|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Negatiivinen caster maastossa?Nyt kun on taas tullu lisää ihmeteltyä ja suunniteltua tuota "talviprojekti" crawleria niin tuli mieleen tämmönen asia että mitenkäs tuo nykyisellään negatiivinen casterkulma vaikuttaa ajossa? Tienopeuksissä kyllä tulee ongelmia tottakai mutta miten asia on maastossa? Onko tuosta negatiivisesta casterista paljonkin haittaa maastossa vai onko tuollaisella asialla merkitystä? Vaikuttaako negatiivinen tai positiivinen caster kääntyvyyten paljonkin hitaassa ajossa vai onko tämä koko pähkäily taas näitä turhanpäiväisiä aivoituksia? Mites muuten trial-kilpureissa nää jutut menee, hakeeko porukka parempaa kääntyvyyttä muuttamalla casteria tai ackermann kulmia?
|
#2
|
|||
|
|||
Ohjaus pyrkii pois keskiasennosta, ei kait se muuta vaikuta.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#3
|
||||
|
||||
Ulkokurvin puoleinen rengas "taittuu" herkemmin alle
|
#4
|
||||
|
||||
Taitaapi olla mulla taas turhaa haihattelua koko asian miettiminen edes. Tuo että ohjaus pyrkii pois keskiasennosta ei aiheuta ongelmia koska tää juttuhan on ihan tilanteesta kiinni että onko hyvä vai huono asia.
Tää on kyllä jo tallissa pyöritellessä huomattu. Nää taitaa muuten olla sinun vanhat akselit... |
#5
|
||||
|
||||
Ai nää vai?..
|
#6
|
||||
|
||||
jännä tuo ovaali-raidetangonpää
__________________
INITIALL SUCCESS, OR TOTAL FAILURE.. |
#7
|
||||
|
||||
Juurikin nuo
Jos ne nyt kestäis pienemmillä renkailla alle 1000kg härvelissä paremmin Olikos sulla ajaessa ongelmaa siitä että ulkopuoleinen rengas taittuu alle? Näyttäähän se vähän hullulta mutta onko siitä käytännössä haittaa? |
#8
|
||||
|
||||
Taittuessa tuppaa aliohjaamaan ja saattaa joutua ennakoimaan enemmän
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#9
|
||||
|
||||
Jyrkkää rinnettä alaspäin tullessa ja samalla kääntäen joutuu rengas aika tiukille.
Ja alkaa herkemmin samalla puskemaan. Edittiä: niinhän tuo sos just sen näköjään kertoi,mutta eri sanoin... Viimeksi muokannut Racingrabbit : 22.11.2013 22:58 |
#10
|
||||
|
||||
Hmmm... nuista akseleista ei kyllä enää helpolla käännetä nuita kääntöpäitä, on niihin senverran rautaa sulatettu mutta pitänee harkita tuota alustan madaltamista muutenkin kun tuntuu olevan jo nyt melkonen hirvitorni vaikka tekniikasta tai korista ei ole vielä tietoakaan. Siinä samalla ainakin pikkusen muuttuu nuokin kulmat fiksumpaan suuntaan.
Punnitsitko Racingrabbit muuten koskaan noita akseleita että paljonko ne painaa panssareineen ja kolmioineen? |
#11
|
||||
|
||||
Ei tullut punnittua,mutta pirusti ne muistaakseni painaa
|
#12
|
||||
|
||||
Nekatiivinen kasteri suurentaa kääntöympyrää. Esimerkkinä vaikka jontikan raktorit, joissa pieni kääntöympyrä on mahrollistettu reilulla positiivisella kasterilla. Sama mersun henkilöautoissa, renkaat "kaatuu" menosuuntaan ja näin kääntyy paremmin. Jos ette usko niin kokeilkaa kottikärryillä.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#13
|
||||
|
||||
Casterin kääntö
Mä käänsin omasta kikottimesta casteria negatiiviseksi. Ne vaikutukset mitä huomasin, ovat kääntösäteen pienentyminen metrillä(mittanauhalla mitattuna) ja lievää puskemista tietyissä paikoissa. Rengas nousee tosi paljon paremmin pois "boorista" ja kiipeää sivuttain paremmin ylös. Eli jos renkaan ulkopuolella bl kehän vieressä on porras ja siihen ajaa portaan pituussuunnassa, niin siitä se nousee ylös helpommin kuin ennen. Vaikea selittää, mutta toivottavasti edes joku ymmärsi
Näin mulla vaikutti casterin kääntö. Entä jos auto olisi painavempi. Puskisiko vähemmän tms??
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#14
|
||||
|
||||
Kylläpä
Ainakin mualaisjärjellä, negatiivinen caster kulma parantaa kääntyvyyttä (kuten ostoskärryissä. Mutta ei niin suuntavakaa. Yleensähän henkilö autoissa edessä positiivinen ja takana negatiivinen näin mukavuuspainotteisempi. Offikäytössä paras olisi kai päinvastoin että eturengas nousee paremmin negatiivisellä kulmalla ja takanen toisi suuntavakautta positiivisella kulmalla, ja ehket jopa "jarruttaisi" takarenkaita tuoden lisää kääntyvyyttä. Tai takanenkin negatiivisenä jos haetaan vain maksimaalista nousukykyä esteiden yli. Tällästä työvuoron viimeisenä tuntina mietittynä
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ:n Caster kulma | Leca | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 01.03.2012 08:38 |
Caster- kulma | TOHJ61 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 28.01.2012 17:45 |
Myyty Toyota LJ:n takapenkki - negatiivinen lähtöhinta | offroadjouni | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 08.08.2011 08:15 |
HDJ80 caster kit | psk123 | Chit-Chat | 7 | 22.12.2010 20:03 |
panhardin puslat? caster kulma? ????? | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 18.02.2008 22:58 |