|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
remmiahdintervehdys veneilyn maailmasta. Veneessä on toyotan 3b moottori jonka turbotin pari vuotta sitten, Hyvin toimii muuten, paitsi tuollainen suljettu ja äänieristetty konekoppa on turbolle aika kuuma. (sähköjohdot ym. sulaa) Isompaa lämmönvaihdinta ei oikein mahdu ja kaikenlaisia eristeitä olen kokeillut huonolla menestyksellä. Olen harkinnut remmiahdinta, mutta yksi kaveri epäili remmin toimintaa veneessä. Kuulemma remmi auttaa liukuun nousussa, mutta sen jälkeen pitäis olla turbo, jotta tehot pysyis ylhäällä. Mitäs mieltä täällä ollaan tuosta remmin riittävyydestä vene käytössä?
|
#2
|
||||
|
||||
Jaa, miksiköhän ei toimisi, kun vaan laittaa sopivan kokoisen. Käytetäänhän remmiahtimia venemoottoreissa ihan tehtaan asentamanakin.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#3
|
|||
|
|||
Remillähän tuo voima tuppaa tulemaan läpi kierrosalueen tasaisena .
Vastaavan moottorin olen remmiahtanut auto käyttöön , toki ideana oli saada alas lisää vääntöä . Tää toteutukin hyvin jopa vakiopumpulla , ylhäällä ei sitte ruaka riittäny ...Olisi vaatinu pumpun modauksen . Mulla ahdot pyöri 0,5 - 0,7 barin välillä , koitin isommillakin ahdoilla mutta ei ollu vastaavaa hyötyä kun pumppu ahdisti . Samoi ujellu pellin alla lisääntyi sietämättömäksi . Eron kyllä huomasi selvästi ...35-tuumasilla ei tarettenut vitosta tarjota oikeen missään . Mutta remmin jälkeen vitosta sai heittää jo pikkasta vaille 80 km/h ... Ei sitä sun moottoritilaas saa jäähdytettyä mitenkään ? |
#4
|
|||
|
|||
Jos roots tyypin ahtimen laitat niin imu ilma lämpenee suhteessa enemmän ku pakokaasuahdin, samalla jos suljettu tila niin mitenhän remmin käy jos lämpenee oikeen kovasti, siitä ei mulla kokemusta ole.
|
#5
|
|||
|
|||
Ei saa lämpöeristettä päälle, ilmanvaihtoa tehtyä viilennystä varten?
|
#6
|
|||
|
|||
Vaihda turbo venemoottorista jossa on jäähdytetty pakopesä.
|
#7
|
|||
|
|||
Mihin tarvitset lisätehoa, ja kuinka paljon?
Lämmönvaihdin ei juurikaan vaikuta konehuoneen lämpöön.
Ratkaisu on juurikin venekäyttöön tehty ahdin, jossa pakopesä on 2-kuorinen, ja välissä jäähdytysneste, samoin down pipe on 2-kuorinen, siis sielläkin on vesi välissä... Onhan sinulla 2-kuorinen, siis vesi jäähdytetty pakosarja? Tuossa minun 210 hv meridieselissä on alkuperäinen maali pakosarjassa ja turbon pakopesässä, ja ei ole mitään kuumankestävää maalia. Nykyään palataan noihin "normaaleihin," siis ei vesijäähdytettyihin turbon pakopesiin.... siis konehuoneessa hehkuu sellainen punainen pakopesä, josta saa hätätilassa tupakkaan tulet... ja sitten kun joku öljyvuoto, esim. öljyn jäähdyttimen letkusta, kohtaa pakopesän, niin tulta on liiankin kanssa... Mutta tuohon remmiahtimeen: kun laitat riittävän ison, oliskohan eaton m62 jo liian iso? niin toimii myös yläkierroksilla, m45 riittänee, jos pitäydyt kohtuu tehoissa? p.s jotkut, siis useimmat remmiahtimet eivät ole pitkäikäisiä, jos pitää saada ahtopainetta paljon... olikohan että eaton:in kartat päätty alle kiloon? |
#8
|
||||
|
||||
Eatonilla ei tehä yli 0.8bar paineita, tai hyötysuhde romahtaa kun ahtoilma on aivan tajuttoman kuumaa. Ahdin ei muutenkaan kestä tehä yli 0.9bar paineita. Eli remmiahdin pitäisi olla joku roots(?) tai vastaava, mikä toimii muuten kuin normiahdin, mutta pakopesän tilalla on välitys. Voin nyt tuosta omasta ahtimesta sen verran sanoa, että kun ajon jälkeen aika pirun kuuma ja se kuitenkin jäähtyy ajoviimalla. Eli suosittelen just nuit vesijähdytteisiä pesiä, pakosarjaa ja downpipea. Nuilla eväillä saa aika tehokkaasti lämpöä pois konehuoneesta.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#9
|
|||
|
|||
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=125009
Ne voi vissiin rakennella itekin ne vesijäähdytteiset pakosarjat ja muut pilppeet... |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
Kyllä se näin että eaton on roots, itse meinaan kokeilla selvitä halvalla ja laittaa eaton 62:sen omaan projektiin 2.3l bensa mootoriini ja 250-300hp. Paikkeille jännitykseksi jää mitä ne neukut on siinä kohtaa, jos lämpenee niin paljon että häiritsee sit joutuu laittamaan vortekin remmiturbon joka maksaa taas aivan helvetisti enemmän tosin silloin sais taas voimaa lisää, ja se remmihän on hammashihnalla niin ei pääse remmi sutimaan vaikka saisi vähän vettäkin tarkoitan jakohihna tyyppinen, onhan autopuolella ja vesi jäähyturboja, esim. 4x4 cosworth To4 garretit tosin vain välitila, ite olen aina kauhulla miettiny jos pako pesä mansikkana painaa talvella mootorin veden alle miten sen ahtimen käy ihme on jos ei halkee/räjähä onko kokemuksia että ois hajonnu?
[QUTE=VsaTku;5194]En ole mikään äkspertti, mutta kun tuo Eaton on just roots-tyyppinen ahdin, joilla on juuri ongelmana hyötysuhteen tippuminen, kun niitä viritellään toimimaan sillä alueella, mihin niitä ei ole tarkoitettu. Niiden etuna on sitten halpa hinta.[/QUOTE] |
#12
|
||||
|
||||
no ku ny tälle linjalle lähdettiin ja asiantuntemustakin tuntuis löytyvän,ni kysäisisin tähän väliin lainaten
topiccia,et kun mul on tuollanen entisöinti projekti meneillään.veneen historiasta on niukasti tietoo,mut joku 50-60 lukulainen on ja siin on nykyste 110hp volvo pentan,diesel moottori..oma ajatukseni on tehdä veneestä päiväcruisailu laite ihan tähän rannikko ajeluun kauniille kesäpäiville.eli poltto aineen kulutus ei olis pää tavoite vaan äänimaailman hillitseminen ja järjellisen tehohyöty suhteen tavoittelu.alkuperäinen moottori on suora kutonen joten tilapuutekkaan ei olis ongelma.lähinnä runko nopeus..vene on täysmahonkia ja 9,5 m pitkä,2,60 leveä ja painoa espoolaisen apuun tulleen hiab avustjan mielest sinne 2500-3000kg .millaista moottoria kyseiseen paattiin raati olis valmis asentelemaan?pari kuvaa kuorma auton päält löytyy profiilistani,lisä speksejä ja kuvia asian selvittämiseks laitan mielellään..millaisia ajatuksia??alkuperäiseen kysyjän topicciin en osaa vastata,mut kun remmi ahdetusta veneestä on kyse haluaisin mieluusti nähdä KUVIA ihan joka kantilta)arvailua..joku kakskerta jenkki venho omc vaparilla..otathan huomioon sen et venekäyttöön tehdyt moottorit on jo valmiiksi korkeampaa viritystasoa ku esim. autokäyttöön tehdyt..ajattelen vain et puristuspaineen laskua tarviis aika paljon harrastaa,et pysyyis se voima siel kannen ja männän välis kohtuu ahdoilla..
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 11.05.2015 21:42 |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#14
|
|||
|
|||
Avaa oma topiikki, tässähän haetaan tehoa?Lainaus:
Noita veneitä on jonkin verran tullut katseltua/tutkittua... onko sinulla vene Oulussa? mutta asiaan: tuo moottori? onko tosiaan volvo penta dsl 110 hv suora 6? vai oliko alkuperäinen kone suora 6? (vanha v-p:n marinoima vajaa 4 litran esikammio 6- perkins? on muistaakseni 106 hv) Ja tuo "päivä kruisailu-" nopeus on "liukuva-" käsite, jollain 25 hv pääsee kohtuudella tuolla 3000 kg painoisella rovilla varmaan yli 6-7 solmua.... siis jopa runkonopeutta? Ja tuo "Ääni Maailman Hillitseminen" on mielenkiintoinen termi: jos/kun koneen ääni saadaan "alas", niin potkuri voi alkaa "jyskyttää"??? Mutta avaa tosiaan oma topiikki, niin jatketaan siellä... |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Aivan, tehoa minäkin tässä haeskelin,maksimi tehoa mainitsemalleni veneelle.moottori on joko intikka tai perkins,dieselkutonen,ristiriitaista tietoa netin syöveristä.ei mitenkään tärkeää,kunhan vain ajankuluksi tässä kirjoittelin.kaikki selviää aikanaan.Mulla on puuvene.net saitilla vähän juttua veneestä,se on enempi oikea paikka sille,niccillä ADAMAS,käy porinoimas siel jos kehtaat,onko sulla missään juttuu veneestäs?.. seku häntä.. Onko itikalla missään netin saitilla veneestä juttua?sori tarkkaavaisuushäiriöni.olihan se kone jo alussa esitelty.
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 12.05.2015 21:27 |
#16
|
||||
|
||||
Luitkos tämän aamun uutista? Tai no, ainakin täällä Aurajoen rannalla se oli tämän aamun. Moottorikoko/teho ei saa ylittää suosituksia. Toivottavasti sulla on se kohta rekisterilapussa avoin......
|
#17
|
||||
|
||||
Eikös se koskenut uusia veneitä, vai ymmärsinkö väärin?
|
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#19
|
|||
|
|||
Ei. Kyllä se pakosarja ja pakopesä ensin punaisena hehkuu, ja sitten vasta putki. En nyt jaksa yrittää puhelimella linkittää mitään, mutta kokeiles vaikka tubeen hakua "exhaust manifold glowing". Taitaa vaan jotain tuhatheppaisia moottoreita ensin tyrkyttää, mutta perus periaatehan on täysin sama laiskemmassakin moottorissa, jossa on pakokaasuahdin.
|
#20
|
|||
|
|||
Lainataan vähän tätä ketjua. Veneessä kaksi noita 3B koneita ja hallin lattialla odottaa kaksi Eatonin M90 ahdinta asennusta. Välillä tälläkin foorumilla näkee että kaasuläpän voisi siirtää mahdollisesti ennen ahdinta niin pumppu toimisi ilman säätämistä. Onko joku testannut tuleeko siitä mitään ongelmia?
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu remmiahdin | JNaukki | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 21.11.2014 23:11 |
Ostetaan Remmiahdin | Masi6r | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.01.2013 10:16 |
Ostetaan Remmiahdin | henkkal | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 23.11.2012 03:21 |
Ostetaan O:Remmiahdin | -tomppa- | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 17.11.2010 10:27 |
Ostettu Remmiahdin | Dectane | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 17.11.2010 09:49 |