|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
HJ ihmekäynnistyjäHJ61:seni on yllättänyt käyntiinlähtöherkkyydellään. Laitoin siihen kaverin hylkäämät romuakut parivuottasitten ja ne onkin ihan surkeat. Vanhat oli kuollut talvella täysin, 10v. Viimeviikolla unohtui parkit päälle 12tunniksi ja aamulla ei ollut mitään elonmerkkejä avainta kääntäessäni. Relettäkään ei kuullut. töötti, puhallin, kaikki mykkiä. Mulla on yhtähuono 50ah 12v järjestelmän akku jonka liitin kaapeleilla toiseen käynnistysakkuun, nyt releen kuuli ei muuta. Se akku oli kaikista huonoin kun ei ole tärkeä. Soitin apuja tuomaan laturin ja kaapelia ja menin irroittamaan 12v kaapeleita n 15min jälkeen, olin jo kiinni käpälissä kun tuli mieleen tehdä viimeinen naksautus. Startti vei varmaan yhden puristuksen yli ja kone käyntiin. En voinut uskoa sitä ,eikun uusi soitto että täähän käy taas. Tohon voisi rakentaa potkustartin kun käynnistyy hyvin, mukava kun joku romussa toimii täydellisesti. Ne hehkut on edelleen kytkemättä eikä mun akut riittäisi sellaisille. Kytkentöjä en ole koskaan muistanut keneltäkään tarkistaa kun ne toimivat akutkin on vielä hankkimatta. Pitäis oikein testata kuinka pienellä patterilla tuo käynnistyy, virranantokykyähän se kysyy kun muuten 0,4s startti riittää. Tarvii kai tehdä starttikondensaattori.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 18.08.2014 18:58 |
#2
|
||||
|
||||
ite kans kaverin kans ihmetelty samaa asiaa kun sillä on myös 61 niin ei tarvitse ku avainta hipaista niin käy jo. ei kerkiä ees kone kunnol pyörähtää niin käy jo. toyota laatua
oli keli sit mikä tahansa.
__________________
kyllä hojo kuljettaa |
#3
|
||||
|
||||
Tiiä siitä sitten, onko se niin hyvä bisnes, et kone on kovillakin pakkasilla heti käynnissä. Voitelu kun ei sitten meinaa keretä mukaan, jos öljynä on tahmeeta hunajaa...
Tuommosta vanhaa vaparidiisseliä ku veivaa puoli minuuttia käyntiin, niin mittarissa on täydet öljynpaineet jo kun ensimmäiset sylinterit vaista vähän lupailee... |
#4
|
||||
|
||||
Samaa tekee toisinaan ameriikan tuote, ensimmäisellä potkulla käyntiin.. se on aika hämmentävää.
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/ |
#5
|
||||
|
||||
Mulla oli Sisu seissyt 4 vuotta paikoillaan. Omat 140 Ah akut olivat täysin kuolleet, viikon latauksen jälkeen ei esen startti lyönyt päälle. Laitoin lisäksi akkulaturista starttiboostia, ja kytkin vielä mönkijässä olevat 60 Ah akun mukaan. Ei lähde ei...
Otin sitten isot akut pois, ja laitoin 2 kpl 60 Ah henkilöauton akkua paikoilleen. Hassun näköisiä akkutelineessä poikittain. Pari kertaa sain startilla naksutella, startti jumissa, mutta sitten hörähti noin sekunnin pyörityksellä käyntiin...!!! Kävi siististi kaikillä pytyillä tasaista tyhjäkäyntiä. Leyland on huono moottori, häh..???
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mulla ainakin on tyhjäkäynti sellanen pumppaava roh-roh-roh-roh. Ja kyllähän se tälleen plussan puolella pyörähtää kerrasta tulille, mut silmiä kirvelee vielä viikon se sininen usva... Mut sellasia ne suorasuihkudieselit tuppaa olemaan, et herkkään käynnistyvät, jos kaikki muu on kunnossa. |
#7
|
||||
|
||||
Lj oli kans herkkä käynnistymään, Patrolli taas kerkiää nostella hyvinkin öljynpaineet kun sahaa käyntiin ja kun lopulta viimenenkin pytty lähtee peliin mukaan , niin melkein jo pakkasella lämmintä pukkaa kajuttaan
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jos kyseessä on HJ-61 12HT koneella, niin eikai siinä tarvii mitään hehkuja kytkeä, ei siinä oo ku se imuilman lämmitin ja sekin alkaa olemaan hyödyllinen vasta jossain -10C pakkasilla. Näkyy noi hipasusta käyntiin -vehkeet silti vaan kestävän. Kuivana se pyörii se kone sillä pelkällä startillakin siihen asti että käynnistyy.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#9
|
|||
|
|||
Suoraruisku ja automaattinen"pakkosyöttö" (myös monessa bosch:in rivipumpussa, jonka kopio hj:ssakin on) joka aina käynnistettäessä päällä, siinä 12h-t hyvän käynnistymisen syy.
|
#10
|
||||
|
||||
Vähän skarppaamista, vasta neljäs HJ-61 keskustelussa...
|
#11
|
||||
|
||||
Oon kyllä v8 dieseleitäkin tartannut ja niille tyypillistä on että pyöräytetään kierros-hiljaisuus- ja räjähtää käyntiin.
Melkein jo päästää avaimesta kunnes voima herää eloon! Ei toi mikään toyotan juttu ole mutta kun tietää että akuissa on virtaa ajovaloihin 2h niin sillävielä potkii käyntiin. Toisia pahuksia saa jynnyttää minuutin jos ei startti saa kierroksia tarpeeksi. Kyllä se kylmän kasin käynnistys on dramaattisempi, startti tuntuu pysähtyvän kunnes pörähtää. Mutta kun virtaa on vain siihen yhteen sylkäisyyn, en usko. Akut oli muuten 6,5td hylätyt, mulle vielä hyvät
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#12
|
||||
|
||||
??? eli jos topicin aloittaja omistaa toyotan niin pyhää lehmää koskevaan aiheeseen ei saa muut vastata
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/ |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos pumppu on suunniteltu toimimaan 1000-6000rpm niin se startin rpm ei liikuta mitään. Toisaalta kuka ne öljyt sieltä kierrosta pois kuivaa? Ilmaako sinne tulee tilalle, Jykkä öljy myös voitelee alemmalla paineella.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Minusta nopea käyntiinlähtö on huono asia. Mieluummin starttaa tovin, jotta öljyt lähtee ensin liikkeelle. Nykyinen käyttis Grand Vitara 2011 ei ikinä lähde käyntiin "avainta näyttämällä", sitä pitää aiha vähän aikaa sahata. Maahantuojan mukaan tuo on valmistajan tekemä ominaisuus autoon juurikin moottorin öljynkierron takia.
__________________
Tumpula Racing Team |
#15
|
||||
|
||||
Nii i eihän nuo 61 koneet taia seittemää sattaatuhatta mennä, kun niin nopiasti paukahtavat käyntiin...... Paljonkohan enää kestäisikään jos joutuis sahaamaan käymää
Mul ei ole edes viimeseen 200tkm ollu hehkun johot kiinni ja aina se vaa jaksaa käynnistyä räjähtämällä vaikka olis -25 pakkastakin
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja se pakoputken paikka on p*rseestä, kun puhaltaa sen sinisen usvan suoraan naamalle. Tarttis tehdä pystyputki.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lisätään vielä se, että talvellakin alkaa Hydrauliset venttiilin nostimet toimimaan välittömästi auton käynnistyttyä, eli toisin sanoen tulee öljynpainetta sinne yläkertaan asti. Eli ei ne öljyt kovin kaukana ainakaan majaile. Oli miten oli, 28+ vuoden kestotesti on edelleen meneillään avamaattomalla 536 000 ajetulla Land Cruiserilla ja 529 000 ajetulla Hiluxilla. Eri omistajilla tietty, mut nyt on mun vuoro yrittää tuhota noi koneet helpolla käynnistymisellä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä Viimeksi muokannut Luoppis : 26.08.2014 13:24 |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
Niin ja silloin kun kone ei käy (mutta pyörii startilla), on kuormitustasot liki nollissa ja myös voitelun tarve pieni. Vasta kun kone käy niin laakereissa on kuormitusta ja tarve kunnon voitelulle. Ja kuten jo aikaisemminkin todettu, moottorin kestoikään vaikuttaa pirun moni asia, ei pelkästään hidas/nopea käynnistyminen.
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 26.08.2014 14:14 |
#20
|
||||
|
||||
Mää ajattelin voitelulla lähinnä liukulaakereita joissa mielestäni ainoastaan voidaan saavuttaa täydellinen voitelu eli ei metallista kosketusta. Mielestäni öljynpaineella varmistetaan että öljyä on jokapaikassa tarpeeksi ja pyörimisnopeus sitten avittaa täydelliseen voiteluun.
Muissa kohteissa kuormat on pieniä ja voitelu osittaista esim ehkä nokka/keinut. Kaikki valuvat öljyt ovat roiskevoitelusta tai paluu kierrossa. Onko kukaan mitannut paljonko startilla saadaan öljynpainetta? Mielestäni öljykanavat painepuolella eivät kuivu ja painetta tulee heti kierrosten noustessa, en ole ainakaan kuullut että käynnistymistä hidastettaisiin voitelun paranemiseksi. Toisaalta kun moottori pyörii startilla niin kuormatkin ovat pieniä, vaikka voitelu olisi heikompaa niin pitkästä startista ei pitäisi olla erityistä haittaakaan. Hyvin käynnistyviä mosia löytyy monenlaisia, kuitenkin kaikki hjn akut ovat jo kauansitten muista hylättyjä. Yksi oli primerastani kun se ei enää lähtenyt, se akku oli parivuotta hjssa kunnes jäätyi talvella. HJ hehkuilla ja uusilla akuilla käynnistyy kylmemmästä kuin haluaa käynnistää. Mieluummin niin kuin ettei käynnisty -25 lainkaan joka ei outoa uusille autoillekaan. Jospa hjn hyvä startti onkin syynä ettei kone kestä pidempään? Männänrengasurien venymiseen tuolla ei kuitenkaan pitäisi olla vaikutusta? Tästä nyt ei ole tarkoitus riidellä, kenelläkään ei ole täysin oikeaa vastausta kun ominaisuudet ovat moottorikohtaisiakin. Jos lampun henki tekisi mulle toiveideni auton niin siihen tulisi hjn käynnistyvyys, se on jotenkin nautinnollinen. Radio ja puhallin pitää sammuttaa että kuulee käynnistyksen, mielestäni kaikki pytyt herää ekalla puristuksella. Joskus mulla oli isuzu trooper joka vaati uuden akun, aina pirun vaikea startti kylmä tai kuuma. Sitä ei ole tullut ikävä, joskus harvoin niitäkin tulee vastaan ja tekisi mieli haastatella kuskia mitä tykkää ajokistaan. Sen trooperin ropaamisella olisi rakentanut 2hjta maastoon ja maantielle. Yksi hyvä käynnistyjä oli -76 polo 900cc, koskaan ei jäänyt pihaan eikä mitään lohkoa tietenkään. Sillä annoin virtaa 20v tuoreemmille ja kun startti joskus hajosi niin tönin kesän käymään. Kävelyvauhti ja kakkonen niin taas mentiin. Hieno auto, oviakaan ei tarvinnut lukita hervannassa..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 26.08.2014 15:22 |
#21
|
|||
|
|||
Helmapelti:"Onko kukaan mitannut paljonko startilla saadaan öljynpainetta?"
Moottoriremontin yhteydessä pyöritin startilla (polttoaineen syöttö estettynä) niin kauan, että hj nosti paineet mittarissa normaali kylmän koneen paineisiin Eli melkeen puoliväliin mittaria. Varmaan sai reilun minuutin pyörittää, että nousi täysiin paineisiin.(tosin kanavat varmaan aika tyhjät öljystä aluksi) |
#22
|
||||
|
||||
Mielestäni laivan moottorin vertaaminen auton moottoriin on yhtä kaukana kuin auton moottorin vertaaminen turboahtimeen voitelumielessä.
Aihe karkasi taas kauas. Mitä muita hyvin käynnistyviä tulee mieleen? Lada? https://www.youtube.com/watch?v=smndCQGZCLk
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#23
|
|||
|
|||
Laivan? Ihan HJ61 12h-t moottorin öljynpaineita meinasin. No, melkonen laiva se on hj:kin.
|
#24
|
||||
|
||||
Toissa kesänä siirtelin mersuja kaveri hallilla. Lava malli 309, seissy 7 vuotta. Keltanen optima kiinni ja hehkua. Siitä se tärähti niinku eilen käyneenä
|
#25
|
|||
|
|||
Lainaus:
Toi video oli hyvä
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Hj 61 takajouset ja Hj 60 pakoputki walker | Häänrik | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.03.2013 13:40 |
Myydään Osina hj 61 ja hj 60 Nyt lähtee halvalla! | kauhanen | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 36 | 29.11.2011 10:01 |
Koneet päikseen HJ-60 <--> HJ-61 | Masiina | Maasturiprojektit | 2 | 03.11.2009 19:08 |
Myydään hj 60 akselit ja hj 61 lukko murikat | jeppe__ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 04.07.2009 14:53 |
m: hj 45 projekti, disco -90 ja muuta -HJ MYYTY- | samik | O/M/V Muut | 4 | 24.05.2005 16:58 |