|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#126
|
||||
|
||||
Jäätyminen ei särje mitään, ei oo nestettä irrallaan mikä laajenis/rikkois.
|
#127
|
|||
|
|||
kahdessa lähteessä kerrotaan siitä, että jos akku on tyhjä, niin tuon mattoon imeytetyn nesteen vesipitoisuus on suuri, ja neste jäätyy. Jos ei mahdu tuo vesi laajenemaan niin jossain tulee ahdasta. Tää vaan niinkuin fysikaalisena taustana.Siinä miten nuo eri akkuvalmistajat ovat sitten tuotteensa suunnitelleet ja miten ne toimii käytännössä, on varmaankin eroja.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#128
|
||||
|
||||
Tuon battery universityn sivujen perusteella suunnittelin kaupalliseen käyttöön latauspiirin, hyvät sivustot.
Noi AGM yms. akut tuskin jäätyessään hajoavat, niissä yleensä on sen verran tilaa veden jäätyä, mutta hajoamisen mahdollisuus on kuitenkin olemassa joten tuskin yksikään valmistaja lupaa akkujensa sitä kestävän. Korkeita lämpötiloja ei sen takia suositella kun neste haihtuu ja sitä on käytännössä mahdoton lisätä muihin kuin perinteisiin akkuihin. Kokeiltu on Viimeksi muokannut Reisrdok : 06.01.2013 16:16 |
#129
|
||||
|
||||
Mitäs hallaa tuo jäätyminen nyt sitten tekee perinteiselle akulle? Sattui näet omalle kohdalle nyt sellainen tapahtuma että oli jäänyt joku laite päälle ja imenyt alle vuoden vanhat vartat (2kpl) tyhjiin ja talvi kun on niin nehän olivat tietenkin jäätyneet ja kun ~viikon päästä meinasin johonkin lähteä niin piteli aika hiljaista.
Ajelin sitten auton tallille, tuumasin jotta aika pyöreäksi on akkujen kupeet menneet ja jätin sulamaan. Parin päivän päästä laitoin Decan suht ison automaattilaturin kiinni ja muutaman päivän päästä palasin paikalle. Volttimittarista näki että kaikki ei ole ihan kunnossa, ja akkutesteri antoi molemmille akuille käynnistyspotkua vain noin 50% siitä mitä akun kupeessa lukee. Pistin vehkeet tulille ja heitin 50 kilsan reissun jonka jälkeen auto taas tallille ja vaihteeksi pieni C-Tekki kiinni. Akut ovat 95+95Ah joten tuo XS3600 oli roimasti alamittainen enkä vielä testerillä akkuja testannut, mutta volttimittari näyttää nyt ihan kelpo lukemia eikä käytössäkään tunnu mitään erikoista. Niin että selvittiinkö tästä nyt säikähdyksellä vai onko riemu ennenaikaista? Ja minkälaisia tuloksia noi akkutesterit yleensä antavat kunnolliselle ja käytössä olevalle 95Ah/830A akulle? Tuota 830A niistä nyt ei ikinä irtoa mutta näistä lähtenyt reilu 400 kuulostaa kuitenkin jo vähän naftilta, ja ehjistä akuista ei tietenkään ole testejä tehty niin ei ole oikein tuota vertailupohjaa asiaan.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#130
|
||||
|
||||
Vääntelee ne kennot niin että ne levyt ottaa toisiinsa kiinni ja se kenno on sitten aina moro. Mutta tuurilla ei käy juuri mitään. Mönkkärin akku jääty viime talvena muutamaan otteeseen ja aina se siitä virkosi.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#131
|
|||
|
|||
Emännän hiaseen pitäs akut vaihtaa ja varastosta löytyy yksi käyttämätön 68ah 550a starttivirralla oleva akku, kysymys kuuluukin että tarviikos toisen akun olla täsmälleen samoilla spekseillä vai voiko ton kaveriksi ostaa esim. 70ah akun?
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#132
|
|||
|
|||
Tarkista tuosta uudemmasta, että tuo starttivirran anto samaa luokkaa. Tällöin ovat sisäiset vastukset lähes samat jolloin latautuvat ja purkautuvat lähes samaan tahtiin. Sitten lienee viisasta, etä molemmat on ihan samaa nesteakkutyyppiä eikä esim. toinen AGM ja toinen ihan tavallinen.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#133
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta jos otat käyttöön, niin ehdottomasti samalla periaatteella toimiva akku kaveriksi, siis jos "perinteinen" lyijyakku, niin paria ei enää taida löytyä, kuin vapaa-ajan akuista, jos taasen kalsium- akku, niin valikoimaa riittää. Ja tuohon "kylmäkäynnistysvirtaan" sen verran, että tuossa esimerkin 550A :ssa yhtä tärkeää on se, onko EN vai SAE tms. Ja täysin ulkomuistista!!!!!!!! mutta periaatteen selvittämiseksi Yleisellä tasolla tuo 550 A tarkoittaa sitä, että -18c asteisesta akusta voidaan ottaa 30 sekunttia 550 A virta, ilman että jännite laskee alle 7,5(?) voltin... (siis jos pitää sahata 30 sekunttia, niin... hehkutus vie noin normaaleilla hehkuilla suuruusluokkaa noin 50A/10 sekunttia, pikahehkuilla enemmän, mutta vähemmän aikaa jne..) Ja jos kaksi akkua, jotka molemmat ovat "ehjiä" ja "rakenteeltaan/kemialtaan" samanlaisia, niin vaikka toinen on puolet pienempi, niin mitään fataalia ei tapahdu; toki jos seisoo kuukausitolkulla, niin voi aiheuttaa ongelmia.... Ja minulle ei selvinnyt, minkä ikäinen hiaca on kyseessä, mutta tuo 2 akkua voi olla "arktinen" varustus, ja 99.99% tapauksessa riittäisi yksi 75Ah 550a akku, Mutta kun pistetään kaksi, niin kestoikä kasvaa, käynnistys varmuus paranee, ja jos unohtaa sisävalon tms. päälle, niin pääsee liikenteeseen seuraavana aamuna? p.s mitta tuosta akusta napajännite, ja jos on alle 10v unohda... ja jos yli niin lataa täyteen, irroita laturi ja odota vuorokausi, jännitteen pitäs olla suuruusluokkaa 12.8v, 12,5 on jo huono? |
#134
|
|||
|
|||
Lainaus:
Se on hyvä sähkövarasto myös invertteritouhuja ajatellen. Invertterin vierssä on vielä omansa 100 Ah. |
#135
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ulkovarastossa seissyt akku on muutaman vuoden vanha ja sitä on välillä talvisin latailtu ja käytetty starttiapuna eli ihan hyvin tuntuis pelittävän. Joku motonetin halpisakku se oli, oisko afa -merkkinen. Mutta vastauksen sainkin jo edellä, eli starttivirta kun on suunnilleen sama ton kanssa ni pitäs pelittää ihan ok
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#136
|
|||
|
|||
24 v akkuja saako mistään?
eli saakö 24 v akkuja mistään ostettua tulis 2 12v akkujen tilalle.
|
#137
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mikä tollasessa invertterissä vie virtaa jos se ei ole päällä/mikään valo ei pala? Pitänee asentaa päävirtakytkin näille lisätyille laitteille niin saa pitempään seisotellessa säästettyä akkua. Edit: Akku ok, miinuskenkä irti ei yön aikana vajunu 12,8V:sta mihinkään. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 24.02.2013 18:18 |
#138
|
|||
|
|||
V-mäisiä ne salaa virtaa pikkuhiljaa syövät laitteet. Poitsun bemari teki sellaisen tempun, että pariin kuukauteen ei sisään päässyt, kun ovien varkaussuoja meni alijännitteestä sekaisin ja esti ovien avaamisen oikealla avaimella, siis mekaanisesti avainta kääntämälläkään. Ihan kuin olisi ollut väärä avain. Sitten kun akun jännite meni tarpeeksi alas, aukesi ovet. Mittasin muistaakseni n. 8 volttia silloin napajännitteeksi. Baijerin Mossen akkua ei siis kannata antaa hiipua ainakaan ovet lukossa.
Laitetaan siihen jonnekin alustaan piiloon latauspistoke, josta saa akkun virtaa vastaavassa tilanteessa.
__________________
Jukka |
#139
|
||||
|
||||
Jotku on antanu virtaa jopa sivuvilkun kautta avaimettomaan relluun. Tiedä sitten miten toimis, sinnehä pitäis tulla virta koko ajan ja maadotuspuolella olla viiksi/rele.
|
#140
|
||||
|
||||
Rekisterikilven valon kautta kaveri antoi virtaa omaan bemariin että sai ovet auki,kun ei ollut avaimenreikää missään ovessa ja akku tyhjä
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#141
|
||||
|
||||
Lainaus:
Invertterissä ei pitäisi minkään viedä virtaa jos kytkimestä sammutettu, melko kummallista. Millainen käynnistys/sammutussysteemi siinä on? Jos siinä on joku haistivirta/automaattikäynnistys? Miten muuten tämmöinen mahtaisi pelata vinssin/yleensäkin pääkytkimenä??? Tähän hommaan ei käy ratkaisuksi mutta noin muuten: http://www.ikh.fi/ST0155_SOLENOIDI_KAAPELIN_VALIIN Pitäisi ainakin virrankesto riittää. Mahtaakohan lämmetä jos on pitempään vetävänä. Saisi vaan itse pääkytkimen vaikka suoraan akunnapaan kiinni ja ohjauksen kojelautaan helposti. |
#142
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mutta juttua jatkaaksemme. Noi nykyiset ovat Varta/Bosch 95Ah jotka antavat kylmäkäynnistysvirtaa 830A ja maksavat minkä maksavat. Vaihtoehtoja etsiessäni löysin myös selvästi halvempia 'akku, huoltovapaa kalsium 95Ah' jotka antavat sitten vain vajaa 400 ampeeria. Tapanani on ollut ostaa aina kalleinta minkä perse kestää joten en ole tuollaiseen lähtemässä, mutta olisiko tuollainen nyt sitten olennaisesti huonompi valinta johonkin tilanteeseen?
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#143
|
||||
|
||||
Minähän en...
...mistään mitään ymmärrä, mutta yhtä lukuunottamatta (siitä ei ole vielä orggisakku kyykännyt) kaikkiin perheen kulkineisiin on pesiytynyt Optimat ja sen jälkeen on virtamurheet loppuneet.
Toki kalusto on muutenkin kunnossa, ei pitäisi ihme purkuja olla. Seevoletissa on muuten älyttömän viksu ominaisuus, jos 20min ei koske mihinkään nappulaan, oveen eikä lukkoon niin katkeaa virrat unohtuneista jutuista, esim sisävalot, radio jne.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#144
|
|||
|
|||
Onko sinulla esim. c-tec taikka muuta "äly"-akkulaturia?Lainaus:
Mulla on pari vastaavasti "kuollutta/jäätynyttä" akkua, ja ne olen saanut toimimaan seuraavasti: Siis ensin odotetaan että akku on varmasti sula (saavissa lämpimässä vedessä 12 tuntia) ja sitten ladataan c-tecillä noin 25% -50% täydeksi, ja sitten c-tec kellokytkimen taakse: siis lataa 15min, ja 15 min taukoa (tämä siis sen takia, että lataussyklin alussa pulssittaa latausvirtaa, joka poistaa sulfidia?) ja tuo 95ah akun lataaminen kestää 7A ctekillä noin 15-20 tuntia, ja jos latataan kellokytkimen kautta, niin tuplat.. mutta tuolla kellokytkimellä lataaminen keittää akkua jonkin verrran, siis ei kannata jättää kovin moneksi päiväksi ylimääräistä. tuo 3,6 amppeerin ctekki on ehkä hivenen köykänen 95 Ah akulle, tuo 7 A olis hyvä, mutta maksaa enemmän, mutta ehdottomasti hintansa arvoinen, jos harrastaa. Ja miksi tykkään tuosta ruotsalaisten keksinnöstä: Se toipuu sähkökatkosta (siis osa akkulatureista ei, jää odottamaan napinpainamista), Toimii PIITTKIILLÄÄ jatkojohdoilla, siis 170v, niin antaa nimellisvirran 14,2? volttiin, ja tuo elvytys- ja tasapainoitustoiminto toimii käytännössä. Myös takuu tuntuisi toimivan, tuosta minun vanhemmasta ctekistä latausjohtojen eristeet murtui, kun reilussa 30 asteen pakkasessa niitä vääntelin; soitin maahantuojalle, että saisko tuota johtopakettia varaosana? vaikka takuu oli päättynyt muutama vuosi aikaisemmin, niin olisi mennyt valmistusvirheen piikkiin, ja kun k.o henkilö oli auton ratissa, niin pyysi lähettämään sähköpostia asiasta, että olisi pistänyt postin palutussopimuksen tiedot minulle sähköpostilla! siis johtojen vaihto olisi mennyt swenssonien piikkiin... mutta eipä näköjään tullut laitettua korjauksille p.s 30 Ampperin "blakkändekkeri" kesti muutaman latauksen, meni takuuseen, ja toisen poltin tyhmyyttäni? siis starttasin laturissa olevaa traktoria juuri takuu ajan jälkeen nyt ostoslistalla 25 A ctek, ostan kun sopivasti sattuu kohdalle) Siihen asti täytyy tulla toimeen tuolla kotimaisella, oliko 70A 14,5v? ja painoa lankakelan kanssa 80 kg? siis -80 luvun kempi superkempomat, tehdasvarusteisella akkulaturilla ja kaukosäädöllä Siis oikein v*t**ti tuo ctek, kun venesatamassa sitä testailin! (siis miksi on vuosia pitänyt viritellä, vahtia ja jännittää kaiken maailman peltiheikkejä, jotka tuplasti tehokkaampia leimoissa, ja tuo ctek teki elämästä tylsää: ei enää mitään muuta, kuin katsoa kerran päivässä että punainen huutomerkki ei pala, ja joku muu vihreä palaa...) ja näköjään suhteellisen hyvin lämpösuojattu; ei syttynyt palamaan/mennyt rikki, vaikka kerran jäi konekopan päälle (verhoilumatto, 12mm vaneri ja 40mm vaahtomuovi, ja konehuoneessa lämpöä webaston toimesta n. 60c) ja tuli saunareissulta palatessa heitettyä reilun vaaksan paksuinen kasa kelluntatakkeja yms. päälle sen verran säikäytti, että nyt veneessä palovaroitin |
#145
|
|||
|
|||
En yhtään epäile, optima on hyvä, mutta itse olen ostanut halvempia...
Siis itselläni ei ole koskaan ollut esim. sähkövinssiä,(mekaanisia kyl.) toki noiden inverttereiden kanssa on tullut touhutta, myös kylmä"arkut" samoin kuin bensa/dsl lisälämmittimien vuosikymmenien takaisia tuttavuuksia.
Ja tämä ei ole ainakaan maksettu mainos: Lähipiirissä noita exide-akkuja on aika paljon, ja enemmän taikka vähemmän minun ansiosta/syystä: siis en ole yrittänyt mainostaa tuosta exideä, se vain on ollut halvempi kuin nuo telkkarissa olevat, ja normaalikäyttäjällä ne kestää 5 vuotta. Siis SILLOIN KUN TUNTUU, että pyörittää huonommin, niin käy hakemassa uuden akun/akut! Tuo on ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta jos akku kestäisi vielä 5v jälkeen 2v, niin se, että auto ei jättänyt välille, vaan kotipihalle, ja jos aikatautut sekoaa, niin mikä on todellinen hinta? Siis jos akku maksaa esim. 100e, niin miksi niitä ei vaihdeta huolto-ohjelman mukaan? olisko syy, että, kukaan uuden auton ostaja ei aja niin pitkään? Mutta jos enemmän käyttöä, sähkövinssejä tms kuormitusta, niin vaatii lisää lataukselta ja akuilta! |
#146
|
|||
|
|||
Optimat on ihan hyviä mutta kovaa pakkasta ne ei kestä.
Käynnistysvirta tippuu kuin lehmänhäntä kun lähestytään -30-35 pakkasia. |
#147
|
|||
|
|||
Lähti marraskuusta lumien alla seisonut 940 Volvo
n.3 sekunnin startillla käymään. Akku ainakin 5 vuotta vanha perus biltema. Ei kallein, muttei ehkä huonoin akku? Ei varmaan onnistu uudemalla kalustolla, jossa ajonestot ja muut syö akun tyhjäksi.. |
#148
|
||||
|
||||
Kaks akkua perätilassa helteiden alettua.
Toinen oli vinssille ja mittari näytti jotain 9-10v. Vinssillä ku hetken kiusas akkua,niin nousi jännite 12V ja pysy siellä hetken, mutta aina pienen tauon jälkeen jännitteet taas putos. Nyt hiljattain starttiakku alko näyttämään viikon seisomisen jälkeen 8V. Mikään ei sitä tyhjää, koska on pääkatkaisijasta irti. Apuvirralla käyntiin ja pari minuuttia latausta ja taas on akku kuin uus. Näyttää jotain 12-13V välillä ja lähtee käyntiin ku palmun alta. Parista päivästä viikkoon seisontaa ja taas ihan hengetön. Tuntuu kuin kerralla olis hajonnu. Jännitteet suuntaa antavia bilteman mittarilla mitattuja. Onko tämä ihan normaali hajoaminen ja uutta vain tilalle? Viimeksi muokannut GaryRock : 27.07.2014 19:14 Perustelu: Kysymys lisätty |
#149
|
|||
|
|||
Tuli haettua kulkineeseen uusi akku porsineen tilalle. Toinen kun oli vielä olevinaan sen verran hyvä ja noin pari vuotta vanha niin uusin vain sen yhden. Molemmat ovat kyllä 100Ah akkuja, mutta ampeereja irtoaa toisesta (vanhemmasta) 680A ja tuosta uudemmasta 790A. Muistelin ostaessa että vanhempi ois ollut 780A, mutta olikin sen 100A vähempi... Onko tästä jotain suurempaakin haittaa, eli käynkö huomenna hakemassa toisen samanmoisen uuden akun vai annanko olla tuolleen?
|
#150
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja jos ja kun haet uuden akun, toivottavasti heti kohta, niin lataa molemmat akkulaturilla täyteen ennen kuin laitat pellin alle... Näin on isot pojat kertonut palstalla ja akkukaupassa, joten pakko uskoa... Viimeksi muokannut lavanelikko : 20.08.2014 18:56 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Läppärin akuista | vepele | Chit-Chat | 9 | 19.05.2008 09:07 |
akuista, taas | -sami- | Tekniikka & Jutustelu | 63 | 19.04.2006 19:15 |