystään alle verkolla suojattuna tai vastaavaan paikkaan, itse olen kerrostalon parvekkeella tehnyt verkkolaatikossa. Lintujen mahdollisuus paskantaa päälle suotavaa estää.

Kelin pitäisi olla sellaista päivällä aurinkoa ehkä jopa plussalla ja yöllä pakkasta, tuhnulla vesikelillä ei tule hyvä.
Odotellaan noin kuukausi :P

Sopivan suolan omalle kohdalle oppii kokeilemalla, itse suosin painon perusteella suolausta sen idioottivarmuuden takia,ei ole niin justiinsa ovatko päivän tai pari kun suola ei itsestään astiassa lisäänny.
Jotkut suolaa suolavedessä ja kattoo sekuntikellosta aikaa milloin pitää ottaa pois kylvystä.
Kelin ja kypsyys vaatii harjoittelua, ei muutama tuhnupäivä mitään pilaa. Läpikuivaksi ei kannata vetää eli sisälle saa jäädä punasempaa, tätä voi testailla koepalalla silloin tällöin. Vaarana on että poisottopäivänä ei ole mitään jäljellä

Halpojen kopioiden teosta mulla ei ole kokemuksia
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.10.2015, 20:45
uju uju ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.01.14
Sijainti: nuoritta
Viestit: 118
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Sydämestä lihat.
3% lihojen painosta suolaa.
Pötköiksi leikatut lihat(pitkin syitä) asetellaan suolaa sekaan ripotellen astiaan, ei haittaa vaikaa suolaa jää yli, jätetään jemmaan.
Annetaan maustua vähintään vuorokausi.
Lihat pois astiasta, uusi asettelu lopujen suolien kera.
Odotellaan vähintään toinen vuorokausi.

Laitetaan helmi-maaliskuun vaihteessa kevätahavan hellittäväksi roikkumaan räystään alle verkolla suojattuna tai vastaavaan paikkaan, itse olen kerrostalon parvekkeella tehnyt verkkolaatikossa. Lintujen mahdollisuus paskantaa päälle suotavaa estää.

Kelin pitäisi olla sellaista päivällä aurinkoa ehkä jopa plussalla ja yöllä pakkasta, tuhnulla vesikelillä ei tule hyvä.
Odotellaan noin kuukausi :P

Sopivan suolan omalle kohdalle oppii kokeilemalla, itse suosin painon perusteella suolausta sen idioottivarmuuden takia,ei ole niin justiinsa ovatko päivän tai pari kun suola ei itsestään astiassa lisäänny.
Jotkut suolaa suolavedessä ja kattoo sekuntikellosta aikaa milloin pitää ottaa pois kylvystä.
Kelin ja kypsyys vaatii harjoittelua, ei muutama tuhnupäivä mitään pilaa. Läpikuivaksi ei kannata vetää eli sisälle saa jäädä punasempaa, tätä voi testailla koepalalla silloin tällöin. Vaarana on että poisottopäivänä ei ole mitään jäljellä

Halpojen kopioiden teosta mulla ei ole kokemuksia
case closed, ei lisättävvää. Paitsi lihan voi ottaa muistakin jänteettömistä osista. Paisti, fileet, kieli (ehkä paras), kaikki käy. Poista etukätteen kalvot lihoista.
Uunissa yritykset on kaupunkilaisten höpöjä höpötyksiä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.10.2015, 22:07
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.494
Perusasetus

Olen tehnyt kuivalihaa hyötykasvikuivurilla. Naudan paistia pakkaseen, jotta menee kohmeeseen, jolloin on helppo leikata ohutta siivua. Siivut mausteliemeen maustumaan, ja lopuksi kuivuriin kuivamaan.

Etelä-Afrikassa paikallista biltongia tuli syötyä sen vajaan kolmiviikkoisen aikana kilosytellä. Lihakaupoissa katossa kuivumassa roikkuvista lihanpaloista valittiiin se oma, ja kauppias veti myllyn läpi pieneksi silpuksi. Ai että oli hyvää!
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.10.2015, 12:58
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uju Näytä viesti
Uunissa yritykset on kaupunkilaisten höpöjä höpötyksiä.
No jaa, ite olen kuivannut jauhelihaa onnistuneesti ihan tavallisessa uunissa. Isoin ongelma on saada tarpeeksi alhainen lämpötila uuniin, tarvii olla luukku pikkusen auki niin onnistuu. Tosin mitää isompaa köntsää ei olla kuivattu, se vaatii jo muita tapoja.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.10.2015, 16:07
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uju Näytä viesti
case closed, ei lisättävvää. Paitsi lihan voi ottaa muistakin jänteettömistä osista. Paisti, fileet, kieli (ehkä paras), kaikki käy. Poista etukätteen kalvot lihoista.
Uunissa yritykset on kaupunkilaisten höpöjä höpötyksiä.
Oon laiskuuksissani uunissa tehny kuivalihaa pari kertaa. Ihan vaan naudan paistitsa kokolailla edellämainitulla marinoinnilla, sit vaa illalla uunii 50°, tulitikkurasia luukun välii että jää raolleen ja aamulla on valmista.

Lihan leikkasin pitkittäin mahd ohuiks siivuiks, sit vaa hammastikulla roikkumaa ritilästä...
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.10.2015, 16:10
JNNE:n Avatar
JNNE JNNE ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.07.11
Sijainti: Ranua, Finland
Viestit: 82
Perusasetus

Uunihomma jos kiinnostaa niin kannattaa tuokin vilkaista.

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=46394
__________________
3x Hilux plus Patrol GR
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.10.2015, 16:56
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Muuten samoilla ohjeilla kun Rak mutta olen suolannut 10%suolavedessä 5-6 päivää.

Sen jälkeen olen huuhdellut suolaveden pinnalta pois ja kuivannut pinnanpaperilla. Sitten räystään alle verkkolaatikkoon noin kuukaudeksi. Mä olen kuivannut varjonpuolella. Kahden viikon jälkeen tulee yleensä maistettua ekan kerran.

Täällä etelässä oli viimeksi melkohuono lopputalvi. Ekan kolmepäivää oli yöpakkasia ja sitten tais olla melkein viikko suojaa ja vettäkin satoi välillä. Lihat vaan ei pilaantunu vaikka olivat välillä ihan märkiä pinnasta. Tuuli auttaa myös kuivumiseen. Valkohäntää ja hirveä on tullut kuivattua.

Onko kukaan kuivannut esimerkiksi pirtin piipunhatun alla aikaisemmin talvella? Puuliedellä tai takalla lämmitettäessä tietenkin. Miksei saunankin piippu kävisi. Tietenkin vain puuta pesään kun lihat ovat savukylvyssä.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.10.2015, 20:17
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Kuiva lihan voi hyvin pakastaa valmistuksen jälkeen.
Pakkasesta otettua on hyvä ohuiksi siivuiksi leikata, ettei tule pitkää purukumia, jos paksuja paloja suuhunsa mättää!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.11.2015, 12:49
-Jallu-:n Avatar
-Jallu- -Jallu- ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 12.10.09
Sijainti: Lapinlahti
Viestit: 682
Perusasetus

Ite oon leikannu naudasta semmosia lyijykynän paksusia siivuja ja yrittäny silleen poikkisyyhyn saaha leikattua että helpompi jyrsiä sitten kuivana. Sitten maustanu yönyli-vuorokauden, sitruunamehu, balsamiviini etikka, soijakastike liemessä. Kuivaus silleen että tökänny koktailtikun liha suikaleitten päästä läpi ja uuniritilän välistä lihat tikut roikkumaan uunin ylätasolle ja alle uunipelti leivin paperilla varustettuna ni ei mehut tipu uunin pohjalle käryämään. 8-12 tuntia uunissa jossain 50 asteessa ja uunin luukku raollaan, semmonen puulasta luukun välissä. Saaneeko mitään tolkkua tästä sepustuksesta? Savossa on niin arvaamattomia nuo kevät kelit aina ettei oo kehannu rueta oikeita kuivalihoja värkkäämään. PS. Välttämättä en ite kyllä possusta uskaltas kuivalihoja värkätä vai kuoleeko siitä kaikki mahollinen reilulla suolalla?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.11.2015, 15:00
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Tosiaan tossa kuivalihassa hiukka arvelluttaa noi vaaralliset bakteerit en miten niistä pääsee eroon vai onko ne vaan siinä lihan pinnalla ja kuolee ajastaan?


Emännän kanssa oli puhetta, et australiassa gammasäteilytetään kaikki luonnon/eläin tuotteet pöpöjen tappamiseksi, niin lähtisköhän sillä kuivalihasta haitalliset bakteeritkin

Ja missä lie suomessa moinen onnistuisi



Mites muuten otsonointi, mitä se tekisi lihalle, jos tekee vaikka laatikon johon otsonaattori pöhisemään pariksi päiväksi
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.11.2015, 17:55
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Mitkä Bakteerit?
Oletus lienee että liha on oikein säilytetty ja käsitelty jolloin siihen ei muodostu bakteereita liikaa. Ja tappanee suolaus ja kuivauskin niitä vähemmäksi.
En ole kuullut että kukaan olisi tyhjää potkaissu kuivalihan syönnin jälkeen

Se unehtu lisätä tuohon että suikalointivaiheen jälkeen asennan lihoihin puuvillanarusta lenkit joista saa roikkumaan.
Ja se että suikaloiko poikki- vai pitkinsyytä riippunee nauttimistavasta, itse suikaloin pitkin syytä ja tangosta vuollaan puukolla viipaleita.

Possussa on se "ero" muihin lihoihin se että siinä voi olla trikiini. Afaik suomessa sitä ei nykyään tuotantoeläimillä tavata. Siitä en ole ihan varma testataanko kaikki vai pelkästään osa possunlihasta sen varalta.
Toinen kysymys on se että vaikuttaako possun rasvapitoisuus lopputulokseen.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.11.2015, 20:02
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
T
Emännän kanssa oli puhetta, et australiassa gammasäteilytetään kaikki luonnon/eläin tuotteet pöpöjen tappamiseksi, niin lähtisköhän sillä kuivalihasta haitalliset bakteeritkin
Ja missä lie suomessa moinen onnistuisi
http://www.evira.fi/portal/fi/elinta...ateilyttaminen
http://www.ruokatieto.fi/uutiset/suo...ei-sateilyteta
Sallittua vain mausteille ja lähinnä siksi että on muita keinoja ruoan säilyttämiseen ja siksi että sillä pysyisi periaatteessa hävittämään jo alkaneen pilaantumisen merkit.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Possussa on se "ero" muihin lihoihin se että siinä voi olla trikiini. Afaik suomessa sitä ei nykyään tuotantoeläimillä tavata. Siitä en ole ihan varma testataanko kaikki vai pelkästään osa possunlihasta sen varalta.
http://www.zoonoosikeskus.fi/portal/...trikinelloosi/
Kaikki siat testataan trikiinin varalta.
Eu:n ulkopuolella esim. USAssa luetetaan valistukseen ja siihen, että kuluttajat kuumentavat lihan riittävästi.
https://www.aphis.usda.gov/vs/trichi...fact_sheet.htm
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 07.11.2015, 20:12
Danlig Danlig ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 18.08.12
Sijainti: Kemi, Lappi
Viestit: 459
Perusasetus

Lihan kuumentaminen sisälämpötilaltaan yli 80 °C tai pakastaminen yli kuukauden ajan alle −18 °C:n lämpötilassa tappaa loiset, minkä jälkeen liha on turvallista syödä. Suomessa kuitenkin esiintyy trikiinilajia, joka kestää pakastamista, joten ainoa varma keino estää trikiinitartunta on kuumentaa liha kunnolla. Kotipakastimen teho ei riitä trikiinien tappamiseen
T:Wikipedia
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 07.11.2015, 22:39
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Danlig Näytä viesti
Lihan kuumentaminen sisälämpötilaltaan yli 80 °C tai pakastaminen yli kuukauden ajan alle −18 °C:n lämpötilassa tappaa loiset, minkä jälkeen liha on turvallista syödä. Suomessa kuitenkin esiintyy trikiinilajia, joka kestää pakastamista, joten ainoa varma keino estää trikiinitartunta on kuumentaa liha kunnolla. Kotipakastimen teho ei riitä trikiinien tappamiseen
T:Wikipedia
Eli pari kuukautta -32°C ja lihan voi lappaa sulattuaan suuhun ilman vaaraa
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 16:23 (GMT +2).