|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
HJ61 tuplapaineasetelmaKytkin luistaa, auttaisiko jos väkästelis paineasetelman tuplajousilla? Nykyinen kytkin on tosilöysä, poljinvoima sais tuplaantua. Tuleeko virityksestä jotain ongelmaa? Halvalla tai ilmaiseksi tarvis saada hyvä
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#2
|
||||
|
||||
jokku puhuu että ei jaksa painaa? mutta ei mulla oo ollut ainakaan ikinä niin jäykkää kytkintä etttä olis ollut ongelmia käyttää?
|
#3
|
||||
|
||||
Toi nykyinen meni pohjaan kun porasin polkimeen 5mm reijät karhennuspaloille, leimalla katsurikin ihmetteli sen keveyttä. Vaikea uskoa että menis liian jäykäks, kaks asetelmaa hannaa tietty toisiaan vasten eikä niitä oikein voi voidellakkaan. Joku liukulevy väliin?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#4
|
|||
|
|||
Siis hj-61:ssähän on Kytkintehostin, samanlainen kuin jarrutehostin, ainakin noissa uudemmissa, samoin kuin uusimmissa hj-60:ssä
Jos tuntuu kytkinpoljin kevyeltä, niin polje hetki moottori sammuksissa. Olen joskus joutunut käymään laittamassa HJ-61 vaihteen vapaalle, kun pienikokoinen kuski on pumpannut kytkintä penkkiä säätääkseen, siis vaihde päällä, ja sammuksissa. -> ilman alipainetta tuo tehostettu kytkin on lievästi sanottuna raskas. Mutta tuohon jäykempään asetelmaan; siis tuo asetelma on kalvojousella, ja periaatteessa niitä voisi pistää 2 kpl päällekkäin, mutta helpommin sanottu, kuin tehty. Melkeen helpompi tehdä kahdella kytkinlevyllä... Ja löytyyhän noihin maailmalta jäykempiä/pitävämpiä kytkinpaketteja. |
#5
|
||||
|
||||
no mulla on kuorkissa kanssa tehostettu kytkin, mutta ei sen vapaalle saattamisessa ole ongelmaa, vaikka olisikin paineet karannut seisoessa..
|
#6
|
||||
|
||||
Polijin menee pohjaan kahdella sormella vaikka auto on ollut viikon käymättä.
Rahalla saa toki kaikkea kivaa mutta se ei nyt ole vaihtoehto, joko mennään tuolla niin pitkälle kun pääsee tai kunnostetaan halvalla. Savivellissä uittaminen paransi pitoa ja seuraavaksi sitten kai kokista levylle Onhan toi mukava käyttää kun jalka ei väsy.. Täytyy etsiä romuasetelma ja tutkia tuplauksen mahdollisuutta. Miten tuplalevyyn saa vedon kaikille pinnoille?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#7
|
||||
|
||||
tarvii olla kaks tällästä niiteillä kasattua kytkinasetelmaa mistä rupee suunnitteleen sitä tuplajousijuttua. niitä on myös toisenmoisia.(tais olla taivutettu väkänen niitin tilalla) ite kans suunnittelin, mut ostin sit exedyn paketin. mul saattais olla tää purettu asetelma jossain... |
#8
|
||||
|
||||
Taisin nähdä sellaisen väkäsversion, eihä tuohon niitattuun pitäis olla ongelma toista laittaa.
Mitä se toisen viemä tila aiheuttaa, ongelmia ehkä?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#9
|
||||
|
||||
luultavasti sinne asetelman alle tarvii laittaa koroketta. velipoika teki fiiattiin tollasen tupla asetelman mut se ei oikeen toiminu, ku paikat jousti liikaa ja kytkin oli aivan sika jäykkä. kytkin osat vaan jousti ku koitti painaa kytkintä
|
#10
|
||||
|
||||
tää on just se väkäs malli...
|
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
ja tuo 8mm on nimenomaan tuon kytkinasetelman mukana pyörivä "vauhtipyörä", mihin molemmat levyt ottaa kiinni toiselta pinnaltaan. Ja asetelman ja vauhtipyörän väliin n.15mm korokepalaa, hj-61:n kytkinkoppa vaan olisi käynyt ahtaaksi. Toinen vaihtoehto tuon 2-levyisen kytkimen toteutukseen on tehdä alkuperäisen levyn keskustaan välilalikka, jonka päällä toinen levy "kelluu" samaan tapan kuin esim. levyt automaatin pakassa, silloin tuo välilevy voi olla ohuempi, mutta esim. 4mm välilevy lämpiää varmaan aika äkkiä luistatuksessa. |
#12
|
||||
|
||||
Joo, ajattelinkin että asetelmaa tarvii korottaa.
Jos tupla-asetelma on todettu liian jäykäksi niin pitäisikö toisesta vähentää käpäliä? Kai se jossain vaiheessa toimisikin..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#13
|
|||
|
|||
Ei taida onnistua tuo käpälien amputointi ....
|
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
kytkinlääkitys riippuu että miten kuritettu 12H-t ja millaisessa käytössä. tallikaverille luistava kytkin tuotti kovasti ongelmia, ensin koitettiin vakioilla. okein vanhat levyt toimi parhaiten mutta uudet kytkinpaketit oli surkeita. sorvattiin vauhtipyöriä ja lisättiin vähän puristusta, ja kokeiltiin myös tehdä pinta hiomalla vauhtipyörä mutta vaiva ei helpottanut. aika monta kertaa oli askit lattialla tämän takia!!! sitten tuli center forcen dual friction, ei sekään toiminut vaikka piti olla hyvä. 620nm/1800rpm saatiin paperille viivaa ja sitten lipesi....olis vissiin pitänyt olla keskipakohässäkälle enemmän kierroksia mutta kun pito hävis niin ei se enää palannut. sitten rupesin käymään pöhköpostivaihtoa ausseihin, silloin ei vielä täältä saanut xtremeoutbackin kytkimiä. viimein sieltä tuli kankein yksilevyinen setti jäykällä sintterillä. kone on tehty uusiksi tuon viimeisimmän penkityksen jälkeen, teho ei vähentynyt....silti kytkin pitää kohtuu hyvin. metsässä kärsii pitkällä puolella tehdä 39,5x18 kitkarenkailla äkkilähtöjä vähän isommallakin vaihteella. toki tämänkin saa luistamaan mutta uskomattoman paljon ja kauan tämä on kestänyt!!! itsellä pykälää verran miedompi outbäkki omassa siviiliautossa ahdetun 2H:n ja askin välissä, hyvin kärsii kärriäkin vetää. ja vaikka on sintteri niin yllättävän hyvin tällä voi päivittäiset ajelut hoitaa. kytkintehostaja on tosin pakko olla, poljintuntuma on epämielyttävän jäykkä jos kone on sammuksissa. |
#15
|
||||
|
||||
Joo eihän se niin toimikkaan, ajatuskatkos..
Rakentelun iloahan se onkin ja jos satun saamaan pari romua käsiini niin tutkin asiaa. Jos homma ei näytä toimivalta niin unohdan koko jutun enkä ala paikalleen laittamaan. Prässillä vois vertailla puristusvoimia ja tutkia toimivuutta tai sen puutetta. Jos kaks asetelmaa liimautuu yhteen niin jäykkyys kaiketi nelinkertaistuu tai sinnepäin.. Vakiokytkin ei houkuta kun ne ei kuulemma pidä kehuttavasti, olisko materiaalit heikentynyt?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#16
|
||||
|
||||
Tutkailin asetelmia ja vähän siinä ja siinä viitsiikö sitä montaa kertaa irroitella ja testailla.
Jos asetelmat saisi toisistaan millin irti kantavilta pinnoilta niin se ehkä voisi toimia, silloin tarvisi 4mm korotusta vauhtipyörästä -kytkinlevyn kuluma. Kahta päällekkäin toisissaan kiinni en viitsi kokeilla kun on jäykäksi todettu. Nyt tarvisi löytää pari niiteillä kasattua 61 romu asetelmaa valkeakosken nurkilta..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tämäkö pitää? Noin 300 hevosta sietävä kytkytin pitäisi saada. -86 HJ61 kyseessä, olikos tuossa muuta eroa uudempaan kuin painelaakeri? |
#18
|
|||
|
|||
Kyllä nuo tuplajousi asetelmat toimii hyvin ja ongelmitta, kestää aika tavallisen paljon. Toyotan t moottorin jatkeena noita turbo koneisissa ollut monessa autossa, pitää varmaan 400hp asti. Halpa...
edittiä: suunnitteliko joku siis kahta kytkinlevyä vakiokytkimeen vai tä?! Oma versioni ainakin vain kaksi tähtijousta päällekkäin vakio kytkinlevyllä. Viimeksi muokannut axu87 : 02.05.2014 22:38 |
#19
|
|||
|
|||
Sivusta kommentoituna.Lainaus:
Siis tuo toyotan T -moottori on 4-sylinterinen bensakone, ja varsinkin 2Tg (3tg) tuttuja luomuksia -70 luvulta, omakohtaiset kokemuset -80 ja -90 luvulta. PS ovat kaikki ns. Hemi-koneita. Mutta asiaan; siis noilla jäykemmillä asetilmilla, ja pitävimmillä levyillä, tulee toimeen hyvin pitkälle. Mutta nuo ns. tuplalevyt tulee tarpeeseen, kun hetkellisesti pitää "sitoa" PALJON lämpötehoa. siis vajaa sekuntti ja 100+ kw lämpötehoa, niin rauta alkaa lämmetä pelkästään pinnasta, ja noista kitkapinnoista lämpö ei poistu... Siis jos kitkapinta lämpeneen hetkellisesti , täysin arvaus, 300 asteeseen, niin jousipaine ei pidä... Ja offipalstalla/käytössä Jos Joku kytkin pitää staattisesti esim. 800 Nm, niin taruntapito on pienempi, esim. 600 Nm, ja kun liukupintojen lämpö nousee esim 300 C asteeseen, niin tartuntapito on aikalilla pienempi... |
#20
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään hj61 | pepe_ | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 26.07.2013 14:17 |
Myydään M:hj61 | make_85 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 23.04.2013 18:38 |
Myydään hj61 | jpj_x | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 29.05.2010 22:42 |
Ostetaan hj61 | jpj_x | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 25.05.2010 22:42 |
Ostetaan hj61 | jpj_x | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 06.05.2010 21:44 |