|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#576
|
|||
|
|||
Tuon hihnan leveyden/tyypin lisäksi sen tehonsiirtokykyyn vaikuttaa pienemmän hihnapyörän halkaisja ja pyörimisnopeus. Ja mitä tuo kompura mahtaa ottaa tehoa tuossa välissä?
Olisko viksuin laittaa sinne nokalle ihan oma nokkapumppu lisälaitteille ja jättää ohjaukselle tuo alkuperäinen järjestelmä.. Ja jos ei halua pumppua kokoaikaa pyörittää niin toteuttais vaikka tämmösellä paketilla: http://www.ebay.co.uk/itm/Flowfit-Re...item3a5391bc5a Tuohon kun pistää vielä pienen paineilmasylinterin käyttään tuota vipua, niin saa kabiinista päälle/pois..
__________________
-MMC- |
#577
|
|||
|
|||
Valehteleeko silmä, vai onko toinen hihna paljon syvemmällä tuolla urassa?
siis jos hihnat on "eriparia" niin kuluttaa hihnaa, ja herkemmin alkaa luistamaan, varsinki jos/kun hihnapyörien halkaisijassa on paljon kokoeroa. tuo 10kw alkaa kuulostaa aika paljolta, mutta jos kampiakselilla ja pumpulla on esim. 20cm halkaisijaiset pyörät, niin uskoisin kestävän. Ja sitten tuo OT-pumpun vaihto: laita 2-kammioinen pumppu, siis toinen kammio hydrauliikalle, ja toinen tehostimelle. tuo paineputken haaroittaminen ei onnistu, siis öljy karkaa vapaakierron kautta aina väärään paikkaan: siis nosturia käytettäessä pitää ratti sitoa linkkuun, ja ajossa taasen joku vipu nosturista, esim. puomin sisäänveto taikka tassun nosto sitoa pohjaan.-> siis vaatii 3 tie venttiilin. Ja taitaa olla niin, että tuo viritys ei kelpaa katsastussedälle? Mihin käyttöön tuo hydrauliikka tulee? jos häytät nosturia vain satunnaisesti, ja sillonkin "varovasti" esim. asennustöissä, niin tuo "pieni" pumppu voi olla ihan kiva, siis etenkin pienillä kierroksilla nosturin liikkeet on rauhalliset. Ja tuosta paineesta: jos laita esim. 200 bar pumpun/paineen, niin ohjaustehostimen linjoihin voi laittaa säädettävän paineensäätimen(siis päästää säädetyn paineen jälkeen suoraan paluu letkuun) |
#578
|
|||
|
|||
En sotkis ohjausosien kanssa muuta hydrauliikkaa. En ehkä edes kaksoispumpulla nuon vaan. Mersuissa käytetty tandem-pumppu (esim S124, ohjaustehostin ja tasonsäätö) on varustettu murtosokalla. Tasonsäätöä ja ehkä ASD lukkoperääkin pumppaava mäntäpumppu putoaa pelistä vikatilanteessa, kun sokka pettää, jättäen ohjauksen lamellipumpun toimintaan.
Nokkapumpulle tars olla nivelakseli ja nivelakselille ehkä murtokulmaa jokunen aste, ettei kulu jäykäks. Päähän kytkin koteloineen. Kytkin mieluusti magneettikytkin, levytyyppiä jotta saa vauhista päälle/pois. Vie virtaa ja voi luistaa. Se lootan päätyyn tuleva pumppu olis ehkä helpoin tehä from skrätsh. Ei tarte hammaskosketuksia mietiskellä, laippakiinnitys helpohko toteuttaa vanhan kannen tilalle. Lootan päätyyn vaikka jonku jakoloovan etukardaanin erillinen kytkentäkikkale ja pumppu perään? Leikkaa laipat, seevaa ja hitsaa. Koneistaa, poraa, senkkaa, viilaa, sorvaa ja onsii, brotsaa, kalvaa, läppää, hioo, hoonaa ja hiveltää, siselöi siihen vielä tyyppikiliven ja pulttaa/vasaroi kiinni. Kaks Pirkkaa ja hyvä-hyvä-valamis. Ookko vilikassu mitä kannen alla löytyy? Poorit? Viimeksi muokannut Easy Rider : 08.12.2014 20:34 |
#579
|
||||
|
||||
Lainaus:
Nokkapumppu olisi varmaan hyvä, mutta sen asentaminen vaatisi sitten jäähdyttimen siirtämisen ja kun sitä ei oikein ole tilaa viedä eteenpäin. Ainakin mekaaninen tuuletin pitäisi poistaa ja sähköinen laittaa. Jotenkin mielummin tämmöisessä pitäisi tuon mekaanisen... Lainaus:
Joo, niinpä taitaa paine mennä aina väärästä paikasta, jos vaan haaroittaa, tai sitten pitäisi olla se venttiili. Ei kovin kätevää. Pitääpä katella millaisia ne kaksikammioiset pumput on, että mahtuisiko tuolle paikalle. Nosturia meinasin käyttää vaikka polttopuiden lastaukseen, tai mitä aarteita nyt tuleekaan kuskattua. Jos ihan pienellä tuotolla pumppu, niin saattaa kulua liikaa tupakkia nosturin liikkeitä odotellessa. Pitäisi mittailla ja laskea sylinterien tilavuudet, niin siitähän sen liikkeiden nopeuden sitten saisi laskettua. Kätevintä ois, kun sen oikean osan löytäisi vaihteistoon ja siihen sitten pumppu. Pitänee jossain vaiheessa laitella kyselyitä kuorkkipurkaamoille. |
#580
|
|||
|
|||
Ootko vuntsinu vaihtoehtoa kiinan "Honda" pumppuineen nosturiin kiinni? Helppo paketti käyttää tarvittaessa muuallakin ja vetää vaikka itse itsensä "hirteen" jos tarvitsee alustaa ilman nosturia.
|
#581
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tuokin vaihtoehto ollut mielessä. Jotenkin vaan vähän tuntuu hölmöltä laittaa erillinen kone, kun voisihan tuolla omallakin pyörittää ja jos vaikka muutakin käyttöä hydrauliikalle keksii vielä... Vaikka halkomiskoneen tekisi auton perään. Mutta siis onhan tuo helppo ratkaisu, jos tässä ei muuta saa aikaiseksi. |
#582
|
||||
|
||||
Jos ei muuta, niin rengashommia aina riittää... Pikkuisen vuoti toinen eturengas ja kun se sisäkumi oli aiemmin paikattukin, niin aattelin vaihtaa uuden sisäkumin, ettei ajossa tarttisi sitä tehdä. Laiskotti kuitenkin sen verran, että pyörää en jaksanut irroittaa akselista. Kävi se noinkin ihan hyvin. Toki hiki vähän tuli taas...
En ois kyllä edes yrittänyt näin, jos ei tuokin pyörä ois ollut purettuna kesällä. Arvelin, että ei vielä niin liimaantunut ole vanteeseen, eikä ollutkaan. |
#583
|
||||
|
||||
Tänään sain vähän lisätietoja tuohon PTO asiaan ja onpahan nyt teknistä tietoakin. Kolmenlaista siis on ollut saatavilla. Tuo vaihteiston sivulle tuleva, missä näköjään nopein välitys tai välitys yleensäkin vaihteiston sivuakseliin nähden. Vaihteiston perään tulevat sitten hitaampia. Toiseen kai tulee suoraan pumppu kiinni ja toisessa on laippa. Vääntömomenttiahan nuo näyttää kestävän ihan varmasti mun tarpeisiin riittävästi.
Sekin selvisi, että MANnin osanumerolla noista mitään ei ole saatavilla. Se vielä selvityksessä, oisko Volkkarin, kun sen valmistamiahan nuo osat ovatkin. Vasemmalla MAN numerot ja ZSB alkuiset sitten ne VW:n. Samalla sain tehtaan valmistuslaput tästä autoyksilöstä. 7 sivua osanumeroita, mitä tähän on laiteltu. Kunhan vaan osaan vielä tulkita. Mielenkiintoista oli, että valmistunut keväällä -89 ja ensimmäinen käyttöönottopäivä on kuitenkin keväällä -92. Mitä lie tehneet tuolla 3 vuotta välillä vai onko ollut syystä tai toisesta armeijakäytössä vaan ilman rekisteröintiä? No, se ei ehkä selviä mistään. |
#584
|
||||
|
||||
Nää sotakoneet onkin aina just jänniä, ihan kuin tuo meidänkin, kun ei välttämättä Army kilvet oo näkyvissä missään otteessa.
(Kattele Ville analoGista postilaatikkoas, paiskaan lähipäivinä ohikulkeissain palautuksena sen minkä lainasin... Tänks!)
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#585
|
||||
|
||||
Lainaus:
Totta varmasti se, että ei siviilirekistereissä ihan kaikki näy. On tää kuitenkin viety johonkin rekisteriin silloin -92, kun sellainen päiväys on tullut tai sitten luovutettaessa kirjattu ja edellinen rekisteritunnus on tuo oviinkin maalattu eli käsittääkseni paikallisen sotakoneiston rekisterissä vaan ollut ennen tänne tuloa. Tuo ajankohta alkoi mietityttämään lisää. Sen valmistuslapun mukaan osissa pitäisi lukea West-Germany ja käyttöönottopäivän mukaan Germany. Pitääpä katella sillä silmällä. Muistin kirjanneeni vanteista lukemani valmistusvuodet ylös ja löytyihän ne tuolta lukuisien sivujen takaa. Näin olin kirjannut: " Niiden vanteissa oli valmistusajankohdat -85 vuodelta kun etuvanteina olleissa ja vararenkaan vanteissa ne oli -91 vuodelta." Vanteet ja renkaat tietty helposti vaihtuu, mutta oisko kuitenkaan vaihdettu ajamatonta vararengasta pari vuotta uudemmasta ja samalla myös kaksi muuta pyörää just samasta vehkeestä. Pitääpä opiskella saksaa, että mitä siinä lapussa oikeen sanotaankaan... Jaha, kiinanposteljooni käynyt. Saitko homman toimimaan sillä lainaosalla? |
#586
|
||||
|
||||
Ajettu on sentään välillä vähän, vaikka muuta ei tän kanssa juuri ole tapahtunutkaan. Todisteeksi kuvia, kun Kivisen kanssa osallistuttiin Worrysuunnistukseen.
Isosta autosta jossain kohti hyötyäkin... Taannoiseen paikatun sisärenkaan vuotamiseenkin löytyi syy. Säilömisaine renkaan sisällä, mitä jossain varikolla laitettu, ei niin hyvää sisäkumeille vissiin tai ainakaan paikoille... Paikka on ihan turvonnut ja lopulta sitten revennyt reunasta. Taitaa tuo aine pehmentää kumia niin tehokkaasti. useita kertoja sitä pesin pois, mutta eipä kaikki lähde. Tänään sitten tuli lämmitettyä tuo koppero, kun ei oikein muut hommat huvittanut. Lämmitin ei kylmällä lähde käyntiin pelkillä akuilla, vaikka ne täyteen ladattu. Yrittää muutaman minuutin ja sitten sammuu. Verkkovirtaan kun kytkee kopin ja virtalähde nostaa jännitteen, niin sitten lähtee heti. Mitähän kannattaisi tarkastella? Joskus täytin tankin talvidieselillä, mutta pohjalla oli kyllä jotain sotilaskäytön aikaista, millä kuitenkin toimi ainakakin kesällä. Savutti alkuun aika paljon. Indikoiko se jotain huoltotoimenpidettä? Invertterin irroittelin myös tänään, kun se lopetti toimintansa tuossa aiemmin. Ensin lopetti toiminnan ja näytti liian suurta kuormaa tai oikosulkua kuormassa. Seuraavalla yrityksellä ilman mitään kytkettynä valot paloi siinä normaalisti ja aattelin jo oikosulkua johdossa, mikä oli kytkettynä. Sitten kuitenkin seuraavilla yrityksillä ei enää syttynyt mikään ledi tuossa. Puhallin käynnistyi ja sammui kuitenkin jatkuvasti. Yritysten välillä oli päiviä ja vian ekan kerran esiintyessä kopperon sisäpinnat oli aika märkiä kondenssivedestä. Tuommoinen: Sisältä tuommoinen: Sulakkeet vaikuttaa olevan juotettu piirilevyyn ja niiden palamista ei näe tuosta mitenkään. Mitähän tuosta nyt osaisi kattoa, tutkia tai mitata? Onko semmoisia komponentteja, mihin ei parane koskea, vaikka ei kytkettynä mihinkään? |
#587
|
||||
|
||||
Mittaapa lämppäriltä jännite sen käydessä, voip olla ihan muuta kuin akkujen napajännite. Monesti toimivat esim auton käydessä, vaan eivät pelkällä akulla, eli jännite putoaa turhan alas
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#588
|
||||
|
||||
Kannattaa katella jos löytyis joku service manual tai schemat, jossa jännitteet mittapisteille debuggausta varten.
|
#589
|
||||
|
||||
Pitääpä etsiä. Vielä ei ole tuolle invertterille ehtinyt muuta kuin valohoitoa antaa.
|
#590
|
||||
|
||||
Tällä viikollakin jotain tähän puuhaillut.
Mankan vaihto oli ohjelmassa, kun edellinen oli aika paljon jo itteensä ottanut maastoajosta. Eihän sekään homma tietysti odotetusti mennyt, kun oli erilainen liitin uudessa mankassa ja piti sitten johtotehtäviinkin ruveta, mutta tuli lopulta vaihdettua. Tämmöistä sitten kanssa. Viimeisen kuvan vaiheeseen jäi tänään. Painava ainakin tulee... |
#591
|
|||
|
|||
jos tuo on "porakone" on sorvi niin jälleen hieno osoitus sellaisen monikäyttöisyydestä!!!
|
#592
|
||||
|
||||
Juu, sorvi se on. Samassa vehkeessä pora-/jyrsinosakin, mutta terä oli niin pitkä, että tuollein piti soveltaa. Totta se, että aika paljon saa tehtyä sorvilla, kun vähän soveltaa.
|
#593
|
||||
|
||||
Tällä viikolla tuota vetokoukkua tehnyt, mutta hitaasti valmistunut, kun valmistusajasta vähän puutetta ollut...
26 mm reikä piti saada koukkua varten ja sen kokoinen poranterä tuntui liian kalliilta. Reikäsaha oli paljon edullisempi, mutta ei löytynyt kuin 25 mm kokoinen, joten hiomaankin joutui. Tuokin oli lopulta sorvin pakkaan kiinnitettävä, kun porakoneen istukassa ei pito riittänyt. Tuommoiset kannattimet piti värkkäillä, kun ei muuten toivoakaan saada tätä yksinään paikalleen. Hyvin nuo toimii. Tuommoinen tästä sitten muodostui. Vielä maalausta ja tuohon sisempään putkipalkkiin reikien porailua, että saa koukun korkeutta säädettyä. Tuossa asennossa ja auto ilman kuormaa nupin keskikohdan korkeus 53 cm. Ehdin ekan maalikerroksenkin jo sutia. Kuvasta näkyy lukuisia vahvikkeita, kun en ihan täysin hitsisaumoihini luottanut... |
#594
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jykevän näkönen vetokoukku. Tarviiks toho katsastajan siunauksen et saap tiel vedellä kärry? |
#595
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ei tarvii katsastajan siunausta. Jykevä tuosta tosiaan tuli ja painava, en punninnut, mutta veikkaisin 50 kg. En oikein tiennyt, millä kuormalla tuon mitoittaisi, niin arvoin silleen, että 3500 kg kuorma ja sille 1g hidastuvuus/kiihtyvyys. Sillä just sai taivutusmomentin pysymään sallitussa neljällä tuollaisella U-profiililla tuolta kiinnityskohdalta. Todellinen kuorma on varmasti kyllä paljon pienempi, kun 1g hidastuvuuteen tuolla tarvitsee kyllä kolarin ja sitten hajoaa muutakin. |
#596
|
||||
|
||||
Onks mitään vinotukia eteenpäin ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#597
|
||||
|
||||
Ei ole muita kuin nuo kolmionmalliset palaset tuohon kiinnityslevyyn. Edellä olevasta viestistä näkyy mitoitusperusteet. Kiinnityspultit kestää kyllä kaksinkertaisesti, vaikka niille laskin varmuuskertoimen kaksi. Lisäksihän tuo vaakapalkki nojaa tuohon alkuperäiseen vetopalkkiin.
Viimeksi muokannut vmt : 25.01.2015 22:39 Perustelu: lisäys |
#598
|
||||
|
||||
Sen verran vaan ehti tätä eilen puuhailla, että vetokoukun sai maalailtua.
Pikkuisen testailtiin ja mittailtiin toista MANnia myös, joten sentään jotain maastokuorkkihommia muitakin kuin vaan maalausta. Tänään sitten tutkin tuota oman auton peräkärrysähköistystä. Eihän se taas mennyt ollenkaan niin kuin aattelin. Parkit, vilkut ja jarruvalo sentään löytyi, mutta ei sitten muuta. Mystistä on, että noista 12 navasta ei löytynyt yhtään maata!? 6 navoista johonkin kytketty ja niissä runkoon mitattu vastus on parin sadan ohmin luokkaa. Varmaan ne kaikki siis joidenkin valojen virtapiirejä. Sitten kun virrat laittaa päälle, ilman valoja, niin kaikissa navoissa on vastus Mohm luokkaa... Ei mene oikein minulle tuo jakeluun. Pitää purkaa liitin autosta, kunhan vähemmän sataa räntää. Kuuluukos tuommoiseen liittimeen vaan puristaa johdot kiinni noihin napoihin? Kuvan lapusta näkyy sekin, että ei ihan ollut tässä nuo navat tuon taulukon mukaiset. Huomautuksena lukikin, että eri maiden vehkeissä voi olla eri tavalla. Kätevää! |
#599
|
||||
|
||||
Onks siellä joku jännitteeln alennin välissä ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#600
|
||||
|
||||
Ei ole jännitteenalenninta, 24 V tulee pistorasialle. Kärryyn tulee kummallakin jännitteellä toimivat valot.
|
|
Luokat |
8.136, fae, maastokuorma-auto, man |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Spider man 4 | SL | Chit-Chat | 1 | 08.08.2007 13:39 |
Brave man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 14.11.2002 17:48 |
Spider-Man | mikk0 | Movies | 0 | 02.09.2002 22:37 |
Business man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 22.08.2002 14:14 |
Man with a problem | SamppaFIN | Jokes | 0 | 19.08.2002 17:13 |