Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.09.2014, 23:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Akseliston vaihto ja muutoskatsastus


Tässä vähän teoreettisesti pohdiskellut täydellisen etuakseliston vaihtoa harrastehenkilöautoon...

Tilanne on se että vaihdettavan akseliston sallitut massat on hieman pienemmät kuin alkuperäisen, kuitenkin niin vähän että tuonkin uuden akseliston sallitut painot riittää helposti auton suurimpaan sallittuun kokonaispainoon.
Oman logiikan mukaan luulisi onnistuvan mutta ei kai Trafilla ja logiikalla ennenkään ole niin tiivistä yhteyttä ollut...

Vai unohdanko ihan suosiolla koko rekisteröinti- ja katsastushaaveet...

__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.09.2014, 18:12
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.990
Perusasetus

Ota huomioon että otteella näkyvät akselimassat ei 90-luvun alkuun asti ole välttämättä teknisesti suurimmat sallitut vaan tieliikenteessä sallitut. Eli tyyppitiedoissa voi olla kerrottu suurempi etuakselimassa sille sun luovuttaja-autolle josta akselin ottaisit. Riittää että sen teknisesti suurin sallittu ea-massa on vähintään muutettavan auton tieliikenteessä sallitun suuruinen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.09.2014, 19:51
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Kyseessähän on vanha 140-sarjan volvo johon on tulossa 940 volvon etuakselisto ja tuon vanhuksen otteella on akselimassat ilmoitettu yhteisellä luvulla. 940 taas on omat massat kummallekin akselille.

Tuon 940 tekninen kokonaispaino on tosiaan isompi kuin liikenteessä sallittu kokonaismassa. Olisko ero sitten etuakselille tehty raskaammalla moottorille(diesel) olevalle mallille "varaus"
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.09.2014, 00:41
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.990
Perusasetus

Eli sulla ei oo 140:ssä ollenkaan etuakselimassaa ilmoitettu. Se mikä on, on taka-akselimassa, ei mikään "yhteinen".

Ja mitä 940:een tulee, siinä on just toi aiemmin mainitsemani tapaus, otteen akselipainot eivät ole teknisesti sallitut suurimmat/valmistajan antamat, vaan jonkun vanhan suomalaisen laskukaavan keinotekoinen tulos.

Eli alle vaan!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.09.2014, 17:53
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Joo... paitsi jos netin autowiki on oikeassa niin 21mm liian leveä tuo uudemman akselisto...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.09.2014, 18:02
1Chevy80 1Chevy80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.04.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 256
Perusasetus

Ei kait siinä mitään ongelmaa ole ettii vaan sopivat vanteet ellei pysy lokareiden sisäpuolella.
Tiemmä 100mm saa kaventaa tai leventää.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.09.2014, 19:52
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 1Chevy80 Näytä viesti
Ei kait siinä mitään ongelmaa ole ettii vaan sopivat vanteet ellei pysy lokareiden sisäpuolella.
Tiemmä 100mm saa kaventaa tai leventää.
Akselista johtuva muutos max. 100mm, tuossa printtitietojen varassa olisi muutos 121mm.

Elän toivossa että nuo on ns. renkaasta mitattuja, silloin vakiovanteiden ET-lukemien ero korjaisi tilanteen...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.09.2014, 20:30
1Chevy80 1Chevy80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.04.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 256
Perusasetus

Juu näin taitaa olla raideleveys eroaa tuon 121mm. Uudessa vanteen et 25 ja vanhassa 40 tai jotain sinne päin, jos noin niin eikös sillon akselin levitys jää alle 100mm.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
etupenkin vaihto / muutoskatsastus sampel Tekniikka & Jutustelu 11 02.02.2013 15:25
rengaskoko ja muutoskatsastus tool Tekniikka & Jutustelu 6 06.01.2009 14:35
Moottorin vaihto ja muutoskatsastus Tekniikka & Jutustelu 7 13.02.2007 09:15
SOA ja muutoskatsastus??? Skodillac Tekniikka & Jutustelu 16 20.01.2006 16:00
Korotus ja muutoskatsastus Killman Tekniikka & Jutustelu 5 17.03.2005 08:56


Sivu luotu: 01:38 (GMT +2).