Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 30.04.2014, 21:35
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

paineen säädöllä määritetään voima ja tuotolla nopeus
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 30.04.2014, 22:34
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Jos tuohon alkaa sotkea muuta sähköä kuin suuntavenat niin tilin saldo saa olla kunnossa.

Eli suuntavenoissa on varot mukana millä säädetään se maksimipaine eli maksimivetovoima eli vakiovetovoima tai jos haluat vakiovetovoimaa pitää nopeutta olla kuormittamattomalle vaijerille lähes äärettömästi. Jos niiku saivarrellaan.
Ja jos kyseessä on ryömintä ja reaktiot noin normi kunnossa niin mikä on se juttu ettei käsi kerkeä kepille joka on vaikka keskikonsolissa tms.

.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 30.04.2014, 22:50
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Joo, ton sentään tajusin mutta se ei vielä selittänyt miksi visioni ei voi toimia.
Eikö paineenrajoitin kuse tankkiin kun säädetty paine ylitetään, eikö tuotto laitteelle silloin vähene?

Pyörittelin vielä perusasioita mielessäni ja tarkistetaan menikö suunnilleen oikein:

-Tyhjäkäynnillä 800rpm auto kulkee hitaalla ykkösellä n.2,4kmh jolloin ptp pyörii 165rpm.(rengas 80cm korkea)
Jos tyhjäkäynnillä olisi 100Nm vääntöä niin ulosotolla ykkösellä sitä olisi 484Nm.
Tuolla väännöllä suorituskyky olisi aika onneton, paljonkohan 800 rpm hj61:sessä oikeasti on?

-250cc hydemoottori kiertää max suositus 300rpm jolla vääntöä max piikki 685Nm, nopeutta kertyisi 4,3kmh.

Moottorin valintaan vaikuttaa:
-riittävä vääntö tai turha koko härveli
-tarpeeksi nopeutta ettei tarvi kokoaikaa vaihtaa hydeltä pois ja takas
-Ei liikaa vääntöä ettei pto poksahda.

Mielestäni tuo 250cc olisi sinnepäin, jos tuottoa riittää niin voisi sitä kai hetken pyörittää kovempaakin?

Vinssille 50cc moottori jolla saisi max vetoa 5720kg jos vinssin kelan halkaisija olisi 16cm.
Vaijeri ulkona suunnilleen noin, loppuakohden sitten vähemmän.
Nopeutta 16cm halkaisijalle 0,4m/s , 20cm kelalle 0,5m/s.

Tuo siis sama kuin vinssaisi nelosella 1515rpm eikä ainakaan mun vinssin kardaania uskalla nopeampaa pyörittää.

Onko tarvetta suuremmalle nopeudelle?
Vetoa mielestäni riittäisi vähempikin, n 3tn.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 30.04.2014, 23:04
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Jos tuohon alkaa sotkea muuta sähköä kuin suuntavenat niin tilin saldo saa olla kunnossa.

Eli suuntavenoissa on varot mukana millä säädetään se maksimipaine eli maksimivetovoima eli vakiovetovoima tai jos haluat vakiovetovoimaa pitää nopeutta olla kuormittamattomalle vaijerille lähes äärettömästi. Jos niiku saivarrellaan.
Ja jos kyseessä on ryömintä ja reaktiot noin normi kunnossa niin mikä on se juttu ettei käsi kerkeä kepille joka on vaikka keskikonsolissa tms.

.
Rahaa siihen ei ainakaan sotketa kun sitä ei ole.

En tainnut vielä ihan ymmärtää.
Haluan siis tällaisen:
Valitsen nousun jota nyt en uskalla edes yrittää ja vien vaijerin nousun päälle.
Kytken vinssille minimivedon, vaikka 50kg jolla vaijeri kelautuu nätisti. Vetää tällä siis kokoajan.
Lähden ryömimään nousua ylös eikä auto pääse valumaan alas missään tilanteessa.
Rattia veivataan kaksinkäsin ja kuvitellaan sen auttavan, kun ei auta niin lisätään vinssille painetta-voimaa-vetoa kunnes taas liikutaan.

Jos nousu onnistuukin vinssin 50kg vedolla niin aina parempi, sillai vois kokeilla uusia paikkoja turvallisemmin.

Mitä komponentteja tarvin että saan halutun toiminnan?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 01.05.2014, 03:01
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Nopea hydrovinssi ja vähän taitoa, päätä ite kumpi on vaikeampi...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 01.05.2014, 09:21
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Rahaa siihen ei ainakaan sotketa kun sitä ei ole.

En tainnut vielä ihan ymmärtää.
Haluan siis tällaisen:
Valitsen nousun jota nyt en uskalla edes yrittää ja vien vaijerin nousun päälle.
Kytken vinssille minimivedon, vaikka 50kg jolla vaijeri kelautuu nätisti. Vetää tällä siis kokoajan.
Lähden ryömimään nousua ylös eikä auto pääse valumaan alas missään tilanteessa.
Rattia veivataan kaksinkäsin ja kuvitellaan sen auttavan, kun ei auta niin lisätään vinssille painetta-voimaa-vetoa kunnes taas liikutaan.

Jos nousu onnistuukin vinssin 50kg vedolla niin aina parempi, sillai vois kokeilla uusia paikkoja turvallisemmin.

Mitä komponentteja tarvin että saan halutun toiminnan?
siis periaatteessa, jos noin haluaa, ni vinsiille on/of vipu/katkaisia ja paineen säätö kabiiniin. eli vinssi vivusta, tai katkaisiasta päälle ja sit paineensäädöstä ruuvataan haluttu voima. pitemmän päälle järjestelmä saattaa nostaa lämmpöjä, kerta paineen rajoitin, kun päästää sen ylimääräisen paineen, ni se nostaa lämpöjä.
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 01.05.2014, 10:57
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Nopea hydrovinssi ja vähän taitoa, päätä ite kumpi on vaikeampi...
Nyt en ymmärrä ollenkaan, olisko KANADA!

Nyt puhutaan samasta asiasta ja mielestäni tollai vinssistä olis enemmän iloa hydraulisena.

Jos vaihtoehtoina on:
-ei yritä paikkaa ollenkaan
-vetää vinssillä kokoajan mekaanisesti ja pyörät ruopii iloisesti ts. mennään pelkällä vinssillä.
-pitää vinssiä turvavaijerina hydraulisesti ja tarvittaessa vetää kovempaa ja ryömittää vinssin kanssa samaa nopeutta.

Ottaisin viimeisen vaihtoehdon.
Taidot ei ainakaan ajamatta parane tai pelkkiä takavetoreittejä koluamalla.
Hj on kuitenkin ökykäyttöcityluksusmaasturi eikä sitä saa kaataa, ei sitä muutenkaan tarvisi rikkoa kun varaosien hankintaan menee ikuisuus.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 03.05.2014, 08:49
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

juu tuo paineraja vaan siihen mikä on järjestelmän maksimi paine ja sit siihen ei sen jälkeen kajota koska siellä lämpenee öljyt aika kovaa vauhtia jos sinä sillä painerajalla säädät järjestelmän toimintaa jatkuvasti. Manuaali ohjattu lohko vaan jonnekkin vaihdekeppien sekaan ja sillä säätelet sit öljyn virtausta.
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 03.05.2014, 09:17
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.626
Perusasetus

Ite laittaisin mekaanisen kardaanin väliin vaihteiston jolla sais säädettyä sitänopeutta.
Ite on oo ainakaan nähnyt mekaanisesta tehtyjä hytikka vinssejä jotka toimis hyvin. Tai että olis nopeampi.

Painoakin tolla systeemillä saa näppärästi sellaisen 100kg lisää.
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 03.05.2014, 10:00
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
Ite laittaisin mekaanisen kardaanin väliin vaihteiston jolla sais säädettyä sitänopeutta.
Ite on oo ainakaan nähnyt mekaanisesta tehtyjä hytikka vinssejä jotka toimis hyvin. Tai että olis nopeampi.

Painoakin tolla systeemillä saa näppärästi sellaisen 100kg lisää.
taidettu hakea niissä muutoksissa käytön helppoutta, että veto ei katkea kytkintä painettaessa
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 03.05.2014, 10:21
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Kiitos neuvoista, kun käytännön hydetietänys on olematonta niin tulee kuviteltua asioita ihan väärin.
Hyvä että perusperiaatteet selviää ennenkuin alkaa mututuntumalla rakenteleen jotain toimimatonta.

Kun lopullinen toiminta/ toimimattomuus selviää vasta koeajolla niin kannattaa harkita parikertaa lähteekö viritystä tekemään. Rahaa tulee palamaan aina enemmän kuin suunnittelee tai sitten toiminnallisuus jää kauas toivotusta.

Mielestäni ryöminnässäkin tarvii olla molemmat kädet vapaina eikä venttiilin "luistatus" ole ainakaan helpompaa kuin kaasujalan tarkka säätely.
Hydemaailmasta löytyy varmasti palikoita joilla toiminnan saa halutunlaiseksi mutta silloin kustannukset kusee ja sitä turhaa painoa kertyy kun joka mokkula painaa liikaa.

Jos hetkeksi pystähtyisi ajattelemaan järkevästi niin vaikka hydepumppu jo löytyykin niin muilla kustannuksilla saisi välityksiä jakikseen tai cromo-osia akselistoon. Ihan kuin joku jo sanoikin.
Kolmosen välityksen hammaskehät olis ihan kiinnostavat jos niitä alkais sorvaileen vaikka toiseen jakikseen.

Ei tätä ajatusta vielä lopullisesti tarvi haudata mutta vertailutietoa jostain toimivista ratkaisuista pitäisi löytää, tai sitten niitä erikoisempia komponentteja joilla halutunlainen ohjaus toimii.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Datsun Patrol pitkä ja vapari ja mätä, mutta liikkuu! Jare O/M/V Ajoneuvot 14 28.02.2014 21:01
Myydään h7 ja h1( 35 ja 75W) xenon muutos-sarja Jani E O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 20.12.2013 07:02
Ostetaan Jeep 4.2/4.0/5.9 STARTTI ja vetarit D30 ja D35 ei C-klip KoniJeep O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 04.05.2012 11:22
Myyty mazda b2600 napalukot ja ehyet vetarit ja jarrulevyt paikallaan Karhu85 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 05.12.2011 18:40
Myydään Hiluxin osia ja ohj.iskari ja ja... azizp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 24 14.02.2010 19:44


Sivu luotu: 02:43 (GMT +2).