|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
V70 2.5tdi -99 ilmastointi ei pelitäOngelmia moisen kapistuksen kanssa. Lopetti kylmän tekemisen pitkän reissun loppupuolella asteittain, nyt ei tee kylmää enää ollenkaan. Kompura käy tiheään päälle pois. Shimmejä pienennetty. Litkut täytetty huhtikuussa. Kabiiniin menevä putki on kylmä ja sen pintaan tulee kondenssia. Ei vikavaloja. Miten testaan painekytkimet?
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#2
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jollain sen sai pakotettua päälle, mut en varmaksi sano. Koita omalla vastuulla...
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#3
|
||||
|
||||
Pääseks mittaan järjestelmän paineen ?? Oire viittais kyllä k.a. n vähäisyyteen tai kennon jäätymiseen
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#4
|
||||
|
||||
En pääse. Auto oli jo yhden päivän paikallisella korjaamolla "huollettavana", diagnoosi oli että kompura ehkä rikki kun magneettikytkin toimii miten sattuu. Ainetta ei vissiin ole uloskaan vuotanut. Että jos ostettaisiin uus kompura niin ehkä se sitten toimii? No se kompura pyörii eikä äännä tms., magneettikytkinkin ottaa kiinni mutta tahti on toi nopee. Itse en näistä ymmärrä juuri enempää kuin sika satelliitista eikä mulla ole tarvittavia mittalaitteita.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#5
|
|||
|
|||
Tuo on tavallinen oire aineiden vähäisyydestä. Omassa oli useamman sadan gramman vajaus, kompura kävi tiheään ja vielä tuli vähän kylmääkin. Pitää olla tosi vähissä aineet ennen kuin painekytkin katkaisee pelin...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#6
|
||||
|
||||
Mitenköhän eivät ole sitten huollossa tuommosta asiaa tarkastaneet...?
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#7
|
|||
|
|||
luettu aloitus vastauksen jälkeen shimmit oli huomioitu
lientä lisää Viimeksi muokannut eilhik : 24.07.2014 19:58 |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
En jaksa millään uskoa noiden oireiden perusteella että tuossa on kompura rikki, jos se kerran pyörii ilman meteliä ja magnettikytkin pätkii nopeasti päälle- pois. Aineen vähyys on minunkin vahva veikkaus, oire kuulostaa juuri siltä.
Auto on jo aika vanha, ja jos on tavalliseen suomalaiseen tapaan "huollettu" niin ei ole mikään ihme jos ei enää oikein toimi. Yleensähän täällä viedään aparaatti huoltoon vasta siinä vaiheessa, kun ekan kerran ei tule kylmää.. kun oikeasti 2-3 vuoden välein pitäisi käyttää täyttöhuollossa. Eli vedetään järjestelmä tyhjäksi, alipaineella höyrystetään ja imetään kosteus pois, ja uudet aineet sekä öljyt sisään. Vaikka järjestelmä ei varsinaisesti vuoda, sieltä aina karkaa uudestakin autosta kylmäaineita (yleensä n.10-20% vuodessa) ja sinne myös pääsee kosteutta. Lisäksi kuivaimellakin on tietty käyttöikä, ei se ikuisuuksia jaksa kosteutta absorboida itseensä vaikka miten välillä vakuumilla imetään järjestelmä kuivaksi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#10
|
||||
|
||||
Juu litku vähissä, ja jos ei ole niin alapaineanturi on kaput.
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#11
|
||||
|
||||
Omassa kanssa ilmastointi halvaantunut. Yleinen syy kuulemma mk1 on hapan kuivain. Josko joskus sais aikaiseksi vaihdattaa sen ja testauttaa järjestelmän tiiviyden..
|
#12
|
||||
|
||||
Joo autohan on vanha Ropponen mutta se toimii hyvin ja kuluttaa vähän polttoainetta, just vedettiin 3000kilsaa Euroopassa. Sitä on kyllä ihan huollettukin. En ajatellut että ilmastoinnin korjaus/vianhaku näin yleiseen autoon olisi näin vaikeaa, eihän siinä nyt kauheen monta komponenttia ole...Osienvaihtelu summamutikassa ei huvita yhtään. Täytyy varmaan yrittää etsiä Satakunnasta tai Tampereelta joku firma joka näistä jotain oikeesti ymmärtää.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#13
|
||||
|
||||
Niin se hyyty pari kesää sitten meilläkin ilmastointi samanlaisesta menopelistä, hetken toimi ja sitten pikkuhiljaa hiipui. Täyttöhuolto palautti toiminnan. Tänä kesänä vaihdoin kuivainpömpelin muun "pikkuprojektin" ohessa ja olikin ihan mätä alaosastaan. Kaverilla samanlaisesta ehti oikein puhjetakkin.
Keulan kenno voi tietysti vuotaa kans. Joku anturivika vois olla enemmänkin semmoinen kerrasta poikki juttu, aineiden vähyys ei ainakaan meillä poltellut vikavaloa. Ei vaan työntänyt kylymää.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. Viimeksi muokannut AVRO : 24.07.2014 22:47 |
#14
|
|||
|
|||
Se on ihan merkkiliikkeen asentajan lausunto kun sanoin että ihmeen tiheään hakkaa, sanoi heti että vajausta järjestelmässä. Ja se kuivain on todella alttiissa paikassa siellä keulalla, purkin pohja liki alimmainen kohta keulalla...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Jeps, tuo on tosiaan yksi selvimmistä merkeistä jos kompura käy koko ajan päälle-pois että liemet vähissä - vaikkei toki ainoa syy sille ole. Väittäisin kuitenkin, että se yleisin syy. Kävin pari viikkoa sitten Jeeppin ilmastoinnin tyhjentämässä/täyttämässä, pois lähti 250g ja tilalle tuli (muistaakseni) 725g + öljyt. Vielä sieltä silti kylmää riitti jotenkuten kunhan ei ollut ihan näin kuuma sää. Viimeksi oli ihan sama juttu.. Mulla on siinä mielessä mysteerinen vuoto, että sen enempää typpitestillä (pidettiin systeemin maksimipaineita lähes tunti, ei laskenut paine) kuin alipaineella testattuna ei vuotoa ole, silti aineet katoaa kahdessa vuodessa 10-15 vuotta alkuperäisosilla toiminut ilmastointi on jo oikeasti aika kova juttu, mutta tahtoo olla että alkaa vuotoja esiintyä pikkuhiljaa. Aika rajussa ympäristössä kuitenkin käytetään, kun verrataan vaikka jääkaappiin. Se on kuluva järjestelmä, ja oikeastaan letkuja/ putkia myöten kaikki hajoaa jossain vaiheessa. Kompura on lopulta melkein se vahvin osa, sitä ennen menee monesti kuivain, lauhdutin, höyrystin, paisuntaventtiili/ kuristinputki, tiivisteet tai letkut. ..ja tietysti paineanturit tai magneettiventtiili
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#16
|
||||
|
||||
Vein auton huoltoon uuteen paikkaan, katsovat paljonko siellä on sitä litkua.750g pitäis vissiin olla.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#17
|
||||
|
||||
Laitteessa oli 140g ainetta ja 4g öljyä. Olikohan vika sitten tässä? Mitään vuotopaikkaa ei ole löytynyt?
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Minulla pidettiin typellä järjestelmän maksimipaineet tunnin ajan ja katsottiin saippuvedelläkin kaikki liitokset/ saumat ja kumiletkut, kenno ja kompura, ei missään kuplinut eikä tippaakaan hävinnyt paineet sinä aikana. Sama juttu alipaineella. UV- valolla olen katsonut muutamaan kertaan ja missään ei vuotoa ole mistä pääsee katsomaan. Aineet katoaa kahdessa vuodessa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#19
|
||||
|
||||
Joo pitää katsella se vielä. Kiitän kaikkia osallistuneita hyvistä vinkeistä!
Tsekkasin kuivaimen, se oli ruosteeton ja ehjä, aika uudennäköinen. Nyt on mahdollisena vuotovaihtoehtona enää kenno hytissä. No, seurataan...
__________________
Tiäräksää tuanoi Viimeksi muokannut vartiainen : 25.07.2014 16:54 |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mut kaipa se hyvää tekis huollattaa/liemet vaihtaa muutaman vuoden välein vaikka tehossa ei huomaiskaan eroa. Vai miten on? |
#21
|
||||
|
||||
Ei kai ehjää tarvii korjata ?
Kuivain lienee ainoa peruste, mutta sen vaihto ei monia innosta, kun teettää usein sitten muutakin ohessa ... Mutta, toisinpäin, aina kun järjestelmästä jotain on auki, niin kuivain uusiks, aina. Nykyainaisten kylmästys aineiden molekyylikoot lienee sitä luokkaa, ettei enää oikein pysy wanhemmissa, ainakaan useita vuosia Meillä 2002 ruottinrauta alkup aineilla, ja hyvin toimii vielä näillä keleillä, mitään en aio sille tehdä, ennenkuin on pakko, kylmää tulee ja lauhde menee auton alle, eikä haise kostealle kennolle.
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 25.07.2014 19:32 |
#22
|
||||
|
||||
Tyhjäys/ kuivaus/ täyttöhuoöto ei ole "korjaa ehjää", se on vähän niinkuin määräaikaishuolto. Kannattaa tehdä järjestelmän varman ja pitkäaikaisen toiminnan kannalta. Varsinkaan toimivalla systeemillä ei ole kallis, kun n.60€ hintaan saa aineet täyteen joa ei vuotoja ole.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#23
|
|||
|
|||
Kun topiikki paisui...Lainaus:
Tuo 2-3 vuoden "määräaikaishuolto" ei ole ollenkaan hölynpölyä: Tuon kylmäaineen (R134a) tehtävänä on muutakin, kuin pelkästään tehdä "vähän" kylmenpää ilmaa kabiiniin. Siis se (kylmäaine) kuljettaa myös öljyä, joka on kompuran kannalta äärimmäisen tärkeää. Siis Kompurassa oleva öljy kiertää hiljalleen kuivaimen, lauhduttimen, paisuntaventtiilin ja höyrystimen kautta takaisin kompressoriin. Tuohon kuivarin vaihtoon en ota kantaa, omissa autoissa on ollut vajaa kilo aliapinetta repimässä vesihöyryä pois järjestelmästä, parhaillaan kymmeniä tunteja.... Ja jos kylmäainetta on vähän, niin nuo virtaamat/lämpötilat ei ole suunnitellussa: Kuivari ja lauhdutin (myös höyrystin) alkaa keräämään öljyä, ja sitten kompura kärsii öljynpuutteesta..... Ja tuo ajoneuvokäyttö on tuolle ilmastoinnille, lähinnä kompressorille, huomattavan rankka ympäristö verrattuna esim. kodin jää/pakastin kaappiin verrattuna. -Siis voima menee kompressoriin akselia pitkin, siis tuo tiivistys pitää hoitaa akseliin, joka on kuukausia pyörimättä, ja kun pyörii, niin kierroksia on pahimmillaan noin 10 000/min. ja "stefan" pitää pitää myös alipainetta, sillä Suomessa autot voivat seisoa pakkasessa (noin -26,5 C kylmemmässä) Siis tuota tilannetta voi kokeilla kotona, jos omistaa kahvipannu ja tyhjän MUOVI pullon: kahvipannu puolilleen vettä, märkää vessa/talouspaperia muodolliseksi tiivisteeksi kannen alle, ja levy täysille: tuohon MUOVIPULLOON vesihöyryä kahvipannun nokasta, että höyry täyttää pullon, mieluusti muutaman mnuutin, ja sitten pullo pois kahvipanun nokasta, ja korkki kiinni! (pullo krymppaa itsensä kokoon, siis voi rikkoontua, ja pullosta riippuen voi särötä jotain, siis suojalasit nenälle) Ja "lepo" paineetkin ovat näin hellekaudella aika kovat, riippuu järjestelmästä, mutta puhutaan maastureissa yli rengaspaineiden??? Ja nimenomaan tuo suomen ilmasto on ongelma, ainakin täällä keskellä suomea: talvella on MONTA kuukautta, ettei ilmastointia saa päälle! Ja silloin tuo "stefassa" oleva öljykalvo työntyy tiivisteestä pois ja kylmäaineella on "vapaa" tie ulos. Tuon oman "Wararenkaan" (ford focus 1.8 tdic vm. 2001 farkku, n.350 tkm) käytin ilmastointilaite huollossa viimme viikolla, kylmäainetta oli hävinnyt vajaa 200g 740 grammasta parissa vuodessa, ja vika löytyi sähköistää, siis ilmastointi ei toiminut... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HDJ 80 Ovien keskuslukko ei pelitä | Ambula | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.02.2014 20:15 |
V70 2.5tdi mk1 eberin asennus | vartiainen | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 08.10.2013 18:05 |
4Runnerin takalasihässäkkä ei pelitä | -MaTTi- | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 01.02.2013 21:21 |
Myydään M/V: Volvo V70 2.5tdi -98 *JUURI HUOLLETTU* | omni | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 22.12.2008 11:47 |
M. Volvo V70 2.5TDI aut, MYYTY | Kimpsu | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 01.04.2008 18:42 |