|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Pikkuovesta ei ole tarkoitus kulkea kuin autonostimelle. Siihen pitää kuitenkin tähdätä keskelle, joten mielestäni oven ei tarvitse olla kovin leveä. Päätyovi onkin kuvassa jo 400 cm leveä. |
#52
|
||||
|
||||
Eikö tohon saksilavanosturiin muka saa,keskelle liikuteltavaa kevennintä millä voi nostaa akseleista mulla omassa nelipilarissa semmonen
|
#53
|
||||
|
||||
Saa toki vaikka neljä kevennintä - helmoihin ja molemmille akseleille. Näillä lisävarusteilla renkaiden vaihto on mahdollista. Sanoisin kuitenkin että keskimäärin on hyödyllisempaa nostaa auto helmasta ylös niin joustot tulevat ulos. Tällöin saa enemmän tilaa ohjauksen ja murikoiden luokse.
|
#54
|
||||
|
||||
Talousrakennuksen nimikkeellä se tulee varmaan olemaan asemapiirroksessa. Sielläpäin ennen vaikuttaneena tuli 30-vuotta seurattua kun faija vainaa työnsä puolesta väänsi kättä rakennustarkastaja Vänskän kanssa kuukausittain noista lupahommista. Nyttemmin jo eläkkeeltä käsin vaikuttavana henkilönä alkaa ehkä lupahommat muutua? Kotipaikan talliovi korkeuskin piti jättää 2.2m, ettei haja-asutusalueelle tule autokorjaamo toimintaa. (jota kuitenkin tuli ) Jos tarvii itse rakennusvaiheeseen tekijöitä, niin voin paria eri vaihtoehtoa sieltä nurkilta suositella..
|
#55
|
|||
|
|||
Tommosen saksinosturin keskelle saisi kait 1 pilarinostimen upotettua renkaan vaihtoja varten ? vai onko ne mielipuolikeksinnöt jo romutettu kaikki.
|
#56
|
||||
|
||||
Ihan miten vaan
Mitä minä olen kuorma-autoja nähnyt niin aika monessa on taittuvat peilit... Kyllä sen seinärakenteen verran pitää osata suoraan peruuttaa ilman peilejä...
|
#57
|
|||
|
|||
Tsemppiä projektiin!
Sanotaan nyt jokunen oma mielipide myös. Ei kannata tehdä liian ahtaaksi, 100m2 on pieni tila.. Nosturiksi laittaisin 4 pilari nostimen vaikka tolpat veitsikin hiukan tilaa. Auton saa helposti ja turvallisesti ylös ja voi säilyttää siellä. Nostimen alla voi säilyttää toista autoa. +2 kpl keventimiä niin saa auton molemmat päät ylös. Likaista = mutaista/suoturpeen peitossa olevaa autoa en lähtisi edes sisällä pesemään Koska painepesurilla tämä paska lentää jokapaikkaan , vaan nämä pesen ulkona. Sisälle nosto-oven eteen riittävät kaadon lattiaan niin siinä voi sisällä huoletta pestä normi autot. Väli verhoja en laittaisi vaan ehkä kokonaan oma "talli" osuuden niinkuin olit piirtänyt tilan hallin päätyyn mutta semmoinen eristetty tila jossa saa rauhassaan rälläköidä/ hitsata / hiota. Ny olen huomannut kun kaikki on samassa tilassa niin ei hyvä.. Korkeaa jouto tilaa jää reunalle/ päähän niin sinne tekisin ns. Parven ja sinne pölytiiviin säilytys tilan. Koska jos tavaraa on vain jossain hyllyssä niin ne on kumminkin jossain vaiheessa pölyn/noen/lian peitossa. Ja parven alle saa laitteet / koneet jotka ei tavi korkeaa tilaa. WC tilaan paikka pesukoneelle ,paskasille haalareille yms. Joku kunnon paikka osien / likaisten tavaroiden pesulle / osien pesukone? Oveksi nosto ovi ja erikseen kunnon käynti ovi ihan vain jokapäiväistä kulkua helpottamaan ja ja nosto oveen saa tehtyä kunnon lukon varkaita vastaan. Käynti ovet jotka on integroitu nosto-oveen on vain hiukan renkloja.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#58
|
||||
|
||||
-Tuolla "meidän" tallilla on kaikennäköstä pyörien päällä, laitteista esim prässi on hyvä työntää syrjään kun käyttöä suht harvoin. Pultattuna kahden lihalaatikon kokoiseen levyyn niin siinä alustassa kulkeen kaikennäköinen prässäämiseen yms tarvittava tarvike ja romu mukana. Rullakoihin saa laitettua välitasojen avustuksella kaikennäköstä tavaraa, lihalaatikkopinot on myös pyörien päällä. Saa kätevästi siirreltyä kun kesä/talvikauden ja projektien tilanteen mukaan tallin järjestystä muuttaa. Siivoustakin helpottaa.
-Paskahuussi vois olla yläkerrassakin, kun siellä ei toivottavasti tarvitse jatkuvasti ravata? Alakerran seinään kunnon pesuallas käsien pesuun ja kuumien rautarakenteiden jäähdyttelyyn? -Meillä on yksi kaappi pyhitetty kahvinkeittimille ja jääkaapille. Jääkaappi on mallia 230v/12v/kaasu matkamalli, tilavuus riittää kun tallilla ei tarvitse muuta kuin juotavaa. Ja reissuille voi ottaa jääkaapin mukaan ja kääntää käytön kaasulle. "Kahvihuoneena" toimii retkijakkarat -Kun sitä romua ja kalustoa alkaa kunnolla hamstraamaan, niin kannattaa tosiaan mitoittaa niin että yhden auton ollessa nosturilla, saa sen toisen ajettua alle hätäremonttiin tms. -Pihalle betonilaatta, ja siirreltävä RTI-ramppi niin saa kurat pestyä ja joustot testailtua?
__________________
Harbor Cruisers |
#59
|
||||||||
|
||||||||
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Joo, pääasiallinen pesupaikkaa tulee kyllä pihalle ja joku ramppi siihen täytyy rakennella. Vanhalla tallilla oli tuollainen, RTI-rampin korvike mutta ei siinä peseminen kovin kätevää ole. Yksi kulma on maksimiulosjoustoissa, mutta kaikki muut ovat samaan aikaan sisällä. Käytännössä olen pessyt Jeepin nykyisin lähinnä peräkärryn päällä. |
#60
|
||||
|
||||
Kolmas pohjapiirrustus
Pähkäilin lisää tuota nosturia, ja tulin lopputulokseen että suurimman osa tehtävistä saa hoidettua yhdellä pitkittäisellä nosturilinjalla. Ongelmaksi tulee että nosturilla ei saa nostettua tavaraa parvelle, ja esim. maastorenkaiden nostaminen 2,5 m korkeuteen on taatusti aika työlästä. Ajattelin vaihtoehtoa että tälläisellä nosturilla voisin nostaa kamat ensin jeepin katolle ja rullata siitä n. 50 cm korkeuteen parvelle. Toinen vaihtoehto olisi kehittää kuvanmukainen kiskoilla/pyörillä kulkeva silta. Pituutta sille tulee melkoisesti, mutta jos sille saa parisen sataa kantavuutta niin pitäisi riittää. Ja jos sillan pohjan tekee rappurallista niin valokin pääsee siitä läpi.
Niin ja nosturin vaihdoin taas saksinosturiin. Kun haluan hitsata auton helmoja niin rakentelen nostolelyjen päälle kiinnitettävän 3 m pitkän ajosillan jolla auto voidaan nostaa renkaista niin kuin nelipilarinostimella. Ajatuksia? |
#61
|
|||
|
|||
Mitekäs olet ajatellut tuon parven toteuttaa?
Toinen reuna tietysti seinään kiinni mutta mites tuon ulkoreunan kanssa? Jotain tolppia alle? Kuinkas suuri haitta ne sitten loppupeleissä ovat riippuu tietty sijainnista ja määrästä. Katostakin tietty voi riiputtaa mutta rasitus alkaa tulla melkoiseksi jos parven lisäksi nosturikin on katossa kiinni. Eikös tavarat saa nosturilla vietyä parvelle tuolta päädystä? Kaiteeseen irroitettava pala kiskon kohdalle , nosturilla siitä kamat parvelle ja pyörittämällä/kantamalla paikalleen. |
#62
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pohjan materiaalin suhteen taas tulee työturvallisuussäännökset vastaan -> umpipohja. Omat viritykset erikseen, mutta mitä rakenne/lupakuvissa näkyy, niin normien ja asetusten mukaan nuo joutuu toteuttaan, ellei rakennushankkeen viralliset tahot (suunnittelija, valvonta) ole ihan pihalla. https://www.youtube.com/watch?v=z20tjHiae5U Yksi esimerkki, syksyllä Oulun työturvapuistossa noita silmäilin, ja aiheeseen liittyen kannattaa telineiden kulkutasoihin kiinnittää huomiota, liukastumisen esto on hoidettu, mutta toisaalta tasolta ei pääse mitään tipahtamaan. Itseasiassa rakennustelineenä todella nerokas järjestelmä. Viimeksi muokannut macro : 20.12.2014 00:04 |
#63
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
#64
|
|||
|
|||
Valitettavasti tämä on tätä... (sorry lipeämisestä ulos topiikista)Lainaus:
Ja tuohon topiikin aiheeseen: kannattas tehdä talli ensin valmiiksi, ja lopputarkastaa se; ja sitten "viritellä" omaan käyttöön omaa tahtoa noudattaen... ja nimenomaan maallikkona. Ja noista parvista ja nostureista: kattokannakkeet kannattaa ehkä jättää rauhaan, vaikka käsittääkseni viimmeisin versio oli tallin sisäpuolinen? teräsrunko? Siis jos nosturin tms. kuormitus aiheuttaa vaikka millin(taikka muutaman) jouston kattorakenteessa (ja seinissä) niin se tekee aikamoista tuhoa Metalli-Metalli liitoksessa aikojen saatossa... -> kysy neuvoa taholta, joka osaa keskustella () tuon rakennusvalvonnan kanssa. JA kerro tuo visiosi tarkasti k.o "nimmarin kirjoittajalle" (minun tallissa tuli taannoin odottamaton ylläri: kattotuolit/kannakkeet tehtiin naulaamalla, ja mittakuviin merkittiin senco:n "liimanaulat"; ja silloin juna/rakennuslupa tökkäsi: k.o nauloille, millä kaikki kantavat naulataan kasaan, ei löytynyt vajaa? 10v sitten rakennusvalvonnan vaatimaa hyväksyntää: siis jo olisin naulannut halpakaupan nauloilla, niin jokaiselle naulalle olisi saanut puolet lisää lujuutta, mukaanluettuna? tuo viimmeinen isku... no, jostain histotiasta löyty joku viittaus noihin rautakaupan nauloihin... ja/tai/ No, nyt tallin yläpohjassa "huoltotaso".... |
#65
|
||||
|
||||
Lainaus:
Enemmän ongelmaa voi aiheuttaa nosturi, jos sen palkki ripustetaan kattoristikoihin. Kuorma kun on pistemäinen, siinä missä taakka sattuu olemaan, niin sitä ei saa jaettua tasaisesti kaikille ristikoille. Siinä tapauksessa pitää ehkä harkita pilareita nosturipalkin päihin, eikä ollenkaan ripustusta ristikoihin, mikä tietty kasvattaa palkkia ja nostaa hintaa, mutta ei sitten kattoristikoista tee ihan mahdottoman kokoisia. Tuo selviää, kun pyydät tarjoukset ristikoista määrittelemilläsi kuormilla niiden valmistajalta ja vaikka noilla kahdella eri vaihtoehdolla. |
#66
|
||||
|
||||
Omassa tallissa on tuollainen palkki melkein keskellä tallia kannattamassa yläpohjaa.
HEA300 i-palkki 6800mm pitkänä ja päissä kannatinpalkit muistaakseni jotain 200mm leveä kotelopalkki Tuollaiset raudat maksoi koneistettuna, puhallettuna ja maalattuna paikalle tuotuna tonnin muutama vuosi sitten. Talli sisältä 6,8m x 9,6m, ovet pitkällä sivulla, ja tuo palkki kahden oven välissä.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#67
|
|||
|
|||
Olisko pitkissä lattiakaivoissa autopaikan molemmille puolille ajatusta? Eli lattian kaadot kohti seiniä. Monesti lattiakaivo on siinä auton alla ja sitte ittekin touhuaa just siinä kaivon kohdalla. Lattiavaluun muutaman metrin iipalkinpätkä siten että yläpinta jää näkyviin. Siihen on tarpeentullen mukava kiinnittää hitsaamalla jotain. Vaikka oiottava runko.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#68
|
||||
|
||||
Lainaus:
En nopealla googletuksella löytänyt vapaasti saatavilla olevia säädöksiä parvirakenteista, joka opuksesta haluavat mokomat rahastaa... Työmaalta nuita löytäs, mutta ko vapaata vielä jatkuu... |
#69
|
||||
|
||||
Kun suunnittelin tallia niin tarkoitus oli laittaa kattoon Koneen nostokisko profiilit. Eli molemmille sivuille pitkittäin profiilit ja niiden väliin poikittain profiili. Eli sellainen siltanosturi. Saa siirrellä tavaraa minne lystää. Tätä varten kattotuolit suunniteltiin siten että kukin kattotuoli kantaa noin 3m etäisyydeltä seinästä noin 500kg kuorman. Lisäksi kattotuolien on kannettava hyötykuormaa sen 2kN/m2, koska vintille tuli käyttöullakko romuja varten. Ohessa piirustus millaiset kattotuolit tuo vaatii. 300mm kertopuuta alapaarteet. Nosturi tosin lojuu vielä tallin lattialla kun projektit syö aikaa
|
#70
|
|||
|
|||
Käytetty kaasu- tai sähkötrukki hoitaa nostot.
Kohtuullisella nostopuomilla yltää kaikki henkilöautoihin liittyvät nostot tekemään, Piikeillä lastailet parvelle tulevat kamppeet ja ne voit hakea pihalta vaikka rekan kyydistä. Jotkut pellepelottomat niillä jopa aurailee pihojaankin. Hintaa tulee vähemmän kuin kunnolliselle siltanosturille ja rakenteiden vahvistamiselle. Katsastus/vakuutus nostolaitteille kannattaa myös selvittää, jos jottain vaikka sattuu, toivottavasti ei. Tsemmpiä hankkeelle. Itsellä hallin 8x10m lattia valettiin perjantaina, katto valmistuu maassa ja nostetaan tolppien päähän tiistaina. kokonaisena |
#71
|
||||
|
||||
Pari huomiota omasta tallista, jonka rakentamisesta tulee nyt 7 vuotta.
8mx10m. Kaksi nosto-ovea 8m seinällä ja erillinen käyntiovi pitkälläseinällä. Kulmassa 4x4 metrinen varasto leveällä kulkuaukolla,jossa korkeet hyllyt ja tilaa esim. moottoripyörälle. Loput tallista on yhteinäistä tilaa. Varastohuoneen vieressä "puolikkaassa" on sorvi,pylväspora ja 4m työpöytä. Ei vessaa. Vain käsienpesuallas. Talolle matkaa 10m joten paskalle ehtii sinnekkin. Talliin tulee vain kylmävesi+lattialäm.putket talosta ja tallissa on erillinen 60l varaaja lämpimälle pesuvedelle. Omassa vesikiertoinen lattialämmitys. Tosi mukava, mutta näin jälkikäteen esim. pilarinosturin pulttauslattiaan riskaabelia. Olisi pitänyt laittaa metallilappuja lattiaan varalle tai piirtää todella tarkat kuvat niiden sijainnista. Lattiakaivo(öljynerostus) toisen autopaikan alla. Tällä puolella maltilliset kaadot kaivolle. Toisen puolen lattia suora. Mahdollinen sulamisvesi lastalla kaivolle. Suorallapuolella voi lattialla hitsailla rakenteita yms. Kaivopaikka ns. drive-in paikka ajoautolle. Nyt myöhemmin ostin saksinostorin kaivopaikalle. Kaatojen tasaus onnistui lattaraudan pätkillä. Saksinosturi olisi ollut täydellinen jos se olisi upotettu rakennusaikana valun sisään. Nyt ongelmana oli sen kiinnitys, koska pienikin määrä hiekkaa sen alla aiheutti sen siirtymistä. Onneksi öljynerotuskaivo oli sellainen noitapata valurautakannella, niin sen kanteen sai pultattua nosturin. Vähän sähköistä... Johdotin oman tallin valovirtapistorasiat MMJ 5x2.5S. Nyt myöhemmin kun konekanta muuttuu/lisääntyy saa jokaisesta pistorasiasta myös 3-vaihe pistorasian ja koneiden sijoittelu on helpompaa. Kylmää varastotilaa tarvitaan myös. Silloin saa renkaat yms. pois varsinaisesta työtilasta. Oma talli täyttynyt roinasta joka viihtyisi mainioisti myös kylmässä lukitussa tilassa. Saisiko tallinpäätyyn valettua laattaa ja tehtyä kylmää varastoa? Ovien eteen asfaltti/valettulaatta. Pihallakin on joskus kiva ruuvata kun kelit on kohdillaan. Nämä vain omia hajatelmia, nyt kun tallissa on ruuvailtu jo jonkin aikaa. Onnea projektiin! |
#72
|
||||
|
||||
Voisiko trukilla korvata kattonosturin?
-
Lainaus:
Trukilla pitää pystyä nostamaan tuotteita vähintään 2,5 m korkeuteen parvelle ja lattiapinta-ala pitäisi olla mahdollisimman pieni, koska tilaa on rajoitetusti. Luulisin että trukki jolla pystyy nostamaan jeepin tms. auton helman alta ilmaan on fyysisesti turhan iso, joten 1,5 tonnin kokoluokka on varmaan riittävä että pystyy nostamaan auton pystyyn tai venyttämään joustot maksimiin. Tavaroiden siirtäminen pihalta sisälle ja lattialta parvelle on trukilla varmasti kätevää, ja siitä voisi olla hyötyä rakennushommissakin. Nyt kun mietin normaalia auton rakentamista ja huoltoa, niin kuvittelisin että kattonosturi on kätevämpi suurimmassa osassa tapauksia. Trukki olisi parempi lähinnä parvelle lastaamiseen ja tavaroiden siirtämiseen. En varmaankaan siirtele isoja tavaroita parvelta lattialle kovin usein, joten näkisin että trukki on vähän overkill autotallikäyttöön. Onko trukkikuskeilla mielipidettä? Voisiko trukilla korvata kattonosturin järkevästi? |
#73
|
|||
|
|||
Jos tulee nosto-ovi ja siltanosturi niin miten alas kiskotus tulee oven
takia vai loppuuko kiskot oven johteisiin? Haitariovi parempi vaihtoehto siltanosturin kanssa. |
#74
|
|||
|
|||
Kun tilaa on rajallisesti, niin trukki ei oikein mahdu liikkumaan. On sillä silti puolensa, eli pystyy nostamaan/keventämään alapuolelta helpommin kuin ylhäältä roikkuvalla vaijerilla tai ketjulla. Kyllä siltanosturillakin alta nostaa, kun laittaa palkin alle ja nostaa palkin päästä.
Trukkilavojen nostelu parvelle voi olla kovin hankalaa tai jäädä tekemättä siltanosturilla. Minkä verran on eroa tilan tarpeessa korkeussuunnassa, jos verrataan siltanosturia ja siinä roikkuvaa nostohaarukkaa trukkimastoon piikeillä? Lavoilla tavarat kai parvelle kumminkin nostetaan, jos koneella nostetaan, eikö? Päädyin talliprojektissa kumminkin tuolle trukkilinjalle. Tein sen verran tilaa, että mahtuu trukilla kurvailemaan tai voi ajaa kuorma-auton sisään ja sen Hiabilla nostella mitä tarvitsee. Jos tila alkaa loppumaan, on siivouksen aika, eli iäisyysprojektit pihalle odottamaan inspistä. On siellä niitä jo...
__________________
Jukka |
#75
|
||||
|
||||
Laittaisn myös tuollaisen palkin lattiaan mistä 88 kirjoitti. Hyvä alusta kaikkeen isompaa voimaa vaativaan ja tuollaisen päällä hyvä hitsailla palikoita kun voi kiinnittää vetelyn vähentämiseksi eikä tarvitse maadoituskaapelia kiinni itse kappaleeseen.
__________________
RASOR |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |