|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
GM pikkulohko tietoa kaivataan.. siis 307, vm. 71?Tuommoinen venekone tuli ostettua, ja tuo jenkki/gm tietotaito kaipaa pikkasen apua... Siis tuo "muinaisjäänne" on OMC:n marinoima Buick:n? vaihteiston pulttijaolla oleva 307, ja tehoja joko 225 tai 245 hv tai jotain muuta... (OMC:n ilmoitus käyttöohjekirjasta, jossa sylinterin mitat täsmää, toki voi olla muutaman vuoden uudempi...) seuraavat minun tulkintoja numeroista ja niiden tarkoituksesta: Lohkon valu no 3970020, joka "date code: J271" mukaan on 307 ja valettu 27.10.1971. Välikansi valettu seuraavana päivänä, ja sen päällä 4-kurkkuinen Rochester Quadrajet, imusarja on vielä mysteeri, valurautaa, ja vissiin ns. 2- kerroksinen, siis toiset imukanavat huomattavasti alempana, kuin toiset. Nuo kannet on mysteeri, siis ei ole mitään tietoa, mitä ne on: siis kestääkö suomalaista bensaa? vai pitääkö "kantaa" pikkupullossa lisäainetta.... Kuva profiilissa: http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=7477 Ja toinen kysymys olisi: Tuo kone on kärjellisellä virranjakajalla, ja kun nuo sytkäosat tekisi muutenkin mieli vaihtaa, niin kävi mielessä vaihtaa koko jakaja "hei" jakajaan, Sopiikohan tuohon heittämällä esim. 20 vuotta uudempi 305 jakaja? ja saako tuon alkuperäisen kiekkamittarin pelittämään tuolla "hei" jakalla, sillä sehän kerää tietoa/pulsseja katkojankärjiltä? Ja tuossa alkuperäisessä kärellisessä jakajassa ei ole alipainesäätöä, ja tuossa tulevassa sovelluksessa ;7m pitkä, n. 2000 kg painava vene, tuolla koneella pitäisi ajaa ns. pintakaasulla, kun tuo nykyinen 140 hv jaksoi enimmäkseen kyydittää niin hyvin, että piti nostaa kahvaa huomattavasti; Tuolla 307:lla pitäs pysyä liukunopeuksissa pintakaasulla, siis pelkästään ensiökurkuilla. Ja kun veneessä ei ole vaihteita, niin kone pyörii käytännössä aina yli 2000, ja tavoteltu maksimi täyskaasulla on ohjekirjan mukaan 4000-4400 tai 4200-4600. -> tuolla alipaine säädöllä olisi tavoite säästää bensaa, sillä jos tunnissa menee useampi kymmenen litraa, niin "muutama" prosentti tekee paljon... p.s Vetolaitteessa pisin välitys, ja potkuri rosteria, toki vielä löytyisi nousua tuuma- pari lisää ainakin alumiini potkureissa, mutta tuolla kokoonpanolla pitäs olla helppo hallita kaikissa olosuhteissa, siis max. kuormassa vastaa kaasuun asap.
|
#2
|
||||
|
||||
Ihan normaali chevyn pikkulohko, eli chevyn vaihteisto pulttijako, pääosin kaikki pikkulohkojen osat on keskenään sopivia. Kaikki pikku- ja jopa isolohkon virranjakajat käy, rundimittarin toimivuudesta en osaa sanoa.
3970020 numeroisia 307 moottoreita valmistettin 1969-73. Sylinterikansien valunumerot löytyy kun otat venakopat irti, jos/kun katsot ne niin tuolta löydät jotain tietoa http://www.mortec.com/castnum.htm Suosittelen kyllä venttiilien suoja-ainetta käyttämään. Jos ei nyt ihan joka tankillisessa, niin edes aina silloin tällöin. Tai vaihda hieman uudemmat kannet niin voit käyttää nykybensaa sellaisenaan. Viimeksi muokannut Pauli : 08.06.2015 00:20 |
#3
|
|||
|
|||
Pulttijako laatikkoon
Siis tuossa on kohdistustappien yläpuolella 5 pulttia, joista alimmaiset on chevroletin? jakoon sopivat (siis kohdistustapit ja alimmat pultit myös) Ja virranjakajan alapuolella on keskellä yksi.
Ja kun tuosta vetolaitteen kaavelista katsoo, niin toinen pulttijako, siis chervoletin? nuo 2 ylintä pulttia on noin 2-3 cm eri kohdassa, ja tuo keskellä oleva puuttuu kokonaan. Pitänee käydä ottamassa kuva. Ja noista kansien vaihtamisista: Käsittääkseni nuo kannet virtaa kohtuu hyvin, kun kerran saatu 225 tai jopa 245 hepoa noilla merimallin pakosarjoilla, ja niinkin maltillisilla kierroksilla, kuin täyskaasulla reilu 4000 rpm (en tiedä miten nuo tehot on ilmoitettu, nykyään ilmoitetaan muistaakseni potkuriakselilta mitattuna?) Ja nuo vesijäähdytteiset pakosarjat on todella naurattavat, siis käytännössä pakoputket on noin 5 cm pitkät, ja sitten laatikko, josta pakokaasut poistuu vetolaitteen läpi mereen. ja tuo vetolaitteen pakokanavakin on niin pieni, että kyllä pakokaasulla ja vedellä riittää vauhtia.... |
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#5
|
|||
|
|||
Lainaus:
Vähän Kuukkeloin tuota virranjakajaa, ja n.1000+" sopivaa" löytyi! mutta osaako kukaan sanoa/koettaa? myydä sellaista käretöntä jakajaa, joka sopisi k.o koneeseen (tilaa on, "tuliseinä", mikä kuulemma on ongelma autoissa, on noin vaaksan päässä....) ja K.O jakaja pitää olla nimenomaan yhteensopiva -60--70 luvun Malloryn? kanssa, siis virranjakajasta pitäisi saada "virtuaali-pulssia?" katkojan kärjiltä kierroslukumittarille. ja kierrosluvun (toivottavasti myös alipaineen) mukaan säädetään ennakkoa. Jos tuo wanhan kierroslukumittarin "käyttö" aiheuttaa ongelmia tms. niin unohdetaan se.... |
#6
|
||||
|
||||
Olisko Tämmösestä apuja ?
Bongattu tuolta OD:ltä http://www.overdrive.fi/forum/viewto...85214&start=15 HEI:tähän löytyy sekä alipainesäätimellä että ilman. yksi johto vaan virtalukolta niin se on siinä. Niissähän on Jakajan kannessa puola kiinteesti eli voit heittää ne Malloryt kuikkaan.
__________________
Mä olen mystinen hopeinen Disco mies... |
#7
|
||||
|
||||
Ja MUISTAAKSENI Heikunkeikussa on myös se kiekkakellon töpseli siinä virtanastan vieressä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#8
|
||||
|
||||
HEI-jakaja tuli laitettua velipojan veneeseen kärjellisen sytkän tilalle.
Siinä on kierroslukumittarin lähtö suoraan jakajankannessa ja kuten pohto laittoi niin yks piuha virtalukolta, sytytysvirta. Keskipakosäätö vain käytössä, alipainetta ei otettu käyttöön ollenkaan tommonen, tosin näitä kiinalaisia on saanu alle satkulla sillon http://www.uspartsperformance.fi/jak-che-v8-hei-vanha kuva vielä pentasta |
#9
|
||||
|
||||
Älkää missään tapauksessa ostako mitään X-racer tuotteita, ei virtsanjakajaa, starttia tai mitään muutakaan, lahjoittakaa ne hukkaan heitetyt rahat mielummin vaikka mulle.
Googlettamalla löytyy paljon juttuja niistä X-pas..., eiku X-racer romuista. Mulla saattaa olla tallilla Accel-HEI jakaja, viikonloppuna voin yrittää etsiä sen. http://shop.accel-ignition.com/ignit...chevy-hei.html |
#10
|
||||
|
||||
Onhan aina laadulla tekijänsä, mut eipä oo tossa ollu parin vuoden käytön aikana propleemia.
Ja mulla taitaa Suzukissakin olla joku kiinalainen ,kun sillon testipäivää edeltävänä iltana ei saatu muuta jakajaa, pitääki kattoo |
#11
|
|||
|
|||
Hyvä kysymys; siis mistä maasta ja mitä...Lainaus:
Tuo alipaine- ennakon säätö on plussaa, sillä tuolla "mummoikäisellä" koneella, mikä on tehty silloin, kun bensa oli halpaa... ja tuossa koneessa on reilusti voimaa, siis ei tarvitse/ole järkevää käyttää täyttä kaasua kuin hetkellisesti: siis vetolaite ja potkuri rajoittaa järkävät kierrokset matkassa, siis max noin 25+ solmua.. Ja tuota 17-23+ nopeutta pitäs päästä alle puoliteholla, taikka vähemmällä. Tuohon Accelin jakajaan löytyy näköjään keskipakosäätäjän jousia.... Pistän yv. |
#12
|
||||
|
||||
Laitetaan pari vaihtoehtolinkkiä samasta jakajasta:
http://www.jegs.com/i/Accel/110/60107C/10002/-1 http://www.summitracing.com/int/part...107c/overview/ |
#13
|
|||
|
|||
Ei veneen imusarjassa ole alipainetta kuin tyhjäkäynnillä.
|
#14
|
|||
|
|||
Suhteellista tuo alipaineen puute kierroksillaLainaus:
Ja tuolla vene/kone-paketilla pitäs pystyä ajamaan muutenkin kuin tyhjäkäynnilla tai kaasuselällään... ps. -Pauli- oli hukannut jakajansa, ostoilmoitus varaosien puolella.... |
#15
|
||||
|
||||
just tänään ostin south westistä gm hei jakajan, sisältää puolan,pyöriän, jakajan kannen yms.
siis täydellinen. makso 90e. aika halpa siis vaikka hajoo muutaman vuoden päästä ni hakee samanlaisen. ja oli alipaine kellollinen, siinähän on kannessa töpseli mihin laitetaan jakajan oma töpseli, ja sitten tarvii vaan + virran. merkitty tekstilla bat. vieressä liitin missä lukee tach eli kiekkamittari.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
Onko kokemusta noiden "halpiksien" toimintavarmuudesta: siis sippaako kerralla/auttaako joku parempi ecu tms? Ja tuo lienee ns. kiinan jakaja? siis tuota kestävyyttä epäilen.... Tuossa " 14 tuumasen yksivetoisessa" 7 metrisessä ei ole vilkkua, millä ottas sivuun, eikä myöskään käsijarrua, jolla pysäköisi, ja ennen kaikkea kävely ei tule kyseeseen... siis kyseessähän on vene, ja perämerellä koneen sammuminen ei ole kivaa, siis täällä on matalat, kivikkoiset vedet, ja saaristoa ei juurikaan ole... |
#17
|
||||
|
||||
siitä jakajan rungosta tulee oma liitin siihen jakajan kanteen. sitte siihen sopii ihan naaras apico liitin + virraksi. samoin kiekkamittarille.
en tiiä tarkemmin millasta singnaalia se tekee mutta ainakin kaikki tarvike kiekkamittarit toimii siitä komeesti. no kyllä mun edellinen jakaja kyllä pimeni ihan lennosta.että onhan se perseestä jos toi halpis jakaja sippaa kesken kaiken. ehkä sijoittaisin laatuun tässä tapauksessa.kun netin juttuja lukee niin aika vähän on ylistäviä kokemuksia noista x-racereista. ja sitte jos käytetyn jakajan hankin ni varmista että on chevyn. käsittääkseni pontiackin tai oldsin jakajat ei sovi vaikka saman näkösiä päälisin puolin. ei perustu tietoon vaan kuulopuheisiin.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. Viimeksi muokannut tjl : 30.06.2015 17:41 |
#18
|
|||
|
|||
Nyt alkas olla "ensikäynnistys", siis kokeilla että käykö..
Ja siihen liittyy taasen pari ongelmaa; siis nyt kasaantumassa "kiinan HEI-jakajalla", ja kun tuohon -70 luvun koneeseen ei oikein ole tarjolla muuta tietoa sytytysennakoista, kuin että perusennakko (kärellisessä jakajassa kopukynällä)
Siis paljonko ennakkoa tuommoiselle 5 litraselle kasille, jossa maksimiteho 225 hv/n. 4200 rpm "järkyttävillä" pakosarjoilla (pakosarjat vesijäähdytetty, ja jokainen "tuubi-" niin lyhyt, että vaaksan päässä kaikki yhdessä) Ja mitä aiheuttaa/mistä tietää, että liikaa ennakkoa täyskaasulla (taikka 1/4 osa teholla, kiekkoja koneessa arvattavasti noin 2000) Ja asiaan: tuo 700 Fipperi pitäs liukua/toimia siedettävästi isolla kuormalla, ja reilulla 100 hv konella, joten tuo tuplatehon luulisi antavan pikkasen anteeksi, siis mahdollisuuden "optimoida" kulutusta pienellä kuormalla/pintakaasulla... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hydroboosteri tietoa kaivataan | Team Urbo | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 15.07.2014 07:57 |
Tietoa kaivataan | autotohtori | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 20.01.2012 19:40 |
Tietoa kaivataan | autotohtori | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.11.2011 16:41 |
4*4 mönkkäreistä tietoa kaivataan???? | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 23.09.2007 08:31 | |
Tietoa kaivataan ..................... | Palde | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.07.2004 20:13 |