|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#601
|
||||
|
||||
Onks kelleen sattunu kytkentäkaaviota tuollaseen 421 seen ? (U403) ?
Ois hiukan käyttöä, kun alkaa olla pimeitä nää alkuillatkin ... Edit: sähköisessä muodossa oleva hakusessa
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 03.10.2014 18:19 |
#602
|
||||
|
||||
Laadukkaan näköisiä räjäytyskuvia Moggeihin ja Geehen...ja samalla vähän kielikurssia
http://www.todoterrenosa.com.ar/unimog.htm |
#603
|
||||
|
||||
Tuota noin, mestari halusi entisöidä tuon Unimog 401.101:kkösen ja yksi ongelma oli vaihteiston toiminta.
Nyt purettuna kaikki näyttäisi olevan kunnossa siellä ja olettaisin että vaihdeongelma ei olisi vika vaan ominaisuus. Loppuunajettu mosa kävi vain korkeilla kierroksilla ja ehkä vanha ruostunut kytkinkään ei irroittanut oikein. Vaikea sanoa mitään kun en ole konetta käyttänyt, mestari kuitenkin ehti jo ostaa noita kaksi lisää ja nyt on vaikea päättää mitä kannattaisi tehdä. Ensimmäisen kone on loppuunajettuna koneistamolla, sain sen talvella vaivoin käyntiin, puristukset bensamoottorin tasolla. Onko järkeä peruskorjata sellaista vaikka numerot täsmäisi. Syöttöpumppukin on voideltu viimeksi 60-luvulla ja sekin voi olla sökö. Onko joku perehtynyt noihin vanhempiin malleihin ja niiden oikkuihin. Niitä olisi nyt kolme ja mitä niiden museoinnissa sallitaan tehtävän? Lava, pressut, ulosotot, toimilaitteet, jne. Sallitaanko tarpeeksi vanhat muutokset jos ne on rekisteröity, esim aura ja aggrekaatti? Epäilin itsekin ensin vaihteiston toimintaa koska siellä 25cm latta liikuttaa kytkentäholkkia, uudemmassa holkilla on jo haarukka joka toimii paremmin. Synkronointeja ja niiden puutetta en ole tutkinutkaan.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 11.10.2014 16:35 |
#604
|
||||
|
||||
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#605
|
|||
|
|||
Tuolta löytyy hyviä kuvia vaihdelaatikko muunnokseen.
http://www.unimog-freunde-schwarzwal.../Original_.htm Eli UG1/11 laatikkosta 6+2 sijasta 8+4. Tämä on tainnut jo ollakin esillä. http://www.rockymountainmoggers.com/...oftheUG1_0.pdf Kannattaa laittaa noilla saksan saiteilla google kääntämään teksti englanniksi. Tulee heti vähän edes tolkullisempaa tekstiä. Viimeksi muokannut rymmyrammi : 03.02.2015 10:38 |
#606
|
||||
|
||||
Tuolta jollekin: https://huutokaupat.com/fi/v/128964
|
#607
|
||||
|
||||
|
#608
|
||||
|
||||
Mercedes-Benz on uudistanut Unimog-mallejaan.
Mallit tunnetaaan nimillä U 4023 ja U 5023 ja ne on tehty käyttöön, jossa ajoneuvon kestävyys punnitaan raskaimman mukaan. Unimogeja käytetään mm. maastossa tehtäviin putki- ja linjarakennusprojekteihin, sammutus- ja pelastusajoneuvoiksi sekä erilaisiin haastaviin urakointi- ja viranomaistehtäviin. Niillä kuljetetaan ihmisiä ja tavaraa sielläkin, missä tiet loppuvat, kuten esimerkiksi vuoristoissa ja syrjäseuduilla. Uusissa Unimog-malleissa on tarjolla tehokkain tähän mennessä näissä ajoneuvoissa käytetty moottori: nelisylinterinen, 5,1-litrainen Mercedes-Benz OM 934 BlueTec 6, joka kehittää 170 kW (231 hv) tehon ja 900 Nm:n väännön 1200–1600 rpm:n alueella. Unimogeissa on siirrytty nyt keskimoottoriratkaisuun, eli moottori on sijoitettu matkustamon taakse eli noin metrin taaemmas kuin aikaisemmin. Keskimoottorin ansiosta ajoneuvon painopiste on alempana, vaikka maavara on kasvanut. Ominaisuus parantaa entisestään käsiteltävyyttä maastossa. Ratkaisu mahdollistaa myös suoran voimanoton moottorilta päällirakenteille ja lisälaitteille. Myös vaihteiston voiman ulosotto on edelleen mahdollista. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1427810293550.html |
#609
|
||||
|
||||
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#610
|
||||
|
||||
Veljellä olis tuommoiset myynnissä > http://vaihtokoneet.hannunkone.fi/ha...DMercedes-Benz
__________________
DADDY´S TOY |
#611
|
||||
|
||||
Pientä kevätsiivousta:
Onks jollakulla 421 stä tuolla pikkukoneella lähellä ?? Mikä vetää tehtaan papan mielestä pumpun sammutusasentoon ?? Tuos kin on sellanen murhe, ettei sammu käsikaasusta pudottamalla, vaan jää käymään tajuttoman pientä tyhjäkäyntiä. Sammuu tietty vaihteellakin, tai nappaamalla moottorikoppa ohjaamosta auki, ja nykäsemällä kaasuvipu taakse. Onks siel joku jousi kuollu ??
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 10.05.2015 20:18 |
#612
|
|||
|
|||
eikö sammu kaasupetaalia nostamalla? Mulla ainakin kaasupolkimen sarana jäykistyy pisempään seisoessa.
|
#613
|
||||
|
||||
Ei sammu.
Joku aiemmista omistajista on kyllä patentoinut sen kaasupolkimen mekanismin siihen kaasuvivustoon ihan ite, ja nyt siis tyhjäkäynnillä poljin "irtoaa" vivustosta, eli ei vedä sitä sammuksiin. Täst toki selviää esim pikku vieterillä, joka vetää vivun sammuksiin, ja sitten käsikaasulla säätäen tyhjäkäynti.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#614
|
||||
|
||||
Tuossa väliprojektien välissä sain aikaseks ryhtyä pikkumoGin vanteiden kimppuun. Toisessa topiccissa vinkkejä kyselinkin peltivanteiden keskiöiden irrotukseen, ja kyllähän ne irtoo, kun on laikkoja, lekaa ja aikaa. Tempasin alkup 18" vanteiden keskiöt manGelsin 16" tubeless kehiin, ja näin saatiin hiukan näppärämpi renGaskoko tähänkin, ja ET sillai ettei ainakaan kapeammaks enää muuttunut...
Mankeli purettuna: mokkilaisella keskiöllä asemointia: ja liimattuna: well done: hiukan oli muuten momenttia pyöränmuttereilla, 2.5 metrin varren kanssa väänsin koko painolla ja hiukan jumpaten, katkes aito romivanatiumi jatko kuin laserilla: hylsyn kestoa hämmästelin, tän jälkeen vaihoin raktorimiehen sarjaan jossa pari pykälää vankemmat osat ja aukeshan ne, ehjinä ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#615
|
||||
|
||||
Onko konekopan takareunassa siinä pumpun kohilla mahollisesti pientä reikää sammutin vaijerille. Sellai toimii 411 mogissa.
|
#616
|
||||
|
||||
Ei oo reikää.
Ilmeisesti ajateltu niin, että ilman käsikaasua sanmuu, eli sen puolesta tää on ok.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#617
|
||||
|
||||
Lainaus:
Noi puolituumaiset istukat ei oikein tahdo kestää... Hylsyt kyllä kestää paremmin yleensä. Tai just noin oon ainakin itekin särkenyt. Yllättäen pyörän muttereissa... Nyt ne kyllä kaikki herkkiä. |
#618
|
||||
|
||||
Joo.
Pikkuisen tarvii parlokkia siirtää, sen verran ulommas tulee nyt. Takaset on melkein pohjassa tuon kaivimen painon takia.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#619
|
||||
|
||||
Ai nii, kun siinä onkin se paino... Meinasitkos tätä alkaa nyt ulkoiluttaa, kun renkaitakin uusit?
|
#620
|
||||
|
||||
Pihan ympäri, en kauemmas.
Se on odottanu kiltisti hiukan huomiota, ny siin on renkaat, valot ja kytkin kunnossa, vielä jarrut ja remmit plus öljynvaihto. Ja taas menee seuraavat 44 vuotta
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#621
|
||||
|
||||
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#622
|
|||
|
|||
Sattui juutuupista tuollainen pätkä vastaan: Unimog 406 in Supercrawl
https://www.youtube.com/watch?v=eAf8hLRS3CI
__________________
Jukka |
#623
|
|||
|
|||
Vieläkö timppat:llä on moggi myytävänä? laita yv:tä
Viimeksi muokannut korter : 27.03.2016 21:36 |
#624
|
|||
|
|||
Kyllähän mokista kiinnostuneita paljon on ollu mut kauppoja ei o lyöty lukkoon.
|
#625
|
||||
|
||||
Pikkumoggi: työkone/traktori vai kuorkki...
Mitä käytännössä tarkoittaa se, että jos joku pikkumoggi on esim. saksassa ns. "agricultural" vehje....ja toinen samanlainen on taas "kommunal" tai jotain? Agri = traktori? Mitäs jos sellaisen tuo suomeen => onko automaattisesti myös traktori/työkone? => ongelmat harrasteajelussa (nostolaitteet tms saa purettua pois...hitaat välitykset ja nopeusrajoitukset ehkä)? Ja nuo "kommunal" vehkeet on sitten perus kuorkkeja, jotka ovat olleet jossain kunnallisteknisissä huoltotöissä...ei isompia ongelmia suomikäytössä, perus kevyen kuorkin säännöt?
Esim. argi/tractor? http://www.machinio.com/listings/105...he-netherlands ja http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...g&pageNumber=4 Esim. "kommunal" http://www.truckscout24.de/search/ge...r&price_type=1
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jutustelua | Elmo | Jokes | 0 | 21.08.2006 12:33 |
Millaisia Unimoggeja siviilissä ja kilpapuolella | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 28.08.2005 20:23 | |
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.09.2004 20:00 |
M: Ohi aiheesta, mutta... | bj45lava | O/M/V Muut | 0 | 22.02.2004 19:30 |
MM-finaalikuvia, aiheesta ja aiheen vierestä | Laskos | Jalkapallo | 0 | 01.07.2002 13:33 |